|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Jag var och provade den här bilen: Länk Positivt: *Motor, växellåda, koppling, styrning, ja allt mekaniskt kändes riktigt bra, inga missljud och inga klonk eller någonting sådant. Det är ju ändå det viktigaste. *Bra vinterdäck. *Har färddator, killen trodde det var bensinvärmare... *Skapligt fräsch inredning, växelspaksknoppen var lös dock. Negativt: *Lite rost här och var som inte är så snyggt. *Punka på ett däck så reservdäcket satt på. *Förarsidans fläkt blåste enbart varmluft oavsett hur vredet stod, inte så viktigt den här årstiden men till nästa år blir det ju drygt. Kanske en bagatell? *Tre felmeddelanden: 1: Bromsbelägg, dock tyckte jag de såg fräscha ut så det kanske är givaren som är paj? 2: Kylvätskenivå "Kühlwasserstand, jag tyckte inte att det var låg nivå men det kanske var på gränsen. 3: Den här funderar jag över vad det betyder: "Betriebsang." eller något liknande, vad är det? Så, baserat på vad jag berättat, vad tycker ni? Priset är ju ändå lågt och det var diskuterbart dessutom. | |
|
Just ja, det fanns ingen servicebok och tanklocket var löst, någon hade slitit av det. Mätaren stod på 21 000 mil och baserat på rattens, pedalernas och klädselns skick tycker jag det verkar rimligt. |
|
|
Det är fler - än + så jag skulle leta vidare för i slutändan kan det vara dyrare affär att köpa en billig BMW med fel. 1: Kan vara kabelbrott 2. Lite vatten eller läcker vatten vilket är inte roligt att åtgärda. 3: ?? BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Lägg till lite pengar o köp en lyxigare variant Länk eller en touring. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Det är en ren bruksbil som ska kunna gå brett i vinter jag är ute efter. Pris är viktigare än utrustning och lite rost kan jag leva med. 25 000:- har jag inte helt enkelt. Fattig student... ;-) Mitt generella intryck av bilen var positivt eftersom de "stora" grejerna var schyssta. Hade motorn tickat som en diesel och det hade slamrat och klonkat och levt om hade det varit totalt ointressant. Det är ingen "finbil" jag är ute efter utan en bruksbil så vissa defekter gör mig inte så mycket. Det jag funderar mest över är vad "betriebsang." betyder. Någon bokstav på slutet kan vara annorlunda men "betrieb-" stod det garanterat. Annars var det mest estetiska defekter. Rost är ju jättetråkigt på en vit bil eftersom det syns så otroligt tydligt, men det går ju att fixa till efter vintern om jag känner för det. Måste man ha verktyg för att släcka serviceindikatorn eller kan man göra det utan? |
|
|
"betriebsanleitg" stod det har jag listat ut nu. Det betyder att man ska kolla i instruktionsboken... Källa: Länk Ingen som vet vad det innebär? |
|
|
Den talar om för dig att du ska titta i instruktionsboken för att åtgärda fel 1 och 2. Ett följdmeddelande alltså. Fel 2 är i bästa fall bara ett läckage. I värsta fall är det skjuten topplockspackaning, sprickor i topp m.m. Att den bara blåser varmt på en sidan beror förmodligen på en värmeventil som hängt sig, brukar inte vara ngt allvarligt. Jag är benägen att hålla med Grabber. För många minus. Du får förmodligen en E28 i bättre skick för samma pengar. Inte lika modern kanske men en mer välunderhållen bil ger ju mer kul per krona. |
|
| Skjuten topplockspackning låter ju lagom skoj, men borde man inte märka det på något vis? Vita avgaser till exempel? | |
| Hehe det är lustigt, på Mercaforumet tycker folk att jag borde slå till. Det är något speciellt med W124 och E34. Alla verkar älska de bilarna. Inte så konstigt iofs... | |
|
Sökte lite här på forumet och enligt vissa är det troligen en ärgad kontakt som ger det felmeddelandet om kylvattnet. Det som gör att jag är så pass intresserad som jag är är just att den gick så himla fint i motorn och så vidare. Jag köper hellre en mekaniskt fin bil med rostfläckar än en rostfri bil som tickar om jag säger som så... |
|
|
1. Låter som att slitagevarnaren är kass. Går att bygla eller köpa ny billig på Biltema om man vill bli av med larmet. Sitter på vänster fram. 2. Hur ser olja resp. kylvatten ut? Grått/gräddgult under oljepåfyllningslocket eller på oljestickan indikerar trasig toppackning/sprucken topp. Kolla också om det bubblar i expansionskärlet när motorn är igång, indikerar samma sak som ovan. Se bara till att inte skruva av locket till expansionskärlet när motorn är eller börjar bli varm. Om detta ser fint ut där är det högst troligt ingen fara och kylvattenlarmet är då ett falsklarm som beror på trasig givare eller kabelbrott. Just detta fel hade jag på min gamla 728i, den drog inget vatten och varken toppackning eller topp var sprucken men larmade för kylvattennivån. Att den bara blåser varmt på ena sidan är som tidigare nämnts troligen en kärvande värmeventil. Kan man laga själv om man har lite tur, se här: Länk Vad det verkar på det du skrivit hade jag nog slagit till med de förutsättningar som gäller. 525i är en riktigt go bil, bra att bruksa med och leka med på vintern. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Tack för all feedback från alla förresten! Oljan såg ut som den brukar, inge vitt och inge gägg, avgaserna vitryker inte och motortempen går inte upp när bilen står på tomgång. Jag är inte helt novis på bilar (bara nästan :-) ) så jag har ju kollat standardgrejerna när jag provkörde bilen och hittade inget alarmerande. Men jag är inte hemma på BMW så jag funderade mest över felmeddelandena. Jag tror jag kan få den för 15 000:- om jag tar den. |
|
| Nu ska jag åka och hämta bilen. 15 000:- fick jag den för. Jag tror att jag gör en bra deal. :-) | |
|
Felmedelandet för kylvattnet behöver du ej oroa dig för det betyder att det är lågt den varnar ej för läkage utan endast nivån (den känner ju ej av om det läcker). Dvs är det fullt med vatten så är det inget fel med nivån och då vet du att det är givaren. Konstruktionen är som en flottör " en boll på en pinne" för att göra det enkelt. Detta är standardfel på e34 oftast bara göra rent den, men kolla kontakten låter som en bra början. |
|
|
860:- för full tank, lite skillnad mot Golfen... :-) Kollade upp försäkringar, mailade Aktsam och fick offert på 3623:- vilket var billigast. Jag ringde för att teckna försäkringen men då blev det helt plötsligt 2702:- inklusive skatt! Exakt samma förutsättningar men nästan tusen kronor billigare för att jag ringde istället för svarade på mailet! Kan vara värt att tänka på i fortsättningen... |
|
|
Coffe Har du kollat upp vad original forsäkring ger för premie. De var nämligen runt 10 lappar billigare hos dem. |
|
|
Nej jag har inte kollat upp det, jag tvivlar på att jag kan få billigare än 2700:-. Jag är kille på 26 år och bor i Karlstad. Vissa bolag ville ha 5000-6000 spänn... Ett par frågor har dykt upp: Det sitter en originalstereo i men den är kodad och jag hittar inte koden i papprena, vad göra? Den ska ändå bytas ut såsmåningom så det är inte jätteviktigt men det vore trevligt med radio fram till dess iaf. Jag måste alltid låsa bilen två gånger, spelar väl egentligen ingen roll men lite lustigt är det. :-) Precis som om dörren vore öppen så låses bilen upp automatiskt direkt. Men efter andra låsningen förblir den låst. I övrigt är jag så nöjd, vilken underbar bil. Sån kvalitetskänsla och vilken härlig motor. Ingen märkvärdig prestanda men det är rätt häftigt att man kan ligga på 800 varv med femte växeln i, trampa gasen i botten och det är helt vibrationsfritt. BMW kan det här med motorer... Jag sitter väldigt lågt och ratten är inte justerbar i höjdled tyvärr så jag ser inte färddatorn helt vilket är lite irriterande... |
|
| Det där med att du måste låsa två gånger beror oftast på att ett eller flera lås inte låser när du vrider på nyckeln, prova och låsa o känn därefter på dörrar bagagelucka, troligtvis är nått olåst. | |
|
Hej Coffe! Grattis tille n bra affär och välkommen till beroendet *s* tänkte bara säga att Förbrukningen per mil brukar ligga runt litern mvh M |
|
| Har precis samma problem som du coffe, med låsandet. Är nästan hundra på att han låser överallt, blir lite osäker nu. Men han låser till och med både tanklocket och bakluckan, och de andra dörrarna tror jag också han låser. kan det inte vara något annat som strular? | |
|
Beroende ja. Det kan jag tänka mig, har haft Alfa Romeo 156 tidigare så jag vet hur det är att bli fast! Jag har bara åkt till och från skolan ett par gånger hittills och enligt färddatron ligger förbrukningen på 10.8 vilket är skapligt med tanke på mina korta turer. Det är vägarbete dessutom så det drar ju en del extra. Nu ska jag åka och besikta min skit-golf, sen åker den ut på Tradera för en krona med en antagligen lång lista med fel. :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.