AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
53.386

Kan man förlora körkortet om man blir fotad av en hastighetskamera?

Sida 1 av 4
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
okej! vet att detta har varit uppe förut, men kan man förlora körkortet om man blir fotad av en hastighetskamera? har sök men inte hittat något!!

Fick hem en snygg bild på en BMW 850 och en "snyggare" kille som kör. (läs BMW-Båstad). 138 km/h på 90 väg E20 utanför Vara och det var f**n den enda kameran jag bromsade in för och den blixdrade till, och nog är det jag på bilden och bilen ser riktigt snygg ut från den vinkeln. kanon skärpa! :-)

Det kom altså en "underättelse om hastighetsöverträdelse" med alternativ ja eller nej och svarar jag ja så blir jag skyldig att betala 4000 kr i böter, men det står ingenting om indraget körkort eller nått. Min kompis påstod att polisen inte har rätt att dra in körkortet när man blir ertappad av en kamera och erkänner. Men e det verkligen så?? Nån som vet?

Mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby.
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
förstår inte varför du skulle få beh¨lla kortet om du erkänner eller dom har tillräkligt starka bevis (bra foto) att dom kan fälla dig för en fortkörning i 138km/h (nästan 50km/h över begränsningen).

men om ja va du så skulle jag självklart blåpneka, så slapp jag böter, men då va bilden jävligt kass enligt mig, om ja visa bilden för nån utomstående kunde dom knappt se om det va jag eller min bror som körde bilen.

+ att ja skerv att de tär flera personer som använder den bilen o inte bara jag, även om jag står som ägare på den, (vilket inte var en lögn).

mvh Erki

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

(ärligt stulen av Jesperado)
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Bötesstraffet och körkortsindragningen är två skilda saker som även beslutas relativt skilt från varandra.

Böterna är straffet för det trafikbrott du begått, beslutas av polis, åklagare och ev tingsrätt.

Körkortsingripanden (varning, återkallelse) beslutas av länsstyrelsen och överklagas till länsrätt. Detta är dock inte i lagens mening ett straff utan en säkerhetsåtgärd på grund av bristande omdömme.... Körkortsingripanden kan således ske även efter andra brott (dvs. ej trafikbrott) eller t.ex. missbruk, om det kan antas innebära en risk att t.ex. personen inte kommer följa trafikregler etc. (samma grund som att "lämpet" riskerade bli framflyttat om man kört trimmad moppe etc.)
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Jo, en sak till. Polisen kan bara omhänderta (observera skillnaden) körkortet "på plats", och är begränsat till situationer där det är ganska uppenbart att ett ingripande kommer beslutas av länsstyrelsen. Själva indragningen kommer dock alltid avgöras av länstyrelsen i slutändan. I andra situationer har dock inte polisen rätt att omhänderta ett körkort s.a.s. "i efterhand".

Trafikbrott anmäls även alltid till länsstyrelsen som beslutar om ingripanden ska ske, dvs. kommer att hända även efter man blivit tagen av fartkamera.
be
276
bewing77
330i Sedan -08
En intressant sak i sammanhanget är också att om polisen inte tar körkortet på plats kan det ibland ta lång tid innan länsstyrelsen agerar. Jag åkte dit för grov vårdslöshet en gång för massa år sedan och det blev ju så klart rättegång av det hela, men jag hade hela tiden kvar mitt körkort. 6 månader senare, när jag hade avtjänat min samhällstjänst och villkorliga dom kom dock brevet från länsstyrelsen som informerade att kortet drogs in
Att det kan ta tid innan ett körkortsingripande sker stämmer nog bra.
Läste om en tjej som kört typ 55kmt förbi en mobil kamera som stod vid ett rondellbygge. Hon fick hem inbetalningskort från Plåtpolisavdelningen och "erkände" genom att betala sin böter. Och trodde att allt var slut med det. Inte förrän efter ca 2 månader kom det meddelande från LänSt. om att körkortet hade blivit indraget på några månader.....

F
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Tack ronte: Bra inlägg! jag pratade med en jurist i dag som bekräftar i stort vad du säger, men polisen skickar inte alltid över fortkörningar tagna med kamera även om man erkänt. Anledningen till att polisen meddelar länsstyrelsen är motiveringen du syftar på, en säkerhetsåtgärd på grund av bristande omdöme. Det är ju inte klarlagt om det var bristande omdöme, eller inte. Svårt att avgöra på ett foto med en bil, tom väg etc,

Min jurist trodde att om polisen väljer att meddela länsrätten så är det körkortsåterkallelse på max 2 månader, alternativt en varning i mitt fall.

JAJsEn: Fotot på mig och bilen är klockrent, med körkortsbilden snyggt bredvid den förstorade bilden av föraren så är det otroligt att det skulle vara någon annan, bilderna är rent för bra helt enkelt, annars hade jag nog blånekat.....

Ph
15
Pheaton
318i Touring 04
klart som fan bilden blev klockren ! du kommer å pröjsa 4000kr för den..jag hade oxå krävt att den skulle vara klockren.
jp
464
jpn
523im -99
jo men inte är 4000kr så farligt för en sån bild! jag menar tänk vad det skulle ha kostat om du bokat in en fotograf som ska ta ett kort när du passarar i ca 140km/h efter en väg... tror inte det skulle bli nå billigare iaf! =)

nä skämtåsido tråkigt med böter men det är väl bara bita i det sura äpplet, hosta upp och slanta av?
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Pengarna är ok, men att vara av med körkortet 2 månader eller längre är mindre roligt. Får väl ta semester eller nåt under den tiden....

Kr
138
Krubbas
520dA -16
Berätta gärna om LSt gör ett körkortsingripande.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Jag fick pröjsa 1700 till Norge och fick inte ens behålla fotot! Kanske dom inte tyckte det var tillräckligt bra? Men jag kunde välja 5 dar i buren som alternativ...ja inte till fotot då, utan till böterna.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Krubbas: Ja det ska jag göra, ingenting än i posten Lst.
Sitter du i samma sits?

Visa användare
95
Coken
BMW 316i -00
Jag har åkt dit för fortkörning min andra gång nu jag körde första gången för snabbt för att skriva ut siffror på internet men andra gången var det 107 på 90-väg fick 2400 i böter och jävligt snygga bilder på mig när jag kör, samt körkortsfotot lite snyggt infällt bredvid..
Att blåneka som folk skriver här anser jag vara mycket snack det är folk som inte har en aning om att bli tagen för fortkörning..
Kan du betala med pengar och behålla körkort gör det för att betala en bot för fortkörning innebär "case closed" hos polisen i Sverige pga resurserna. Dessutom skickar dom aldrig ut diffusa kort där dom inte på ett säkert sätt kan identifiera föraren. Om det är någon annan än ägaren som kör bilen får ägaren lapp hem och ombedes skriva ut uppgifter på personen bilen var utlånad till i det tillfället. Det är inget dagis även om polisen inte är världens bästa enligt många i Sverige så kan dom få fast sina fortkörare.

Ta inte illa upp nu om ni känner er påhoppade av mitt inlägg för att det är motsatsen till vad ni säger men det är mina erfarenheter kring det hela.
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Känner mig inte påhåppat alls, men det är ett fel i det du säger dock. Polisen tar inga beslut eller gör något direkt arbete med själva körkortsfrågan. Hantering av hast.kameror är rutinärenden, leta upp föraren, skicka ut "böter", meddela lst. Om däremot lst har för mycket att göra och därför skulle hoppa över prövningen i körkortsfrågan är en annan sak, men huruvida du betalat eller inte är fullständigt ointressant för frågan om lst får ärendet, däremot är som du kallar det "case closed" hos polisen eftersom dessa inte har någon med körkortsfrågan alls att göra när det gäller böter genom hast.kamera. Enda gången polisen själva "drar in" (egentligen omhändertar) körkortet är om de stoppar någon på plats och överträdelsen är tillräckligt allvarlig. I alla andra fall är det lst (länstyrelsens) sak.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Ta på er masker så slipper ni allt detta trams om ni nu måste åka för fort.
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Här kommer en lite uppföljare, ingenting har hänt än. Jag har varken svarat ja eller nej på brevet som kom hemskickat, och i sommras så ringde det från Polisen i kiruna och ville ha telefonförhör. detta har ej skett än, så jag väntar fortfarande på vad som ska hända.

Diplomerad av leathermaster
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Varför förhörde dom dig inte då direkt när dom ringde? Ville dom beställa tid för förhör eller frågade du efter en tolk? ;)
3M
718
3MW
E36 Ti
BMW-Båstad: De kommer att ha förhör med dig ang detta sen så kommer de att ta det till tingsrätten. men innan datum bestäms så kommer åklagaren att skcika brev ochfråga om du erkänner eller nekar. men som sagt de prioterar inte det och det är inte akut. min bror hade rätte gång om en fortskörning efter ca 1,5 år. (Han klarade sig dock då polisen inte kunnde övertyga rätten).Tänk då på att går du så långt som till rättegången och förlorar så pröjsar du alla kostnader. Och då blir du av med lappen.

*jag hörde av nån att det kostar 500 000kr att reparera en hastighetskammera om man sågar av den* :))
3MW... Är du säker på att man betalar sina kostnader i ett fall Staten-Mig? Gäller inte det bara när man (som företag el privatperson) drar nåt annat företag/privatperson inför rätten?!
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Min dotter svarade,

Diplomerad av leathermaster
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.