AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
6.536

tv:n i bmw e39 00:a

Sida 2 av 4
to
319
tobmag
525iT -03
hehe :-)
Kan ta ett par bilder senare idag. Vackert ? tveksamt. Funkar? Jajamen!

Hela bygget startade med att jag tänkte installera en CD växlare som klarar MP3. BMW's kostar ca 4500Skr, finns ju andra fabrikat att koppla in via en I-Bus adapter typ Sony, Alpine men slutsumman blir ~densamma så hela iden med PC bygget var att det skulle vara billigare än BMW's CD växlare.
(läs lågbudget bygge!)

Har ingen hemsida/blogg så bilder kommer via e-mail!

//Tobmag
to
319
tobmag
525iT -03
"" Inverter 12V till 220V tro jag inte är en bra lössning, den tar plats och måsta koppas bort när du lämnär bilen , de kan du lössa med en reläy men varför
de finns 12v mini pc nätdel funker från 8-18v med remote shut down.
""

Japp det finns det men saken är den att ett uATX med med följande attiraljer drar en del ström och den största "bil nätedelen" jag har sett hitills (utan shut down cntrl) är på max 200W så det är verkligen gränsfall att den orkar dra runt min dator.

//tobmag
xm
136
xman77
BMW 530d -05
tobmag har du ett mini tower eller haru en mini ITX låda??? Drar mini tower mer än en ITX låda?

Vet du hur man kollar om bilen har en AUX ingången, har inte kikat så jätte mycket där bak. men har en E39 530d -01.

vad e det för skillnad på att ta kasset eller cd vexlaren? e cd´n digital och kasset inte det elle? vore väl bra att ta kassetten för då kan man ju använda cd´n oxå elle??

tackar iförväg för bilderna.

X-MaN
no
347
noah
E65 730D
ska in i tape ingång så måsta du har en för steg från din PC audio out till BMW radio module bandspelare ingång=mer brus!!!
CD's SPDIF direkt till en USB adaptor= bra ljud!!
men har man inte en steg med DSP så finns de ingen SPDIF
:-)

Noah Brown
to
319
tobmag
525iT -03
Ang strömförbrukning så drar ett vanligt uATX mer än ITX korten mest beroende på processorn. Får hålla med Noah ang tape ingången, ljudet är ganska kass plus att du måste ha en "pre-amp" eller på svenska för-förstärkare. Ritningar finns på >Hack the I-Bus< (yahoo forum)
Blev stor skillnad med att köra via AUX och här slipper du förförstörkaren. Dock förlorar man vissa funktioner i mjukvaran.

Xman sök i forumet om AUX så kommer du ha ett par timmars läsning...

Xman, om du PM'ar mig din e-mail så får du lite bilder på mitt bygge. Har precis skickat till Noah.

//Tobmag
xm
136
xman77
BMW 530d -05
kanske låter lite som dumma frågor men måste ju fråga om man inte vet, satt och sökte nån timma här på forumet men ingen lycka hoppas ni e snälla nog och kan lägga ner lite rader på mej:)

Hur vet jag om jag har DSP? och kan man ha DSP ocn inte ha SPDIF?

Du skriver att du förlorar vissa funktioner i mjukvaran om du kör via AUX, vad förlorar man? Och om man kör via CD´n istället för AUX så förlorar man inte det elle? BLir det samma ljud och kvallite att köra genom CD som AUX? elelr vad rekomenderar ni killar?

Sökte mej fram till var videomodulen satt, är AUX ingången där oxå elle?

Tobmag, det som du hade på din bild nr8 det där som du satte framför skärmen. vart köpte du det? eller haru gjort den själv?

Tackar

/X-MaN
to
319
tobmag
525iT -03
""Hur vet jag om jag har DSP?" Kolla under ljudinställningarna, har du bara bas,diskant etc så har du inte DSP

"och kan man ha DSP ocn inte ha SPDIF?" SPIDF är ett digitalt ljudgränssnitt och har inget med DSP'n i sig att göra.

"Du skriver att du förlorar vissa funktioner i mjukvaran om du kör via AUX, vad förlorar man? " Ladda ner CarX och installera det i din dator. Du kan leka runt med funktionerna där med hjälp av musen.

"Och om man kör via CD´n istället för AUX så förlorar man inte det elle?"
Vet ej men du måste ha kvar CD'n i bilen, Kolla på CarX forumet.

"BLir det samma ljud och kvallite att köra genom CD som AUX? elelr vad rekomenderar ni killar?" Vet ej har bara använt AUX och tape

"Sökte mej fram till var videomodulen satt, är AUX ingången där oxå elle?"
Nej, AUX ingången sitter på radiomodulen, lossa anslutningen och kolla om du har runda eller flata kontaktstift. Flata stift = AUX dock måste du löda ihop en liten adapter till AUX ingången(finns här på sista sidan Länk. på TV modulen ansluter du bara videosignalen på backkamera ingången.

"Tobmag, det som du hade på din bild nr8 det där som du satte framför skärmen. vart köpte du det? eller haru gjort den själv?" Har jag gjort själv :-)

Som du ser så får man lägga ner massor av tid på att söka info.
Kan rekommendera följande sidor;

Länk
Länk
Länk
Länk

//Tobmag
to
319
tobmag
525iT -03
Ett par länkar till ;-)

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

//tobmag
xm
136
xman77
BMW 530d -05
Tack tobmag det var mycket utförliga svar, så skall det vara om man frågar något och inte använd sök funktionen, det e inga roliga svar:) tackar

har dock några fler frågor:)

DSP har jag i bilen då för den menyn finns.
Men noha skrev så här:
"CD's SPDIF direkt till en USB adaptor= bra ljud!!
men har man inte en steg med DSP så finns de ingen SPDIF"

Var menar han/du med det? hänger inte rikgit med på det.

Du skickade med en länk på hur man löder ihop en adapter, men den länken funkade inte, har du en ny?

Vart har du köpt matrialet till luckan du gjorde framför skärmen? det såg ju ut som samma som inredningen.

Jag läste lite på mp3car.com att man kunde köpa färdiga PC bil datorer. e det något man skall satsa på, då får man ju allto ch slipper bygga en egen.. jag anser att det är värt några lappar för att få det klart, men e det bra grejer. typ som denna: Länk

finns ju en massa andra oxå men denna fastnade jag mest för. följer det med allt man behöver ha där? fanns ju betydligt billigare men då följde det ju itne med så mycket saker.

Vill ha en liten låda, Noah hade ju bytt ut sin CDväxlare mot datorn och satte den på samma plats ju. det e ju ruskigt smidigt.

tackar för all hjälp.

/x-man
no
347
noah
E65 730D
Hej
SPDIF ingång på din DSP slutsteg är en lite svart mini coaxial kabel som mitt bland dom 3 övriga multikabel kontakter
Du kan också se om din CD växel har en liten coaxial kabel
BMW använder inte hemma Standard på SPDIF som är 44.1kHz
BMW kör med 48kHz (DAT format)
Man kan köpa en extern ljudkort från Creative som stöder rätt format runt för runt 1000:- (som drivs med 12v som man måsta lösa på/av på något sätt)
Men jag vill inte ha en till låda
Så jag byggd eget i tändsticksask storlek som drivs på USB, USB till BMW SPDIF (helt plug and play)
Jag har sålt en flera senaste året för 950:- till BMW ljud byggarna 

Noah Brown
to
319
tobmag
525iT -03
jag skrev;""Hur vet jag om jag har DSP?" Kolla under ljudinställningarna, har du bara bas,diskant etc så har du inte DSP

!!! läs igen!! har du BARA bas,diskant etc så har du INTE DSP

Med DSP så har du mycket mera inställningar!!!

"CD's SPDIF direkt till en USB adaptor= bra ljud!!
men har man inte en steg med DSP så finns de ingen SPDIF"
Nä precis, har man ingen DSP(Digital Sound Processor) så finns det ingen SPDIF anslutning i systemet och man får vackert använda sig av en analog ingång typ tape, AUX etc.

"Vart har du köpt matrialet till luckan du gjorde framför skärmen? det såg ju ut som samma som inredningen."" Hittade en bit på jobbet :-) vi använder detta för att göra "custom" inredningar då man även kan värma och böja materialet, ska kolla varifrån vi köper det.

Datorn du länkade till hade jag själv köpt om jag skulle starta mitt projekt idag. 599USD + frakt och har du tur slinker den igenom tullen annars så får du räkna med ca 1500-2000Skr extra. Mao kan bli dyrt så kolla med Europeiska (EU) handlarna först.

Ang länken så finns den på www.x5world.com går tydligen inte att länka därifrån längre

//Tobmag
to
319
tobmag
525iT -03
Halloj Noah.

""Så jag byggd eget i tändsticksask storlek som drivs på USB, USB till BMW SPDIF (helt plug and play)
Jag har sålt en flera senaste året för 950:- till BMW ljud byggarna ""

Jösses......950Skr :-) antar att komponenterna kostar mindre än en 100 lapp. (kollade just på ritningen) hehe, bra förtjänst!

//tobmag
no
347
noah
E65 730D
Nej inte riktig
Jag taget fram ett kretskort
Start up kostade 5500:- ex moms!
St pris för kortarna är 55:- vid köp av 50st

Start kostade 5500:-
50st kort 2500:-
Komponenter för 50st 3500:-
Löda kort 50st 1500:-

Total kostade plus moms utan min tid att cada kortet och bygga prototypen 40 tim är 16,250:-
Jag måsta sälja 18 st innan jag gör en ”Brake Even”
Jag har ett bra jobb!, de har är barra en hobby (kul att cada)

Noah Brown
no
347
noah
E65 730D
Jag tro I bästa fall jag kan sälja 15st

Noah Brown
xm
136
xman77
BMW 530d -05
Skall kolla på om jag har coaxial bland cd och slutsteget.

Noha: det där extra ljudkortet som gör om 48 till 44.1kHz måste man ha det? eller om jag nu köper den där länken i mitt förra inlägg, följer den kanske med där då??

Tobmag: Under min DSP meny har jag typ 10 saker (enligt mitt minne, skall kolla om en stund) jag kan ändra på inte bara bas, diskant etc. Har jag då DSP eller?

Du kan inte fixa lite matrial från ditt jobb och göra en lucka till mej för en slant kanske? var ju väldigt smidigt för att gömma tv´n, har en förmåga att inte få ha saker i fred där jag bor:(

Den länken på datorn där. är det allt som jag behöver eller måste jag köpa till mer saker?

verkligen tacksam för all hjälp.

/X-MaN
no
347
noah
E65 730D
Hej
de är inte ett extra ljudkortet som gör om 48 till 44.1kHz de är ett USB ljudkort till BMW SPDIF format

Länk
Eller
Länk

Noah Brown
xm
136
xman77
BMW 530d -05
noah nu har jag tydligen fått in för mycket info i mitt huvud på en gång här. hopaps du kan hjälpa mej att reda ut detta:) hehe

den här USB saken som du gör den kopplar man alltså imellan bilens slutsteg och datorn?

Om jag köper denna datorn Länk följer det då med en sådan? eller behöver jag inte ha den då? eller måste jag ha en sådan oxå:)

Om du kollar på läken ovan. den datorn är ju liten. typ som cdväxlaren? Jag syftar på att jag vill sätta den på samma ställe som du hade gjort. var ju skit smidigt.

tackar.

X-MaN
to
319
tobmag
525iT -03
Hej Noah.

Jo jag förstår vad det är, finns en ritning på hacktheIbus forumet baserat på pcm2902, denna krets klara både 44.1 och 48khz (SPIDF till USB)

//tobmag
no
347
noah
E65 730D
hej
yep! min USB ljudkort kopplas mellan Dator ok ditt DSP slutsteg's cd ingång
MP3 car PC har ingen
* Ibus to COM adaptor. (500:-)
* USB ljudkort till BMW SPDIF. (1000:-)
så jag tro en kommer att kosta dig efter Tull, moms och Frakt
så kommer de kosta dig 7500:-

hej de stämmer jag kör men den PCM2902 krets
Länk

Noah Brown
to
319
tobmag
525iT -03
""Tobmag: Under min DSP meny har jag typ 10 saker (enligt mitt minne, skall kolla om en stund) jag kan ändra på inte bara bas, diskant etc. Har jag då DSP eller?""

Tror Noah kan svara bättre då jag inte har DSP

//Tobmag
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.