AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.657

Kopplingen bara dog på bilen?

Sida 1 av 2
Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
Kopplingen bara fösvann på min bil, eller förs tog den dåligt under ca 2 kopplingar sen va den helt borta. Jag ser att det har läckt ut lite olja och min "egen" tro är att det går ett typ bromsrör" till slavcylidern som det är hål i ? Finns det en chans att dte är så enkelt eller vad brukar de annars vara?

bilen är en 524td (85a)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det kan vara röret. I annat fall är det kolvtätningen i slavcylindern. Försök lokalisera var oljan kommer ifrån.

mvh

AE
Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
jo jag ska göra det,kommer inte in i verksaden än bara. det röret finns bara på bmw eller?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Här finns en liten översikt på de ingående delarna:Länk
P.g.a motorns rörelser är en del slang. Enbart rör tillverkas av t.ex Mekonomen på beställning om inte nipplarna är något väldigt ovanligt. Den kombinerade slang/rör-delen vet jag inte om de har möjlighet att göra.

AE
Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
tackar för det, är ju bra för då vet jag lite hur det ser ut när jag börjar riva i det.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det slog mig att det måste ju gå att ta en bromsslang och göra en bit rör som man skruvar ihop till pos.20. Den var ju ganska dyr som orginaldel. Slavcylindern kostade ju ung. lika som slangen.

AE
Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
jo det borde ju gå att gära en egen slangbite där, bara man får ihop den egna med resten om du förstår vad jag mennar.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Skarv mellan rör-slang finns ju på alla bromsledningar ung. som mellan pos.10 och pos.20 i länken, så det fixar nog Mekonomen.

AE
rsarits
Det vanligaste är att slav eller huvudcylindern läcker.
Jag har bytt slav eller huvudcylinder på alla manuella BMW jag haft, aldrig slang.
Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
får man byta hela cylindrarna då eller räcker det med packningar?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Pos.27 i länken är reparationssats. Det borde räcka att byta tätningar och kanske hona cylindern.

AE
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
När kopplingen försvann på min E28 518 så var det slavcylindern. Den blev bra efter packningsbyte och honing av cylindern. Vill minnas att packningssatsen kostade ca 250kr(?) på Mekonomen. Se upp bara, om jag inte minns fel fanns det olika slavcylindrar, så kolla vad det är för fabrikat på din cylinder innan du skaffar grejer och skruvar ner!

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
okej, förse vad det är för något då, var honade du cylindern?kostnad?
Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
okej. nu har jag varit under och tittat, jag har följt ledningarna ändra fram till slavcylindern och har inte hittat någonstans det läcker, slavcylindern på kopplingen är torr den också. Enda stället där det är lite mycket olja är under växelådan precis vid plugen, men det borde ju inte göra att kopplingen inte går.

så va tror ni det kan vara?
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
På min bil läckte slavcylindern in i kopplingshuset, den var inte blöt på själva cylindern så att säga. Verkar vara samma på din?
Jag gjorde faktiskt ett ful-mek när jag honade för jag orkade inte köra in till jobbet där jag skulle kunna gjort det riktigt. Jag snurrade upp sådant där 3M slipull på ett vanligt spiralborr och honade med detta. Fungerade utmärkt! Kan tänka mig att det fungerar med stålull också. Om du vill hona med riktiga grejer är det nog billigast att köpa honingsverktyg på Biltema och göra det själv.
Lycka till!

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
så du såg inte att det läckte olja någon stanns? har jag förståt dig rätt då?
för så skulle ju kunna vara fallet med min med,

i så fall skulle det ju bara vara att ta bort slavsylindern med de två muttrarna och kolla?
Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
man kan inte ta bort slängen precis innnan slavcylinder och prova att det kommer tryck tid iaf på något sätt?
Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
ne är jag tillbaka igen, har tagit bort slavcylinern, hade kommit in lite olja och den pinnen som ska gå fram och tillbaka var lös och gick alltså att at bort.Ska det gå att göra så, min reaktion är att jag måset köpa helt ny men då jag inte hållt på med sånt här tidirare frågar jag er?
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Det verkar vara samma fel som jag hade på min. Oljan rann ut längs med stången i slavcylindern, och vidare ut i kopplingshuset. Packningen var tvärslut runt stången på min. Även min stång gick enkelt att dra ut och kändes allmänt lös. Med ny packningssats gick den inte att ta loss lika enkelt, och sedan när man monterat fast slaven igen så kommer inte stången någonstans ändå. Den är ju rund i änden utåt, och den trycker mot en motsvarande rund skål på den axel som påverkar kopplingen. Så det är nog bara att köra på!

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
Japp, beställt nya grejor idag. men när jag monterar det är det bara att trycka in cylindern igen och dra åt muttrarna eller?

sen koppla till avluftiningen på "vätskebehållarnen" och sedan släppa på avluftningsskriven på cylindern?

mvh

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Så gjorde jag i alla fall och det blev bra!

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.