AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
11.876

Saab 9-5 Aero Maptun vs M3 E 46 cab?

Sida 1 av 8
jimmy/bmw
Länk
Ja vad tror folket här att resultatet blir ?
Jag gissar på vinst saab jag!
no
117
nojas
M3E30 -90
325- 94
Saab'en borde kamma hem detta ja.
32
645
328CIA
330 iAT //M -02
SAABén tar nog detta.

Värför skall alla som trimmar sina bilar jämföra sina bilar med en orginal M3, och en cab dessutom????????

Daniel

Länk
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Troligtvis jämför många mot M3 för att den av någon anledning blivit nån form av prestandamåttstock för bilar i 300 hk segmentet.

jimmy/bmw
För de är en snabb bil ? Sen har han provat mot m3 e46 coupe redan
32
645
328CIA
330 iAT //M -02
"Sen har han provat mot m3 e46 coupe redan" då fattar jag absolut inte varför han vill köra mot en cab????

Daniel

Länk
jimmy/bmw
Då får du inte fatta de då! Nu håller vi oss till ämnet!
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Instämmer med 328CIA föga intressant att jämföra tunade/trimmade bilar med original beemers!Och sedan slå sig för bröstet att man vann över tysken.

Tror säkert det finns någon trimmad Lada eller Trabant någonstans i världen som till och med kör ifrån en M3:a! Vad tror ni?
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
328CIA:
beror kanske lite på utgången efter racet mot en coupe då. Kanske blev han piskad av coupen med en liten marginal och vill då prova mot en cab. Skulle de va så att saaben vann mot coupen så kan jag heller inte förstå varför man sen ska racea mot en cab.

// M.V.H. Daniel
jimmy/bmw
japp han förlora mot coupen.
Sen varför gå in och skriva att ni inte förstår varför man vill testa ?
Ne håll er såna inlägg borta tack!
Saaben vinner, M3 e46 cab är slöööa.
Jag tycker det är en relevant jämförelse eftersom det rullar många trimmade Volvo och Saab där ute.

Flåklypa
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
Flåklypa
det beror väl på i vilken intervall också lr hur? från 100-200 så tror jag på 1 billängd till sabbens fördel. men från 50-200 så tror jag det visar sig annat. även från start.
Gt
425
Gti-manen
Saab 9-5 Aero 05 Hirsch 300 hk 400 nm
Hej på er !

Fattar inte varför är det alltid tjafs och diskutioner att folk trimmar för att prova mot M3 org osv.

Kan man inte för skojs skull jämföra bilar vore dom trimmade eller ej.

Jag förstår att det är många trimmade Saabar och Volvo som vill jämföra mot visa M modeler men det finns alltid personer som kör Bmw som vill oxå jämföra mot trimmade Saabar och Volvo.

Sen om man vinner eller förlorar vad får man för nytta av det ?

Hur som verkar det vara många som tycker att Saaben vinner och jag själv som äger och kör denna bil som det snackas i tråden tippar på jämnt match.

Mvh

Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Många verkar tro att saaben vinner men precis som du säger maptun preformenc blir det otroligt jämnt skulle jag tippa på.
Nån med en cab som kanske vill ställa upp jag har redan gjort det med en coupe.
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Jag kan förstå varför folk vill testa sina bilar mot BMW:s M modeller.

En M modell har bra prestanda som orginal varvid dom då blir bra måttstockar. Flera stycken som velat köra mot min M5:a just för att dess prestanda sällan diffar spec mycket från ex: fabriksuppgifter.

Ta min M5:a exempelvis. Den gör 0-100km/h på 5,6 5,7sek istort sett varje gång jag testar. De samma gäller 0-200km/h 100-200km/h. Väldigt sällan som differansen är märkbar.

I de fall som nu presenterats mellan en M3 e46 cab o en SAAB Aero så måste jag nog ge fördelen till SAAB:en

///Micke
Gt
425
Gti-manen
Saab 9-5 Aero 05 Hirsch 300 hk 400 nm
Jag undrar om en M3 3.2 Coupe går bättre eller sämre än E46 caben ??Nån som har provat.

Eftersom jag provat mot en M3 3.2 100-200 var det helt jämnt ,jag tar lite försprång vid 100-160 sen börjar den långsamt hinna ifatt mig och till 200 var det jämnt, 215 1 billängd var den förre,men allt detta med 296 hkr,dock så hade M3 1 pers extra och mindre hjul.

Mvh
Bara för att man har en turbobil o en trimmad sådan så är man inte snabb
Man måste kunna växla, kunna använda turbons effekt rätt.

Är Saab killen värdelös så vinner han inte.
Ni o era siffror hit o dit.
När kan vanliga dödliga människor komam ner i sånan siffror, de inte ofta.
Ute i verkligheten är det annorlunda.

Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Oggyone

saab killen kan växla, kan köra och är riktigt innsat i allt vad presstanda heter, sen bara för att man har en turbo bil behöver man inte tro att man slår allt å alla,nästan allt har med effekt/vikt att göra

m3 cab 1722kg /343 hk =ca 5kg per hk
saab maptum 1610kg/296 hk = ca 5.4 kg per hk

med andra ord riktigt jämnt med en liten fördel till m3a
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Oggyone, visst måste man kunna utnyttja motorns effektreister på rätt sätt, men det gäller oavsett om man kör en vässad svensk turbobil, om man kör en M-bil från Bayern eller om man sitter på förarplats i något annat fordon.
Jag säger inte att han int kan köra.
Vet ju inte vem det är.
Jag pratar allmänt nu.

Nockenwelle det är klart du har rätt det gäller alla bilar.
Men många som har turbo bilar tror dom är kungarnas kungar på vägarna o skyter hårt om tex deras 300++++ hästar.
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Oggyone: Jag skulle även vilja säga att det är tvärtom. Många på det här forumet som är insöade på sugmotorer har skev och generaliserande bild om hur en turbobil är. 300hk är 300hk oavsett om de kommer från en överladdad motor eller ej. Finns ju precis lika stor karaktärsskillnad bland turbomotorer som det finns bland sugmotorer! Tycker det överdrivs otroligt mkt från båda sidor!

(Längtar till när vi fått ihop vår Porsche 924 Turbo. Den skall tydligen ha ett riktigt löjligt turbolag. Så den skall nog infria alla fördomar =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.