|
Sida 2 av 8
|
|
|---|---|
|
A Lind: Självklart håller jag med dig. Många här tror att deras bmw är det snabbaste gud har sett. alla andra bilar är iprincip skit turbo är fusk med mera. 300 hästar är 300 hästar, men man måste junna använda dom oxå på rätt sätt |
|
|
alltså jag fattar ingeting, vad är det du vill komma fram till oggyone provocera fram något eller??? det är ingen som har sagt att bmw är snabbast eller dylikt, faktum är att de flesta tror på saaben, på bmw forom hur kan det komma sig, jo man måste ju vara realistisk och inse fakta, det är en annan grej när bara chipsade 2.0t tror att dem rör på en m3a det är då alla bmw freaks hoppar fram och kanske framstår som orellevanta, och för stor tro på sin egen bil men i det fallet gör dem det med rätt!! hejs |
|
|
Oggyone det luktar som att du äger en volvo? :) |
|
| Hur snabb är m3 cabben 100-200? typ 13-14? | |
| 15,1 enligt automotorsport och då är det tagen ur en 0-200 repa skulle gissa på att den ligger med 3an och 4an åtminstånde 14.5 sec, | |
| oj, det var inte speciellt fort...tom med min m3 är ju snabbare!? | |
|
Hur skulle en Maptun SAAB 95 Aero stå sig mot en billigare 60-70 tals jänkare som man bygger i enda syfte att gå fort rakt fram? Det är alltid någon som är snabbare... Kul att jämföra men oftast tas bara de parametrar som man själv vill mäta med i jämförelsen. Mvh, /Wille |
|
|
Citat: "Kul att jämföra men oftast tas bara de parametrar som man själv vill mäta med i jämförelsen." Självklart mäter man de parametrar som man har intresse av, varför skulle man mäta något annat? Det är meningslöst att försöka komma fram till vilka jämförelser som är "rättvisa". Det är mer rimligt att se att vissa mätningar är relevanta för vissa frågeställningar, medan andra mätningar är helt irrelevanta för den aktuella frågeställningen. Att välja frågeställning står däremot var och en fritt att göra. |
|
|
Twalle Din ligger enligt automotorsport mellan 16 och 17 sec 2an, 3an, 4an så allting är rellevant. |
|
| Och den här saaben som det är prat om ligger i nu läget som bäst 14.9sec med obs 3an, 4an | |
|
Wille W-Prestanada billig 69 tals jänk!- Specifications Wheelbase, inches: 108.0 Weight, lbs: 3,740 Number built: 340 Base price: $3,900 Standard Engine Type: ohv V-8 Displacement, cid: 440 Fuel system: 1 x 4bbl. Compression ratio: 10.1:1 Horsepower @ rpm: 375 @ 4600 Torque @ rpm: 480 @ 3200 Representative Performance 0-96 km/t, sec: 5.6 1/4 mile, sec. @ mph: 14.01 @ 104 |
|
| tidderna är mäta med racelogic bara så att ni vet!! | |
| Sorry länken :-) Länk | |
|
Nockenwelle: Det är klart, det är bara någonting som jag tycker alla jämförelser snubblar på... En M3 CSL är snabbare runt ringen än en Ferrari 360 CS, vilken bil jag skulle välja? Trots att jag är inbiten BMW-fanatiker och uppskattar en bil som klarar att plågas på en kurvig väg skulle det som bilintresserad vara helt omöjligt att välja någonting annat F360 CS. Det jag vill framhäva är att jag vill vara nöjd med helheten av min bil. Jag har åkt med i och kört, relativt hårt preppade framhjulsdrivna turbobilar. Man pratar acceleration och tar fram alla moderna turbobilar som billiga alternativ, men hur uppträder då dessa bilar när man börjar trimma ordentligt? Chassit gör man oftast ingenting åt (eller väldigt lite åt), torque steer blir väldigt tydligt vid gaspådrag, koppling/transmission börjar ge upp. Dessutom brukar de inte vara så billiga i inköpspris och trimmen är ofta förhållandevis dyra, ska man därefter börja rätta till saker som chassi och bromsar så blir det riktigt dyrt. Om man gör en jämförelse mot en M3'a, så kan man snabbt vara uppe i samma konstader som det hade inneburit att köpa M3'an från början. Man väljer ofta den bil i slutändan som man verkligen vill ha, sedan kan man välja att trimma och säga att man kör ifrån ditten och datten, eller nöja sig med det som levereras från fabrik. Kul att det finns fanatiker i alla läger :) Mvh, /Wille |
|
|
Och självklart kan man välja steg 1-3 trim som kostar rätt lite och ger rätt mycket och köpa en äldre 95 Aero. Men huvudrollsinnehavaren i denna jämförelse har: #Ferrita främre rör inkl racekat. #Ferrita halvsats ovalt. #Spridare 465 cc #Inloppsrör Kobran inkl kompressorhus T7 Aero 06 uppåt. #KN Insats filter med borrat luftburk. #Speciallamell som tillåter betydligt högre vridmoment med original tryckplatta.Räcker till 550 nm #Smidda kolvar Wössner.Räcker till över 450 hkr. #MapTun individuel pragram på 98oktan. och har utgått från en 2005 års 95 Aero (som beg idag kostar i runda svängar 200kkr) Mvh, /Wille |
|
|
WilleW, visst jag ser bilvalet på samma sätt som du, men varför medför det att "jämförelser snubblar"? Man måste väl kunna diskutera en aspekt i taget om man vill det. Jag har inga problem att jämföra bränsleförbrukningen separat, även om det inte är den faktor som överskuggar allt annat i mitt bilval. |
|
|
WilleW Sen får du tillägga på detta hårdvara som jag har nu att det tillkommer. T5 kammar Större fronmonterat ic som kyler riktigt bra Mappning på V power denna gång. Det blir inte så mycket mer ny effekt men den lär bli stabilare i alla fall än det är nu. Mvh |
|
|
Gti-manen: Jag måste säga att jag är riktigt imponerad av att du inte gör avkall på att välja bra och seriösa komponenter till ditt bygge! Riktigt coolt! Ett av mina absoluta favoritbyggen är PA's 9-3 SS, så jäkla seriöst och snyggt byggt så det nästan är larvigt ;) Mvh, /Wille |
|
|
Wille W Hej ! Tackar. Ja,Håller med angående PA.s 9-3 SS,den är riktigt grym alltså.Kraften matchar utseende vilket är viktigaste tycker jag ;) Ha det bra Mvh |
|
| Cado: hur kan då min orginala 3.0 a göra mellan 13.5 och 13.9 100-200? konstigt! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.