AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
85.375

Bromsbelägg till E39: Biltema eller inte Biltema?

Sida 3 av 7
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
"Sats fram" innebar fyra belägg på Peugeoten när jag köpte till den.
Jag fick problem med skeva skivor och bytte till BTs skivor och belägg. Passade kanonbra, fungerar fortfarande efter 2500 mil bra och skriker inte. Givetvis smorda med kopparpasta, som nu har återkommit i sprayform i BTs sortiment. Jag kan tillägga att jag har bytt åt andra jag känner också och de tycker att det är kanonbra.

Det finns kanske både bra och dåliga belägg hos BT, kanske t.o.m. till samma bilmodell om det vill sig illa. Men jag tror inte att jag bara kan ha tur varje gång. De dåliga beläggen är nog mest undantag i så fall.
Har man inte varit inne i BT på flera år så har man bara gamla meriter, och gamla meriter kan man inte leva på. Det man kände till om varor från BT på 90-talet (eller ens i början av 2k-talet) kan inte räknas som giltig erfarenhet idag. Det måste det vara mycket svårt att uttala sig om något man inte vet någonting om.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Gorth: du kan köpa bromsbelägg på BT till en 530d men inte till en 01 den har större skivor,beläggen passar att sätta dit men de täcker inte hela ytan av skivan..de som finns på BT belägg samt skivor är till 530 före 00..Micro är ett bra alternativ...

Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Ok. Tack!

Göran

FWD - Nej tack!
Micro kör ferodo som är av hög kvalite, det finns även ett budgetalternativ, men det skiljer inte så värst mycket i pris.
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Behöver man monteringssatserna? Vad innehåller de? Jag har läst igenom Hassos utmärkta mekartips, men ser inte något om monteringssatser.

Göran

FWD - Nej tack!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Med monteringssats menar de nog fjäderblecken utsidan.

Normalt sett återanvänder man de gamla om de inte ser dåliga ut!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Tack för det. Jag hittade några lågpris på Twinovatics. Metallic fram för 400:- och ceramic för 850:-. Någon, som har erfarenhet? Länk

Göran

FWD - Nej tack!
Monteringssatsen kostar runt 60-70 i runda slängar, jag byter dom alltid.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Normelt sett återanvänder man ALDRIG något man kan byta ut när man byter bromsar. Speciellt inte fjäderblecken. Det kallas populärt för dumsnålhet. Samma sak som att inte byta spännrulle när man byter kamrem.

Fjäderbleck och pinnarna (på bilar som har sådana) är slitdetaljer, precis som beläggen, och förväntas bytas samtidigt. Klart att du ska köpa monteringssats!

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Nog håller fjäderblecken för flera omgångar klossar allt.
Det har det gjort för mig iaf.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Esadh, inte ens BMW-verkstäderna byter ut dessa fjäderbleck om de inte ser konstiga ut! Kolla på dem så förstår du varför...

Går inte att jämföra med att strunta i spännrulle vid kamremsbyte, då det kan resultera i dramatiska följdfel!

Det sker inget farligt om ett sådant bleck skulle lossna under färd, det enda som händer är att bromsoket sitter lite mer glappt och kan föra lite oljud vid bromsning/körning - allt sitter ihop och fungerar även utan dessa bleck!

Faktum är att jag inte tidigare har hört någon som behövt byta dessa bleck på dessa bromsar.

Om de hade varit nödvändiga att byta skulle de legat med bland bromsbeläggen - vilket dylika saker som glidpinnar och andra typer av bleck gör i originalbromsbeläggskartongerna...

Gorth, varför inte BMW originalbelägg? (Textar eller Jurid som tillverkar) De beläggen som BMW säljer är väldigt bra rent prestandamässigt och håller länge. Det enda negativa är att de dammar/skitar ner fälgarna en del... Kostnadsmässigt är de inte dyra, särskilt inte om du räknar med hur länge de räcker!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ni som klagar på att folk bromsar ofta, rostar inte era skivor igen? Tror nog att folk bromsar för sällan, bromsarna mår ju bra att bromsas hårt då o då...
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Biltema lr inte, alltid samma sak. De som är lite snåla/prismedvetna tycker oftast om biltema oavsätt, är man inbiten på att biltema är skit är de samma sak där.

Jag har nog inga biltemaprylar på min bil, mest för att de inte säljer så mkt till 540 men jag har lite delar bla bromsar som inte är orginal. På något sätt känns de bättre att ha bmw-orginalgrejor, ibland kan känslan va värd dom extrakronorna :)
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

När jag tänker på daken så kom jag på at de va min frambromsar jag köpte från tyskland för 750kr :)

Bromsskivor och belägg från VAICO Autoparts till 540 för 750kr, de får man inte änns på biltema ;)
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Mina erfarenheter av Biltema heter: aldrig mer!
Här har ni svaren varför: Länk
Billigast är inte alltid bäst men ibland är det plånkans tjocklek som avgör.

BMW - Beroende Med Wilja!
Fd
269
Fd Mercafreak
Kör nu Mercedes SLK 350 /// AMG

Audi A4 2.0 Ts Avant Q
Kommer idag testa köpa BT klossar bak till 525:an och samtidigt svarva till skivorna...

Dan Helsingborg
Kör BMW M5 igen och Audi A4
Fd
269
Fd Mercafreak
Kör nu Mercedes SLK 350 /// AMG

Audi A4 2.0 Ts Avant Q
Å det funkar kalas efer hela 20 mil :-)

Dan Helsingborg
Kör E39:o, BMW M5 och BMW 525
Nu var det 2år sen jag sist köpte broms belägg från BT, kanske har de blivit bättre men då blev de väldigt "matta/glasade" snabbt. Skivor har jag alltid köpt från BT, altn Meca då priset har nästan varit detsamma.

Men en sak är säker, aldrig mer Vakum slangar från BT, såvida man inte vill byta varje månad ;)
el
131
elwe82
520d x-drive G31, 2019
Biltemadiskussionen lever och frodas :o)
Den finns ännu mer inom mc-branschen och där gäller det ofta verktyg.
Mycket av det som säljs på Biltema är bra och prisvärt, men inte allt. Därför gäller det att ha kunskapen om vad som fungerar och vad som inte gör det. De som inte vill eller kan utvärdera vad som är bra eller dåligt (på många saker ser man det på utförandet) vågar naturligtvis inte handla på BT och tycker då att allt där är skitdåligt. Den inställningen säger mer om personen ifråga än om BT:s varor.

Just en sådan detalj som bromsbelägg kan det vara svårt att via okulärbesiktning avgöra om den är bra eller inte. Om det är en flerfaldig prisskillnad så hade jag definitivt provat. Det värsta som kan hända är att beläggen tar slut fort eller att man blir missnöjd med bromsförmågan. Då har man lärt sig något för några hundralappar.
Å andra sidan kan de mycket väl fungera utmärkt och då har man sparat en massa pengar som man kan ha till något trevligare ... bränsle eller cognac, t ex :o)
Visa användare
22
J-man

420DA XDrive-18
Jag köpte Biltema belägg till min 523:a och kan meddela att livsfarligare bil efter detta får man leta efter! Allt var frid o fröjd i början ( kan tillägga att det gnisslade lite om bakbromsarna), några veckor senare när jag skulle ut på en långtur började det regna och skall bromsa för en bil som ligger framför mig, och det händer inte ett skit dem första sekunderna när jag trycker på pedalen! Det var bara att åka till närmaste Mekonomen o köpa nya belägg runt om, bytte dem och bromsarna fungerade normalt efter detta! jag tänker aldrig mer köpa Biltema belägg efter detta äventyr!

Le Mans 2009 13-14 Juni
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.