AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.549

BMW mobbade av försäkringsbolagen?

Sida 1 av 2
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Har funderat lite:
Hur kommer det sig att BMW är "så dyra att försäkra"?
När jag skulle byta bil för ett år sedan räknade jag lite på försäkrigar:
En volvo V50 T5 kostade hälften så mycket som en BMW 330 trots liknande effekt, En Alfa 156 kostade 2000:- mer än en 330, trots lilla motorn (2,0 twinspark).
Ok, en 330 är dyrare än en T5, men det handlar om kanske... 30000:-
Men bör 30000 kr på 350000 kronorsbilar göra dubbla premien?
Och alfan då, om volvo kostar x kr så kostar Alfan 2x+2000 kr.
Trots mycket billigare i inköp och -70 hp! mobbas Alfa också?
En alfa med v6 (192 hp) kostade det dubbla mot 330:n tex, inte konstigt att Alfa säljer lite här,+ alla rykten.
Men tillbaka till BMW, det finns lite fler volvos än bmw:s i sverige, lika många(om inte fler) ynglingar blåser omkring i trimmade volvos, och volvo utsätts för ungefär lika många inbrott. bmw är kanske lite stöldbegärligare.
Varför skulle en bmw vara dubbelt så stor risk som en BMW? den har ju dubbla premien?
Min lilla teori om detta är att rykterna och avundsjukan cirkulerar.
Bmw är dyra sportbilar, Alfa är rostbenägna, havererande skitbilar, mercedes är snobbbilar. Men VOLVO det är lagombilar. Aldrig att en volvo skulle vara dyr, eller snabb, eller haveribenägen (haha alla brinnande xc90 och v70)
Andra teorier välkommnas!

Mvh Bjerser
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Varför skulle en bmw vara dubbelt så stor risk som en BMW?
Tryckfelsnisse på internet!
Varför skulle en bmw vara dubbelt så stor risk som en volvo? ska det vara.

//Bjerser
Be
278
Bengt C
523i -96
Problemet är inte själva bilarna. Tvärtom vad många tror är det inte dyrt att reparera en BMW. Problemet är att BMW appelerar till personer som är "kostsamma" på lite olika sätt. Rent kriminella typer; BMW-ligan och mindre extrema av samma sort. Människor som inte fattar att statusbil och storstan inte går ihop, men som nödvändigt ska ha det så i alla fall. Unga superförare som inte fattat att man "ligger" bakom ratten i en F1:a av aerodynamiska skäl och som kanske skulle ta sig en titt på körställningen i en rally eller STCC o.s.v. Naturligtvis finns det vettigare BMW förare också.

Men jag måste hålla med om att försäkringsbolagen är lite fyrkantiga. När jag kollade min 730 med manuell låda utan skinn, utan AC, 15" fälg. Då meddelade Aktsam att de försäkrar BMW "upp till" 525. How about that? Jag vågar påstå att min bil måste vara en av de minst attraktiva BMW man kan tänka sig och priset var därefter; 12.000 kr för bara 13.000 mil. Hur Aktsam kan välja bort en sådan framför t ex en 330, är något jag inte fattar.

Vidare förekommer otroliga skillnader i premie. Länsförsäkringar tog 2200 kr för trafikförsäkring och 4600 kr för halvförsäkring. T ex Folksam tog 2000 kr för trafikförsäkring och 8500 kr (!!) för en halvförsäkring.

Det blev trafikförsäkring enbart. Sedan har jag lite trix för mig flr att undvika stöld snarare än att försäkra mig mot det. 15" fälgar är en aktiv del i denna strategi.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har själv inte upplevt att BMW skulle vara så mycket dyrare än Volvo. Hade tidigare en V70 2,4t -02 samtidigt som min 530iAT -01 och jag tror Volvon var ca. en tusenlapp billigare.

Nu har jag flyttat till mindre ort och för skojs skull gick jag in på Volvia och knappade in regnr på en V70 T5 -01 vilken jag anser vara jämförbar med min 530. Volvia vill 5106kr/år för denna och jag betalar 4906kr/år för min 530.

___
//Ulf
Priset på försäkringar avspeglar försäkringsbolagens skadekostnader. Dessa är väldigt mycket förarrelaterade, eftersom det är de som oftast åsamkar skadorna. Döm om min förvåning när jag hösten -87 upptäckte att M3 var billigare än 325 i försäkring. Vilket dock snabbt ändrades genom att höja försäkringen flera tusen per år. Min förklaring till detta är att när bilen bara fanns som ny var det mest gamla gubbar som jag som hade råd med M3, Därmed låga skadekostnader. När sedan det blev en beg.marknad med mera överkomliga priser, blev det fler yngre och orutinerade ägare, vilket höjde skadekostnaderna och därmed premierna. En orsak till höga BMWpremier kan alltså vara ägarna eftersom dessa körglada bilar lockar en viss typ av mer olycksbenägna förare. Denna teori gäller givetvis inte stöldförsäkringen, där det bevisligen inte är ägaren som åsamkar kostaderna, annat än genom att utrusta bilen med stöldbegärlig utrustning./ Högsta bonusklass.
ra
2
rallygurra
BMW 740 IA
1997
Sökte nyligen efter lite försäkringar på nätet till hushållets olika bilar (min bmw och frugans wv passat). Hittade tillslut ett försäkrings mäklar företag som heter insfinder som jag kontaktade.
Hur som hellst så kan jag varmt rekomendera att vända er till dem om ni har frågor eller behöver en försäkring. Blev riktigt bra bemött av en grabb som heter Felix och han hittade inte bara bra försäkringar till båda bilarna utan lyckades dessutom hitta ett bolag som drog av en rabatt om jag även tecknade villan hos dem. Efter en hyffsat snabb genomgång av samtliga försäkringar så hade jag redan sparat in flera tusenlappar på mina årliga premieutgifter. Kan vara värt ett besök för er andra arga bmwägare.

Felix nummer: 08-450 00 03

//
Gurra
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Bengt c:
appelerar bmw till mer kostsamma personer? jag tror snarare att denna (yngre) typ av förare hellre köper volvo pga "att bmw är så dyra att äga".
Och bmw-ligor är inte så vanliga, var det inte SAAB turbo som kriminella brukade ha, och audi quattro?

Programmer:
Kanske beror på vart man bor/ hur mycket man kör?

thomas pahv:
Kanske bmw förare orsakar fler olyckor pga att bilarna inbjuder till "aktiv körning". Men, även om en större del av BMW:s råkar ut för olyckor jämfört med volvo, så är volvos fler och därför bör volvo vara dyrare, dom är vanligare och därför också vanligare i olyckor.

Rallygurra:
Välkommen till forumet!
föresten, menar du insplanet eller finns insfinder också?

Mvh bjerser
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Bjerser: om man rör sig i en större stad, t ex Malmö som jag ser dagligen så kan jag lova dig att BMW är ett betydligt vanligare färdmedel än Volvo för yngre "förmågor" och det gäller oavsett om det gäller Rosengård eller Bellevue (överklassområde).

Ett stort problem för försäkringsbolagen när det gäller BMW är ju stölder av delar. Man undrar vad försäkringsbolagen tycker om M-paketet till E36 eller angeleyes till E39?

När det gäller mina premier så är det boende i grannkommuner till Malmö och körsträcka kring 1500mil.

___
//Ulf
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Bjerser: Men, även om en större del av BMW:s råkar ut för olyckor jämfört med volvo, så är volvos fler och därför bör volvo vara dyrare, dom är vanligare och därför också vanligare i olyckor.

Du resonerar lite konstigt. Det är givetvis den totala kostnaden för en bilmodell i förhållande till de premier som betalas in av försäkringstagarna för samma bilmodell som du måste jämföra.

Att det i absoluta tal finns fler fler Volvo än BMW är helt ovidkommande!

Exakt. Att en bilmodell är vanligt förekommande i trafiken är ju i sig ingen faktor som påverkar försäkringskostnaden. För så länge förarna av dessa bilar inte är vållande till olyckor så ska ju inte premierna på dessa bilar påverkas.

Kan instämma i tidigare skribents syn på att försäkringsbolagen ibland är något fyrkantiga i sitt tänkande. Ett exempel är när jag bad om pris på försäkring till vår V**vo 850T5R. Sambon som hade nytaget körkort sedan två månader fick lägre premie än jag som då hade 11 skadefria år.. Men men vad vet väl jag, sannolikt kör en tjej med nytaget körkort bättre än en kille som lyckats köra runt utan att orsaka en endaste olycka på 11 år :)
Be
278
Bengt C
523i -96
Bjerser:

Japp, BMW appellerar tveklöst till "kostsamma" personer. Ibland direkt
men ännu oftare indirekt, eftersom bilarna intresserar både kriminella
och dessutom väcker känslor hos folk. Och då menar jag inte positiva
känslor, utan avundsjuka hos diverse lägre stående livsformer.
Resultatet blir naturligtvis kostnader och de är varken de kriminella
eller primaterna som betalar. Det gör BMW ägarna i form av höga
premier.

"att bmw är så dyra att äga" kanske har betydelse för unga människor,
men det är inget som bekymrar kriminella och får dem definitivt inte
att välja Volvo. De varken köper bilen eller reservdelarna. De skaffar
dem på annat sätt. Notan betalas av BMW ägarna.

Nu kanske du fattar vad jag menar med att vara "indirekt kostsam". Man
kan ju välja ett annat märke. Jag vet flera stycken som, i likhet med
min 730, är både billiga och bra.

Du har däremot rätt i att kriminalitet och SAAB Turbo också hör ihop.
Av detta skäl är även en SAAB Turbo dyr att försäkra. När jag köpte 730
kikade jag lite på SAAB 9000. Naturligtvis kollade jag försäkring innan
köp. I Aktsams fall är det så att de försäkrar en SAAB Turbo, bara om
det är 150 hp lättrycksvarianten. Allt annat nobbar de (i likhet med
alla BMW över 525).
Verkar som att man bör akta sig för Aktsam om man har en riktig bil/ Den aktsamme.
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Hur är det med BMW orginalförsäkring, någon som vet? Känns ju lite märkligt om även de "straffar" BMW-ägare...
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
bewing77:Bmw original försäkring fungerar som alla andra att premien måste täcka skador,löner,hyra och vinst.
Dem ggr där en omotiverat hög premie ges 100k på en m3 i stockholm =då vill bolaget inte försäkra den bilen för den personen.

Mpower
ra
2
rallygurra
BMW 740 IA
1997
Tack för välkommandet Bjerser!
Jag har både läst och hört illa om insplanet så det var insfinder jag använde mig av. De verkar bygga på ungefär samma idé som insplanet men är ett nyare företag och kanske pga. det även bättre.
Kolla hemsidan: www.insfinder.se

mvh/
rallygurra
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
kanske får ge mig, bmw är Kanske "kostsammare" än tex volvo.
Steaman: resonerar kanske lite konstigt, men det var mer tänkt som en teori, om du förstår hur jag menar :)
Bengt c: jag fattar!
Har försökt beräkna pris på bmw orginal (www.orginalforsakringar.com)
Men inte fått det att fungera.
Programmer: jag rör mig oftast inte i större stad än Halmstad...
Hoppas inte jag tryckt på några ömma punkter, om min "teori" var felaktig så tar jag tillbaka den.

mvh Bjerser

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Och mycket riktigt är insfinder och insplanet inte samma sak...
Rallygurra: har mycket riktigt också hört och läst illa om insplanet.

Mvh Bjerser
Be
278
Bengt C
523i -96
Bjerser: Ähh, klart att du inte tryckt på några ömma punkter. Här tycks bara finnas nyktra människor som inte är ett dugg märkesfanatiska eller känslosamma.

Men din teori har visst fog ändå. Klart är att BMW kostar bolagen pengar. Men man kan fråga sig varför samma försäkringsprodukt (halvförsäkrad 730) kostar dubbelt så mycket på Folksam, som hos Länsförsäkringar. Skulle det ena bolaget ha dubbelt så stora kostnader som det andra, för samma sak? Klart att här finns ett betydande godtycke inblandat.

Jag tror emellertid att BMW är såpass vanliga att bolagen har möjlighet att skapa lite statistik runt det hela. Värre är det nog med Alfa, som du också nämner. Sådana finns ju knappt alls och det kan nog vara svårt att hitta på en "korrekt" premie.

Själv har jag även en Peugeot 605 SV-3.0 och har märkt att bolagen har lite svårt att bestämma sig för vad de "tycker" om bilen. Premien har farit upp och ner som en jo-jo under åren.

Det man ska göra, med alla bilar, är att ägna en halvtimma före huvudförfallodagen till att ringa runt bland de 4-5 största försäkringsbolagen. Detta brukar ofta betala sig med 500 kr eller mer, varje år. Prisskillnaderna är ofta rent häpnadsväckande, även för helt vanliga bilar.

Andra saker skiljer också. Efter 17 skadefria år, råkade jag "toucha" en Golf med min Pegga på en parkering. Då skulle Aktsam höja min premie med nästan två tusen. Jag frågade hur de resonerar. Efter 17 skadefria år borde de fatta bättre. Jag bytte naturligtvis till Länsförsäkringar, som tog emot mig med öppna armar. Efter ett år ansåg de att premien på Peugeot skulle upp någon tusing eller två. Då gick jag tillbaka till Aktsam. Nu som "ny kund" med låg premie. De verkar ha lite, hur ska man säga,.. otur! när de ska tänka ut saker och ting i den där branchen.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
BMW, som är en förardynamiskt orienterad bil av högsta klass kanske borde ordna inbjudan till BMW Fahrertraining för alla nya BMW-ägare så blev det lägre skadefrekvens bakom statistiken?:)

Det hänger trots allt på förarens kapacitet att hantera en situation och utgången kan ibland bli tragisk.

Jag rekommenderar starkt alla gasglada att köra en sväng på bana med bilen och kanske ta en banlicenskurs. Jag körde lugnare efter dessa 2 investeringar i kul bakom ratten.

Hur andra beter sig i trafiken kanske mer är en direkt spegel av samhället generellt?

Vh
Asken
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Bjerser: det är lugnt. Har också själv funderat mycket kring premiesättningar och det man konstatera är att det är en djungel och som ständigt förändras. Var gång det är dags för ett nytt försäkringsår så är det värt att lägga lite tid på att jämföra bolagen. Sänkte båda mina fösäkringar rejält senast genom ett byte av bolag.

___
//Ulf
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
ok, tur :)
Asken: bra idé, borde kanske ingå i priset på bilen.
Lite allmän träning på hur man skall hantera bilen kanske påverkar priset på försäkringen i positiv riktning, åtminstone kan fler människor få ut "mer" av sin bil.

Mvh Bjerser
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.