AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
11.877

Saab 9-5 Aero Maptun vs M3 E 46 cab?

Sida 3 av 8
pg_ice
upp till bevis Twalle
jag tror inte på dig :)
dra en repa och filma

en 3.2a med kolfiberinsug gör 100-200 på 14.7sec
vet ej hur frisk den är iofs?

din 3.0a är garanterat inte original så mycket kan jag säga.
frågan är om du vet själv vad som är ändrat på bilen?
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
Twalle
Frågan är om du mäter med riktig mätutrustning lr med din mobil? för din ska ligga på ca 15.5 riktig tid 100-200
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
och det i bästa fall om din nu är orginal
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Twalle
Om det är klockade tider med stopur, så stämmer inte dem för fem öre dem kan du hänga upp i julgranen, jag snackar racelogic tidder dvs riktigt mätinstrument.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

OT
Denna tråd är riktigt rolig att läsa...trots vissa inlägg i sandlådenivå! =)

MVH Patrik

"Nygift!"
Tw
160
Twalle
BmwM3 -94
Ja då är det bara ut och filma för mig alltså :) när jag provade
sist hade jag stoppur och slog igång den vid 95 km/h och slog av
vid 105-106 på mätaren. den visade mellan 13.5 och 13.9 vid fyra
försök.

med det drog jag slutsatsen att jag omöjligt kunde ha missat 2-3
sekunder på det, men alla kan ju ha fel...nog kan det vara så att
det tog egentligen 17 sekunder, jag far ut och testar, lägger ut filmen
så får ni räkna. okey?

pg_ice: bilen ÄR orginal :)
pg_ice
ser fram emot filmen :)

det enda jag har är en 100-150 film på 3an
5.1sec vilket är bra för en 3.0 och då är den inte original.
kör du 13 sec 100-200 så borde du ha under 5sec 100-150
Gt
425
Gti-manen
Saab 9-5 Aero 05 Hirsch 300 hk 400 nm
Cado

Helt rätt,det är säkert många som missförstår det här med tider,För att förklara till alla så har jag mätt tider på min bil med racelogic och G tech pro rr vilket är riktigt bra instrument och teknikens värld använder sig av en racelogic med i dags läge.

Nu till frågan.Om någon har en M3 Cab E46 som skulle vilja testa mot min bil eller någon med en org M3 321 hkr Coupe hör av dig till mig privat eller skriv gärna här.

Dock så kräver jag en erfaren förrare bakom ratten samt en frisk M3 ;)

Twalle Tycker att du ska vänta på en riktigt mättinstrument även om du kastar in filmen här så kan den visa fel.Du kan få helt enkelt bättre tider,hur kommer det sig vet jag inte men jag är 100 på att även på filmen kan tiderna bli bättre av erfarenhet.

Mvh
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
En visserligen off-topic men rolig jämförelse rakt fram är att ta en
titt på gamla Ford Mustang Boss vs M3 E46 :-)

Länk

Svekke
pg_ice
gti-manen
fel svar ang filmer.

filmar man och öppnar filmen i ett redigeringsprogram och mäter så blir tiden EXAKT.
det enda man måste kolla upp är vilken FPS filmen är filmad med det är allt.

Gt
425
Gti-manen
Saab 9-5 Aero 05 Hirsch 300 hk 400 nm
pg_ice

Det kan nog vara så,jag vet inte hur jag gjorde men vid flera tillfälle så har jag fått fel tider.

Tack för att du rättade till mig.

Mvh
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
ja men det här med filmer och mobila klocknigar är helt fel ändå, filmar jag min mätare tex. så får jag 100-200 på 10sec men i verkliga fallet gör jag med racelogic 11.5 sec 100-200, det diffar altså 1.5sec på en bil från 05, så det här med klockade tider med stopur ger jag inte mycket för.
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
samma gäller för gti-mannen han har klockat sin med stopur ca 12sec men i verkliga fallet (racelogic) 14.9 sec
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Twalle.

"Ja då är det bara ut och filma för mig alltså :) när jag provade
sist hade jag stoppur och slog igång den vid 95 km/h och slog av
vid 105-106 på mätaren. den visade mellan 13.5 och 13.9 vid fyra
försök."

Nog för att en 3,0 M3 inte är någon Scudmissil, men nog är de väl lite snabbare än så va.....

Visst skulle det vara bra med en möjlighet att rätta sina inlägg i detta forum....

En sak man måste tänka på är att för att på ett primitivt sätt försöka få till någorlunda vettiga mätresultat, så kan man inte göra som du gör, alltså starta klockan vid 95 och slå av vid 205, för det blir garanterat fel.

I princip alla hastighetsmätare visar för mycket, alltså kör du kanske bara drygt 90 när visaren säger 95. Och det är faktisk märkbar skillnad i hur en bil orkar accdelerera vid ärliga 90 eller ärliga 100.

I ditt fall hade det varit mer vettigt att starta mätningen vid ca 105 och slå av den vid ca 210, och vips så har du någon sekund till på klockan.

Dr Tinnitus, åter på AP efter 1 års ofrivillig "exil"...

pg_ice
så sant att mobila klockningar kan visa fel det är därför man måste mäta filmerna i ett redigeringsprogram...Cado :)
redigeringsprogrammet jag kör med VirtuaDub visar tusendelar så nogrannare än så blir det inte.
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
men pg_ice

200 på mätaren är inte 200, 210 ja kanske så från 103-210 hur mycket tid tar det och även då är det riktigt primitivt mätt, nog om det har du vägarna förbi västerås kan du pma mig eller gti-mannen så kan du testa 100-200 med racelogic jag skulle tippa på 15.5, 16 sec.

Tony välkomen tillbaka det var tråkigt utan dig här på BMWPOWER
Tw
160
Twalle
BmwM3 -94
dr.tinnitus: Haha oj...jag menade slog på vid 95 och slog av vid 205-206! och där har du fel, hade jag slagit på klockan vid 105 istället hade det blivit en bättre tid, inte sämre!? jag har filmat nu men vet inte hur man lägger upp filmen.. om det nu ens är givande ?
pg_ice
jur stor är filmen?
är den under 10 meg så kan du maila den så kan jag kika
patrick.grdevall@telia.com

annars kan du lägga upp den på Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Twalle.

Ja det är möjligt att det kanske blivit en bättre tid i ditt specifika fall, då det är ganska långt mellan 95-105 i mitt exempel. Men det jag ville få fram är att det viktigt att man får intervallet på rätt ställe.

Låt säga att man vill lägga på lite vid mätningen för att kompensera hastighetsmätarens felvisning. Om man då som du gör lägger på 5 kmh i början på mätningen och drar från 95-200 på mätaren, så blir det en tydlig skillnad i tid mot att lägga på 5 kmh i slutet och istället dra 100-205, därför att det är mycket jobbigare att öka 5 kmh vid 200 kmh än vid 95 kmh.

5 kmh vid 95 kan ta några tiondelar för en pigg bil, medan 5 kmh vid 200 kan ta en sekund eller fler även för en ganska pigg bil.

Dr Tinnitus, åter på AP efter 1 års ofrivillig "exil"...
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Pg_ice. M3àn du referererar till med kolfiberinsug är garanterat i "bra skick".
Dock garanterar jag att jag kan få en bättre repa med flygande start, 17" hjul, mindre soppa i tanken osv. Ska ha en mitten 13 tid och det kan jag nästan garantera både jag och bilen klarar av.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.