AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.194

Ständigt slaktad 525:a, vad göra?

Sida 1 av 2
D9
2
D9999
525 Touring -04
Hallå BMW-vänner!

Är ny här på forumet och tar gärna del av era åsikter angående detta ständigt återkommande problem.

Jag har en 525:a Touring M-sport från 2004 (e39) som med jämna mellanrum får påhälsning av klåfingriga tjuvar. Är det inte xenonlykterna som ryker så är det en spoiler. Senast i natt fick jag frontspoilern stulen. Bilen står parkerad på gatan i centrala Stockholm, jag ser alltid till att parkera på "boendegator" där det är välupplyst och viss rörelse men ändå får man inte ha sin bil ifred. Visserligen skulle man ju kunna bilen i garage men där jag bor går den notan på ca: 30 000kr/år.

Jobben är oftast proffsigt gjorda med liten eller ingen övrig skada på bilen, varför jag starkt misstänker att det är beställningsjobb. Förmodligen är det samma personer som utför jobben och gnuggar händerna så fort jag får tillbaka bilen från verkstaden.

Nu till själva frågan:
Finns det något man kan göra åt detta? Kan man försvåra dessa stölder på något sätt? Vad är era erfarenheter?

Funderar nu starkt på att sälja bilen eftersom den måste in på verkstaden så fort något händer och jag då är helt utan bil i långa perioder. Men jag vill fortfarande köra BMW, tror ni att problemen försvinner med en annan modell utan M-paket och xenonlyktor?
mr_camitz
märk lyktorna på samma sätt som du märker glasrutorna, alltså sätt regnr på lyktorna, då finns d väl ingen som stjäl dom, går ju inte att byta glaset på facelift-lyktorna eftersom de sitter limmade.

gör samma sak med alla spoilrar, märk de, de måste då lacka om prylarna, vilket kostar dom pengar, vilket de troligen vill undvika.

märksats finns att få frn försäkringsbolag, snyggt o fint och syns knappt förrän man synar lyktorna på riktigt (vilket en köpare lär göra).

ett tips bara!

mvh
/allan
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Hu va surt att inte få köra den bil man vill & bo som man vill utan att bli drabbad på det viset. Troligtvis ser bilen bra ut & drar uppmärksamhet till sig. En standard E39 med matta lyktglas smälter in bland "övriga". Men man måste ju kunna få ha den bil man själv vill ha! Och 30000/år för garage. . . . . .det blir ju inte lätt.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Limma fast rakblad lite här & där...

För övrigt verkar du vara ovanligt lugn och behärskad med tanke på vad du råkar ut för!
D9
2
D9999
525 Touring -04
Stort tack för svaren!

Angående märksatserna så är ju det helt klart en idé att överväga, men om det främst försvårar en försäljning och inte direkt hindrar en stöld (om inte tjuven hittar den väl dolda märkningen på spoilern under själva stölden) så känns det lite lönlöst (även om det helt klart känns rätt att sätta käppar i hjulen för de samvetslösa typer som sysslar med denna typ av verksamhet)

Vad jag var inne på var lite handfasta metoder, som tex att ytterligare skruva fast lyktorna och spoilern på något sätt så att de inte går att montera av utan specialverktyg. Jag frågade BMW verkstaden i Bollmora/Tyresö om detta men de ville inte göra något utöver original på bilen. Har ni något tips om hur man kan göra? Kanske resulterar detta endast i att tjuvarna sliter sönder mer på bilen? Vad är era erfarenheter? Ni som har fått era lyktor och kjolpaket och dylikt stulit, hur har ni gått tillväga för att förhindra framtida stölder?

Mvh
David

mr_camitz
anledningen till att stölderna e så omfattande på faceliftade e39's är ju att det är förhållandevis lätt att få en tidig, icke-faceliftad e39 att se ut som en faceliftad e39. den möjligheten har ju försvunnit iomed nya 5serien då alla bilar är utrustade med angel eyes. iof kom ju en facelift till nya 5-serien nyligen, men den tycker jag själv var inte alls lika omfattande som faceliften till e39.

detta va några tankar jag hade i skrivande stund iaf :)

jag lider verkligen med dig, kan inte vara kul att bli utsatt för samma sak om och om igen, jag antar att din försäkringspremie har skjutit i höjden.

mvh
/allan
Finns det inte låsmuttrar som man kan använda typ samma som till fälgar ? Eller kanske limma med något bra lim som sikaflex eller PL400. Fast då kanske de slår sönder bilen istället.
Märkning av grejerna skrämmer ingen för stöld och det går att sälja det finns en skara som ej bryr om det står något regnummer inristat.

Ungefär lika effektivt som "rör inte min kompis" klistermärken som fanns för en par år sedan =(
Det enda säkra tipset som jag kommer på för att bli av med tjuvarna är att byta ner sig till en sån här Länk Men hur kul är det.
mr_camitz
delorian: mjo det är väl kanske så, som domare tänkte jag bara direkt på möjligheten att få dessa människor fällda för stöld och ev. häleri, går ju enkelt att spåra godset tillbaka till ursprunglige ägaren, om denna anmäler förlust och självfallet att personen som köper godset är uppmärksam nog att misstro lyktor som är märkta.

mycket svårt att fälla någon för stöld och för den delen häleri utan något som faktiskt kan spåras till ursprungsägaren.

vad beträffar stöldskydd och larm tror jag inte ett dugg på detta, tjuvarna är ofta bättre på detta än larmfirmorna. märkning är tro det eller ej ett ganska effektivt sätt att åtminstone skrämma den "vanliga tjuven" från att begå sin gärning.

ja vet jag tänker bara rent rättsligt, men det kanske inte är så dumt det heller, ett brott måste ju klaras upp, lr hur?

mvh
/allan
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Klisterlappar i rutan som tydligt talar om ALLT som är märkt borde väl kunna avskräcka? Jag menar, tjuven ser ju inte i mörkret (det är väl vanligtvis då han opererar) ett pyttelitet inristat regnummer i en spoiler eller på en lampa. Men tydlig märkning som talar om detta borde ha viss effekt kan man tycka.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

klisterlappar stoppar tyvärr inte vandalism.....
Fixa garage/flytta/byt bil är vad du måste göra och gör det NU!!!, man parkerar inte en facelift E39 med M Paket på gatan i Stockholm, min far som bor på Lidingö står alltid i garage efter hans framljus försvann och den E39: an har inte M Paket, det är bara en BMW som är mer olämplig att parkera ute och det är M5 E34, du klarar inte ett år på gatan med en sådan innan den är stulen.

E61: a utan M Paket men med xenon tror jag fungerar, E46T eller E91 självklart utan M Paket kanske med xenon, men det är mer tveksamt än på E61.

Mvh Stephan
Johannes Rydberg
ja fattar inte heller hur man kan gå iväg från bilen och känna sej trygg o sova skönt på natten när den står mitt på en gata i centrala stock,

det skiljer ju så grymt mkt på var man bor. ex så låser jag aldrig bilen eller lägenheten/radhus. har dyra verktyg maskiner synligt på utsidan och pocketbike, sportbåt, m.m men ingen rör nånting. det är inte så stort samhälle och många känner varandra. både för o nackdelar .. men fördelarna är ju inga stölder. sen bor det mest barn familjer och bra folk här. är jätte nöjd. hur skönt somhelst att kunna lämna lägenheten öppen bara gå ut och åka till jobbet . eller bara låta nyckeln vara kvar i bilen med öppna rutor m.m inget som är låst. och mekar man i carporten så kan man låta alla verktygen ligga kvar. ingen som snor nåt. riktigt skönt. hoppas ni flyttar o hamnar på nåt sånt ställe. det är befriande på nåt sätt.

(``320-325´´ gamla nicket)
Visa användare
174
azumio
528iA -97
Kolla in usa-polisbilarna, de har en kamera installerad i bilen. Det borde gå att göra samma sak här. Om detta verkar för omständigt, skaffa garage :)

Annars har ju mr_camitz en bra poäng, tål att funderas på.
Har hört att detta fungerat tidigare.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Har bara skummat tråden men varför inte ett bra larm?

Man skruvar väl knappast vidare när larmet tjuter för fullt?
BjörnB; Larmet tjuter inte för stötfångarna och det tar så kort tid att plocka av strålkastarna att ljudet inte påverkar, vem bryr sig om ett larm i dag?

Stephan
borra ur spåren i all skruvar( skapar problem om du själv ska plocka av sakerna nån gång men varför?)

när det gälller muttrar o dylikt gäller no fan bara en svetsloppa eller om man runddrar dom själv så dom blir omöjliga att ta bort...

bara en tanke...
jävligt trist med klåfingriga jävlar..
Ka
32
Kallekula
318i 2000
jag har också en e39 med angeleyes. Mina har inte blivit stulna än
men det känns som om de kommer bli det förr eller senare.
Min idé är att ha på loctite på skruvarna och förstöra skruvspåren i skruvarna.
Sen plocka bort handtaget för huven och dra om vajern på nåt smart sätt.
Det borde göra det ganska svårt för tjuvarna
bm
85
bmw-E39
Bmw 523i -M-paket
koppla in ett annat larm med en extra brytare till motorhuven??

väldigt sjukt att tjuvarna lyckas skruva loss strålkastarna och fram kjolen utan att någon ser dem mitt i centrala stockholm.
det är väl inget enkelt jobb som tar bara 5minuter, har själv aldrig skruvat loss en kofångare men de ser lite komplicerat ut och att det borde inte gå såååå fort att skruva loss den.??
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Stötfångaren sitter med 2 bultar, sedan är det i prinip bara att rycka loss den = 5 minuters jobb, Stråkastarna sitter med 4 skruvar, max 10-15 minuter för hela processen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.