|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Länk Bra, nu kommer ingen att dö i trafiken. | |
|
Jodå dör folk i trafiken gör det hela tiden.. många faktorer som spelar in även 90km/h räcker för att dö om man krockar på ett olyckligt sett. Finns ju folk som håller hastighetsgränsen just för att dom är påverkade av alkohol, droger, problem i hemmet o.s.v. Dessa personer i trafiken är värre än fortkörare. Man får helt enkelt försöka hålla sig lugn denna veckan då om hela polisstyrkan är ute :D |
|
|
Ja...tycker ju själv att det är en ganska märklig "annonsering" av polisen etc.,jag menar nu att detta skulle vara en NORMAL uppgift vid bl.a. daghem/skolor/kända olycksställen osv..Hela året. Säger en som faktisk varit av med körkortet pga hastighetsöverträdelse.. Mvh Janne. |
|
| De vill ha lite högre lön, de får ju provision på böterna de ger :) | |
|
"Snajdaren": Vet du eller skämtar du? Isf blir det ju än mer märkligt att dem annonserar sin "närvaro". Mvh Janne. |
|
|
Självklart får de ingen provision på böterna :D Det goda med görningen är väl att någon rattfull, någon med oförsäkrad bil, blankslitna däck etc kan åka fast eventuellt någon efterlyst person med lite tur. Men jag vill se bevis för att folk som kör för fort dör oftare i trafiken. Det här har inget med trafiksäkerhet att göra (om man inte börjar räkna i promille då vilket har större betydelse när det gäller alkohol) utan bara ett sett att dra in stora summor till stadskassan och statisitiken. Snart tvångssänker väl hastighetsöverträdelsestatistiken(?) hastigheten på våra vägar för att få folk att sänka farten. Som den idiot som satte 90km/h på den nya delen av E4'an för att folk "inte var vana" att köra där trots att vägen håller Autobahnstandard. Ge upp! |
|
| nya delen förbi Uppsala ska det vara ... | |
|
Nya E4 förbi Uppsala behöver dom ha högst 90 på: Finns alldeles för många gas-glada i och nära U-A! Att man kör kampanjer är inte konstigt: oavsett om det pågår i två dar eller i en vecka - och omskrivs i pressen mm - så får det en kvardröjande skrämseleffekt! På orwell-fikon-språk så säger man att man "hjälper" trafikanterna att hålla rätt fart (liksom man gör det med Stasi-Plåt-poliserna), men i själva verket är det bara skrämsel det handlar om. Får man skrämmas riktigt ofta och mycket så lär man till slut barne.... f´låt: trafikanterna skulle det stå, att köra belevat och med hög chans att bilturen inte slutar i kylrummet.............. F |
|
|
Nja...man "vet" att målen för fartkontroller är att alla distrikt "ska" göra ett visst antal har jag läst någonstans...Då är steget till "provision" kanske inte så långt borta ändå.. Men inte provision till någon "enskild" polisman,men kanske "distriktet" får någon form av morot...vad vet jag. Mvh Janne. |
|
| Åkte utan bälte igår i centrala Lund. resultat 1.500kr i böter :( | |
| Lapplisa eller trafiksnuten... vet inte vilka smo är värst... jo .. trafiksnuten ... | |
|
Glömde "pappklockan" i rutan för ett par veckor sedan. 350:- till Lisa Lapp, så trafikpolisen är dyrare i alla fall :) AE |
|
| Jo de får provis, enligt en polis iaf. Sen vet jag inte om han var ärlig. | |
|
Heltsonika: Inga vägar i Sverige är projekterade för autobahn fart utan för 120.. Från årsskiftet kommer ju ett annat hastighetssystem komma upp på vägarna i Sverige. Det är inte bara skick på vägen man går efter finns en sak som heter årsdygnstrafik (ÅDT) där beräknar man snittbilar per dag under ett år och ut efter det bestämmer man även körfältsbredd, hastighet o.s.v. Vad jag vet får inte polisen provision för böter dom utfärdar däremot vet jag att en liten del av bötern går till drift och underhåll av kamerorna när en kamera tar dig för fortkörning. Jag tycker de e kanon att dom har såna kontroller lite då och då för som några nämner blir ju folk rädda även någon vecka efter deras kontroll. Att polisen går ut i media med detta tycker jag påvisar mer att dom vill sänka hastigheten på vägarna än haffa folk för fortkörning. De va någon som ville ha bevis på hur fortkörning påverkade dödsiffran..gå in på vägverkets hemsida och kolla dödssiffror i sverige jämför lite ute i Europa med tyskland är ganska högt upp trots deras mycket goda standard och satsningar på vägar. Finns även en psykologisk del i det hela beteende vetenskap folk i varmare breddgrader, spanien, portugal, grekland o.s.v alla som varit semestrat där nere vet hur agressiva dom är där nere i trafiken och därav har spanien flest döda i trafiken i hela Europa plus att deras vägar inte är dom bästa... |
|
|
Helt självklart har ingen polis "provision" för utdelade böter, det säger sig själv. Highway Star: Varken polisen eller parkeringsvakten är "värst", det är den som är så urbota dum att han åker utan bälte och får 1500:- i böter. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Jesperado: På vilket sätt är jag värst menar du .... utveckla ... ser fram emot det här ... | |
| och nu ska du få höra.... jag har åkt fortare än 110km/h på europavägarna också ... det du ... skulle du aldrig våga va ? | |
| Coken: Ok att krocka i 110 ökar risken att dö i x % jämfört med den som krockar i 90. Men hur många % ökar risken att jag krockar i 110 och inte i 90 per körda timmar? | |
|
Highway Star: Jag förstår inte logiken i att göra bort sig totalt genom att köra utan bälte, få böter för detsamma och sedan tycka illa om poliser och parkeringsvakter. De gör bara sitt jobb, och tydligen var det nödvändigt att kontrollera bältesanvändningen i ditt fall. 1500:- är relativt billigt jämfört med vad du kostar samhället den dagen airbagen utlöser och bryter nacken på dig. Jag skulle våga åka fortare än 110km/h, men ser gärna att föraren följer lagen när jag åker med. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Heltsonika: för varje km/h fortare du kör över 110 är dödsrisken 4e potensen finns en doktorsavhandling gjord ihop med VV som påvisar detta. Det är alldeles riktigt att den chansen inte är så stor och jag ska vara ärlig och säga att det inte är något man tänker på i vardagen visst fan håller man ett bra tempo på vägarna där körningen känns behaglig för mig och den som åker med. När man själv känner nu går det fort det är då det blir farligt. Men jag håller med dig till 110% när det gäller den skillnaden tyvärr projekteras vägar fortfarande som de gjorde för 20-30 år sedan och mycket äldre folk på VV förstår inte det här med ABS-bromsar, aerodynamik på bilar, downforce o.s.v. Många vägar görs för säkra om man nu kan uttrycka sig på det sättet men säkerhet är en kostnadsfråga också så egentligen menar jag att vägar i sverige kostar mer än dom borde pga gamla projekterings normer. |
|
| Imorse mötte jag kanske 20 polisbilar på väg till jobbet men tack och lov var det det enda jag såg av denna första trafiksäkehetsdag. Men visst höll man sig om högerbenet för man är ju inte dum... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.