AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
53.390

Kan man förlora körkortet om man blir fotad av en hastighetskamera?

Sida 3 av 4
Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
Det skulle ju vara väldigt intressant om de aktuella formuleringarna som ledde till frikännandet fanns att tillgå online... :) (typ klipp och klistra)

Jag vet inte men misstänker att hela rättegången inkl. dokumentation är offentlig handling så om någon har tid och orkar...

Eller om någon insatt informerar mer... (hint hint) ;)
Ba
168
Baccala
530xdAT M-sport -06
Ja, jag skulle också vilja veta på vilka grunder du blev friad i både TR och HR, du behöver inte gå in i detalj men vad angav du som skäl till att köra 50 km för fort och som varken tr elelr hr kunde fälla dig för?

MVH Baccala
Får man bara vilken hovrätt och belutsnummer så är det val bara skicka efter
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Så fort jag scannat i domen från tingrätt och hovrätt lägger jag ut den!
Baccala jag blev fäld i tingsrätten och friad i hovrätten.

min bil: Länk
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Trött! Sorry friad i både tingsrätt och i hovrätt!

Ba
168
Baccala
530xdAT M-sport -06
Ja, det är ju bara att grattulera, Är bra att veta hur man ska förklara ev framtida blixtar. =) Det mest tragikomiska i detta fall är att du blev friad trots att du erkänner att det var du och att kameran infakto fotat dig i 138 km/h. Det visar ju att vi har lite luckor i vårt rättssväsende. Men jag missunnar dig på inget sätt utgången i TR och HR. Det blir lite spännande kvällslektyr framöver då.
Kr
138
Krubbas
520dA -16
Jag håller med Baccala.
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Oj det här vill jag också läsa om snarast.

Själv så tjänar jag just nu av mitt straff för en fortkörning kl 23.10 en måndagkväll på tom landsväg... 134 på 80 väg resulterade i 3 månaders indraget körkort trots behov av körkort i jobbet. Så nu sitter jag 3 månader utan jobb och utan lön. :(
Känns väl lite tvetydigt när fortkörare börjar prata moral och etik (Verdi). O man ska spinna vidare på ordspråken så ingår det väl i spelets regler att bli prövad i rätten också?!

Håller med om att utfallet är väldigt intressant! Det bör ju vara ett hårt slag för vägkamerorna!
Verdi
Keiser,
Du vet väl själv om du är skyldig eller inte, eller hur? Förstår inte varför man ska blanda in rätten i det?

Om du verkligen skjutsade in din fru till BB eller liknande kan jag förstå om man vill ta strid, men om man vet med sig att man körde för fort så ska man stå upp som en man och inte gnälla och ljuga som en jävla barnrumpa.
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Verdi: Lite förvånad och tråkigt att du utrycker dig så kategoriskt när du uppenbarligen inte vet hur det gått till och vilka förmildrande omständigheter som ägde rum på platsen, och speciellt vägkorsningen innan kameran där jag med acceleration lyckades att undvika ett olyckstillbud. Körde en bil som accelererar från 90 - 150 km/h på mindre än 5 sec och hamnade därmed med för hög hastighet mitt i kamera zoonen och på bilden är jag ensam bil med högre hastighet än tillåtet.

Det kom ut en lasbil från en sidoväg, en påfart till en motortrafikled och jag upptäckte som tur är att lastbilen inte hade någon ambition att bromsa, hade jag hållt hastighetsbegränsningen hade jag inte suttit här nu. Jag valde att accelerera för att komma före lastbilen som körde in i mitträcket och studsade ut och lade sig på sidan och spärrade vägen. bilen bakom mig körde in i lasbilen som då hade vält.

Detta syntes inte på kameran eftersom jag var ensam bil när fotot togs och operatören sitter som bekant i Östersund.

Jag tycke det var fjantigt av åklagaren att dra det hele vidare när jag räddat mina medpassagerare och mig själv från att krossas av lastbilen.

Tingsrätten tyckte jag gjorde rätt, den nitiske åklagaren tyckte trotts detta att man kunde fälla för hastighetsöverträdelsen och drog det hela vidare till tingsrätten.

jag fick en offentlig försvarare och bytte ut honom mot en annan advokat och då fick jag betal rättegångskostnaderna själv.

Verdi
BMW-Båstad,
Jag kommenterade inte ditt fall. Det var mer en generell sak.

Men som sagt, har man ett riktigt bra skäl så är det klart man ska ta strid.
Verdi-förstår fortfarande inte resonemanget. Antingen tycker du det är fel att köra för fort och bryter inte mot reglerna. Eller så "spelar du enligt de ramar som givits" och anses skyldig först då du blir dömd. Mitt emellan grejen är jag inte med på (helt ok att erkänna vid vägkanten men varför du dissar sådana som vill få sitt fall prövat förstår jag ej). Om du vill stå ditt kast så behöver du väl inte en polisman som säger till dig att du gjort fel, då kan du väl betala böter frivilligt de gånger du kör för fort?!
Verdi
Jag tycker inte det är fel att köra för fort ibland. Dock tycker jag det är fel att vara vårdslös i trafiken.

Jag dissar inte de som vill få sitt fall prövat. Det kan finnas goda skäl till det.

Jag dissar sådana som innerst inne vet att de brutit mot reglerna men som ljuger och myglar för att komma undan.
Ba
168
Baccala
530xdAT M-sport -06
Verdi: Jag håller med Keiser, om man är en hyvens man som dig (som alltid följer regler) så kör man ju aldrig för fort,....eller? Nu förespråkar jag inte att man ska vara en rättshaverist men jag tycker det är helt ok att neka på plats och pröva det en sväng i rätten om man tycker man har blivit missbedömd. Jag har alltid nekat på plats men har iof aldrig dragit det så långt som till TR då min utgång har varit relativt klar (var inte lika kretiv som BMW-Båstad =)) Om man ska hårddra det bör du ju som Keiser säga frivilligt ringa polisen och be om inbetalningskort då du kör för fort, för att du följer ju reglerna, eller, det gör du ju inte när du kör för fort, men du vill göra rätt för dig, ibland, när polisen står på plats, annars är det helt ok att köra för fort.... som tidigare talare så hänger jag inte heller med i resonemanget. Utveckla gärna!!!

BMW-Båstad: Nu fick vi ju lite bakgrund till ditt yrkande, men jag läser gärna hela domen. Knallisen i lastbilen bör väl ha blivit åtalad för vårdslöshet i trafik då hans insats gjorde att du höll på att krocka och en bil körde in i honom då han struntade i väjningsplikten, vet du hur det gick?
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Hmmm...jag vet inte om jag är dum eller...men om det är olagligt att köra fortare än föreskrivet ska man då inte ta straffpåföljden om man blir tagen?
Samma sak gäller väl allt olagligt...spritsmuggel, svartjobb, häleri mm....
Kommer man undan utan upptäckt så är allt frid och fröjd...till och med en klapp på axeln ibland. Men skulle man åka fast...ujujuj...så orättvist..erkänn för guds skull inte även om du står där med handen i syltburken. En viss moral i eländet finns väl?
Så till stor del håller jag med och förstår vad du menar Verdi....fast klart man vill slippa åka dit men inte till vilket pris som helst....så tycker iallafall jag.

Frasse
Ba
168
Baccala
530xdAT M-sport -06
Frassemannen: Visst är det så, jag överdriver ju en aning för att komma åt problematiken. Jag förstår ju vad Verdi menar men jag å andra sidan tycker inte man kan tycka det är fel av dom som drar det vidare, Nu visade det ju sig i detta fall att BMW-Båstad var felaktigen anklagad (iaf enligt TR och HR). Det var väl tur att han inte bara accepterade boten direkt. Personligen har jag nekat på plats de gånger jag blivit stoppad (med arga konstaplar som följd) och betalar aldrig p-böter innan påminnelsen kommer, kalla det omoget och töntigt. Men jag tycker iaf att fortkörningböter ska granskas av några personer till förutom den nitiske polismannen, och ja, jag slapp fortkörningsböter 1 gång, då åklagaren la ner åtalet.
Verdi
Baccala.
Var har jag skrivit att jag alltid följer reglerna?

Tycker dock man kan uppträda korrekt gentemot sig själv och polisen när man väl åkt dit. Lite av en gentleman's agreement. Respekt åt båda håll fast man är "fiender".
Verdi,
Jag läste slarvigt sorry. För övrigt så anser jag inte att det är omoraliskt att försöka slingra sig undan en fortkörningsbot. Och polisen har inte alltid rent mjöl i påsen dom heller. Dom bluffar ganska så vilt emellanåt. Mig försökte dom tex lura att dom hade klockat mig för fortkörning en gång men det genomskådade jag och gick fri.
Verdi
henke,
Men du hade säkert kört för fort, eller hur? ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.