AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.335

rådhjälp om hostande och vågig acceleration. 320 e36

Sida 2 av 3
Visa användare
241
Pellevin
520 iT -94
Eftersom problemet verkar vara temperaturberoende till viss del så kan det ju vara nån tempgivare eller lambdan.
Lambdan används ju inte förens den blivit varm då den behöver ett visst antal grader för att fungera!

Bara mina tankar som kanske kan hjälpa!

Mvh Janne
gretzky
Alla tips mottages med öppna armar:)

Har själv en lambda liggandes som jag tänkt byta ut bara tid ges.

dieseldoris
_I
90
_InSane_
Bmw 328 Touring - 98:a
beställde en vevaxelgivaren igår, borde komma idag, ska testa med att byta den annars så blir nästa steg vevaxelgivaren.

Lambdan borde det i regel inte vara då den visa perfekta värden på besiktningen, när den var varm.. eller ??

mvh peter.
_I
90
_InSane_
fick hem fel givare i föra veckan =)
väntar på att den nya ska komma nu under veckan..
_I
90
_InSane_
nya vevaxelgivarn är på plats, felet fortfarande kvar, men i bättre skick..
Hostar inte längre som den gjorde förr. men små misständningarna finns kvar.

Mer tips och ideér mottages mer än gärna =)

Kan man söka felkoder själv ?? tror jag läste det nånstans i nån tråd förrut.
Om ja, hur går man till väga, finns det länk till nån bra guide ?

Mvh.
_I
90
_InSane_
bumbar denna tråd lite...
samt vart finner man bränsle filtret ?? vid tanken eller framtill på motorn ??
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
har ett litet problem med min 328-97:a, ligger man på "normal" gas och sedan lite till så typ blir den seg med gasar man lite till igen så accar den igen, alltså så finns det ett visst läge dör bilen segar sig, typ vid 65%-70% nertryckt gas....varför gör den så
gretzky
_InSane_ : På min sitter bränslefiltret nästan rakt under lmm mot torpedväggen, lättast att komma åt underifrån.

dieseldoris
_I
90
_InSane_
ska byta till veckan om jag hinner annars till helgen.. tackar för tipset :D
återkommer med svar senare..
_I
90
_InSane_
för varje sak man byter går den bättre och bättre.. men inte hundra klart..
läst lite om den här gummi bälgen som sitter under insuget, kan ha spruckit och drar tjuvluft osv, orsakar oftas svajiga accelrationer.
hur kommer man åt den lättast ?
ta bort insuget eller finns enklare väg att gå ??
tänkte kika på under dagen om jag hinner...
gretzky
Gummibälg under insuget?
Enda jag har hört e gummibälgen mellan lmm och insuget men den har jag bytt iaf. Vill gärna veta mer om det finns ännu en gummibälg att byta.

Så jä--a trött just nu, frugan la vår 318is e30 på taket i diket förra måndan så det blir väl att den går till "återvinning"! Den VA faktiskt rätt fin... Puh! Och nu säger hon att hon vill ha en likadan...jättelätt:)

dieseldoris
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
samma problem med vår 316 E36-98. Går bäst på fullgas. svajjande vid lite pådrag som även syns på econometern som svajjar lite då. Den har jag nog bytt allt som man kan byta utom just vev och kamgivare. Det är likadant vid kall och varm motor.

It´s not speed that kills...
It´s the sudden stop at the end....
_I
90
_InSane_
jag vet inte jag heller, läste bara om det i nån tråd.. tänkte om det kanske var nån här som satt med lite erfarenhet =)
prata med bmw oxå, dom sa oxå att den där gummi bälgen "under insuget" kan spricka med tiden och ge sådan här symtomer, han inte kika igår, vart så mörkt fort =/ ska se om jag får mer möjlighet idag att hitta den där bälgen..

Brynet: vi sitter i samma båt, välkommen till klubben =) , min är precis likadant som du beskriver men även vid full gas oxå, börja misstänka att det är nå med soppa matningen, för min drar inge soppa alls, oavsett hur man kör ligger konstant på under litern (0,7-0,8 ungefär vilket jag tycker är väldigt lågt för en 6:a). =/ jag tror mitt problem ligger i det, men hur kan man felsöka ett sådant fel ??
_I
90
_InSane_
kom på en till sak som kanske gör att jag har detta problem som jag har, misstänker att det inte sitter rätt lmm eller databox i min.
hur tar jag reda på det ??
har ett bosch nummer nån som kan ge tips och förslag hur jag kollar så det sitter rätt utrustning i min..
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Jag har bytt min gummibälg(den mellan LMM och insug) och rengjort LMM med spray från CRC för just detta.Kollat luft läckor med startgas.ska fråga på Be-Te om de vet.

/Jonas B.

_I
90
_InSane_
kolla upp min lmm idag och det verkar som att det är fel som sitter på plats..
verkar som att man får leta upp en bättre beg och testa om bilen går bättre med den rätta..

brynet: kolla igen med bmw slangarna som går ifrån gummitbälgen under nånstans vid insuget, det var dom som kunde spricka, och det var dom han mena till mig, ska kolla dom lite närmare under helgen oxå..
_I
90
_InSane_
någon som vet hur en databox från 325 reagerar på en 320 motor ??
kolla runt lite nu och det verkar som att föra ägarn innan mig monterat in en sådant..
ska kolla upp det om det kan vara den i såna fall.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Var på Be-Te idag som sa att det mest troliga var kamaxelgivaren som oftast fallerar. Inget ovanligt alls. var svaret. Den blir oftast så innan den lägger av helt."Ta in den så kör vi en check,tar ju bara ett par minuter" sa tommy. Den ska ju inte vara så dyr så det är ju bara till att byta.(har beställt) Återkommer efter byte.

/Jonas B.

_I
90
_InSane_
min lmm och databox stämde iallafall, rätt saker på rätt plats.
ska testa och byta min med under veckan här.. återkommer jag oxå med besked.
gretzky
JIPPEY!!!!!!!
Bytte lambdan igår kväll o nu går bilen äntligen som den ska!
Vid avgastest visades inga problem men tydligen va den paj ändå.

dieseldoris
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.