AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
17.709

Vem har den mest välutrustade E38 i landet?

Sida 1 av 3
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Jag funderar lite på det.

Vem som har den mest välutrustade E38 i landet. jag menar då originalutrustning från BMW, monterat från fabrik, och om man sen räknar med det som man kanske monterar själv men som fortfarande är originalutrustning eller tillbehör.

Det hade varit intressant att se lite olika bilar och dess utrustningar listas, och vad det är för bil skicket och vad man gjort med den. Bilder är inte förbjudna heller samt om ni vet lite av historien om bilens leverne.

Man ser ju även ofta att det kallas "fullutrustad, välutrustad" i annonser, men när man sen kollar så är det väldigt ofta långt från verkligheten. Så vad kan man räkna som fullutrustad eller välutrustad? Vilken utrustninga ska man ha om man har en helt maxad E38? Då räknar vi bort de rena specialarna som L7 och säkerhetsbilar, och även det mesta av Individual, då det mest handlar om några lister och färger på läder m.m. om jag fattat det rätt.

Dr Tinnitus, åter på AP efter 1 års ofrivillig "exil"...
Visa användare
847
Subidius
750 -91

När jag köpte min stog det "fullutrustad" i annonsen. Det ända jag vet som är extra är skinnstolarna!? Elstorlar är det i alla E38?

Kärleken:
Länk
Tippar på den atlantisblå 750iAL -00 som var till salu i Falsterbo länge. Fulläder champagne med blå piping, TV bak osv...

Finns kanske någon som har widescreenskärmarna original individual i nackstöden, men det som gör denna så unik är nog den ovanliga färgen och utrustningskombinationen.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Nu får ni sluta!!!
Speciellt du E38B12!!!
Nu tilltog suget efter en E38:a igen ju!!

MVH Patrik

"Nygift!"
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Nu blev jag lite förvånad, att det inte blivit mer respons på denna tråd.
Vad kan det bero på då? Vet BMW-folket på AP för litet om dessa bilar, eller är intresset svalt för dem?

Jag hade ju hoppats att i alla fall några med välutrustade bilar skulle kunna lista upp utrustningen, eller veta om någon fullmatad, eller vad som är fullmatat?!

För att svara på Subidius, så tror jag inte att elstolar var standard i alla E38.

WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Här är en som de finn bra med prylar i Länk

Länk
Min fars och min f.d 750i var nog åtminstone den MINST utrustade 750:n av alla producerade, gissar jag :) Den hade i princip bara taklucka, standheizung och avtagbart drag.. utrustningslista:

235 ANHAENGERKUPPLUNG,KOPF ABNEHMBAR
250 SEITENAIRBAGS F. FONDPASSAGIERE (var väl standard??)
354 GRUENKEIL-FRONTSCHEIBE
401 SCHIEBE-HEBEDACH, ELEKTRISCH
428 WARNDREIECK (standard?)
510 LEUCHTWEITENREGELUNG ABBLENDLICHT (standard?)
536 STANDHEIZUNG
670 RADIO BMW PROFESSIONAL (standard?)
801 DEUTSCHLAND-AUSFUEHRUNG
940 SONDERWUNSCH AUSSTATTUNG (ingen aning om vad detta skulle vara)

Observera att bilen saknar CD-spelare. Den saknar även värmestolar (!!!). En extremt trevlig bil ändå...men man undrar ju vem som specade den på detta vis!

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Dr Tinnitus: Kanske för att vi alla vet att fast man har en väldigt välutrustad bil så har man inte ALLT. Att komma här och säga att "min har mest" kanske blir lite "skämmigt" när 15 pers brädar en med mer utrustning senare i tråden :)
Ett annat problem är att en bil som var 100% fullutrustad -95 inte kan jämföras med en 100% fullutrustad -00a.

Det som är lite utöver det vanliga i min är i alla fall nedfällbara bord i framstolarnas rygg (för baksätespassagerarna), manöverdel till höger framstol och ljudet samt telefon i mittarmstödet i baksätet.

Tror ej det gick att få så mkt mer när året var -97 än vad som finns i min. Svårt att veta riktigt vad som hade kunnat väljas till, men vad jag kan komma på nu så saknas bensinvärmare.

Till detta behövs nog ett formulär i excel-stil som man kan fylla i :)

---
Min bil: Länk
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Ah där kom jag på 2 saker till som saknas - avtagbart drag samt baklucka med hydraulisk(?) öppning/stängning. Finns säkert 10-15 saker till som man inte tänkt på :)

---
Infliker med min första 750 också..den hade iofs rätt bra utrustning, men LÅNGT ifrån fullutrustad:

No. Description
292 LT/ALY WHEELSL/CROSS-SPOKE STYLING
320 MODEL DESIGNATION, DELETION
401 SLIDING/VENT ROOF, ELECTRIC
416 SUNBLINDS
423 FLOOR MATS, VELOUR
428 WARNING TRIANGLE
431 INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-DAZZLE
441 SMOKERS PACKAGE
464 SKIBAG
494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER
496 SEAT HEATING FOR REAR SEATS
508 PARK DISTANCE CONTROL (PDC)
510 HEADLIGHT BEAM-THROW CONTR. F LOW BEAM
536 AUXILIARY HEATING
609 NAVIGATION SYSTEM PROFESSIONAL
629 CAR TELEPHONE (GSM) W CARD READER FRONT
676 HIFI LOUDSPEAKER SYSTEM
801 GERMANY VERSION

Mvh,
Kalle
___
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Johan_S

Kanske för att vi alla vet att fast man har en väldigt välutrustad bil så har man inte ALLT. Att komma här och säga att "min har mest" kanske blir lite "skämmigt" när 15 pers brädar en med mer utrustning senare i tråden :)
Ett annat problem är att en bil som var 100% fullutrustad -95 inte kan jämföras med en 100% fullutrustad -00a.

Visst har du en poäng i detta, men man måste ju inte bräka och slå sig på bröstet själv, utan kanske bara berätta vilken utrustning ens egen bil har (eller en polares kanske) och sen får andra bedömma hur pass den placerar sig i rangordningen.

Så, jag kan väl föregå med gott exempel själv då. Jo men visst, trots att jag här på AP mer än en gång blivit kallad för BMW-hatare i vissa diskussioner, så har jag en BMW 740iL -99. Fan vad jag hatar BMW...... :-)

Min bil har denna standardutrustning.

Airbags für Fahrer und Beifahrer
ITS-Kopf/Seiten-Airbag für Fahrer und Beifahrer
Kopf- und Seiten-Airbag für Fondpassagiere
Anti-Blockier-System (ABS)
Armauflage vorn
Auflicht indirekte Beleuchtung in der Mittelkonsole
Außenspiegel asphärisch (elektrisch verstellbar, beheizt)
Automatische Stabilitäts-Control + Traktion (ASC+T)
Außentemperaturanzeige
Bordcomputer mit alphanumerischer Anzeige und Multifunktions-Display (MID)
Blinkleuchten seitlich
Bremsleuchte, dritte
Car- und Key-Memory
Check-Control
Crash-Sensor
Dynamische Stabilitäts-Control (DSC) inkl. Dynamische Brems-Control (DBC)
Drehzahlmesser mit Energie-Control
Edelholzausführung Vavona hochglänzend
Fensterheber vorne und hinten mit Komfortschaltung
Funkfernbedienung für Zentralverriegelung
Funkuhr
Fußmatten in Velours
Gepäckraumnetz im Kofferraum
Geschwindigkeitsregelung
Getränkehalter vorn und hinten

5-Gang-Automatic-Getriebe
inkl. adaptiver Getriebesteuerung (AGS), Steptronic (Schrittschaltung)
und Shift-/Interlock

Gurtstopper und Gurtschloss-Strammer vorne
Handlampe aufladbar im Handschuhfach

Heckklappe mit Soft-Close Automatik
mit elektromotorischer Entriegelung vom Innenraum und per Fernbedienung

Heckscheibenheizung mit Abschaltautomatik

Innenlichtpaket
mit Ausstiegsleuchten, Beleuchtung für Make-up-Spiegel und Leseleuchten vorne und hinten

Intervallschalter für Scheibenwischer
in 4 Stufen einstellbar, zusätlich Tippfunktion

Klimaautomatik
mit Aktivkohlefilter, Mikrofilter und Automatischer Umluft Control

Kopfstützen vorn und hinten (jeweils 2
Leichtmetallräder BMW Ellipsoidstyling 7,5J16 mit 235/60 R 16
Lederlenkrad mechanisch längs- und höhenverstellbar
Multifunktionslenkrad
Leuchtweitenregulierung
Licht-an-Warner
Mittelarmlehne im Fond mit Ablagefach
Nebelscheinwerfer
Nebelschlussleuchten
Nichtraucherpaket
Niveauregulierung

Polsterung Stoff Flachgewebe
Vollleder Montana

Radio/Audioprogramm
BMW Business mit sechs Lautsprechern

Heckscheibenantenne mit Antennenverstärker und Antennen-Diversity
Scheibenwaschdüsen beheizt

Servolenkung
Sicherheits-Batterieklemme
Sicherheitssystem F.I.R.S.T.

Sitzverstellung elektrisch für Fahrer und Beifahrer
mit Memory für Fahrersitz

Kindersitzsicherung für mittlern Gurt im Fond
Stoßfänger und Außenspiegel in Wagenfarbe lackiert
Türaußengriffe mit Beleuchtung für Einstiegsbereich
Warndreieck und Verbandskasten
Wärmeschutzverglasung grün rundum

Wegfahrsicherung elektronisch mit Wechselcode,
anerkannt gemäß AZT (Allianz Zentrum für Technik) / TÜV

Zentralverriegelung mit Diebstahlsicherung
(Entriegelungssperre) und Crash-Sensor

Så till extrautrustningen då.

Aktive Geschwindigkeitsregelung (541)
Alarmanlage mit Fernbedienung (302)

Innovationspaket (978)
inkl. Navigationssystem mit TV, Bordcomputer und CD-ROM, Reifen-Druck-Control (RDC), automatische Heckklappenbetätigung, Park Distance Control (PDC), Xenon-Licht, Scheinwerfer-Waschanlage sowie Innen und Außenspiegel automatisch abblendend
Nussbaumwurzel hochglänzend (438)

Elektrische-Dämpfer-Control (EDC) (223)

Fondorientierte Ausstattung (446)
mit Fernbedienung für Beifahrersitz mit Memory, Radio und Bordcomputer (Teilumfänge) sowie Sonnenschutzrollo hinten. Inkl. Edelholzausführung Nussbaumwurzel erweitert, Sonnenschutzrollo für Heckscheibe elektrisch und für Seitenscheiben mechanisch, Sitzverstellung elektrisch für Fondsitze und Komfortsitze mit Ablagetischen.

Grünkeil Frontscheibe (354)

Highlight Exterieur inkl. Blinkleuchten weiß, Nierenstäbe und Scheinwerferblenden verchromt (348)

Innen- und Außenspiegel, automatische abblendend mit Anklappfunktion für Außenspiegel (430)

Integrierte Universal-Fernbedienung Zur Fenstersteuerung von Garagentoren, Alarmanlagen usw. (319)

Fond-Klimatisierung inkl. Armauflage vorn (533)

Standheizung mit Fernbedienung (536)
mit Standlüftung

Kopfstützen im Fond, elektrisch verstellbar (499)

Lenkradheizung (248)

Lenksäulenverstellung, elektrisch mit Einstiegsautomatik (245)

Metallic-Lackierung

Multifunktions-Mittelarmlehne im Fond
mit Fernbedienung für Beifahrersitz (Memory), Radio (Teilumfang), Bordcomputer und Sonnenschutzrollo hinten (444)

Niveauregulierung (220)

Vollleder Club inkl. Armauflage vorn und Sitzheizung für Fahrer und Beifahrer

BMW Professional (670)

CD-Wechsler für 6 CDs (672)

Hi-Fi-System Professional DSP (677)

Schiebe-Hebedach, elektrisch mit integriertem Windabweiser (401)

Sevotronic (216)

Sprachsteuerung für Teilfunktionen von Telefon und Navigationssystem (620)

Stoßfänger komplett in Wagenfarbe inkl. Schwellerverkleidung (341)

Autotelefon D-Netz mit schnurlosem Hörer mit Ejectbox, Kartenleser vorn, Freisprecheinrichtung und Doppel# Kurzstabantenne, inkl. verschiebbarer Mittelarmlehen vorn (630)

Zweithörer im Fond für BMW Telefon, mit schnurlosem Hörer (631)

Doppelverglasung für Seitenscheiben und Heckscheibe (352)

Xenon-Licht
inkl. Scheinwerfer-Waschanlage

Kylskåp i baksätet ink fack för kristallglas.

Det finns dessutom dörrlåsknoppar och högtalargaller från Chromeline, och kurvhandtag med trä och kromringar.

Själv har jag kompletterat med Xenon på helljusen, och en 16:9 naviskärm. På gång är uppgradering till MK4 navigation och byta ut den analoga videodelen mot en hybrid som tar både analog och digigal-TV.

Törs man kalla denna välutrustad, eller är man ute på cykeln då? Att den inte är helt maxad fattar jag ju, men så långt bort är det väl inte?

Du Johan, har du "grogghyllor" bak i din sa du, fast det inte är en L?

Dr T,

Jag skulle kalla din bil för MYCKET välutrustad.

Mvh,
Kalle
___
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Vad hände här då? Tog jag knäcken på er med den listan, eller finns det inga fler som har E38 med ordentligt med utrustning? Jag trodde detta skulle bli ett hett ämne här på 7-serieforat jag.... :-)

Gemini__
Hehe, ja du har vad man kan kalla en välutrustad vagn iaf. Själv kör man snikutrustad, men är mycket nöjd iaf =)
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Det var sannerligen en diger lista, Dr T.
Orkar inte ens läsa allt det på tyska =)

Jo jag har "groggbord" men inte L - det blir faktiskt lite halvtrångt i baksätet. Men om dom funkar som groggbord är jag tveksam till.. Inte så länge bilen rör sig iaf. Däremot kan dom säkerligen fungera ypperligt om man använder bilen som kokainsläde =) Ser ju nästan ut som att dom är gjorda till att dra linor i och inget annat =)

---
To
141
Tomas Stadler
750iL -99
530i Touring -01
Dr. Tinnitus, du saknar en viktig extrautrustning...V12...:-))))
Njuren
Bra tråd men inte alla som kan Tyska kanske? Kör gärna svenska för oss dödliga ;)

all in!
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Johan_S

Ja jag tänkte på utrymmet, då det förvisso är helt ok i min L, men har killen framför fixat en däckstolsinställning så blir det ändå inte så mycket över där bak.

Jag undrar hur många E38 i landet som har original kylskåp där bak som i min, och kristallglashyllan? Torde inte finnas många, ja jag har fan inte ens sett någon sådan på Automobile.de ens. En E65 har jag sett på blocket med lika kyl som jag har.

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Tomas Stadler.

Jo, V12 saknas tyvärr, eller ska jag säga tack och lov....?

V12 är ju helt klart gräddan. Men jag undrar om det inte är mest i själen den ger mer statuskänsla? För när man ändå inte hör motorn mer än svagt när man gasar järnet, och åttan är kapabel nog för att inte ge några betydande prestandaskillnader, så vete fan om det är värt extrakostnaderna för en V12?

V8:an bör väl dra klart mindre bränsle, vara billigare att serva m.m.

Så för mig känns 740iL utan V12:an helt rätt, även om jag inte grinat ihjäl mig i en 12:a..... :-)

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Njuren.

Jag är jäkligt kass på tyskan själv, men det var den listan jag hittade i vilken jag kunde plocka ut de koder jag har i min bils utrustning.

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Jag har uppdaterat bilderna på min bil med denna nya länk i min profil till bilderna i större storlek än de är i Galleriet, ifall det intresserar någon.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.