|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Spacco: Tack, äntligen en som ger vettiga svar på tal. Och då stämmer det jag hört angående att man varken ska lackbehandla eller tvätta bilen den första tiden! Tänkte även passa på att önska er alla en trevlig helg! (vissa måste jue jobba i helgen - finns att beskåda på BMW i Segeltorp) |
|
|
Enligt en kompis som köpt en ny Volvo C70, får han inte lackbehandla bilen alls, då gäller inte garantin. Vet inte om BMW också har en så idiotisk klasul, men det kan ju vara värt att kolla. BMW CS #5206 |
|
| Christer Silvén: vad för garanti skulle inte gälla om man lackbehandlat bilen? Det låter ytterst märkligt för vad jag vet så är det ju ingenting som påverkar bilen på annat sätt än att lacken håller sig fin längre... | |
| Alla nybilar går ju på rekond innan dom levereras. Och dom tvättas och poleras. Så det är väl klart att man får tvätta bilen när den är ny. Jag har då aldrig sett en bil som inte rekondats innan leverans. Vi lackförseglar även innan leverans om kunden vill det. Så jag ser inget hinder. | |
| Jocke.L: Jo, visserligen... det vet jag att vi gör på BMW också men ändå alla varnar hit och dit så man börjar jue undra... Vart jobbar du? | |
| Kindwalls. :( Tyvär inga BMW i våra lokaler. Men jag sviker aldrig BMW. :) | |
|
Jag vet inte exakt vad som stod i garantipapprerna, men han vill inte lackbehandla sin bil, p.g.a garantin. Vad jag hört, skall man inte tvätta bilen dom första 2 veckorna efter lack, men en ny bil kanske är lackad minst 2 veckor innan den levereras. BMW CS #5206 |
|
| Jocke.L: Aha, i Segeltorp? Isf är vi praktiskt taget grannar, då jag jobbar på Bilcentralen! :) | |
|
Man kan ju även räkna in tiden bilen varit i fabriken, på leveransplatsen utanför, på båten till Sverige och transporten till BMW-hallen, så två veckor efter att den vart lackad i tyskland har snart gått. Du kan alldeles säkert tvätta bilen redan samma dag du fått den, men du behöver kanske in GNIDA med svampen, utan bara lite lätt fara fram över den. För att få en så blank och underhållsfri bil som möjligt, som är lätt att hålla ren om man kör året om så är det nog en bra investering att lackbehandla den. Mina bilar har jag alltid behandlad, DITEC och då hos Jörgen som omtalas här. Varför? För att få bilen lättskött (Ditec) och hos Jörgen för att han är fena på att polera. Det är den delen som är den viktigaste om man vill ha bilen riktigt fin. Min nuvarande bil är nyss helt omlackad pga vandaler, och när jag pratade med Jörgen så ville han att lacken skulle härda en 2-3 veckor innan han skulle behandla den. Av vilken anledning han säger så låter jag vara osagt, men jag litar fullständigt på honom. Han är proffs, så enkelt är det! Så egentligen spelar det kanske mindre roll vilket märke på kemikalierna som läggs på bilen, men desto mer VEM som gör det. Så exiZ, lackbehandla du din nya pärla hos nån som är duktig! Och tips på vart du ska/kan (bör) vända dig har du fått i överflöd. :-) Niklas Fransosen |
|
| Jo då vi är grannar. Lycka till med nya bilen. :) | |
|
exiZ: Nix, jag jobbar inte åt Jörgen däremot har jag testat både Ditec och MrCap på min förra bil(M4E46). Min nyvarande bil(E34) är Mrcap och jag den är väl så där ev kanske låter jag Jörgen fixa ett nytt lacksydd under vintern. Då brukar han ha super pris och hämtar och lämnar bilen gratis inom stan(Stockholm) om jag mins rätt. Ta en titt på min bil om du kommer på Brostugan leta efter en svart E34 i bra skick:)) |
|
| Starre: Vad har du för motor i din E34? :) | |
|
exiZ: Nöjda kunder ger nöjda omdömmen, du själv kommer ju bli nöjd förare av en bil snart. Sen får du se hur dina omdömmen påverkar andra. Kalasigt! Mvh Asken |
|
| Det stämmer att volvos garanti inte gäller om man lackkonserverar/försegalar den. Det är därför SMARTAB döpt om sin glanskonservering "Silver Seal" till "Silver One" istället.Heter nu långtidsvax istället för glanskonservering. Den håller minst 12 månade och går bra på nya bilar.Som dom skriver på hemsidan: "Produkten låter lacken andas och passar därför utmärkt även på nya bilar och omlackerade ytor där lacken inte har härdat färdig" | |
|
Hej Anna,alla egna rekondare rekomenderar sitt eget märke,jag kan bara säga att jag använt Diaomndbrite i5år det är den enda lackkonservering med riktig garanti INGA återbehandlingar.Diamondbrite är störts i vätlden med egen tillverkning. mvh Pär Ekström/Millennium Bilvård AB 08-50012820 Pär |
|
|
Garanti är ett väldigt flytande begrepp som jag tror igentligen kvittar helt. Dem lackskydd som används profetionellt idag är alla bra jämfört med ett traditionelt vax. Vissa bättre och vissa sämre, dock finns det ingastudier och väldigt få har skapat sig uppfattning nog att säga vilket som är bäst, och som pär skriver så säger alla att sina egna är bäst. Garantier är ett sätt att locka kunder mer än nåt kunden kan utnyttja. Samt att lackskydd inte är något mirakelmedel som gör att man inte får repor bucklor eller stenskott utan något som gör din bil blankare och mer lätttvättad. MVH/ Nicklas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.