|
Sida 4 av 7
|
|
|---|---|
|
Vill även tillägga att beläggen var väl inkörda (ca 300mil) innan jag upptäckte att dem ej fungerar i regn! Le Mans 2009 13-14 Juni |
|
|
"Det är upp till var och en vad man vill göra med sina pengar, men hur många är det som pratar ner biltemas klotsar som faktiskt har använt dom? Har hittills kört ca 3000 mil på biltema klotsarna, mest stadskörning samt några varv på bana. Slitaget på klotsarna är väldigt lågt, inget nämnvärt hårt slitage på skivorna, bra gatklotsar helt enkelt till ett fyndpris! " Håller med denne talare,kör själv på biltemas klossar fram sen 3 månader tillbaka och jag märker ingen skillnad vare sig på bromsverkan eller damm. Testade pga den stora prisskillnaden mot orginalbellägg. /Micke |
|
|
Tjena, har haft runt 25 bilar nu jag har köpt biltema skivor och belägg till minst 15 bilar, jag har lång erfarenhet av biltema produkter vad som är dålig och vad som är BRA. Verktyg är ++ (dom med 10 års garanti) aldrig något tjafs om något går sönder. bromsskicor är mycket bra kvalite på aldrig några problem, Beläggen är SÅDÄR, beror på helt hur du kör och vad det är till för bil! Hade en v70 t5 med 300 hk, köpte biltema belägg dom blev helt förstörda på inte ens 2 månader, dom klara inte värmen och dom damma och gnissla ska vi inte prata om, fast oken och allt var rengjort och jag lagt kopparpasta på baksidan av beläggen, vilket man ska göra i 99% av fallen om bromsarna gnisslar då det uppstår vibrationer mellan ok och belägg, gamla bilar hade skrikplattor som reducerar vibrationerna och tar bort gnisslet, men sånt är bara tillfälligt och jobbigt. Mitt råd, Kör du runt som en vanlig svensson är det kanon belägg kostar ingenting passformen är 100% Ofta kan du byta 2 uppsättningar belägg emot vad mekonomen tar för en uppsättning, och dom är absolut inte bättre på mekonomen, men ska du köra hårt med bilen och sånt rekomenderar jag ferdoo beläg eller greenstuff. Det är skillnad så enkelt är det. Gummi produkter på biltema som bussningar cykeldäck remmer m.m har INTE samma % gummi som dyrare remmar och håller MYCKET sämre kvalite det är några av grejerna man ska passa sig för, men som sagt MAN FÅR VAD MAN BETALAR FÖR! mvh kim |
|
| Har varit o tittat på biltema beläggen. De är fasade i kanterna, vilket innebär att anläggningsytan mot skivan blir mindre. Original/mekonomen är inte konstruerade på det viset, de är helt platta och där med får du hela belägget mot skivan. Kanske därför som flera har klagat på sämre bromsförmåga? I mitt fall, så hade jag tänkt o byta bak. Är villig att testa biltemas skivor. Beläggen är jag lite tveksam till, fast det låga priset lockar förstås. | |
| Har man fina aluminiumfälgar ska man nog inte montera biltemas klossar för de dammar långt mer än genomsnitt. | |
|
Fläktremmar och kamremmar är oftast tillverkade av goodyear så dessa kan man köpa utan problem, Det är bara söka åpå ett artikelnummer från biltema på nätet så hittar man samma produkt ute i europa under namnet goodyear. Spännrullarna vet jag inte vart det tillverkas så jag skulle nog undvika dessa på en nyare bil, men för gammalt skrot i 10 20k klassen duger det utmärkt. Tror knappast att bromsverkan påverkas av den lilla fasade kanten, kan ju vara så att folket som köpte dessa belägg kör som en tok och inte hann stanna bilen eller hade nåt annat fel. Man måste se lite vad det är man köper, ett par belägg för 179 kr är sannolikhet inte tillverkade för att köras på bana, det blir rätt varmt när man bromsar. Har inte upplevt att dom dammar mer än tex mintex. |
|
| Det blir väl att prova även beläggen då. Belägg o skivor skall bytas bak. | |
|
Beläggen och skivorna duger gott och väl till en bruksbil. Det många inte tänker på är att tvätta av nya skivor med TINNER, inte avfettning bla bla, REN tinner ska man tvätta biltema skivor med för dom är så grymt inoljade för att det inte ska bli gravrost. När bromsarna gnisslar är det inte ytan mellan belägg och skiva som gnisslar, det är belägg mot OK som gnisslar för det blir vibrationer. lätt ett tjockt lager kopparpasta på beläggets anläggningsyta mot oket så slipper du gnissel. tänk på att alla bromsar ska köras in ett bra tag. inga hårda inbromsningar och sånt är att rekomendera. Tror du blir nöjd lycka till hör av dig med resultatet :) mvh kim |
|
|
Kör med biltemas! Ser inte felet.. Men rengör och sätt på ordentligt med pasta som dom inte skriker |
|
|
Köpte biltemas skivor rengjorde noga och satte på, fick vibrationer direkt. körde ett tag för att kolla så att det inte bara var inkörnings vibbar men det blev inte bättre snarare sämre. Köpte Brembo skivor på mekonomen och satte på förra veckan inte en endaste vibration. Kollade senare i Haynes rep handbok hur stor tolerans det får vara på skivorna(slaget) 0,2 mm var max kollade sedan BT:s slag det låg på 0,3-0,4 mm. Tror att det kan funka på vissa bilar men inte andra personligen köper jag aldrig mer bromsdetaljer till min beemer hos BT. |
|
| Har monterat BT:s skivor bak till min bil. Funkar fint än så länge. Däremot köpte jag original belägg efter att jag sätt BT:s. Men jag är fortfarande lite fundersam över om BMW:s belägg verkligen är värda nästan x5 priset. BT:s 169kr, BMW:s 825kr (bak till 320i E46). | |
|
Har precis köpt en 528iA -00 och på den satt det nya belägg från Biltema monterade bak. Och det skrek i bromsarna som en gammal Volvo, hade isär bromsarna bak och gjorde rent allt och smörjde anläggningsytorna mellan oket och sadeln men helt utan resultat. Bytte sedan till Mintexbelägg (från Mekonomen) och vips så är bromsarna tysta igen. Så än en gång, finns kanske vissa saker man kan köpa på Biltema, men jag köper då inget och sätter på min BMW... |
|
|
Bytte skivor och belägg fram (allt från biltema) på min E39 528i-96. Har nu kört 800mil och det varken skriker eller vibrerar när man står på hejdarn. Vissa här på forumet säger att dom tappat all bromsverkan när det är blött ute (med Biltemabromsar), jag kan då inte märka att bromsverkan slutar, det verkar vara ren skrämselpropaganda från vissa som förtalar Biltema. Jag betalar hellre ~900:- komplett med skivor och belägg för 2 sidor än ~2600:- på mekonomen och dylika ställen. Ps. Jag jobbar INTE på Biltema, men är nöjd kund. Ds |
|
| Kör med belägg från BT och det funkar hur bra som helst. | |
| Jag vill säga min sak. Själv så litar jag ganska mycket på att biltemas och mekos bromsbelägg. Jag jobbade för ett år sedan som reparatör på en bromsbeläggsfirma. Där används samma recept, samma presstid och samma limning av beläggen som är "original" och "pirat". Enda som skilde dom åt var att dom stämplas eller stansas med annorlunda namn. Jag kan tyvärr inte säga att man gör samma med just BMWs bromsbelägg, för det vet jag inte. Men jag tvivlar ganska starkt på att det skulle vara skillnad. | |
|
Biltema? Länk bak, 2/3 kvar... BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Jag har sedan nästan 2 år Biltemas skivor och belägg bak! Kloockrent!!! |
|
|
En enkel fråga...tyvärr utan enkelt svar. Som så mycket annat här i livet så påverkas våra upplevelser av saker och ting dels om våra egna erfarenheter, våra referensramar OCH även till stor del av våra förväntningar. Det mesta är relativt, och exakt samma sak eller händelse kan upplevas helt olika för två olika personer. Det kan även gälla för samma person men vid olika tillfällen. Att frågan om man ska köpa t ex Biltemas bromsbelägg eller inte ger så varierande svar är enligt min erfarenhet inte speciellt konstigt. Orsakerna till detta är givetvis dels psykologiska och subjektiva omdömen av produkterna, men självklart även rent objektiva erfarenhetsmässiga konstateranden där en produkt fungerat tillfredställande eller helt enkelt kanske gått sönder. Efter att personligen under ca 15 års tid köpt diverse grejer på Biltema för hundra tusentals kronor (jag skojar inte!) så kan jag konstatera att kvaliteten på produkterna varierar en hel del. Det är inget snack om att mycket på BT är billigt i inköp, men allt är inte prisvärt! En del prylar är helt ok, medan andra grejer är rena rama skiten som ibland inte ens fungerar. Köper du t ex 10st av en viss produkt så kan kvaliteten mellan varje enhet variera. Men detta är INTE specifikt enbart för Biltema-grejer! Generellt kan man säga att lågprisprodukter jämfört med dyrare kvalitetsprodukter KAN skilja i materialval, tillverkningsmetoder, toleranser, kvalitetskontroller etc. Ofta skiljer det i marknadsföring mellan olika varumärken, där dyra imageskapande TV-reklamfilmer och flashiga helsidesannonser i diverse magasin kostar fläsk och givetvis påverkar försäljningspriset. När det gäller BTs bromsbelägg så har jag köpt dem många gånger till mina egna bilar. Instämmer med flera andra att de kan duga för normal gatkörning, och att de KAN vara prisvärda. Men minst en gång har passformen varit dålig (på en SAAB 9-3), minst tre gånger har beläggen gått sönder på så sätt att själva slitytan lossnat från metallen (SAAB 9000CS 2.3T, 525iA och 325iAC) och en gång delades ena belägget i två delar kort efter montering (på min Mercedes 230TE). Bortsett från dessa händelser så har BT-klossar funkat ganska ok på mina bilar vid normal körning, men de har inte pallat för tuffare körning på mina lite roligare bilar. T ex så tappade jag nästan bromsverkan helt efter 2-3 kraftiga inbromsningar från >160km/h ner till <50 med min SAAB turbo. Även 325:an och 525:an tappade märkbart bromskraft när BT-bromsarna blev varma. Har även kört original och från Mekonomen och jag tycker inte att BT håller samma kvalitet. Trots det har jag ändå köpt från BT flera gånger, pga det låga priset. Jag förväntar mig inte längre att de ska hålla mer än ett år, men kör man lugnt så gör de säkert det. I mitt fall har jag säkert själv orsakat för snabbt slitage på beläggen pga för hård körning, så jag har helt enkelt köpt grejer som inte är anpassade för min körstil. Kör du lugnt, byter beläggen själv och vill komma riktigt billigt undan så kan du "chansa" på BT. Är du lite mer gasglad, bromsar hårt och ofta, betalar någon för jobbet att byta och har pengarna så rekommenderar jag att välja kvalitetsgrejer. OBS att E39 är kända för att vara känsliga när det gäller vibrationer i framvagnen/bromsar, så bara det är en viktig sak att ta i beräkningen när du ska välja prylar. Personligen kommer jag INTE chansa på BT till min nuvarande 540 när jag ska byta i sommar. Men däremot blir det kanske skivor och belägg från BT till vår SAAB 9000CS 2.0 -95 nästa månad. |
|
|
Orkade inte läsa... |
|
| Jag plockade på BT-Belägg fram på min femma. Funkar hur bra som helst, dammar inte mer än föregående org belägg. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.