|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
fet bil helt klart! själv har jag inget speciellt men jag har allt det "viktiga" dvs. navi/tv pdc xenon skinn kontursäten dubbelglas webasto (börjat tveka i användnignen av denna men snart kommer vintern) servotronic rattvärme |
|
|
tii: Grattis till en mycket trevlig bil! Är den köpt ifrån Småland måhända? Den förste ägaren måste ha lidit av "contemporaty equipment disorder" vid beställningen:) en Ctekladdare är aldrig fel på en stor strömslukande 7:a inför vintern. Speciellt om man har bränsledriven värmare som påfrestar batteriet. Utrustning 541 Aktiver Geschwindigkeitsregelund, kom inte den 2000.10 som tillbehör? Jag kan minnas fel men på Länk finns mer info om din trevliga vagn om du söker mer info. Vill du ha mer skjut under huven så är Länk ett hett tips. Grattis! Mvh Asken |
|
| Dr Tinnitus skall det vara, inte tii:) Welcome back! | |
|
Du kan nog ha rätt om 541. Det betyder väl aktiv cruise controll eller nåt sådant? Ska väl funka så att den anpassar farten på farthållaren om man närmar sig en bi bakifrån? Har sett någon symbol i intsrumenttavlan dör man ser två bilar i siluett bakifrån, lite förskjutna i sidled på varandra. Gissar att den har med det att göra, men jag får den inte att lysa. Jag har hur som helst vanlig farthållare. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Hej Dr Tinnitus. Har kollat runt lite på dina bilder och det är en riktigt fin vagn du fått tag på. Beställaren har ju klart velat knäcka grannarnas E38or hehe. Men även om jag vill rada upp en mängd utrustning jag har i min E38 känns det lite onödigt med vissa detaljer så som: Airbags für Fahrer und Beifahrer(Fanns det E38or utan airbag alls?) Anti-Blockier-System (ABS) (Är det verkligen ett tillval efter 1990?) Armauflage vorn(Armstöd eller vad då? Har inte alla E38 det?) Außentemperaturanzeige(Detta bara MÅSTE vara standardutrustning för E38, kan inte vara tillval?) Check-Control(Vilken BMW har inte det? Eller är det verkligen ett tillval?) Crash-Sensor(Till airbagarna eller vad är denna uppgiften till för?) Funkuhr(En klocka liksom i alla andra bilar?) Gepäckraumnetz im Kofferraum(Vad finns i skuffen?) Geschwindigkeitsregelung(vad är detta?) Getränkehalter vorn und hinten(trodde detta var standard?) Heckscheibenheizung mit Abschaltautomatik(Va? Är detta ett tillval? Eluppvärmd bakruta?) mit Aktivkohlefilter, Mikrofilter und Automatischer Umluft Control(jasså du har kolfilter i din oxå, eller har alla det med? undrar bara?) Kopfstützen vorn und hinten (jeweils 2(Vad är detta?) Leichtmetallräder BMW Ellipsoidstyling 7,5J16 mit 235/60 R 16(Levereras verkligen bilen med plåtfäljar annars?) Lederlenkrad mechanisch längs- und höhenverstellbar(synd att ratten inte är elinställbar, eller läser jag fel? Undrar varför man inte beställer det med med tanke på att man beställer kylskåp bak liksom?) Licht-an-Warner(denna var lite tuff, men ljuset dör väl om E38 stängs av? Mina lampor dör iaf utan att varna ifall den står i läge: ON) Servolenkung(Tillverkades E38 utan styrservo? - hjälp i så fall) Sicherheits-Batterieklemme(Sitter inte batteriet fast om man inte väljer till detta?) Sicherheitssystem F.I.R.S.T.(Fanns det ett S.E.C.O.N.D. säkerhetssystem andra fick som inte valde till det första?) Sitzverstellung elektrisch für Fahrer und Beifahrer mit Memory für Fahrersitz(känns som standard i de flesta men visst, jag har sett manuella stolar i en E38 - usch) Kindersitzsicherung für mittlern Gurt im Fond(3punktsbälte?) Stoßfänger und Außenspiegel in Wagenfarbe lackiert(lackerad stötfångare?) Wärmeschutzverglasung grün rundum(vad är värmeskyddsglas? Dubbelrutor som håller värmen ÄNNU bättre?) *Elektrische-Dämpfer-Control (EDC) (223)Är detta egentligen eftertraktat då det genast blir jätteångest om de skulle pajja? Undrar bara rent generellt hur den frågan ligger här?* Grünkeil Frontscheibe (354) (Vad innebär detta?) Stoßfänger komplett in Wagenfarbe inkl. Schwellerverkleidung (341) Är stötfångaren lackerad? Var det ett option(verkar så)? Nu har jag haft alldeles för mycket tid och menar inget illa med det, men din lista görs lång och på vissa saker jag trodde alla hade. Då kan jag ju tillägga en mängd på min klena utrustningslista med andra ord =) Min: 0534 Klimaautomatik 0536 Standheizung 0302 Diebstahlwarnanlage/Fernbedienung 0500 Scheinw.waschanl./Intensivreinigung 0670 BMW Professional RDS 0216 Servotronic 0292 BMW LM Rad/Kreuzspeichenstyling 0352 Doppelverglasung 0416 Hecksch.Rollo Elektr. + Seitl.Mech. 0423 Fussmatten in Hochflor-Velours 0430 Innen-/Aussenspiegel, Aut.abblended 0438 Edelholzausfeuhrung Hochglaenzed 0457 Kontursits Elektr.Incl.Memoryfkt. 0494 Sitsheizung Fuer Fahrer+Beifahrer 0522 Xenon-Licht 0629 Autotel.D-Netz Mit Kartenl.Vorn 0622 Telefonzweithörer Im Fond 0677 HIFI System Professional DSP Sen har den ju checkcontrol, servolenkung, ABS och armstöd mm mm. Jag har även vita blinkers runt om och grym puts på grejjerna =) |
| Här finns en till Länk 1525 | |
| får inte riktigt till länken Länk | |
|
Maverick. Om du läser mitt inlägg lite mer noga, så kommer du att se att jag specat först bilens standardutrustning, alltså den som i princip alla 7-serie har, eller i alla fall 740i. Det finns ju vad jag vet skillnader i standardutrustningen mellan en 728 och en 740 t ex. Därefter så specar jag bilens extrautrustning, alltså de tillval beställaren gjorde. Tanken var egentligen att visa den totala mängden utrustning som dessa vagnar hade, både standard och tillvalen. Alla vet ju kanske inte att de hade antisladd och annat som standard. Så jag kopierade helt enkelt den lista på standardutrustning och extrautrustning som BMW själva tillhandahåller. Det var även enklast. Några förklaringar. Gepäckraumnetz im Kofferraum(Vad finns i skuffen?) Ett nät nedanför baklucksöppningen i vilket man kan lägga grejor. ------------------------------------------------------------------------------ Geschwindigkeitsregelung(vad är detta?) Farthållare skulle jag tro. ------------------------------------------------------- Getränkehalter vorn und hinten(trodde detta var standard?) Nix, min polare har en 740i -95, och den har inte mugghållare bak, bara fram. -------------------------------------------------------------------------- Lederlenkrad mechanisch längs- und höhenverstellbar(synd att ratten inte är elinställbar, eller läser jag fel? Undrar varför man inte beställer det med med tanke på att man beställer kylskåp bak liksom? Tja, det fanns med i standardutrustningslistan, och är alltså det vanliga de har. Men på min är det givetvis elektrisk justerbar ratt med minne. Orkade inte hålla på att redigera varenda detalj i den listan, utan trodde folk klarade att förstå vad som blivit uppgraderat från standard till extrautrustning. ------------------------------------------------------------------------------- Licht-an-Warner(denna var lite tuff, men ljuset dör väl om E38 stängs av? Mina lampor dör iaf utan att varna ifall den står i läge: ON) Kan bero på vilken årsmodell eller hur bilen är programmerad. På min så är det programmerat så att det är halvljusautomatik om jag har ljusvredet på körljus. Då tänds och slocknar halvljuset när jag vrider på och av tändningen, och givetvis ingen varning i det läget. Ställer jag brytaren i parkeringsljus så varnar det med ett pling och text i displayen när jag slagit av tändningen och öppnar dörren. ------------------------------------------- Sicherheits-Batterieklemme(Sitter inte batteriet fast om man inte väljer till detta?) Du tänker fel... Det handlar om klämman till pluspolen, som har en inbyggd säökerhetsfunktion som gör att förbindelsen bruts om bilen utsätts för ett visst krockvåld. För att undvika t ex bränder vid en krock och få motorn att stanna. -------------------------------------------------------------- Kindersitzsicherung für mittlern Gurt im Fond(3punktsbälte?) Förberedd för fastsättning av barnstol bak. --------------------------------------------------------- Stoßfänger und Außenspiegel in Wagenfarbe lackiert(lackerad stötfångare?) Ja, alla modeller, eller årsmodeller hade inte det som standard, om jag föstått det rätt. --------------------------------------------------------------- Wärmeschutzverglasung grün rundum(vad är värmeskyddsglas? Dubbelrutor som håller värmen ÄNNU bättre?) Antagligen menar man gröntonade rutor som möjligen har ett skickt som dämpar solens verkan. ------------------------------------- *Elektrische-Dämpfer-Control (EDC) (223)Är detta egentligen eftertraktat då det genast blir jätteångest om de skulle pajja? Undrar bara rent generellt hur den frågan ligger här?* Det händer att det kan krångla ja, och då kan det bli dyrt. Men det verkar trots allt vara ovanligt att det krånglar. -------------------------------------------------------- Grünkeil Frontscheibe (354) (Vad innebär detta?) Vindruta med toning i överkant. ------------------------------------------- Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Var hittar man dessa otroligt välutrustade vagnar? Jag är lite sugen på att byta min mot en 750 iL, eller om man kanske ska testa på E65? The Seven Series, Ride with Pride Ja, vadå, jag älskar min bil. |
|
|
CKamondi. Tyvärr är det ju så att så välutrustade bilar inte växer på träd, vilket gör att det är få av dem som är till salu eller ens finns. Vare sig i Sverige eller Europa. Det flesta 7-serie av de fetare modellerna 740i/750i är ordentligt utrustade, men de allra flesta saknar det där sista extra som gör dem maxade. Det finns tyvärr även förvånansvärt många av dessa bilar som inte har navigator och snikradion, och saknar en hel del annat. Så det verkar vara lite si och så med lust/råd att sätta kryss i tillvalslistan hos många. För mig så gör det inget om en 728 730 är lite magert utrustad, då det ju från början är en mager modell, även om det är trevligt att se en sådan välutrustad. Men att se en 740/750 som ju hört till top of the line, som är magert utrustade känns mest tragiskt, även om det fortfarande är en trevlig bil. Det känns ju mer naturligt att utrustningsmängden stiger mot topp när modellen är på topp. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Maverick, Funkuhr(En klocka liksom i alla andra bilar?) Nja, inte som alla andra då den automatiskt uppdaterar sig mot ett "atomur". Saxat ur ett tidigare inlägg, "Gällande radiokontrollerade klockor typ DCF 77 DCF klockorna styrs av en radiosignal (Långvåg - 77,5 kHz) som sänds ut från atomuret hos Physikalisch-Technischen Bundesanstalt (PTB) i Braunschweig, Tyskland. Med DCF uppnås en gångnoggrannhet med ± 1 sek. på 1 milj. år. Noggrannheten får man av att utgå ifrån egenskaperna hos cesiumatomen. Signalen styr även automatiskt växling mellan sommar- och vintertid. DCF 77 är en förkortning där D står för deutchland, C för långvåg, F för Frankfurt och 77 för den frekvens man sänder på. DCF-sändarens styrka är 50 kW, vilket ger en räckvidd på ca 200 mil. För Sverige innebär detta att signalen sträcker sig ungefär till Gävle." Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
|
Skakar liv i denna tråd lite. Kanske inte har den mest utrustade E38an men kanske den mest utrustade 728an har följande utrustning vad jag vet iallafall. * Steptronic Automat * Navigation (CD) * Tv och DVD * CD 6-skivors växlare * Boardcomputer färdator * Farthållare med inställbar Limit * Webasto Bensinvärmare (original) * Fjärrlarm och c-lås på nyckeln * Softclose bagagelucka * Multifunktionsratt * Regnsensor * Nivåreglering * 8 st Airbag * Antispinn * Svart Nappa även på mittkonsoll, dörrar mm.. * Xenon * ABS * Pdc ( parkeringsvarnare fram o bak ) * Avbländande backspeglar * ACC 2-zon Klimatanläggning * Restvärmefunktion * Elgardin bak * Gardiner på sidorna bak * El-styrda Komfortsäten med minne * EL-hissar fram och bak med barnlås * EL-justerbara nackstöd bak * EL-värmestolar fram och bak * EL-Speglarna är EL-Infällbara * Belysta Sminkspeglar i solskydden * Dubbla mugghållare fram och bak. * Dubbla cigg uttag * Av in och Av ut bak. Klima,Navi,Tv,Elstolarfram+bak+minne,Xenon,svart nappa mm.. |
|
|
Klart välutrustad 728 , den där skulle du ju nästan kunna toppa upp lite genom att själv sätta dit elektrohydraulisk bakluckeöppnare som faktiskt är lite användbart om man kånkar på matkassar i båda nävar. Sen glastaklucka har jag sett ibland på skrotar och bör inte vara särskilt svårt att få dit , eller dyrt. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Hade inte den Atlantisblå E38 som B12E38 beskriver i de tidigare inläggen 2007 när tråden var aktuell. Nu har jag iaf =) Kul med lite extragrejjer iaf. Någon som har en ruskigt utrustad E32? |
|
Den mest utrustade jag har: Colour GRANITSILBER METALLIC (237) Upholstery SCHWARZ VOLLEDER (0232) Prod. date 1992-05-15 Order options No. Description 214 AUTOMATIC STABILITY CONTROL+TRACTION 223 ELECTRONIC DAMPER CONTROL (EDC) 241 AIRBAG DRIVER/FRT PASSENGER 245 STEERING COLUMN ADJUSTMENT ELEC 339 SATIN CHROME 401 SLIDING/VENT ROOF, ELECTRIC 416 SUNBLINDS 423 FLOOR MATS, VELOUR 428 WARNING TRIANGLE 459 SEAT ADJUSTM., ELECTR. W MEMORY F DRIVER 464 SKIBAG 481 SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER 494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER 496 SEAT HEATING FOR REAR SEATS 522 XENON LIGHT 528 AUTOMATIC AIR RECIRCULATION CONTROL(AUC) 537 PARK VENTILATION 564 INTERIOR LIGHT PACKAGE 624 FREISPRECHANLAGE C-NETZ 627 TELEFON SIEMENS C3 BED.H. VORN 661 BMW BAV. CASS. III 676 HIFI LOUDSPEAKER SYSTEM 685 TELANTENNA F C-NET 801 GERMANY VERSION Men det borde ju finnas med betydligt mer utrustning. Jag får väl flytta med lite utrustning till nästa bil om jag slutar köra med denna pga att den är för risig. /Mats J |
|
|
Jag va och tittade på en 740 -99 som hade följande utrustning, borde hamna högt upp på listan tycker jag. 216 SERVOTRONIC 223 ELECTRONIC DAMPER CONTROL (EDC) 235 TRAILER-HITCH WITH REMOVABLE HEAD 245 STEERING COLUMN ADJUSTMENT ELEC 248 STEERING WHEEL HEATING 261 SIDE AIRBAG FOR REAR PASSENGERS 265 TIRE PRESSURE CONTROL (RDC) 299 LT/ALY WHEELS W MIXED TYRES 302 ALARM SYSTEM 316 AUTOMATIC TAILGATE OPERATION 319 INTEGRATED UNIVERSAL REMOTE CONTROL 320 MODEL DESIGNATION, DELETION 339 SATIN CHROME 354 GREEN STRIPE WINDSCREEN 357 PROTECTIVE GLAZING 401 SLIDING/VENT ROOF, ELECTRIC 416 SUNBLINDS 423 FLOOR MATS, VELOUR 428 WARNING TRIANGLE 430 INT/EXT RR VW MIRROR W AUT ANTI-DAZZLE 438 WOOD TRIM 441 SMOKERS PACKAGE 455 ACTIVE SEAT F DRIVER AND FRONT PASSENGER 456 COMFORT SEATS, ELECTRIC. ADJUSTABLE 464 SKIBAG 494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER 496 SEAT HEATING FOR REAR SEATS 499 HEADRESTS IN REAR, ELECTRIC. ADJUSTABLE 500 HEADLIGHT WASHER SYS/INTENSIVE CLEANING 508 PARK DISTANCE CONTROL (PDC) 522 XENON LIGHT 533 AIR CONDITIONING FOR REAR 536 AUXILIARY HEATING 549 RADIO CLOCK 609 NAVIGATION SYSTEM PROFESSIONAL 620 VOICE INPUT SYSTEM 629 CAR TELEPHONE (GSM) W CARD READER FRONT 670 RADIO BMW PROFESSIONAL 672 CD CHANGER BMW FOR 6 CDS 677 HIFI SYSTEM PROFESSIONAL 801 GERMANY VERSION 863 EUROPE/DEALER DIRECTORY 879 GERMAN/OWNERS HANDBOOK/SERVICE BOOKLET 915 BODY SKIN CONSERVATION, DELETION Series options No. Description 202 STEPTRONIC 210 DYNAMIC STABILITY CONTROL (DSC) 548 SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING Information No. Description 431 INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-D 459 SEAT ADJUSTM., ELECTR. W. MEMORY 473 ARMREST, FRONT 488 LUMBAR SUPPORT DRIVER/FRONT PASSENGER 602 ON-BOARD MONITOR WITH TV 694 PREPARATION FOR CD CHANGER |
|
|
Tror min 740iaL räknas som hyggligt välutrustad. Har inte allt (saknar t.ex. kylskåp, styrning av framsäte och stereo från baksätet, och saknar v12:an), men avtagbart drag, elstolar bak, goa stolarna, ellucka bak och trådlös mobiltelefon etc. Ett tillägg som jag dock inte sett när jag (iofs skummat) läst tidigare inlägg: M-sport, vilket jag tror innebär (vid leverans) svarta gälar, svart innertak, S EDC (ställbar hårdhet på dämparna med knapp på instrumentbrädan) samt svarta lister (istället för krom). Finns kanske i olika kombinationer, men min är original M-sport iaf (synd det inte gav 50 hästar extra i motorn bara... ;) Kanske räcker till en plats på övre halvan av L-versionerna iaf? |
|
| Helsvarta njurar tror jag aldrig fanns som tillval på nån E38, trevlig bil hur som helst :) | |
|
Hur står sig denna 740 IL? Vad saknas? S216A SERVOTRONIC HYDRO STEERING-SERVOTRONIC S223A ELEKTRONISCHE DAEMPFER CONTROL(EDC) Electronic Damper Control (EDC) S235A ANHAENGERKUPPLUNG,KOPF ABNEHMBAR Towing hitch, detachable S245A LENKSAEULENVERSTELLUNG ELEKTRISCH Steering wheel column adjustment,electr. S248A LENKRADHEIZUNG Steering wheel heater S261A SEITENAIRBAG FUER FONDPASSAGIERE Side airbags for rear passengers S265A REIFEN DRUCK CONTROL (RDC) Tyre pressure control (TPC) S302A ALARMANLAGE Alarm system S316A AUTOMATISCHE HECKKLAPPENBETAETIGUNG automatic trunk lid mechanism S319A INTEGRIERTE UNIVERSAL-FERNBEDIENUNG Integrated universal remote control S320A MODELLSCHRIFTZUG ENTFALL Deleted, model lettering S339A SHADOW LINE Shadow-Line S354A GRUENKEIL-FRONTSCHEIBE Green windscreen, green shade band S357A SCHUTZVERGLASUNG Protective glazing S403A GLASDACH, ELEKTRISCH Glass roof, electrical Code Description (interface) Description (EPC) S416A SONNENSCHUTZROLLOS Roller sun vizor, rear lateral S423A FUSSMATTEN IN VELOURS Floor mats, velours S428A WARNDREIECK Warning triangle and first aid kit S430A INNEN-/AUSSENSPIEGEL AUT.ABBLENDEND Interior/outside mirror with auto dip S438A EDELHOLZAUSFUEHRUNG Fine wood trim S441A RAUCHERPAKET Smoker package S457A KONTURSITZE ELEKTRISCH VERSTELLBAR Contour seat, front, electr. with memory S460A KOMFORTSITZE IM FOND, ELEKTRISCH Comfort seat, rear, electr. adjustable S464A SKISACK Ski bag S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Seat heating driver/passenger S496A SITZHEIZUNG FUER FONDSITZE Seat heating, rear S500A SCHEINW.WASCHANL./INTENSIVREINIGUNG Headlight wipe/wash/Intensive cleaning S508A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Park Distance Control (PDC) S522A XENON-LICHT Xenon Light S533A FOND-KLIMATISIERUNG Air conditioning, rear Code Description (interface) Description (EPC) S536A STANDHEIZUNG Auxiliary heating S541A AKTIVE GESCHWINDIGKEITSREGELUNG Active cruise control S549A FUNKUHR Radio clock S609A NAVIGATIONSSYSTEM PROFESSIONAL Navigation system Professional S612A BMW ASSIST BMW Assist S620A SPRACHEINGABESYSTEM Voice control S632A KOMPLETTVORB. BMW HANDY (MOTOROLA) Preparation BMW Handy (Motorola) S672A CD WECHSLER 6-FACH CD changer for 6 CDs S677A HIFI SYSTEM PROFESSIONAL HiFi System Professional DSP S775A INDIVIDUAL DACHHIMMEL ANTHRAZIT Headlining anthracite S780A M LM RAEDER PARALLELSPEICHE BMW LA wheel, M parallel spoke S785A WEISSE BLINKLEUCHTEN White direction indicator lights L801A DEUTSCHLAND-AUSFUEHRUNG NATIONAL VERSION GERMANY S863A SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA Retailer Directory Europe S879A DEUTSCH / BORDLITERATUR On-board vehicle literature German Code Description (interface) Description (EPC) S915A AUSSENHAUTSCHUTZ ENTFALL Delete clear coat S936A BMW HANDY BEI AUSLIEF. ANFORDERN BMW Handy b. Ausliefer. anfordern S937A REQUEST CD ROM ON DELIVERY Dummy-SALAPA Code Description (interface) Description (EPC) S202A STEPTRONIC Steptronic S210A DYNAMISCHE STAB. CONTROL (DSC) Dynamic stability control S220A NIVEAUREGULIERUNG Self-levelling suspension S548A KILOMETERTACHO Kilometer-calibrated speedometer S851A SPRACHVERSION DEUTSCH Language version German Code Description (interface) Description (EPC) S431A INNENSPIEGEL,AUTOMATISCH ABBLENDEND Interior mirror with automatic-dip S459A SITZVERSTELLUNG, ELEKTR.MIT MEMORY Seat adjuster, electric, with memory S473A ARMAUFLAGE VORN Armrest front S488A LORDOSENSTUETZE FAHRER/BEIFAHRER Lumbar support, driver and passenger S499A KOPFSTUETZEN IM FOND ELEKTRISCH Headrests, rear, electrically adjustable S602A BORDMONITOR MIT TV On-board monitor with TV S694A CD-WECHSLER VORBEREITUNG Provisions for BMW 6 CD changer |
|
|
Mycket utrustning vara det, men det verkar vara standardskinn (Montana) och inte Softa Nappa läder. Också saknas. KYLSKÅP KYLSKÅP KYLSKÅP och skrin med kristallglas.... ;) Ja just ja, det verkar fattas sminkspeglar i nackstöden och utfällbara bord bak, och "kommandocentral" i armsödet bak med telefon och grejor. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.