|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
| mick 750 för att svara på din fråga om hur snabbt motorcykeln måste åka: Om bilen väger 10 gånger mer så behöver motorcykeln åka ca 3,16 gånger fortare än bilen, dvs kvadratroten av skilnaden i massa. Så en motorcykel som färdas i 150 km/h har ungefär samma rörelseenergi som en tio gånger tyngre bil som färdas i 50 km/h. | |
|
Det stora problemet är nog alla oerfarna motorcykelförare som inte förstår hur farlig en kraftfull motorcykel kan vara om man inte är ordentligt tränad att hantera den. Har sett alltför många väldigt unga förare dra på allt dom kan inne i samhällen där det finns stor risk för olyckor, bara för att de troligen vill visa hur tuffa de är och hur snabb deras cykel är. Där jag bor har mer än ett par såna förare slutat klistrade runt ett träd eller planterade i en husvägg |
|
|
Beving: Tack för matematiken. Så det blir ca 270mk/h på 90väg eller 330 på 110. Och det är mot stillastående objekt, dvs nån bil som svänger in på vägen eller liknande. Det finns väl knappast nån som kör så i korsningar..? Ifall de finns så är de lätträknade och med tiden blir de färre. Om man tittar på GR filmerna så färdas han i trafik med samma riktning som han så man måste ta bort ca 100-120kmh från hans kraft ifall han stöter ihop med en annan bil. Eller så måste han öka farten bortom 400kmh... Clutch: Ja. Motorcyklister dör som flugor medan bilåkarna inte gör det i mc vs bilolyckor. Förklara sen hur pass farliga mc är för bilister. "Under 2006 ökade antalet döda på motorcykel samtidigt som de flesta andra trafikantgrupper visar sjunkande siffror." På mc... Inte i bil. " Sist men inte minst måste alla trafikanter bli bättre på att uppmärksamma och ta hänsyn till motorcyklisterna. Av 55 omkomna motorcyklister 2006, dog 34 i en kollision med ett annat fordon. De flesta mc-kollisionerna med dödlig utgång sker i korsningar. Det är en statistik som bara kan förändras genom att alla trafikanter tar hänsyn och tittar åt bägge håll innan man kör ut i en korsning." När man är på mc ser man nästan dagligen folk som helt kallt struntar i en eller inte alls ser en fast man kommer i laglig hastighet. Att mc olyckorna ökar beror inte enbart på att farten kan vara extremt hög, det beror även på att intresset för mc ökat markant de senaste åren och därför finns det flera ute på vägarna som blir offer för sin egen dumdristighet, andra trafikanters blindhet eller annat. Redan lite oväntad grus/sand i en kurva på asfaltväg kan vara tillräckligt. Med risk för påhopp ska jag även säga en annan orsak till mc olyckor. 50års gubbarna som fick mc kortet "på köpet" och har ingen som helst erfarenhet. När ungarna är utflugna, stugan betald och medelålders krisen sparkar in så är det flera som skaffar mc. Lite styva och stela i lederna och enda erfarenheten på två hjul är från moppeåkningen 35år tidigare sätter de sig på en ny och kraftig maskin.. Dömt att misslyckas. Enligt Clutch´s länk "fyra av tio omkomna bedömdes ha kört mer än 30 km/h för fort vid olyckstillfället" Nånting har hänt med de 6 andra. Det är inte enbart farten som dödar mcförare. Att mc inte skulle vara farligt har jag aldrig sagt, vad jag sagt är att mc inte är farligt för bilister. Farten måste vara så vansinnigt hög för att få ens nära den förödande kraft som en bil i 90kmh har att de faktorer som gör en situation farlig för bilister nästan aldrig uppnås. |
|
|
Farlig för bilister kan ju en MC vara ändå. Om motorcykeln också kör i 90 km/h så har den ju, enligt vad jag sa tidigare, samma rörelseenergi som en tio gånger tyngre bil som kör i 30. En frontalkollision med en bil som kör i 30 när man själv kör i 90 är naturligtivs förödande och så är det även om man koliderar med en mc med motsvarande rörelseenergi. Den har ju dessutom inga deformationszoner som tar upp energi, utan kraften levereras på en liten yta under kort tid. Men jag håller med om att den stora risken med motorcyklar i trafiken är övriga trafikanters ouppmärksamhet. Har själv kört mc i många år (inte längre dock) och har upplevt hur idiotiskt många bilister beter sig. Att det sen finns idioter som måste göra en wheelie i 150 på en 30-sträcka är en sak för sig, att sådana människor är en fara både för sig själva och andra tror jag alla är överrens om. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.