AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.196

Tips och idéer kring denna e34 525

Sida 1 av 2
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Har sett denna Länk 525:a -91och tänkte kort och gott höra med Er om + och -.
Det jag vet om bilen, förrutom det som nämns i annonsen är följande:

-34000 mil (redan här behöver jag respons - funkar det att köpa en sådan långmilare? Är inte risken att ex toppen ger sig eller dylikt?)
- import -97 (haft 3 ägare i sverige, varav en haft den från -97 t.o.m 2006)
- kamkedja är bytt (kvitto på det)
- nybesiktad (med en anmärkning = co-halten, inget "bra att veta")
- Ägaren "lånade" en lambda och fick bilen igenom besiktningen, men den gamla sitter på nu.. så lambda behöver bytas. Går dock jämnt och fint i motorn.
- fullt m-paket (sport-skinn + chassi)
- välservad enligt s-bok
- mkt bytt i framvagn
- fjädrar, bromsrör och stötdämpare bytt
- papper från tyskland, kvitton osv.
- ngt rostlagad på höger framskärm
- dåliga v-däck

Mitt andra objekt jag skulle kika på, blev sålt.. så nu återstår denna e34.
Värt att åka och kolla på? Inte runt husknuten direkt, men ändå.
Hur attraktivt är det med 34000 mil när man sedan skall sälja? Hjälper ens fullt m-paket då?
E
1.156
E
320 ci cab -04
Det är aldrig bra att köra en bil där lamban inte fungerar eftersom katalysatorn slits i förtid. Dessutom skulle jag noga kolla att det bara är lamban eftersom det finns fler sätt att mixtra med CO-halten, t.ex. tanka etanol. Gör en billig variant av M-test eller åk till någon verkstad som du har förtroende för och kolla.

På en bil som gått 34000 mil kan vad som hälst gå sönder. Att köpa gammal bil är alltid en chansning. Gamla bilar är alltid svårsålda. Sen kan du köra bilen i två år utan att lägga allt för mycket pengar på den så har den så att säga betalt sig. Värdeminskningen på bilar är normalt en halvering var tredje år, från ny och framåt.

Själv skulle jag välja en bil som gått mindre och säljs "felfri". Det finns hur mycket bilar som helst att tillgå. Man bör inte vara så kräsen på utrustning färg etc när man köper bil för 25 k utan skick skick och skick avgör. Sen skulle jag kanske köpa en lite nyare bil också men det kanske spränger din budget.

Lycka till
E
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Jo, det är ju sant det där med etanol och mixtrande.. för jag undrar fortfarande varför han "lånade" en lambda och inte kostade på en ny på en gång? Vet inte om det är så vattentät förklaring.

Det där med M-test blir nog svårt.. jag bor i värmland och bilen finns i mariestad.. är ju som sagt inte runt knuten bilen står. Känner heller inte till någon bra verkstad där nere.

Exakt min tanke med mätarställningen.. har den gått så pass långt, då känner jag att det är en klart större risk att något pajar än om den gått hälften. Fast gammal bil, det hör väl mer eller mindre hela e34-serien till nu mer. :)

Problemet är att jag inte finner många "felfria" e34:or 520/525 som ligger kring 30 000, under eller där omkring. Har letat som en tok ett tag och "sparat" ca 10 e34:or på blocket. Här på autopower finner jag noll just nu. Krav är att motorn skall vara m50. Har sett ett par kring -95 som går loss på ca 30, men då är de i "sjumilaskogen" - väldigt långt bort!

Ge jättegärna tips om Du/Ni hittar någon annons som kanske kan vara aktuell.
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Har här nedan samlat ett gäng annonser som är intressanta. Kanske är för mycket begärt att be om kommentarer på varje bil, men skriver därför lite kortfattad info om varje bil, så att man kan välja vad man vill kika mer på.

* 520i -95, ca 14000 mil, acc, sv-såld, 2 äg, chippad, 37000:- (Har denna som måttstock!, egentligen lite för mkt) Länk

* 525 -95, 25-30000' mil, nybesiktad, 17" alu, el-hiss + speglar, 31000:-
Länk

* 525 -92, 26000mil, import -97, 3 äg i sv, skinn, shadowline, mkt utrustning, välskriven annons, 26000:- Länk

* 520 -95, nybesiktad + skattad, 21000mil, "fullservad", ac, klima, ser fin ut, servicebok (fullt ifylld), 17" alu, "ingen rost", Bud - har tidigare varit ute för 34000:- Länk

* 520 -96, sv-såld, 2 äg, 17000mil, träinred, ser fin ut, ac - kondensor bytt, all utrustning fungerar, 31000:-
Länk

* 520 -93, bes u.a 070507, ingen rost, ser fin ut, nyservad m olja mm, 15000mil, 29000:- Länk

* 520 -95, 28500mil, 17" alu, c-lås, ser hyfsat fin ut, larm, 25000:-
Länk

* 525 -94, 19000mil, m-chassi + inredning, 18" alu, ac, elhiss + taklucka, klarglas mm, dåligt hjullager höger bak + stötdämpare fram, 28000:-
Länk

* 520 -91, nybes + skatt, en massa bytt i fram- och bakvagn, + 30' mil, 31000:- Länk

Skulle helst av allt ta en 520 pga bensintörsten, men skicket är ändå mest avgörande. Ge gärna någon vink om jag kollar för högt i pris eller liknande.
Vet någon med sig att den själv skall sälja, är dessa tips tacksamma.

mvh

RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Jag skulle ha tittat på nr 5. Verkar vara välskött och i bra skick samt annonsen ger ett seriöst intryck.

/Rickard
Jag tycker det verkar dyrt. Jag la ut min 520 touring för 18500, inte ens någon som va intresserad. Visserligen är de lite små fel och skavanker, men för 18500 trodde jag den skulle gå ganska fort. Den är även skattad och besiktigad året ut. Nu har jag tagit bort annonsen och ska fixa lite små saker sen lägga ut den nybes. Hoppas på ett slutpris runt 20000, eller 22000 nyskattad.
Jag hade hellre lagt till 10 000:- och köpt en E39:a istället eller köpt en E34:a för runt 15 000:-. Men det är ju vad jag hade köpt. Annars tycker jag nr 5 verkar mest intressant. Hade nog köpt den och sen satt i skinnstolar i ljusgrått skinn.
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Tack för svaren!!

Nr 5 är helt klart en het kandidat, inte att sticka under stolen med det.
Får dock lite överdriven "gubbkänsla" över den.. fast egentligen borde man nog vara glad över det.. tyder på att den är väldigt välskött.. hellre det, än en tokigt stylad korvkiosk.

En e39 är det inte tal på.. känns "för mycket" för mig.. e34 är enough. Ligger hellre i det "övre registret" på e34 än i det "lägre" på e39. :)

Ringde förrut på nr 4 och den verkade faktiskt väldigt seriös och välskött. Ägaren var riktigt trevlig och han verkar ha vårdat den ömt. Dock hade han en väldans stereoanläggning, inte så positivt enligt mig. Priset verkade ligga kring 35'.. ngt högt. Ett plus att det inte är hin håle långt att åka dock!

Fler åsikter, tankar eller allmänt snack är välkommet!
Kan hålla med om att nr 5 verkar vettigast av dessa du radade upp.
Scheckheft
Hej
Som övriga redan har påpekat känns annons Nr 5 mest seriös. Ring och ta reda på mer. Slutpris runt 30tkr tycker jag är ok för en E34 av sista årsmodellen. 520 tycker jag dessutom är ett bra val med tanke på ekonomi och prestanda. Skick och dokumentation prioriterar iaf jag före miltal.

Lyck till

Mvh
Scheckheft
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Tackar för hjälpen!

Nr 5 börjar ju nästan på 30', så den kanske man kan få ned en bit med lite tur. :)

Blir ett samtal på den i morgon.
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Om nu nr 5 skulle bli såld innan jag kanske hinner masa mig dit, finns det då någon av dessa annonser som kommer i andra hand efter nr 5?
I så fall skulle jag satsa på nr 2
Nr 7 verkar intressant, men det står inget om servicebok i den annonsen. Det hade jag kollat upp eftersom den har gått 28500 mil. Sen borde ju massa slitdelar vara bytta, så fråga efter kvitton på vad som är bytt.

Det är vädigt svårt att säga också innan man ringt eller sett bilarna, tyvärr.

För övrigt tror jag att nr 8 kan vara bra köp också, den får du nog igen pengarna på alla gånger även om du måste lägga ut lite på nya delar, men så är det ju bvsa också.
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
C.Douglas: Nr 7 ser man iaf att den ser rätt fräsch ut.
På nr 8 är korten jäkligt taskigt tagna, antagligen med mobil. Men med dåligt hjullager bak, överlever man hela resan på 25-30 mil hem.. vill ju inte fastna på halva vägen och behöva bärga resten.
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Hittade denna Länk som verkar riktigt fin, men likt nr 1 är den på tok för dyr.

Verkar iaf som att man ej bör kolla på de som ligger under 20000:-. Antingen är de fula som stryk, annonsen ej seriös eller så är det ett otal med delar som behöver bytas innan bilen fungerar någorlunda.

Sen finns det övervärderat och övervärderat.. det är en viss skillnad. Här är en som är ganska så övervärderad! Länk 79000:- för en 525 -95 Visst, den är lite ombyggd, men någon måtta får det väl ändå vara.
Jo. Vissa sätter ju ut bilarna också i tron om att hitta rätt köpare, därför lite högre priser.

Som vanligt någon som tror han ska kunna få igen allt han lagt ner på bilen. Det var inte alls länge sen jag såg nån 325a 93-94 nånting som låg ute för samma pengar. Den såg hemsk ut innuti, skum sportratt ala formel1, masonitskivor fastskruvade i dörrsidorna som föreställde kickpaneler och några "raggar plädar" till överdragsklädsel. Jag kan inte annat än att tycka synd om personerna som annonserar sånna objekt faktiskt.

Den där 525an tycker jag heller inte passar i det där kjolpaketet. Det ser inte proportionerligt ut på nått sätt.

Har du bara tid och tålamod hittar du nog rätt bil till slut. Jag vet själv hur det är. Annonserna verkar bra när man ringer och så, sen kommer man och kollar och ingenting stämmer. Därför är jag noga med att skriva alla fel och defekter när jag annonserar bilar så ingen blir besviken när dom kommer och kollar.
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Ibland undrar man om fenomenet "rätt köpare" är den som lyckas bli "lurad" tillräckligt för att våga betala bra mkt mer än den skulle gjort för motsvarande bil. :)

Jag undviker mycket gärna alla sorters ombyggda varianter.. om det inte handlar om originaldelar såklart. M-paket o dylikt. Sportratt är ju ett aber för sig och ser hemskt ut.

Ge gärna lite tankar kring nr4.. vet att det finns stavfel i annonsen, killen är utländsk. Mycket trevlig och saklig i telefon dock och det verkade som att han är mån om bilen och lämnat in den auktoriserat för service osv. Bilen har ju inte gått så värst långt om man jämför med flera andra, nybesiktad osv.
Men det kanske är något jag inte tänker på nu, som andra värjer sig mot? Är den ett skräckexempel?
Ang. nr 4: "jag har varit jättenoggrann med service" enl annonsen, låter som att han haft bilen länge. Enligt vv hade han ägt bilen mindre än fem månader när annonsen kom in på Blocket, och det lär ändå inte vara första annonsen. Såna bilar behöver det iofs inte vara något fel på, men viss skepsis tycker jag är på sin plats.
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Sant att han inte har haft den så länge.. men det borde märkas (dels på besiktningen - nu är den ju nybesikad) hur skicket är samt när man själv testar, känner, klämmer osv. Angående det där med "jättenoggrann med service".. hmm ja, han serva den auktoriserat.. kanske är det som han syftar på med "jättenoggrann"? För mig är det iaf självklart att man regelbundet servar sin bil, men så är det ju kanske inte med alla.
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Lite kuriosa: Nr 8 är en så kallad "sportlimo". Dessa byggdes endast i en begränsad upplaga(ca 500 st) under 1994. Mycket attraktiv utr. som tex m-stolar i mocca/tyg, m-chassi och m-paket utvändigt. Finns mycket att läsa om dessa bilar på nätet och de är ganska eftertraktade. Finns lite att byta på bilen vilket höjer kostnaden lite. Men du får "nästan" en M5:a fast med 525 motor...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.