AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
6.706

Varför ingen motor temperatur mätare i 120d -07?

Sida 1 av 2
Varför ingen motor temperatur mätare i 120d -07?
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Snik!, eller så är har man ett perfekt felfritt kylsystem i dessa bilar.
Det finns väl en "det är redan kört" lampa som tänds ialla fall?

/L
Men du har väl en fladdrande förbrukningsmätare. Jag har en sådan, men det hade varit bättre med en temp.mätare. Förmodligen billigare med en varningslampa, som Leffo beskriver.

NN/

So
134
Soundborder
325dM e93 -09
120dM e87 -07
120d -07 har ingen fladdrande förbrukningsmätare heller, det finns bara en mer (eller mindre beroende på körsätt) statisk tankmätare. Med den nya motorn (177hk) så styrs ju kylningen elektriskt (vattenpump + spjäll som stänger ute fart/kylvind), detta borde innebära att motorn mycket snabbt kommer upp i arbetstemperatur om vattenpump är avstängd och spjäll stängda vid start. Därmed skulle temperaturmätaren lite spela ut sin roll om den tex tog sig upp i arbetstemperatur på t ex mindre än en minut, det är ju knappt någon som hinner ladda för en omkörning eller något annat krävande direkt efter start.

För övrigt så finns de ju en temperaturmätare i 5-serien i form av det variabla "rödstrecket" på varvmätaren som flytta sig högre upp i varvregistret när värmen kommer till motorn (åtminstone på 520d - 06)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Tog ett tag att vänja sig av med avsaknaden av tempmätare. Numera känns det ju rätt skönt att man slipper glo på den :)
Ac
383
Acous
e21 318i -82
hahahaha Anders S, jag håller med, glor på den hela tiden :-)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

:)
Ja ärligt talat så gick det upp för mig hur j-vla ofta man suttit och stirrat på den mätaren genom åren...
Om man tror att någon bensin eller dieselmotor når sin arbetstemperatur på någon minut så får man nog tänka om.

Att kylarvattnets tempmätare pekar kl 12 och att motorn har nått sin arbetstemperatur är 2 vitt skilda saker.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Hmm tror jag läst på bmw.se att den nya dieseln inte har elektrisk vattenpump. Det är lite blandat vilka modeller/motorer som har de nya fiffigheterna som ska hålla ner förbrukningen.

Själv tycker jag det är skönt att slippa mätaren. En grej mindre att hålla koll på.

M v h
120d
Saknar inte mätaren ett dugg, o kan inte minnas att jag kollat speciellt mycket på den i någon annan bil heller!
So
134
Soundborder
325dM e93 -09
120dM e87 -07
Wendtan: Jo, en oljetemperaturmätare är mer intressant att titta på. Men då fyller ju vattentempmätaren bara en funktion - att visa när något inte funkar som det ska och då går det väl lika bra med en lampa och ett pling?
ja
15
jakpest
120d M -08
Instämmer, farsans 318 -06 har inte heller någon tempmätare.
Det försvinner väl eftersom på alla nya bilar.
330xd E91 har inte heller tempmätare så det är nog inget unikt för ettan
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jaha...Då är man väl snudd på ensam att tycka att den viktigaste parametern i instrumentet(jaja) försvunnit...ok,det kanske räcker med lampan "nu är det redan kört",men det känns som en viktig del av förarens information försvunnit iom avsaknaden av denna lilla mätare :/

Mvh Janne.
Det som är riktigt jävla dåligt är att ekonomimätaren försvunnit, det är det största snedsteg Bmw gjort sedan dom anställde Bangle. >:(

Hur ska man nu kunna finjustera sin högerdojja till den ultimata snålkörningen? Det går ju inte.
Jag saknar den också. Mer känsla än den digitala.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
"För övrigt så finns de ju en temperaturmätare i 5-serien i form av det variabla "rödstrecket" på varvmätaren som flytta sig högre upp i varvregistret när värmen kommer till motorn (åtminstone på 520d - 06) "

Denna är borttagen från och med LCI (facelift) i mars -07 på 5-serien.
Visa användare
253
Chrome
M635 Csi -84 Schwarz

intressant att du har köpt BMW för att snålköra... :)

; ) " Chrome is heavy and beautiful"
"intressant att du har köpt BMW för att snålköra... :)"

Klart som fan att jag har. Inte köper man en 120 diesel för att den är rolig att köra precis. 2.0l diesel. Zzzzzzzznaaaaark..................
Tycker man att 120d är tråkig så är man fan ute och cyklar helt enkelt så jäkla dålig på köra att det gör ont.
Har kört bilar med över 250-300hk som inte ens kommer i närheten känslan som 120d ger ifrån sig. Att den å andra sidan sopar banan med många andra bilar ink BMW när det kommer till det ekonomiska ger ju inte direkt minus i betyg.
Så det är förarkunskapen som bestämmer hurvida man uppskattar 177 slöa dieselhästar?

Visst förstår jag att du kanske tar illa vid dig att jag inte tycker att vår bilmodell är speciellt rolig att köra, men kom ihåg att det är min åsikt och inte din. Tycker du att den är jättekul att köra så är det kanonbra för dig, då har du hittat ett sätt att köra både roligt och billigt.

Med handen på hjärtat kan jag inte säga att en bil med 177hk som drivs av diesel är rolig att köra. Visst, om jag inte var så världsvan gällandes bilar och allt runt i kring, då kanske jag hade tyckt att den här är jättehäftig och superkul att köra. Men du vet... 177hk kan inte göra en bil på 1400kg rolig att ratta, så är det bara.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.