|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har redan borrat hålen i termostatkanterna men har tyvärr fortfarande problem! Ska mäta ordentligt om det är på sjövattensidan eller glykolsidan problemet ligger. Det hade varit bra och provat med termostat som öppnar redan vid 70 grader men var kan man hitta det? A.R. |
|
|
Hur justerar man wastegate ventilerna? Eftersom jag har fått vrida husen på Turboaggregaren kan de kanske stå fel, troligen inte för löst utan i så fall för hårt. Kan det då bli så att elektroniken slår ifrån vid ett för högt laddtryck? Termostaterna har jag redan borrat men kan det finnas andra termostater med lägre gradtal? Ett annat sätt som jag tänkt på när det gäller kylningen är att förbättra saltvattenscirkulationen med en rastvärmepump, ger de bra flöde? A.R. |
|
|
Vad har du för pump på sjösidan respektive glykolsidan idag? flöden/tryck osv? Wastegateventilerna bör man väl enklast justera genom att sätta tryck på dem manuellt och se när de öppnar. Nu vet jag inte hur man ska göra det rent praktiskt korrekt, om det ska vara så att de öppnar kanske vid 0.7 eller liknande för att stå fullt öppna vid 0.9, men det vet kanske helgonet bättre? Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Justeringen brukas göra på detta sätt. koppla bort wastegate armen från spjället och stäng spjället manuellt. skruva sen ut eller in stången så att den då går på precis på spjällaxeln. där har du utgångspunkten, sen kör du och kollar upp ditt laddtryck och justerar litegrann i sänder tills du når önskat tryck. Det spelar ingen roll hur du har vridit kompressorhuset eftersom det bara är att förflytta wastegate fästet till dom andra skruvarna på kompressorhuset så att armen går lätt. MEN MEN om du justerar wastegate armen för mycket, dvs för spänd så kan den senare inte öppna fullt ut vilket orsakar för hög värmeutveckling i grenrör,avgassidan och du får ett sprucket topplock (mellan ventilerna) som följd.Länk Nu är det ju så att wastegate fjädern inte är ny i din bil och därav mjukare vilket gör att den numera öppnar lite tidigare. En "gammel "wastegate som inte är elektriskt konstruerad börjar faktiskt öppna redan vid ungefär 0.4-0.5 bar om den är inställd på 0.8 bar och därav blir laddtrycket lite segare att få upp pga att den släpper ut tryck/läcker innan det uppnådda trycket uppkommit. eftersom vid ex 0.8bar så ska den klara av att släppa ut all luft som passeras utan problem. Om man då justerar wastegaten för mycket så kan den inte släppa ut all övertrycksluft.= hög värme ,etc............... Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Tack för era svar, ska kolla wastegate ventilerna imorgon. A.R. |
|
|
Hej igen! NU har jag äntligen fått snurr på grejorna och båten gör 30 knop, men! motorerna går fortfarande varma men bara över 3800 varv och full belastning. är det någon som kan ha ett flödesschema över kylningen i motorn? Kan jag ha hämmat cirkulationen i toppen genom att jag dels har satt en givare i den främsta pluggen bredvid kylar utloppet i toppen eller genom att värmepakets anslutningar nu används till turbokylning? A.R. |
|
|
Intressant!! Kom du fram till vad som varit boven i dramat? Eller löste det sig ändå? Tror inte du har blockerat så mycket när du monterat givaren i toppen, och värmepaketet i bilarna är ju ofta stängt under den varma tiden på sommaren! Däremot är väl inte motorernas effektivet den bästa på det höga varvtalet, och fullgas där innebär ju att maximalt med soppa pumpas in vilket i sin tur ger en massa värme om det ryker svart. (kanske svårt att se under vattnet!) Oförbränd diesel blir ju ren värme! Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Mina problem kvarstår men bara på den ena motorn! Den andra kyler klockrent!! Jag har mätt upp flödet i båda motorerna och har bara halva flödet i den ena motorn Jag har sett att det finns olika toppackningar till motorerna, vad är det som skiljer? Jag kollade på Motor Nords sida och det står något om 2 eller 3 hål? Det kan inte vara så att topp packningen i den ena motorn är fel och därför hämmar flödet? Är det någon som har något tips? A.R. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.