AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.801

"Trafiksäkerhetsvecka" igen

Sida 3 av 5
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Mitträcken och vajerräcken har räddad massor. Skitbra! Hur många har räddats av Hastighetskamera/pistols-razzior? Inte många...

Nej lägg pengarna på att bredde vajervägar till separata körfältsvägar, ta bort träd och stenar efter kanterna och visa televinken med inslag av drograttfyllekrascher så ungarna fattar att det är obra när de växt tillräckligt för att sno pappas bil.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
I min MG har jag inte ens bälten, dem har inte suttit i sedan 80-talet, sånna där 2punkts som sitter över midjan. Ingen på bes som anmärker, de tror väl inte det skall sitta några i.

Mitt val.
Visa användare
95
Coken
BMW 316i -00
heltsonika: på vissa sträckor är det upp till 60% färre dödsolyckor sen hastighetskamerorna, det är ca 20-30 färre människoliv som går till spillo det tycker jag är lätt värt det. Speciellt tycker man det är värt det när man förlorar någon man känner i trafikolycka.

Det du pratar om är rena drömmarna och finns inga pengar till, det är tyvärr så att man i framtiden inte ens kommer ha råd med vajerräcken pga kostnadsfråga vid reparationer av dom så de ska ersättas inom en snar framtid med. Det finns bestämmelser för hur man bygger, att bredda en väg är inte klippa och klistra direkt det kostar nästan som att bygga en helt ny väg. På 90-talet sket man i att ränsa vägrummet nu har man lärt sig en läxa och rensar ca 9 meter ut, man tar bort större träd, stora stenar etc etc men ibland är det billigare att bygga sidoräcken vilket görs istället sså det har hänt en del sen 90-talet.
På min körskola visade dom massa hemska krascher i alla fall men dom e inte så vktiga tyvärr måste man göra alla misstag själv innan man lär sig av dom, hoppas det inte blir sista misstaget man gör bara.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Allt handlar om prioriteringar. Om staten vill ha säkra vägar finns det pengar. Vill de ha in böter och snåla så finns det inte pengar. Tro mig...

Det finns säkert sträckor där det är befogat med kameror! Tvivlar inte alls på det du säger. Många fortkörningar är säkert befogat med böter där de håller betydligt högre fart än de övriga. Men att slå på alla kameror över hela landet + sätta varje polis på att sätta dit fortkörare bara för att fortkörare dödar flest människor i samhället (eller?) förstår jag inte logiken i.

Jag tror det endast handlar om pengar och väldigt lite om trafiksäkerhet. Hur många i år har dött pga av hög hastighet som enda orsak? Förmodligen bara självmördare och orutinerade ungdommar. Hur många procent håller hastigheten på Essingeleden en vanlig vardag? Men för att kunna upprätthålla ordningen måste man kanske ta till stora insattser oavsett om det påverkar trafikdöden eller inte.
Visa användare
95
Coken
BMW 316i -00
Ja staten kan göra det möjligt där är vi överäns men vissa här verkar tro att högt uppsatta chefer på VV tar pengar i egen ficka och sätter ut en budgetlösning på trafiksäkerthet i form kameror.
Anledningen till att man tar till såna här lite desperata åtgärder tror jag beror på att dödssiffran har börjat stiga lite igen och beräknas bli större i år än förra året vilket är ett steg i fel riktning.
Visst handlar det om pengar VV får inte så mycket pengar tyvärr annars hade man kunnat bygga mitträcke och fyrfältsväg med körfälts separering över hela sverige. Det beror inte ofta på att det är hög hastighet själv som är faktorn nej ofta blandning av dumhet, alkoholpåverkan, trötthet, men återigen så innebär högre hastighet större risk att dö. Vet inget om sthlm är aldrig där uppe men är inte essingeleden igenkorkad som fan på dagarna redan nu?
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Det här handlar i mångt och mycket om kommunerna som vill ha in extra klirr i kassan. Jag vet att kommunerna i Östergötland tar in stora pengar på detta då de har omfattande hastighetskontroller på E4 där typ alla kör aningen för fort.
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Highway Star: Fortkörningsböterna går väl till statskassan? Hur kan du då veta att kommunerna i Östergötland tar in stora pengar den vägen??

Mats
BMW CS #5847
Visa användare
95
Coken
BMW 316i -00
Tycker att mycket är "jag vet att det är si eller så" sen när det kommer till kritan har man hört en jobbarkompis säga så vid fikarbortet eller har antagit att det är så till någon som kan bevisat motsatsen. Blir lite roligare diskussioner om man håller sig till fakta tycker jag, vill säga att detta inte är riktat mot någon speciell utan allmänt på forumet.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
t80196: Japp du har rätt har kollat upp det, allt går till statskassan. Anledningen till att man fångar många "fartsyndare" i östergötland är att polisen av någon anledning har högprioriterat denna typ av förseelser där under många många år. Tycker det är en aningen konstig prioritering ...
Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
Tydligen så går det inte att sätta fast de som kör 6 km/h för fort heller:

"Ribban låg egentligen vid sex kilometers överträdelse. Men det fungerar inte i praktiken, konstaterar Björn Landsten.
- Då hade vi fått stänga av hela stan och ta in alla, för alla kör för fort! "
Ur artikel i GP idag: Länk

Hej,

Brukar inte skriva här, men läser desto mer :)

Just ämnet hastighetsgränser brukar vara hett på bilforumen... Jag brukar se två riktningar efter ett tag. Antingen börjar man spekulera i vad Vägverket borde göra istället för att få folk att hålla hastighetsgränserna, eller så tar man försvarsställning i sitt handlande och hävdar sin rätt som människa/skattebetalare/bilist att få köra snabbt. Ofta tar man till argument som att man kör bättre än genomsnittet, att skaderisken är överdriven etc. Detta handlar ju om vilka attityder man har till hastighet.

Hittade www.fortkorningsursakter.se där finns dels en massa enkätfrågor kring fortkörning. B la verkar 60% av de som svarat köra bättre än genomsnittet. Kul statistisk vurpa och en bra tankeställare om vilken attityd man själv har :)

Där finns också Vägverkets egen syn på varför man är så rigid gällande hastighet, samt vad man gör för övrigt också.

Hur som helst - intressant input till debatten.

Hur jag själv gör? Kör för fort ibland, men försöker hålla mig för det mesta. Mest för att jag inte skulle kunna se mig själv i spegeln om jag klev ur oskadd, men råkat skada någon annan.
Ac
383
Acous
e21 318i -82
från coken: "Anledningen till att man tar till såna här lite desperata åtgärder tror jag beror på att dödssiffran har börjat stiga lite igen och beräknas bli större i år än förra året vilket är ett steg i fel riktning."

alltså har inte kamerorna effekt

du ville hålla dig till fakta Coken, så visa hur många som hade räddats med kameror i år? Du är som tingvall, en massa siffror men jag har aldrig sett nåt vettigt underlag. Förklara varför fler dör i år med alla dessa kameror, dessa kontrollveckor och höjda avgifter?

Läste en artikel om att problemet är "de som kör 10-20 km/h för fort" enligt polisen, det är de vill åt. skulle detta rädda liv? verkligen inte.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Man kan lätt förstå att poliddistrikt som har mycket fartsyndare som kräver fler polisresurser anslås ett större bidrag från staten för att klara av det. Mao så klirrar det till i kassan för poliserna när dem kör sånna raider och statistiken av antalet ökar.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Höj hastighetsgränserna i stället så blir de färre som kör för fort.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
"Det stora problemet är inte de personer som kör 120 på 70-vägar utan att vi tillsammans har en snitthastighet på 83 kilometer i timmen på 70-vägar."

Intressant uttalande, precis tvärt emot vad jag alltid har trott...

BMW CS #5139
Visa användare
95
Coken
BMW 316i -00
Acous: Jo kamerorna har effekt på så sätt att det varit 20-30 personer fler som dött i år än dom som redan gjort det.

Ojdu Tingvall var nog att ta i va.. alltså det är svårt att ta reda på konkreta siffror på hur många liv som räddats av kamerorna det är inte direkt ett stort fiskenät som tar upp alla som kör av. Det är ju som om jag skulle fråga dig varför gräset är grönt och inte rött??

Jag skrev inte att fler har dött i år jämfört med förra året men beräkningar man gjorde i somras visar att fler kan dö om det fortsätter på samma sätt resten av året. Därför tar man till dessa åtgärder för att minska den beräknade dödssiffran.
Höjda avgifter för fortkörning, bilbälte osv tror jag beror på att man vill avskräcka folk från att begå dessa förseelser, folk verkar ju vara mer rädda för att betala feta böter än vara rädda om sitt liv.

Dödsolyckorna har man kommit fram till att de är så få i Sverige så de klassas som slumpmässiga, man har lyckats ta bort det systematiska med hjälp av trafiksäkerhetskamerorna, vajerräcken, sänkthastighet o.s.v. Finns inte många olycksdrabbade vägsträckor kvar man har lyckats bygga bort det.
Ac
383
Acous
e21 318i -82
"Jo kamerorna har effekt på så sätt att det varit 20-30 personer fler som dött i år än dom som redan gjort det."

underlag?

Detta kommer vara besserwissrigt: Gräs är grönt eftersom det innehåller klorofyll som används för att omvandla solens ljus till energi. Klorofyll absorberar ljus med en våglängd som motsvarar grönt ljus. Detta gröna ljus sänds sedan ut i alla riktningar. Denna process kallas fluorescens.

var bara tvungen :-)

Saken är den att det inte finns nåt underlag för att kamerorna räddar liv, hade det funnits hade det publicerats i media för länge sedan för att få tyst på alla kritiker.

Visa användare
95
Coken
BMW 316i -00
Underlaget är statistik där man tagit hänsyn till hastighetsminskningen på sträckorna den statistiken finns här Länk
Sedan har man modellen för hur man beräknar dödsolyckor utifrån hastighet och den har jag redan beskrivit en gång så det är en teoretisk modell och tyvär ingen lika vetenskaplig eller biologisk förklaring som den du hade om gräset :=)
Det är svårt att veta vad som hänt om kamerorna inte funnits där men man sätter ju ut dom på olycksdrabbade vägar och då minskar olyckorna på dessa vägar också så det finns ett samband.
FredricF
VARNING: Följande inlägg handlar om statistik och VV och kan med fördel hoppas över av dom som somnade på mattelektionerna.

Cohen: Länken du pekar ut innehåller bara några siffror, inget vettigt statistiskt undelag.

Det är precis det här som är så irriterande när man har med myndigheter och andra organisationer som producerar statistik att göra. Dom presenterar alltid slutsatser, ibland siffror men aldrig underlag. Med ett underlag skulle ju någon kunnig person kunna göra en annan bedömning eller rent av ifrågasätta siffrorna och slutsatserna.
Det finns en del saker som måste ingå i ett underlag:
- Beskrivning av mätmetod. Gärna med ett resonemang om varför mätmetoden är giltig och vilka fel den kan ha.
- Komplett sifferunderlag eller, om det inte är möjligt, i alla fall presentation av skattat medelvärde och standardavvikelse, båda med konfidensintervall.
Konfidensintervallet anger, slarvig uttryckt, "hur bra" skattningen är. Det framgår t.ex. av länken att för 70-vägar har andelen överträdelser under årets tre första månader varit 14.8%, 14.6% och 14.4%. Om det nu visar sig att konfidensintervallet är +-2% med 95% säkerhet så var det i praktiken ingen mätbar skillnad alls.

VV är inte alls större bovar än andra organisationer, dom är ganska typiska för en organisation som anser sig ha en mission att fylla och dessutom har en vision om hur det skall gå till. Sådana organisationer kan alltid producera och presentera statistik som stöder deras uppfattning.

Ett annat exempel:
Det finns en annan presentation hos VV som innehåller presentation av statistik: Länk .
Persentationen innehåller bl.a. en presentation av VVs årliga trafiksäkerhetsenkät. Där får personer av olika åldrar redogöra för sina åsikter i olika trafiksäkerhetsfrågor.
Resultatet presenteras sedan i staplar indelade i ålderskategorier:
15-17 (3år)
18-19 (2år)
20-24 (5år)
25-54 (30år) !!
55-64 (10år)
65-74 (10år)
75-84 (10år).
Ett sammanlagt spann på 70 år fördelat på 7 staplar och en av staplarna (25-54) representerar 43% av spannet. Visuellt, i diagrammet, ser det dock ut som en sjundedel (14%). Är det en slump att det är just denna ålderskategori som har mest, enligt VVs evangelium, "felaktiga" åsikter? Kanske, kanske inte. Det är i alla fall troligen den grupp som är mest aktiva som bilförare.

VV har även valt att presentera statistiken uppdelad på kvinnor och män. Det ser bättre ut eftersom kvinnor, enligt VVs synsätt, har mer "korrekta" åsikter och med dagens sammhällsklimat kan man då indirekt avfärda männens åsikter som "gubbvälde". Jag säger inte att VV _säger_ så men det är enda förklaringen till den något underliga uppdelningen i kvinnor/män. Det finns många andra intressanta uppdelningar som stadsbor/lantbor, med körvana/utan körvana, yrkeschafför/ej yrkeschafför mm. som skulle kunna presenterats.

Presentationer av statistik från myndigheter och organisationer med en agenda skall man alltid ta med en stor nypa salt. Det gäller inte bara VV. Om en tänkande människa studerar det som presenteras kan man alltid finna underligheter. Det kanske inte alltid är avsiktligt och alltid, eller i alla fall oftast, med goda intentioner som man ibland "snedvrider" saker en aning men snedvrider gör man.
Mycket oftare än man tror visar det sig att det som presenteras som statistik endast är kvalificerade gissningar eller uppskattningar. Det är i.o.f.s. fortfarande statistik men när mätmetoden är att man gissar eller skattar så tycker jag att det är direkt ohederligt att inte ange detta.
Jag säger inte att VV sitter och gissar men utan presentation av mätmetoden kan man inte veta.

Nu har jag förklarat varför siffror och uttalanden från organisationer som VV inte imponerar, inte på mig i alla fall.

/Fredric
Visa användare
95
Coken
BMW 316i -00
Du har även bevisat att du kan en del om statistik, visst är det självklart att man kan utforma statistik så det stödjer ens egna punkter. Men du som kan std, varians, variationsbredd, medelvärde i en mätning, hur lätt är det att bevisa dessa avvikelser från medelvärdet i en mätning av olyckor med dödlig utgång? Det är inte många olyckor som beror på samma saker så man kan sätta upp ett samband för dom genom matematik.

Man kan använda ett dokument precis som man vill, samma dokument som du hänvisar till används i trafikskolor som underlag för att förklara hur avgörande hastigheten är vid krock. Du har valt att göra något annat med det. Jag tror inte som du att man delar in det i Män/kvinnor för att på något sätt lyfta fram minoriteten och på så sätt få fler röster. Ett av våra sex transportpolitiska delmål är jämställt transportsystem därför är det ganska relevant att dela upp det i män/kvinnor handikapade/friska, barn/äldre istället för lantbor/stadsbor eller något av dina andra exempel. Sen är det så även om många inte vill erkänna men varannan person som kör bil eller i alla fall var tredje är kvinna så det gör det ännu mer relevant för dom använder vägarna också.

Jag är inte för konspiration så mycket tror faktiskt att de siffror som redovisas stämmer bra och är inte påhittade eller framtagna med metoder som saknar grund. Sen är det nog mycket så att ska något komma fram på departementets bord och ge utdelning så ska det vara konkreta siffror det är bara några få som bryr sig om mätmetod och tillvägagångssätt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.