AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.374

Nyckel initierings problem 530iaT E34 - 94a

Sida 2 av 2
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Svante: Går inte låsa som deadlock verkar det som. Blir bara komfortstängning. Har liksom bara ett läge där det låser. kommer inte längre med nyckeln, eller är det annorlunda på E34 mot E30?

Gunnar: Då är det bara forsätta försöka initiera då :)

__
/Chrille
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Mysko,
Du ska kunna låsa deadlock på E34an, det kunde jag med min. Ett snäpp åt höger och bilen låses, ytterligare ett snäpp förbi ett motstånd och man hör hur det klickar lite extra och så larmas bilen på...

*BAWORAK*
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Mycket underligt.

Jag kommer inte längre än att det låses, sen e det stopp.

__
/Chrille
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Frågan är om man vågar ta i....
Är det ett mekansikt motstånd som på E30ina.. alltså nyckeln stannar i vågrätt läge eller är det bara att det klickar till och man kan vrida tillbaks den?

__
/Chrille
Visa användare
7
Samiasp
540iA -94
Hur har det gått har du fått ditt fjärr att funka? sitter med just samma problem efter att mitt batteri dog idag fick start hjälp men då började bilen larma och nu kan jag inte stäng av larmet har e34 540 -94. tog in batteriet för laddning nyss, deadlocken ligger på så jag kan inte öppna bakdörrarna så jag fick riva ur "lilla" batteriet från förarsätet. *Pust* finns det något sätt att undkomma larmet så man kan köra bilen ivärsta fall eller finns det några säkringar som jag bör kontrollera och var finns dessa i så fall?
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Hej.

Nej jag har inte fått ingång mitt.
Har forfarande inte fått i deadlock...

Min förar dörr är bytt och de måste klåpat sig på nåt vis.

Det står i manualen hur du går förbi larmet. Lite krångligt men det funkade för mig.

__
/Chrille
Visa användare
7
Samiasp
540iA -94
men nu är det så att jag inte har någon manual men har hittat lite tips på forumet ska snart ut å testa har inte vågat väcka alla grannar ännu. kan du beskriva hur man gör för att stänga av om du vet hur man gör exakt hittat att man ska stoppa i nyckeln i tändningslåset i 10-15 min i första alt andra läget och låta vara kvar där

//Sami
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Japp, det är den varianten jag tänker på.
Men det var lite mer har jag för mig. Nåt med lägena och vilken ordning och stängd dörr och grejor..
Nu ligger min manual på jobbet så jag kan tyvärr inte titta i den förrens i morgon.

Annars finns det ju ett lättare sätt man kan göra... PM:a mig...

__
/Chrille
Visa användare
7
Samiasp
540iA -94
ett enklare sätt ? vad menas med pm:a ?
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Kolla din powerpost. PM = Private Message

__
/Chrille
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Går det mäta upp IR mottagaren i backspegeln så den har kontakt med larmet.
har försökt initiera ca 100 gånger nu.. vill inte fungera.

__
/Chrille
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Nu har jag troligtvis lokaliserat felet... Det är inte mottagaren som är kass.
Verkar vara något problem med nyckeln/nycklarna.

Prövade idag filma nyckeln så jag kunde se IR-ljuset.

När jag trycker på någon av knapparna blinkar IR-dioden, men när jag går in i initiseringsläge enligt instruktionsboken så skickas inget ljus ut ur dioden när man ska göra sista momentet och bara trycka på en av knapparna.

Hjälp mig blir tokig på att öppna med nyckel i dörren när man först ska ha in hunden i bagaget.

__
/Chrille
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Någon som kan testa att filma sin nyckel när man går in i initsieringläget. När den röda dioden blinkar så skickar ju inte IR-dioden ut någon signal..

Är ju inte konstigt att bilen inte reagerar.

__
/Chrille
Hej,

Sent in diskussionen och inte orkat läsa igenom alla inlägg igen. Men igår initialiserade jag en nyköpt reservnyckel och då blev jag påmind om att förardörren MÅSTE vara stängd vid denna operation. Om den inte är det, lyckas visserligen den FÖRSTA initialiseringen men alla framtida eventuella initialiseringar är blockerade. Denna blockering kan (naturligvis) bara BMW häva.

Låter nästan som nåt sånt, eller?

/Lennart
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Men det skumma är ju fortfarande att nyckeln inte skickar ut något från IR-sändaren under själva inititierings processen.

Eller är det 2-vägs komunication. Väntar nyckeln på IR från bilen?

Som jag förståt det kan nyckeln endast sända IR, inte ta emot.
Och bilen kan endast ta emot, inte sända.

__
/Chrille
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Va ett tag sedan jag höll på med det här.

Blinkar själva larmdioden när du slår på och avtändningen 5st gånger? Gör den inte de känns de som att de är nåt strul med larmet.
Som tidigare nämts har jag för mig att alla dörrar måste vara stängda annars, spärras initiering av nya nycklar.

Angående IR-ljuset så kan de mig veterligen bara vara envägs kommunikation, säker på att de händer hela tiden och inte bara var en tillfällighet?

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
Hej,
Jag är väl inte riktigt kapabel längre, så här dags på dan. Mitt inlägg rörde i huvudsak just det där med dörren stängd, om du kanske hade missat det någon gång tidigare. Vad som sker tekniskt, när det sk-ter sig, vet jag inte.

Ett skarpt test vore ju möjligt, om du har tillgång till någon nyckel av samma typ, som du kunde prova att inititialisera i din bil. Din egen nyckel i tändningslåset och den andra att bara prova initialiseringen med. Ganska riskfritt, den går att initialisera om till ursprunglig typ igen. Bor du i Göteborg?

/Lennart
PS
Tänker jag fel, när jag säger att nyckeln måste kunna ta emot IR? Att det sker ett utbyte mellan nyckel och centralenhet? Kanske inte, men jag tror jag sover på saken. Hörs i morgon. God natt. DS
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.