|
Sida 5 av 7
|
|
|---|---|
|
Tar liv i denna tråd på nytt, var på besiktningen idag och där fick ja höra att mina belägg är så gott som slut, att ja bör byta idag om ja inte vill de ska bli dyrt... För att förklara detta lite kort så köpte jag bilen för ca 3 år sedan och jag har varit jätte nöjd, men ända från början så klagade jag på att fälgarna fram blev så snabbt skitiga, alltså hade det regnat 1 gång så var dom kålsvarta! aldrig varit med om detta tidigare, fick som svar från BMW i luleå att det var dom nya miljövänliga beläggen och att det bara var dom som dom använde nu. Så att det blev svart med orginal bromsbelägg det vet jag nu! Men i övrigt då rekommenderar ni Biltema eller något annat? sen om dom dammar mindre än mina nuvarande är bara ett plus i kanten! Sen uppskattar jag en länk till instruktioner på hur man byter dessa själv för lämna in lär jag inte göra då det lär kosta skjortan?? Tack på förhand! Mvh/ Sam |
|
|
@SamAlone: Länk |
|
|
Tack! En liten fråga dock.. varningsindikering sitter de på alla E39or ? Och om de gör de så behöver jag väll inte vara orolig om broms lamp indikeringen inte tänts? Vad jag läser i guiden så ser oftast beläggen mer slitna ut än dom verkligen är, är det något som stämmer så att det är kanske inget akut att jag måste låta bilen stå tills ja bytt? Mvh Sam |
|
|
Och en till fråga ATE eller Mintex hur ser man vilket man har nu?? Vad kostar det att byta bromsbelägg fram på BMW? vad ja ser så kostar dom ju 700kr paret plus monterings sats och varnings indikator a 149kr st typ, då ska de väll sitta en på vardera sida, ja vi är uppe i över 1500kr!! om man ska göra de själv plus hyra i en hall. |
|
|
En jäkla skillnad att köra med nya bromsbelägg även om de gamla har hälften kvar. Kolla med Micro bildelar också. Är ett alternativ till orginal kontra Biltema. |
|
| Micro gick väll i konkurs och de mesta ägs idag av Mekonomen, det var iaf dom priserna jag hade kollat på. | |
|
Ja jag menade Mekonomen. Sry. |
|
| Jo man sålde 8 butiker till mekonomen, man hittade ingen köpare till resten så då valde man att kursa bolaget. | |
|
Jag vore tacksam om jag fick svar på mina sista frågor. En liten fråga dock.. varningsindikering sitter de på alla E39or ? Och om de gör de så behöver jag väll inte vara orolig om broms lamp indikeringen inte tänts? Vad jag läser i guiden så ser oftast beläggen mer slitna ut än dom verkligen är, är det något som stämmer så att det är kanske inget akut att jag måste låta bilen stå tills ja bytt? Och en till fråga ATE eller Mintex hur ser man vilket man har nu?? Vad kostar det att byta bromsbelägg fram på BMW? vad ja ser så kostar dom ju 700kr paret plus monterings sats och varnings indikator a 149kr st typ, då ska de väll sitta en på vardera sida, ja vi är uppe i över 1500kr!! om man ska göra de själv plus hyra i en hall. Mvh Sam |
|
|
Varningsindikeringarna ( Sladdarna ) sitter vid Vänster fram resp Höger bak. Om Du vill så kan Du kapa av sladdarna om dom går sönder vid demonteringen av de nya klossarna och tvinna ihop dom så det bli kontakt mellan trådarna,då lyser inte varningslampan. Men då har Du inte koll när klossarna blir utslitna !! Samtidigt så håller Du bättre koll själv på klossarna samtidigt som Du kan motionera bromsoken så dom tar jämnt och fint istället. För att veta vad man har för klossar så verkar det passa med vilket som? Enl Motornords sida så är det lika from -11.96 till 520i,523i,525i Td Tds,528,530d,535i. |
|
|
Länk? |
|
|
Skit oxå, en ny länk.... Länk |
|
|
Alex84: Är du säker på att lampan slocknar när man tvinnar ihop sladdarna? Jag tror nog att det är tvärtom, eller hur? |
|
| Det är väl när belägget slits ner som det blir kontakt eller? | |
|
Jepp, eller när man tvinnar ihop sladdarna... |
|
| När belägget slits ner slits sladden/slingan av, då tänds lampan. Tvinnar man ihop sladdarna slocknar lampan. | |
| Backard: Är du säker??? Jag trodde det funkade som så att när plastbeläggningen kring "slitagevarnaren" nötts bort så jordas slingan via bromsskivorna varvid lampan lyser...Men det är bara min teori som kan vara helt felaktig:) | |
|
Jag har gjort denna procedur på min bil och är tämligen säker på min sak! Har även gjort det på min E30 318is och det var som jag minns det likadant. När belägget blir nog tunt så blir det ledande och lampan tänds. Har nu kört min 520 3000 mil med Biltema skivor och klossar bak... Funkar helt perfekt utan vibrationer och damm! Fram dammar det och där är det BMW original. Biltema är förståss åxå original, Biltema original (det står så ;) |
|
|
När Ni tvinnar ihop kabeln slocknar lampan !! Har gjort detta på både min E46a och min E39a -01 Detta på inrådan från min mek när lampan lyste och det funkar !! Som Backard beskrivit detta korrekt funkar det ! @tobson: Om Du gjort tvärtom på Din E30 så verkar det konstigt? Isof är det annat med E30 modellerna? På E46 samt E39 är det slingan som slits av och kontakten mellan kablarna försvinner därav lampan! |
|
| Skulle det vara så att det blir jordat så skulle det ju räcka med en (1) kabel och man skulle inte behöva byta slitagevarnaren. Det skulle räcka med att montera nya belägg så är det inte kontakt längre. Eller hur? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.