|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är nu sugen på att uppgradera mig till e34 igen.. 520 alt. 525. Hur som, har bilen på annons (eller lite intressekoll) och det har ringt 10(!!) pers idag + mailat alldeles för många! Vad är detta.. har jag satt ett för lågt pris?? Länk Är ju inte direkt behov av att skänka bort den och vill helst ha min e34 innan jag säljer. (Kanske skulle ha väntat med annonseringen ändå.) Trodde faktiskt att det skulle ta tid att få den sålt.. men 5 pers ville komma på en gång, men jag sa till dem att det inte kan bli aktuellt före helgen. Eller skall jag plocka bort annonsen och vänta till jag köpt mig en e34 rent av? | |
|
Bestäm möte med alla samtidigt och låt dem bjuda. Det blir grejer det. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
| andreas: Tycker du? :) Blir ju helt insane.. har alltid tagit en köpare i taget. Man kanske kan ta provkörning en och en och sedan bestämma möte med alla som vill? Hur uppfattar du priset, högt/lågt osv? | |
|
Låt dem komma samtidigt och låt den som bjuder högst ta den...Brukar kunna bli lite action då. Börja lite lugnt och låt alla provköra osv...sedan tar du in "gänget" och säg då att den som bjuder högst får naturligtvis skriva papieren :) Värsta som kan hända är väl att "alla går" och då får du väl annonsera senare som du också var inne på.. Mvh Janne. |
|
|
Det skulle ju kunna funka! Men problemet är ju om det kommer folk lite var stans ifrån.. alltså folk som åker 20-30 mil bara för att kolla bilen och då är väldigt sugna att köpa den. Känns lite halvt "elakt" att samtidigt ha 7 andra som samtidigt åkt långt.. eller skall jag vara lite "jävlig"? :) |
|
|
Trevliga problem... Men jag förstår inte riktigt. Om det ringt mer än 10 pers måste ju några vara intresseade av att komma på stört och kolla på bilen, vad har du i så fall sagt till dem? Eller har det varit folk och kollat utan att ha slagit till? Fint originalskick är alltid eftertraktat men 316i är kanske inte den populäraste modellen men å andra sidan är det inga större pengar du begär. Lycka till! |
|
|
Ja, värre i-landsproblem har jag träffat på. :) Det har ringt 10 pers och mer än hälften ville komma på stört, även om de bodde 25 mil bort och klockan var sen eftermiddag. Det jag sa till dem var att: 1) Jag är inte brådis med att sälja den. 2) Vill inte skänka bort den till första bästa 18-åring. 3) Har väldigt tight med tid att visa den nu på stört. Kanske är lite hård och otaktisk nu.. många var mycket angelägna och potentiella (läs desperata) köpare. Sa att framåt tors-fre får de allihop ringa igen för att eventuellt komma och kika på den till helgen. Har inte varit någon som fått kika på den ännu. :) Ja, jag trodde att intresset skulle vara minst sagt svalt pga just 316, men tji fick jag! Tänkte att om jag annonserar min nu, så hinner jag åka och köpa mig en fin e34 utan att stressa. Vill ju inte bli utan bil för länge. |
|
LeifM |
Brådis att sälja den?? Det säger du väl bara om det prutas.?! Nästa BMW en diesel... |
|
Som köpare hade jag uppfattat det som oseriöst om du samlade ihop 10 personer som får bjuda på bilen. Personligen anser jag att det inte "fungerar" så när man gör bilaffärer. Notera att detta bara är min personliga åsikt. /// Erik |
|
|
LeifM: Nej, det är ju verkligen inte brådis att sälja den. Men följdfrågan blir ju om jag från början satt ett för lågt utgångspris? Jag vet ärligt inte själv! Det finns en milsvidd skillnad i priserna på e30s på blocket, att man inte egentligen vet vad som är rimligt. Somliga säljer sina halvruttna för 6'.., andra tar det x 3 osv. J_Bunk: Jo, jag blev ju lite överraskad när det nämndes här ovan. Har aldrig gjort det förr och det skulle nog kännas väldigt underligt att göra det nu. Brukar alltid ta varje köpare en och en. Man kanske kan låta samtliga som vill provköra och kolla enskilt och sedan säga att de får lägga ett bud och jag hör av mig till den jag accepterar budet ifrån? |
|
|
Om du tar ditt en hel drös på en gammal bil eller informerar om det så kommer det sluta med att högst 3 st är intresserade om ens det dom flesta lär hoppa av direkt när dom hör att man ska ha budgivning i stället för begärt pris & då letar dom nog hellre vidare. Jag köper & säljer bilar privat och av efarenhet om det ringer 10st så e 5 snackare 3st jag ska fundera 1 storprutare samt 1 seriös köpare om man har riktig tur;) |
|
|
produce1 Exakt så är det! Jonesono, Bestäm ett pris du vill ha för bilen. 14 k har du sagt. Varje person som ringer är välkommen att komma och titta. Första person med penna och 14 k i handen tar bilen med sig hem. Vadå inte brådis? Antingen är bilen till salu eller så är den det inte. Att sälja bilar kan vara allt från irriterande till att driva en vansinnig. Äkta mattor, pengar sen, måste fråga frugan, mormor eller fans moster, nästa löning, när jag sålt min bil eller varför inte byta, du får min bil, matta, kylskåp och pengar emellan. E |
|
|
Instämmer med produce1 och E. Att 10 pers har ringt betyder inte att du har 10 seriösa köpare. Jag har själv varit intresserad av en bil där säljaren började tala om budgivning, jag tappade intresset direkt och det tror jag inte jag är ensam om speciellt inte när det handlar om en relativt billig och vanlig modell. Mitt råd är att sälja bilen till första person som kommer med kontater i handen, och det låter som att du ialafall inte behöver pruta på priset. |
|
|
produce1: Väljer nog bort alternativet med en anhopning folk faktiskt. Får bli en och en, känns bättre och säkrare (inte minst för mig själv). E: Jo, 14 är ju sagt och det är det pris jag vill ha. Ang det där med brådis är att jag ofta får känslan av att blocket är lite "här, nu, på en gång - bums!" Alltså, det skall gå fort som fan bara pengarna är framme osv. Jag gillar mer när det är ordentligt, tar tid och att då både köpare och säljare känner sig nöjda. Kanske är ensam att resonera så? Angående mattor, kylskåp etc. Idag ringde det en snubbe från örebro (ingen aning om namn - hörde inte riktigt), men för första gången i mitt liv kommer det "Sista priset då?". Jag höll på att dö av skratt inombords! Har aldrig drabbats av detta "fenomen" tidigare, trots försäljning av 6-7 bilar tidigare. :) Gissa om han hör till en "potentiell köpare"-kategorin? Think not! BjörnB: Budgivning är inget jag nämnt till någon av de som ringt.. det är mkt pga tidsbrist som jag skjuter lite på det. Men som sagt, får nog bli första person med rätt antal sedlar i näven. |
|
|
Ja "jonesono",dina tankar i försäljningen är nog bra och seriöst nog.. Bilen ser ju väldigt fin ut så jag skulle passa mig för att gå ned för mycket på 14 papp,men det är du ju själv inne på ser jag iofs :) Men jag kan väl säga att på en försäljning jag haft så dök det upp 2st hugade spekulanter och det blev ju lite spännande då hur jag skulle tackla detta...det slutade med att en av dem tog vagnen utan prut,medans den "andre" såg lite moloken ut och inte visste vad han skulle göra...I det läget hade jag ju kunnat "ställa dem mot varandra" men jag gjorde ju inte det ändå...kanske hade fått "någon slant" till om jag gjort just detta.. Men o andra sidan så kändes det rätt att göra just så,dvs i princip "först till kvarn" iom att det var köparen som kom någon minut tidigare som då "fick" bilen i fråga..jaja. Mvh Janne. |
|
|
E30 är en populär generation, och din ser ovanligt fin ut. Störtskön färg vilsam för ögonen på något sett. Sedan att det är en 316 kan ju vara fördel i dagsläget, nästan en miljöbil! ;) På frågan om den är för billig vet jag inte, det är RÄTT pris helt enkelt från början. Hit med fjortonlaxar eller stick! rakt och ärligt pris utan prut. :) Lycka till. Mvh. /L |
|
|
Janne T: Okey, 14 papp verkar vara ganska rimligt enligt din mening. :) Ska nog passa mig för att fler än en kommer på besök.. tråkigt att göra någon besviken. Har alltid försökt resonera enligt "först till kvarn" och så får nog bli i fortsättningen. Leffo: Tack tack! Att den drar soppa som en moppe, det tackar man för. :) Riktigt skönt att slippa besöka bensinstationer titt som tätt. Låter bra med priset enligt dig med då, tack för hjälpen. :) För övrigt ringde ännu en "kompis" idag.. två st på en dag och jag aldrig varit med om det förut?! Inte ens e36:an jag hade blev "kompis"-attackerad. |
|
|
Jonesono Kanske misstolkade ditt inlägg, men det lät lite ambivalent. Det är en bra inställning att en eventuell bilköpare är välkommen att noga granska bilen osv. Att köparen noga kontrollerar att du är ägare och inte har någon skuld på bilen. Det gör en seriös bilköpare. Sen kan sånt ta en vardag och göra. Skriv vilkorat köpeavtal i två ex och leverera bilen när full betalning erhållits. Säljaren postar givetvis underskriven ägaröverlåtelse. Men du kommer snart att bli trött på däcksparkande "18-åringar" så mitt råd är att sälja bilen till första bästa person med penna och 14 k i handen. Lycka till! E |
|
|
Tog bort annonsen nu.. i väntan på att en e34 står i garaget. Så ganska snart poppar den nog upp igen. :) |
|
|
Välkommen till "sälja för billigt klubben", men du verkar behålla din dock. Jag begärde enligt andra för mycket, och sänkte priset successivt. Till min förvåning: prutade en köpare upp den till okej nivå (säger inte det för då blir inlägget radderad) men jag fick vad jag gav för den och lite till. Inte helt nöjd men bra betalt ändå. Jag gjorde en tabbe man inte får göra, fyllde i telnummer på blocket när jag skulle lägga ut annons men numret kom aldrig ut i texten. Det fattade inte jag, och jag förstod inte varför alla mailar men inte ringer. Jag mailade tillbaka många utan telnummer och de tyckte de väl att jag är oseriös... Igår trillade poletten ner när 2 spekulanter mailade tillbaka att det inte finns nummer att ringa. Men nu blev den såld, fina lilla touringen, något för billigt dock. Man får vara nöjd ändå. Mvh: Zoltan |
|
|
Nu kör vi igen! Länk och Länk Nu är tiden inne (jag har själv tid) och priset är det samma. Får se om det hör av sig lika många som sist eller om situationen blir en helt annan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.