|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
även jag tycker 120d är ett riktigt sömnpiller. Har kört den som hyrbil nu ett tag och tycker den är hur tråkig som helst motormässigt. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Om man köpt en 120d bara för att köra snålt med. Varför planerar man då att slänga på brembo-bromsar och 19-tummare för? Får inte ihop det.. | |
|
Förresten, när fick du din bil Dennis. Var det inte den här veckan du skulle få den? Du hade ju inga höga förväntningar av den vad jag förstod. Bättre eller lika illa som du trott? |
|
|
"Om man köpt en 120d bara för att köra snålt med. Varför planerar man då att slänga på brembo-bromsar och 19-tummare för? Får inte ihop det.." En låg driftskostnad är tyvärr något jag måste prioritera i dagsläget. (student som man är) Tack vare den låga ägandekostnaden kan jag tillåta mig att pyssla lite med den under vintern. Jag fick bilen för tre veckor sedan, en del saker är positiva, andra är negativa. Jag hade inte så höga förväntningar, eller - jag förväntade mig inte direkt att den här bilen skulle beröra mig på något plan och det har den inte gjort heller. 200 mil har jag kört med den, hittills så har bränsleförbrukningen (anledningen att jag köpte den) varit den absolut största besvikelsen. Jag har svårt att tro att den kommer att gå från typ 0,55l/mil till utlovade 0,41l/mil trots att motorn blir inkörd. till den positiva sidan kan jag tillägga att vindbruset inte tränger in vid rutorna som så många befarar. Nu saknar jag bara motorvärmare till den, men det finns ingen blockvärmare ute än så länge. |
|
| Dennis82 Hur kan man köpa en fabriksny bil som man inte vill ha??? | |
|
tattern, Ville jag inte ha den skulle jag aldrig ha köpt den. |
|
| Om man köper en 120d för att köra snålt varför inte 118d? | |
|
Hmm, student, fabriksny bil med låga ägandekostnader !! " Pappas bortskämda pojke ?" :) |
|
| De nya motorerna med elektrisk vattenpump varierar temperaturen för att ge lägre bränsleförbrukning respektive högre prestanda. En vattentempmätare skulle få folk o tro att det var något fel på bilen när tempmätaren åkte fram o tillbaka. | |
|
Kan bara hålla med, det är rätt skönt att slippa mätarna... Börjar nästan gilla att den inte har nån oljesticka med, kärran säger till när den vill ha olja, litar nu fullständigt på att han har rätt. Tycker iof synd om den stackaren som äger bilen när elektronikfelen kommer om kanske 7-8 år. Keep your distance! |
|
| 120d 177hk har en oljesticka. Vilken 1a är det som inte har den? | |
|
Hittade ingen oljesticka på min, 120d 08. Eftersom bilen är utrustad med elektronisk oljenivåkontroll så behövs väl inte oljesticka. Tittade iofs inte så noga. Har kört 50 mil nu och tycker att bilen drar lite mycket men det ska väl vara så i början. Körde 35 mil igår från Sthlm till Västergötland och fan vad bilen går fint! Imponerande långfärdsegenskper hos in bil i Golf-klassen. Mvh, Fredde |
|
|
Min 120d har också elektronisk oljenivåkontroll tillsamans med en oljesticka i motorn. Förbrukningen kommer att sjunka, du märker det snart. |
|
|
120d MY08 har oljesticka. Den sitter på förarsidan av motorn, precis vid kanten av motorkåpan. Min går snålare och snålare. Har nu kört över 500mil på bara en månad och bilen har hittils haft 0 fel. Är mycket nöjd! =) Mvh Johan |
|
|
Ok, den har oljesticka, såg den inte först. Bra att veta att bränsleförbrukningen sjunker efter ett tag. Men det kommer garanterat vara svårt att köra bränslesnålt däremot ;) Mvh, Fredde |
|
| Jag kör alltså en E90 om någon missat det och jag har ingen oljesticka. Nästa bil blir en etta, därav mitt intresse även för denna forumdel. | |
| Bensinmotorerna i 1-serien har inte heller någon oljesticka! | |
|
Precis, kolla sidorna 96-97 i manualen så står det beskrivet skillnaderna i oljenivåmätning mellan diesel- resp. bensinmotor samt vart stickan sitter placerad resp. hur oljenivåmätning funkar på bensinarna. Mvh, /Wille |
|
|
120d är rolig bil om man jämför med en wv tdi, men astråkig om man jämför en pro touring chevelle med 10 litersmotor. allt är vad man jämför med... och det roligaste jag kört är min chevelle inklusive massa porschar och annat rött italienskt åbäke och även en ny m5:a. gillar min 120d både av att den är skoj och snål.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.