|
Sida 1 av 7
|
|
|---|---|
|
Nu mer säljer biltema bromsbelägg till E-39 fram 219:- och dom har även slitagevarnare 49:-.. mekonomen tar 841:- för textarbelägg och 123:- för slitagevarnaren. BMW tar ca: 1200:- för beläggen slitagevarnaren ? Nu undrar man är biltemas grejer så jävla mycket sämre eller är det bara något som folk i allmänhet tror?? orginal sitter det textar eller?? | |
|
Biltema har ryckt upp sig. Har du en äldre bil eller om du inte ska köra den till vägs ände finns ingen anledning att köpa dyra originalprylar. Biltemas prylar kanske håller 10.000 mil istället för 13.000 mil. Min bil är 7 år och jag skulle inte ens fundera på att sätta in en originalpryl för tredubbla priset, exempelvis en drivknut som jag kan köpa på Biltema för 698 eller för 3.000 original. Kvar på våra skrotade bilar är det till sist en jäkla massa fina originaldelar... |
|
| Bromsbelägg skulle jag köpa original på BMW. Man vill ju inte ha skrikande bromsar. Köpte belägg på mekonomen men de skrek när jag bromsade även fast jag monterade skrikdämpningsplattor. | |
tornet |
Jag monterade nya skivor och klossar fram för ca 2 mån. sedan på min 320i. Köpte på biltema och betalade 964:- för alltsammans. Inget skrik, inget missljud eller nåt annat heller för den delen. Bromsarna tar bra och allt funkar som det skall. Kan bara rekommendera! :) |
| Min åsikt om BTs klossar är: grillkol funkar bättre och dammar nog mindre | |
|
"Min åsikt om BTs klossar är: grillkol funkar bättre och dammar nog mindre" Och det baserar du på...? |
|
| Kör på Biltema fungera bra, dammar lite, gnisslar inte. Textar är en bra klots, bättre än Biltema men du kommer aldrig märka skillnaden. | |
| säger desamma.köp dessa orginal på bmw.är mitt råd till dig... | |
|
VEM har tillverkat Biltema klotsen då? menar bara att man vill veta vad man köper precis som när man väljer t ex Öl,Däck,falukorv,mobiltelefon :-) inte sant! Mvh Danne |
|
| Robert: Jag baserar det på egna dåliga erfarenheter av BTsprylar, klossarna är enligt mig inte bättre än just grillkol. Men visst, detta är min personliga åsikt. Jag tillhör de som sen länge inte går in på deras butiker, just pga alltför många dåliga erfarenheter, så det är många år sen något därifrån rördes av mina händer | |
|
Biltemas klossar är inte dåliga, men de är mycket mjuka, vilket gör att de både slits fort och dammar mycket. Men i gengäld är de väldigt förmånligt prissatta. Har man dock fina/dyra fälgar på sin bil så rekommenderar jag att man köper lite hårdare belägg, då bromsdammet har en förmåga att missfärga klarlacken på fälgarna om man är lite oförsiktig med att hålla fälgarna rena, annars är det inget fel på deras klossar. Det finns ett par belägg som heter RoadHouse och som saluförs av bl.a. AutoExperten, och det är lite hårdare belägg än biltema, men ändå mycket prisvärda. Rekommenderas varmt. __ Bilblogg: Länk |
|
| motornord...skiljer 300:- mot mekonomen och funkar utmärkt lite damm och mjuk å skön pedal/M | |
|
Hej Satte in såna när jag bytte på min förra 525. Skivorna verkade bra men bromsklossarna gnisslade. mvh / Christer |
|
|
hm har kört 2000mil med Biltema bromsklossar på E30in och märker inga tendenser till mer damm än BMW original, inget skrik, ingen mattning och bromsarna tar överhuvudtaget mycket jämnt. Kanon tycker jag och bäst var att de kostade 189kr paret!! Bättre är inte alltid bäst, känns inte som en bruksbil (med dålig prestanda) överhuvudtaget behöver bättre klossar, vi får se hur länge de håller, har ej kollat slitaget ännu. |
|
|
Kan sägas i dena tråd att biltemas klotsar funkar bra, har haft Bt klotsar runt om i ca 4mån och inte haft några prob. vad gäller damm och gnissel så jag e nog med på FRIFARTS resonemang, min bil har bra prestanda dessutom. "Dyrare är inte alltid bättre" |
|
| Inga fel på bormsbeläggen på biltema men de dammar mycket vilket troligtvis innebär att de slits fortare än originalbeläggen ocskå. Men förutom det så får du tvätta fälgar otroligt ofta för att hålla dem fräscha | |
|
Tja,min E39 har kvar originalbeläggen fortfarande efter nu körda 16400mil... Sååå jag "tvivlar" att Biltemas håller lika länge,men vad vet jag. Visserligen så bromsade farsgubben(som enda ägare före mig) sällan,vilket naturligtvis får räknas in som en betydande faktor i sammanhanget ;) Vet iofs inte vilka belägg som BMW använt sig av när E39 kom,hade ju varit intressant att veta...kanske. Bra grejor generellt sett från början,brukar ändå resultera i "bra ekonomi" i slutändan,jag brukar inte tycka att det är så "himla kul" att jobba med bromsarna,så jag är bara glad åt detta att jag slipper byta för ofta..t.ex klossar....mer än "centimetern" kvar av klossarna nu by the way.. Mvh Janne. |
|
|
"Visserligen så bromsade farsgubben(som enda ägare före mig) sällan,vilket naturligtvis får räknas in som en betydande faktor i sammanhanget ;)" Lite ot, men fasen vad folk bromsar helt i onödan. Det verkar dom om de har exakt noll planering eller framförhållning. Utan större vetenskaplig forskning så har jag kommit fram till att när Svensson stått på hejdaren 20 gånger så har jag gjort det 1. Speciellt tydligt är detta fenomen om man kör på en mindre och lite kurvig väg. Så fort en kurva dyker upp bara måååste det bromsas, även om sikten är fri och väglaget bra samt farten redan låg. |
|
|
Robert>>>Joo,håller med dig om att man ibland undrar varför folk bromsar in för minsta lilla kurva på landsvägen osv... MEN...nu har jag kanske en .. hur ska jag skriva..."aktivare körprofil" än farsgubben vilket naturligtvis kommer att slita en smula mer på bromsattiraljerna.. Men iofs är det är mest sambon som kommer att köra E39:an, så förhoppningsvis har hon en gynnsam utveckling på klossarna också...Hon kör väldigt lugnt och bra ska jag kanske förtydliga. Mvh Janne. |
|
| Med risk för att förlänga OT-diskussionen, så håller jag med om detta onödiga bromsande. Folk borde använda motorbromsen mer, och därmed den bränsleavstännging som alla moderna bilar har. Dessutom skulle trafiken flyta lugnare om folk inte tände bromsljusen i tid och otid. Det kräver naturligtvis att folk kör med framförhållning och uppmärksamhet, men det bör man väl göra ändå. | |
|
Inte Biltema: EBC Brakes Green Stuff eller Red Stuff (beroende på motoreffekt) - ännu bättre bett än orginal och till skillnad från både orginal och Biltema så blir det nästan inget dammav dem. --- Bilblogg: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.