AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.310

Polisen frånkörd av BMW vid jakt

Sida 3 av 4
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
I vilket milennie väger en GSXR 1000 +200kg? I detta milennie väger de, och andra 1000cc superbikes, runt 165kg torrvikt. Fulltankad osv blir det då ca 185kg.
Förarens vikt kan man inte räkna till totalvikten iom att denna slängs av i samma stund som mc:n tar i bilen och blir en mjuk projektil som mosas uppefter första bästa fasta föremål som kommer i vägen.
Sitt ner och räkna ut hur snabbt mc:n måste komma för att få samma kraft som en 10 gånger tyngre bil som färdas med 100km/h.

Med mc har man mycket mera möjligheter att väja undan för barnvagnar och pensionärer som springer på motorvägarna iom att mc:n är nästan 3 ggr smalare än en bil. MC:n är ett otroligt smidigt fordon, speciellt då sportcyklar av modernt snitt, om man kan hantera den det minsta. Dessa cyklar som används i Ghostrider filmerna är det vildaste man kan köpa och sen förbättrade, rena banracing cyklar altså. Och då menar jag inte bara acc utan även bromsar och väghållning. Sen att killen har talang för MC kan väl ingen förneka.

Slutsats. De som gnäller på att MC förare leker med andras liv borde först ta fram matte häftet och repetera "massa i rörelse, kraft" stycket. Sen sätta sig själv på en MC och se hur vansinnigt bra de går att hantera. Då menar jag inte en Kawasaki Z650 från -72 utan en nyare modell sportcykel.

mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Pellevin: Tänk efter. MC:n skulle a tryckt in tröskel, B-stolpe, dörr, tak.. Nej, inte tryckt in. Slitit bort..! Och inte fårr så mycket som en buckla i tanken.. Nej.
Finns flera fejkade bilder på nätet med bil vs MC kollisioner, nån med en röd Golf(?) och nån MC såg ungefär lika ut.

Sen med tanke på var du hittade bilden är så _KAN_ det ju vara ett skämt..

No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
E39 BMW 530dAT individual -99
Det är ju inte rätt nånstans det där..
Men kan inte låta bli att tycka det ser jävligt kul ut.
Cl
44
Clutch
630i Coupe -07
"De som gnäller på att MC förare leker med andras liv borde först ta fram matte häftet och repetera "massa i rörelse, kraft" stycket. Sen sätta sig själv på en MC och se hur vansinnigt bra de går att hantera."

hmmm... få se nu... de adderade krafterna av en motorcykel med förare oavsett om de sitter på motorcykeln eller om båda smäller separat in i bilen, mopeden, barnvagnen, bussen eller älgen är ju desamma. De har fått samma hastighet just innan separationen. De flesta fordon är ju högre än MC + förare och om kraftresultanten har samma riktning på förare och motorcykel, hur kan då den ena av dessa missa det som råkar stå i vägen?
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Vilket resonemang för att försvara dessa idioter... Om man gillar att köra fort får man väl hålla sig på avlysta banor. Lika självklart som att man skjuter pistol på en skjutbana och inte mitt i samhället? Vad är det som är så svårt att begripa med det!?
Visa användare
241
Pellevin
520 iT -94
För er som tvivlar på att en MC kan skada en bil...ganska trovärdig källa

Länk

"På mässan kommer även en krockad bil och motorcykel från en verklig dödsolycka i Stockholmsområdet att visas. En personbil skulle svänga vänster på en 70-väg när en mc-förare i extremt hög hastighet kör in i bilens högra sida, bilen flög en meter upp i luften och landade på taket med motorcykeln fortfarande fastkilad i bilen. Tre människor omkom. "

JJ
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
mick 750:

Undrar just varför inte motorcykeln väjde för bilen (i Pellevins länk)!?

Fast han kanske inte hann "först ta fram matte häftet och repetera "massa i rörelse, kraft" stycket".
För han hade ju redan hunnit "sätta sig själv på en MC och se hur vansinnigt bra de går att hantera"! Fast man kan ju också säga att det var "skickligt" att få in hela cykeln i en så liten bil!

Per L
Han skrek nog högt innan han körde in i bilen "kolla vilken kontroll jag har"

mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Pellevins första länk är ju ett skämt.

Andra länken.. Tja.. Rubriken säger ju det mesta.
"Fördubbling av antal dödade mc-förare i Stockholm 2004 – extrema hastighetsöverträdelser en viktig orsak"
mc-förare.. Inte bilister..
Undrar varför, om en gång dessa cyklar ökar och mc-förare kör ihjäl sig mer än nånsin förr så tycker man ju att de skulle ta med sig en massa andra trafikanter också.. eller?

Roligt också att det var en röd Golf som jag pratade om som en skämtbild tidigare före länken postades.

Fejk eller inte så är det ju klart att olyckor händer oberoende av framtagnings sätt. Om man går så kan man halka och bryta nacken av sig osv..
Faktumen kvarstår. Om man är på mc och kör vansinnigt fort så är det till absolut största del det egna livet man leker med. Inte andras.
Leker man med bilen så är det mycket större risk att man skadar andra. Sluta gnälla på mc förare som egentligen bara skadar sig själva.. Mc är smidigare än bil..

Troligtvis så skrek han samma sak som Aryton Senna skrek strax före hans krash.

Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
mick 750 skrev:
I vilket milennie väger en GSXR 1000 +200kg? I detta milennie väger de, och andra 1000cc superbikes, runt 165kg torrvikt. Fulltankad osv blir det då ca 185kg.
Förarens vikt kan man inte räkna till totalvikten iom att denna slängs av i samma stund som mc:n tar i bilen och blir en mjuk projektil som mosas uppefter första bästa fasta föremål som kommer i vägen.
Sitt ner och räkna ut hur snabbt mc:n måste komma för att få samma kraft som en 10 gånger tyngre bil som färdas med 100km/h.

Med mc har man mycket mera möjligheter att väja undan för barnvagnar och pensionärer som springer på motorvägarna iom att mc:n är nästan 3 ggr smalare än en bil. MC:n är ett otroligt smidigt fordon, speciellt då sportcyklar av modernt snitt, om man kan hantera den det minsta. Dessa cyklar som används i Ghostrider filmerna är det vildaste man kan köpa och sen förbättrade, rena banracing cyklar altså. Och då menar jag inte bara acc utan även bromsar och väghållning. Sen att killen har talang för MC kan väl ingen förneka.

Slutsats. De som gnäller på att MC förare leker med andras liv borde först ta fram matte häftet och repetera "massa i rörelse, kraft" stycket. Sen sätta sig själv på en MC och se hur vansinnigt bra de går att hantera. Då menar jag inte en Kawasaki Z650 från -72 utan en nyare modell sportcykel. Quote...

Ja men då är det ju helt okej att ni ignorerar allt sunt förnuft och kör precis så fort ni vill utan respekt för andras väl och liv. Jag skriver ni då jag tolkar ditt nick som att du äger en 750, tänkt på att ni kanske skrämmer vettet ur en bilist som ligger i 90 när ni bränner om i 250 med era jävla kofiberpipor eller titan eller vad har hottat upp ljudet med.
Men det är klart ni är ju så duktiga förare, undrar varför det är så dyrt att försäkra en hoj???
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Mick 750 skrev:
Fejk eller inte så är det ju klart att olyckor händer oberoende av framtagnings sätt. Om man går så kan man halka och bryta nacken av sig osv..
Faktumen kvarstår. Om man är på mc och kör vansinnigt fort så är det till absolut största del det egna livet man leker med. Inte andras.
Leker man med bilen så är det mycket större risk att man skadar andra. Sluta gnälla på mc förare som egentligen bara skadar sig själva.. Mc är smidigare än bil.. Quote.

Ja oftast är det kanske så... men en enda oskyldig som skadas av en mcförares framfart är i mina ögon en för mycket. Dessutom betalar den mcförare som kört omkull sina egna kostnader för vård till staten.....nej just det.
Jag undrar hur du resonerar??
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
FRIFART skrev:Jag är beredd att satsa en slant på att majoriteten av folk som "hatar" ghostrider hör till dem som blir arga om de blir omkörda av någon som kör 20km/h fortare än de själva, dvs de käner sig lite förnedrade och manligheten blir skadad. Men detta kommer ingen av dem att erkänna.

JAg ställer mig frågan, på vilket sätt är en ghostrider på MC farlig för oss bilister, kör han på någon skadar/dör bara han själv och vi bilister får typ plåtskador, spelar roll??? han utsätter inte oss för någon större fara, dessutom är han skicklig på hojjen och det kanske är det som sticker i ögonen på folk?? svenska avundsjukan, vi ska alla vara likadana, ha lika mycket pengar, se lika vackra ut osv. Ok en sak är vid tätbebyggelse och 30-50 begränsning med dagis osv, då är man inne på farligt vatten.

JAg lovordar inte sådana som ghostrider och säger cooolt, men jag förstår att man vill ut och mosa lite på dagens ofta fina vägar men för låga hastigheter med kamera övervakning överallt. Klart man blir rastlös och uttråkad.

Har vänner som kör precis likadant (både med bil och MC), med många filmningar där "farbror blå" blir förnedrad och det är inget att bråka över tycker jag, till största delen bus vad jag anser och man bör inrikta sig på kriminella saker istället, men det verkar som om man inte kan bli mer kriminell än en notorisk fortkörare i detta landet?

Det blir kul till nästa vår, då blir vi flera som kommer att köra riktigt
fort, den egna hastigheten är en rättighet i många lägen, kameror och förbud ger bara mer bus, men det är väl så de vill ha det för då får ju polisen mer att göra, så vi ger dem bara mer jobb och det borde de vara glada för. IP: ...[116.235]

Den dagen det händer så hoppas jag det är ett träd som träffas av dig och inte en annan människa, sätt gärna undan lite pengar så jag slipper vara med och betala din vård. Men innan det händer så hoppas jag att du åker dit ordentligt eller kanske till och med blir vuxen...
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Ahab!!
En motorcykel som färdas likt/eller av "ghostrider" i ca 250-300 knyck i mycket trafikerad europaväg,där han kryssar mellan fordonen likt ett gammalt TV-spel från 80 tal...är rent av livsfarligt..oavsett han kör in i en bil eller människa!
En reflex människan har medfött,är att reagera vid överraskande tillfällen...vilket jag kan garantera att en motorcykel med 12-14rpm under omkörningstillfället i 300 blås är!!
Vad som kan hända i trafiken, då en halvt sovande förare på väg hem från arbetet,och råkar ut för denna "omkörning"...kan du nog själv fantisera ut...!

MVH Patrik

"TRISS I 6:OR"
En av dom: M635 Länk
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Ahab:

Med sånt tankesätt så har ingen nånting att göra i trafiken.
Olyckor sker. De olyckor som är mc relaterade så är det ALLTID mc chauffören som blir på andra plats. Ta reda på hur många mc vs bil olyckor och dividera sen hur många av dessa som har lett till allvarliga personskador på bil chauffören eller passagerare jämfört med skador på mc chauffören. Där ser du hur livsfarliga mc huliganderna är för bilisterna. Inte vidare mycket.

Vet inte vad försäkringar kostar i Sverige men jag betalar ungeär hälften mindre på min GSXR 600 än vad jag betalar på 750n (BMWn). Förklara det.
Premien bestämms av olycksstatistik, cylindervolym och årsmodell.

"..jävla kofiberpipor eller titan eller vad har hottat upp ljudet med." *ler*
Tyvärr.. Min e helt orginal..

M635: Hur många fotgängare brukar vandra på vägar där det är överhuvudtaget möjligt att köra 250-300?
Är det då mc förarens fel att bilisten halvsover? Ska man framföra något fordon överhuvudtaget om man inte är så pass alert att man har koll på sin omgivning?

Cl
44
Clutch
630i Coupe -07
Mick750: Du har fortfarande svårt att förklara varför jag ska betala för din lek via mina skattepengar när du mosat skallen och utsatt andra för fara. Ditt resonemang går dessutom och än värre ut på att medtrafikanterna är utom fara när du leker på allmän väg.

Jag gillar att kolla F1 och har inget emot att bli omkörd av en båge. Men jag har ingen lust att få en fjant som kör i +230 in i min bil. Din olycka får gärna ske någon annanstans.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Ahab och jag vill inte betala dyra kostnader för den ökade ohälsan i samhället pga alla rökare och överviktiga godis och snabbmatsätande äckel!!

Självklart kan en MC vara livsfarlig, men en bil i samma hastighet blir alltid farligare så det är väl bättre folk som måste köra fort väljer Mc?
Ta en titt på de olyckor som sker med MC kontra bil så inser man vilket som är farligast, en bilist orsakar alltid stora skador på sina medtrafikanter!

Ahab, du är väl inte pensionär ännu, för i så fall förstår jag ditt resonemang!!

Som sagt det finns fler saker man får betala skatt för i samhället än folk på snabba MC som skadar sig själva, känns mer okej att bidra till det än folk som knarkar ihjäl sig iallafall, eller ständigt lever på bidrag pga ingen vilja till att arbeta.

Men det är ju bevisat, att bli omkörd av ett mycket snabbare fordon ligger på första plats på listan över irriterande saker, tätt följt av dem som inte använder blinkers!!

Tittar vi ekonomiskt blir det inte så många kronor extra vi tvingas betala för dem som kör ihjäl sig själva och andra på sina MC och det kan ju vara bra att bli av med dem så slipper vi själa bli ihjälkörda och chansen för det minskar ju för varje död MC förare som registreras.
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Clutch: Du betalar redan. Jag bor i Finland så inte till mig men du betalar en massa skumma grejjer med dina surt förvärvade kronor.
Hur mycket har du betalat i hela ditt liv i bilförsäkringar och andra försäkringar? Hur mycket har du tagit ut på dem? Är du på plus eller minus?
Om du är som de flesta andra så är du en helsikes massa på minus. Vart går dessa pengar kan man undra..

Det är en försvinnande liten del som går till vård av skador som kommit i nån mc trafikolycka. Samma sak med skatte kronorna. Dra in till närmaste sjukhus och fråga hur många långtids patienter de har där som kommit dit till följd av en mc olycka. Knappast många.
Jämför sen antalet långtidspatienter som kommit dit pga nån sjukdom som är relaterad till rökning, alkohol, droger, fetma, arbetsskador, tja.. allt annat egentligen. Har inte undersökt saken närmare men jag misstänker att mc förarna lyser med sin frånvaro i den avdelningen.

Nästa tankeställare skulle vara varför du ska betala för nån fet alkoholiserad nerdrogad kille som inte nånsin har gjort nåt för samhället utan bara levt loppan på socialpengar.
Sen har vi ju socialen. Varför ska du behöva betala för andras misär som de troligen ställt till med själva..? Har du nånsin fått nåt av dem, knappast. Likasåväl ska du sätta mat på deras bord med dina pengar.

Andra saker som du inte borde betala för är till exempel vägarbeten på ställen du aldrig kommer att köra, lärar löner på skolor i helt andra delar av landet, politikernas idoga flygande till och från Bryssel, i princip hela försvarsmakten är ett skämt så varför ödsla pengar på det? osv osv...

Att jag utsätter andra för fara när jag kör mc är lika sant som att du utsätter andra för fara när du kör bil. Största skillnaden är att bilens mycket högre vikt och skyddande hölje skyddar dig på bekostnad av andra som inte är lika bra bepansrade.

Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Nej jag vill helst inte betala för någon knarkares vård, men det är ju kul att du jämför dessa två ytterligheter. Vi kan ju vara överens att det är olagligt att köra i 250 och att knarka, förstår du vad jag menar!? Risk för olycka minimerar man ett antal gånger genom att hålla rätt hastighet. Jag är 33 år och jag bryr mig fan inte om jag blir omkörd på motorvägen, jag har bättre för mig, däremot så blir jag rasande om någon ligger och sniffar mig där bak.

M635 forever! Jag hade citerat FRIFART eller Mick750!!!
Visa användare
476
Markus_M3
M3Cab -97
FRIFART -

Ditt resonemang ang att ghostrider inte är en fara för mer än sig själv e ju helt bizarrt.
Nä de e klart, så länge ingen blir skadad eller dör så han ju världens bästa förare, eller hur?!?!?!
Och bara för att jag inte stöder filmer och idioter som ghostrider så har jag ont om pengar eller jag kanske tillhör den där skaran med avundsjuka människor.
De får förresten du bestämma.

Mvh Markus
Cl
44
Clutch
630i Coupe -07
Den som är intresserad av korrekta jämförelsetal mellan olycksstatistik och antal allvarliga eller dösolyckor mellan bil och MC kan på ett hyggligt enkelt sätt räkna fram hur många mil, alternativt antal bilar det är per trafikdöd och sedan se hur många mil man åker på en MC innan det sker en olycka.

Här finns det statistik från siten "Allt om mc": Länk

Om man hårddrar det hela och gör tankeexperimentet att man byter ut alla bilar mot motorcyklar där 50% av mc-åkarna kör lagligt, 25% kör måttligt över hastighetsbegränsningarna och 25% kör i vansinneshastigheter (då och då men inte helt sällan), hur många skulle våga röra sig ute på vanliga vägar då när man kan förvänta sig en motorcykel komma i 110 km/h på en 50 väg inne i stan vilket man kan se då och då.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.