AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
53.388

Kan man förlora körkortet om man blir fotad av en hastighetskamera?

Sida 2 av 4
3M
718
3MW
E36 Ti
cadman:
kollade upp det precis upp det och det är så att man inte har någon försvarsadvokat. och det är det man får betala om man förlorar (eller att staten betalar om du vinner)

1-0 till cadman ;)
3MW baserat på egen erfarenhet: man betalar INTE mer än vad det hade kostat vid vägkanten om man går till tingsräten med en fortkörning vill du däremot överklaga till hovrätten då kan det bli dyrt om du torskar.

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Liten uppdatering:
Det kom två poliser hem till mig en fredag eftermiddag och ville prata med mig om fortkörningen. Jag släppte in dom och bjöd på kaffe, vi pratade bilar och lite annat samtidigt och så visade de bilderna och frågade om jag erkände eller ej.
Svaret blev NEJ med motiveringen att själva bilden inte återspeglar en rättvis situation då den utgär 0,45 sekunder av en resa på 8 timmar. Bilden säger ingenting om jag har överskridit hastigheten för att undvika en krock eller behövt ta mig ur ett sk olyckstillbud genom att överskrida hastigheten ´vilket jag har rätt att gör i vissa fall.

Motiveringen skrevs ner och skickades vidare till åklagaren. Åklagaren ringde upp tror 3 gånger och mer eller mindre vädjade till mig att jag skulle erkänna och det framkom mellan raderna att det nog skulle bli problem att åtala.

I maj i år så blev det rättegång i tingsrätten och jag friades, åklagaren bestämde då snabbt att överklaga och i går blev jag helt friad av Hovrätten!

heep

min bil: Länk
Ett stort grattis till dig :).

"BMW när du älskar att betala"
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
wow..

Undrar vad detta kalas kostade skattebetalarna..
Kr
138
Krubbas
520dA -16
Snyggt! :)
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Kostnaden är försumbar för skattebetalarna, och mina rättegångskostnader har jag delvis fått stå för själv eftersom jag inte valde en offentlig försvarare. det hade blivit betydligt billigare och betala böterna, det kan jag lugnt säga. I mitt fall ville jag pröva systemet..

Men det som verkligen oroade åklagaren är att, använder man lagtexten så som min advokat gjorde så är i princip kamrona verkningslösa...Det dröjde länge och väl innan ett belut på åtal faktiskt kom, och jag kan tänka mig att detta diskuterades både en och två gånger inom åklagarmyndigheten innan man var beredd och ta risken.
Nu är det formulerat som en enskild händelse och kan därför inte stipuleras prejudikat på något vis.

min bil: Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
BMW-Båstad: Det du har gjort nu är egentligen att underminera hela den svenska övervakningsmodellen. Det ska bli extremt intressant att följa rättsfallen framöver. Om det går att skylla på en tillfällig nödsituation så skulle egentligen alla svenska fartkameror bli värdelösa.

(Ljuva tanke!)

--------------------------------
//Lövet
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Intressant att man kan köpa sig ur den sitsen
Jag säger också att man aldrig skall erkänna vid vägrenen och har aldrig heller gjort det har bara varit i tinget en gång och blivit fälld
Men behövde inte betala mer för det bara en massa tid att få det gjort

Ha de T
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Arbetade tillsammans med två lastbilschaufförer och de hade haft följe på en 70-sträcka en fredagseftermiddag och passerade en skola där det är 50 fram till 1700. Polisen hade kontroll och det blev stannade eftersom klockan var 1650 eller nåt sånt och de hade hållt ~70. Den ena erkände och fick 1200kr böter (ungefär) och den andra nekade. Han blev dock fälld i tingsrätten men fick 200kr rabatt. Dvs 1000kr i böter.

Så visst kan man tjäna på att neka om man har tid och lust att åka till tingsrätten.

Finns det andra bilar än BMW!?
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
En parentes bara....om det gäller trafikärenden tex. fortkörning....man behöver inte betala rättegångskostnader även om man överklagar till hovrätten och blir fälld där....jag sitter själv i ett liknande fall...legat för nära framförvarande bil....har varit i t.r. och blivit fälld där....kommer att överklaga

Mvh Ferenc
Verdi
Har ni ingen heder i kroppen? Jag har åkt dit 2 ggr för fortkörning och erkänt direkt båda gångerna.

Jag valde att göra det pga:

1. Jag är ingen lögnare.
2. Jag respekterar reglerna och polisens arbete.

Kort sagt. När ni väljer att köra för fort så vet ni att ni riskerar att få böta. Klarar ni inte av att stå för era handlingar ska ni fan inte köra för fort heller.

Don't do the crime if you can't do the time.
om du respekterar reglerna skulle du väl inte köra för fort..
Där satt den...

Vorsprung durch freude am fahren
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Regler är till för att brytas!

Mvh. Richard
Javisst, men då ska man inte vara en som är beredd att bryta vissa regler och sen läxar upp andra.

Vorsprung durch freude am fahren
Verdi
Ni förstår nog vad jag menar även om jag uttryckte mig lite klumpigt.

Jag läxar inte upp någon för fortkörning. Det tycker jag kan vara ok vid vissa tillfällen. T ex på motorväg vid gles trafik osv.

Det jag vänder mig mot är försöken att ljuga, skylla ifrån sig och allmänt sakna ryggrad när man åkt fast. Det var en del av dealen när man valde att köra för fort.

Kan även beskrivas med ytterligare en floskel: Den som är med i leken får leken tåla. Det lärde jag mig redan på lågstadiet.
Gu
195
Gumpy
330 -01
Bra sagt Verdi!
Satt också och blev skrämd över inställningen många har här...
Moraliska överstepräster Verdi och Gumpy det är vad ni är. Köra 20 km/h för fort är mindre förkastligt än en felparkering.
Verdi
henke, Hur står det till med läsförståelsen egentligen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.