AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
6.723

Lackskydd på fabriksny bil?

Sida 1 av 2
Om ett par veckor anländer den, våran sprillans nya 120d tredörrars och nu står vi inför det där valet, lackbehandla den eller ej?

Och hur ska man kunna veta? Då hälfen av alla jag frågat säger ja, och andra hälften säger nej? Jag har frågat vänner, kunniga personer inom recond-branschen och även kollegor... Vissa säger att det inte alls är bra att lackskydda bilen då den är så pass ny, då "lacken inte hunnit härda/brinna fast på bilen", medan andra säger att "vadå inte hunnit härda? Den har jue varit i en brännugn och den sitter som berget!".

Jag vill med detta inlägg höra med er kunniga (oavsätt om ni driver recond eller om ni är hemmapulare) hur ni har gjort eller hur ni skulle göra?

Sen undrar jag ditec vs Mr.Cap (alla recond-vännerna som driver eget säger ditec - men det är nästan så att jag tror att dom får betalt för att säga det!) eller finns det något annat bra lackbehandlingsskydd på marknaden? Och är det värt att lämna in bilen (har läst om diverse skräck-historier här på AP) eller klarar man av att göra det själv?

Hoppas på massor av svar.

MVH

Anna
Ao
50
Aouseus
320 -99
Jag säger absolut!

Eftersom du arbetar på BMW i STHLM så har du ju Well Kept som finns i huset... Bla. på Englundavägen...
Jo
73
Jocke.L.
750iL -90
Jag tycker att man ska lackskydda. Utan tvekan.
Jocke.L: Hur snart efter att man fått bilen? Som jag skrev ovan, vissa anser jue att man ska vänta iallafall ett par månader med att lackskydda och tvätta bilen allt för mycket och ofta...
Ao
50
Aouseus
320 -99
Behandling kan ni göra direkt från det att ni får nycklarna i handen. Vill ni inte göra det på Wellkept www.wellkept.se så finns ju www.waxdepan.se till exempel också...

Lycka till!
exiZ:

Jag hade lämnat in bilen efter ca:1-2mån så att lackan ska sätta/brinna/härda) sig ordentligt. Efter det hade jag tagit kontakt med Ditec på Valhallavägen

Länk

exiZ:

Jag hade lämnat in bilen efter ca:1-2mån så att lackan ska sätta/brinna/härda) sig ordentligt. Efter det hade jag tagit kontakt med Ditec på Valhallavägen

Länk

Starre: du låter EXAKT som mina vänner ;) Vad menar du med att lacken ska få sätta/brinna/härda? Det borde den väl redan ha gjort då man hämtar ut den? Antar att du vill att bilen ska in till Jörgen, som äger och driver J. Sandell bilvård på Valhallavägen?
LeifM
Att lacken skulle härda innan man vaxade sa man för många år sedan.
Enligt alla förståsigpåare så är det inte så längre.
Jag skulle absolut lackskydda min nya BMW innan vintersäsongen kommer!

Nästa BMW en diesel...
ri
28
rigi
bmw 540im-01
Gör det direkt
Sluta upp alla ni som pratar om att låta lacken härda!!!
Lacken kan antingen vara överhärdat eller underhärdat, beror på om produktionen har stannat eller inte. Men låt oss säga om den "inte" är härdad, så ska man låta bli att stoppa massa skit i porerna med NYA fina silicon vaxer. Varför kan BMW fabriken i Tyskland polera en bil och snygga till ytan med lite vax? om lacken ska härda här i Sverige?

Jag tycker du ska lackskydda bilen så fort som möjligt. För du ska slippa få fast brända mygg/fågelspill. Jag har behandlat alla mina bilar med PPS(www.waxdepan.se). Du kommer säkert bli sönder bombad av alla erbjudande när du har fått bilen. Surfa runt lite och ta information av alla "lackskydden".
Men om du måste välja mellan Ditec och MrCap så ta för F-N INTE MrCap..
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej Koppe!

På fabrik, eller hos billackeraren så kan man som du säger "snygga till" lacken efter lackeringsdefekter som rinningar etc.
Där görs detta av fackmän då lacken är oerhört mjuk den första tiden (läs dagarna) och i regel på begränsade ytor.
Hel-poleringar och lackskydd SKALL inte göras förrän efter minst 2veckor då lacken fortfarande "evakuerar" och inte har nått sin fulla hårdhetsgrad och motståndskraft mot mekaniska påfrestningar.
Alla nya bilar har vid leverands ett "transport-skydd" eller vaxskydd som i sin samansättning inte skadar den nya lacken.
Detta skydd tvättas bort så snart bilen når åf.

Härdningsprocessen startar i ugnen och 60grader, och fortsätter under 14dagar.(evakuering av "transportörer" dvs lösningsmedel)

Mvh
Skalman

Be
136
BeNnaN
Mercedes E300de 2019
BMW 120i M-pkt 2019
Koppe: Va är det för fel på Mrcap?

Har du haft med dem att göra tidigare så att du inte blev nöjd med resultatet?
Jag är bara nyfiken...

Min Bil: Länk
Mr Caps hållbarhet är marginellt bättre än ett bra bil vax medan Ditec håller ganska OK i 18 månader
Ett självuppleved erfarenhet som jag tydligen delar med många andra här..

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Jag vill bara passa på att tacka alla herrarna för era svar, dock står jag fortfarande på vingliga osäkra ben och vet varken ut eller in...

Har fått höra av en lackerare att lacken INTE ska behandlas de första två månaderna, då det riskerar att förstöra bilens lack (pga att lackens porer(?) ännu inte hunnit sluta sig helt)... Vi får bilen vecka 40 eller 41 så jag borde ändå hinna med att få den lackbehandlad innan vintern.

Min fråga angående om man bör lämna in bilen eller göra det själv kvarstår dock. Någon som lackbehandlat sin bil själv? Som jag skrev innan är jag rädd för de skräck exempel som man kunnat läsa om tidigare här på AP.

Mvh Anna
exiZ:

Jag hade valt att låta ett proffs göra jobbet dvs Jörgen på Ditec.

Låter du en mäklare sälja huset

Låter du en bagare baka brödet

Låter du bank ta hand om dina pengar

Låter du en mekaniker serva bilen

Låter du en städare städa

Om du svaren blir jag så kanske du skan låta ett proffs ordna med lackskyddet.....

Starre: Betalar Jörgen dig för att tipsa om just honom eller? ;)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Länk

Läs ovanstående tråd också...

Mvh Janne.
Janne: Jag vet att Jörgen är bra, det var absolut inte så jag menade... men det måste jue finnas andra? Om man nu inte känner för att köra hela den långa vägen in till stan? Utan vill stödja dom i förorten?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nja,det var iofs inte därför jag tipsade om tråden utan det var väl att i "sista stund" be dig läsa om denna fundering du har/hade angående lackskydd på ny bil...eller inte..

Kan väl skriva att den E60 ägare som jag "frågade åt" gjort en lackbehandling nu och det blev väl bra...Men att den skulle "blänka mer" eller så har jag inte sett....men han slipper ju vaxa nu på "något år" eller lite drygt det..

Sedan så hade denna E60 "lite noppor" i lacken efter någon form av nedfall...antingen på fabriksområdet eller kanske under transporten...vet inte,så det fixade dem(efter ett visst letande av rätt medel att använda) jag anlitade till denna behandling(var tydligen inte så lätt,dem hade faktiskt funderingar om de överhuvudtaget skulle göra någon behandling iom detta nedfall)...så det var ju bra iaf :)

Mvh Janne.
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Jag håller med "Skalman" om att du bör vänta MINST två veckor med att lackskydda, av alla anledningar han skrivit. Man ska egentligen inte ens tvätta bilen den första tiden.
Sen, det där med Ditec vs MrCap. Bilen kommer se lika fin ut vare sig den rullar ut från Ditec-hallen eller MrCap-hallen, men det är bevisat att Ditec håller bilen fin längre.
Att lackbehandla själv går ju, men det är lätt att göra fel, och produkterna ute i handeln är inte på långa vägar lika bra/effektiva som hos företagen som jobbar med lackbehandling.
Mitt tips är att söka upp ett bra Ditec-center där personalen kan sin sak.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.