AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.060

Orkeslös 540i E34, vad kan vara fel?

Sida 2 av 3
Du kan mäta avgasvärdena innan och efter kattarna så gjorde Per Larsson för att upptäcka att den ena var tom, då borrade han ett litet hål i systemet.

Stephan
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Tycker inte det är dumt att borra i avgaset för att felsöka! Bara man gör det så att det går att återställa om det nu inte skulle vara där felet ligger.
Lycka till!

PS. Jag följer tråden med stort intresse för att kunna undvika eventuellt strul i framtiden. DS.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Amethyst
Tändspole förlängarna Länk
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Bilen var hos läkaren igår! Två felkoder: lambda och luftmängdsmätare.
Felkoderna raderades eftersom jag själv lekt med luftmängdsmätaren. Så jag ska dit i eftermiddag igen och kolla...

Mvh. Richard
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Nu är fekoderna kollade igen!
Lamda cylinderbank 2 avbrott, dvs vänster lamda. Åkte till mekonomen och köpte en ny universal lambda och monterade dit. (Mycket smidigt att montera, och skarva ihop)
Ut snabbt som tusan och prova för att se om det var det som gjorde att den var orkeslös... men med sammma resultat som tidigare:(

Slog lite på kattarna och i den vänstra var det ett helt annat klang ljud!
Förtvivlad som jag var så kapade jag upp två mindre hål innan kattarna.... ut och provkörde men då var den riktigt slö....! (Kapa ej upp hål innan lambdorna som jag gjorde... det var mycket jobb med att återtälla det, och det ger inget!)

Plockade ner avgsasystem och upptäckte att den vänstra katten var helt tom!!!!! Försökte skaka ut så myket som möjligt ur de två bakre ljuddämparna och fick ut en del av katalysatorn men inte allt!
Tömde även den högre katalysatorn på sitt innehåll, för säkerhetsskull:) Där var det mycket innehåll:)

Monterade båda katalysatorerna och testade en liten runda men den var riktigt slö fortfarande! Känns som att den måste ha helt rätt motstånd för att gå bra! Monterade tillbaka de två bakre ljuddämparna, ut och provkörde igen men med samma orkeslösa tider som innan!

Så vad göra??? Tror ni att de bakre ljuddämparna är igensatta?
Borde inte bilen gå bra med bara katalysatorer, utan de två bakre dämparna?
Om jag köper ny eftermarknads dämpare och monterar och det inte blir bra så blir jag ledsen....:(

Mvh. Richard
Du behöver innehållet i kattarna motståndet blir fel annars, går säkert att mappa bilen i utförande utan kattar, det jag skulle säga är fyllda fungerande kattar och avgassystem där det inte sitter katalysatorinnehåll går den inte bra då byter jag i den=)

Har du kollat in i bakre burkarna om det sitter katalysatorinnehåll där?

Stephan
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Körde in långa vp-rör öch rensade så mycket som det bara gick! Blåste även med tryckluft för att kolla flödet, och jag tycker det var helt accpetabelt flöde ur båda rören! Men att köra med rensade kattar kan inte göra så att jag förlorar 100 hk?

I morse när jag skulle starta så dog den så fort man gav lite gas, precis som att den får för mycket luft. När jag kör med bilen så känns det som att de små ryckningar jag kännt förrut försvinner när man bara ger halv gas.
Om detta beror på igensatt avgas eller att den inte får tillräckligt med bränsle det är frågan? Men jag får väl testa och mäta bränsle trycket innan jag köper avgasssytem.

Mvh. Richard
sk
35
skäggo
540iA -97
jag skulle nog ta en titt på elsystemet efter som det är vid just dom varvtalen, hade det vart katternas fel så hade bilen vart slut genom hela registret, har förövrigt samma fel och blir värre om jag sätter på helljusen eller nåt annat som drar ström, så ett bra råd är att kolla alla jordförbindelser från batteri till kaross och även till motorn
Jag råder dig att lämna in vagnen till typ Per Larsson i Huddinge i stället för att famla i blindo, du behöver en expert någon som är riktigt bra, felet är säkert enkelt men det gäller att hitta det och göra det genom att byta del för del är dyrt/tar lång tid/och är frustrerande.

Stephan
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Om bakre dämpen är igensatt vilket är troligt! (tog själv bort min för det rasslade duktigt om den pga alla katt rester:-) ) så provkör utan bakre dämpen för att checka innan du köper en fullflödes men kan ju starkt rekomendera en fullflödes för ljudet blir gudomligt särskilt utan mittendämpen!

Mvh Danne
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Bilen bör inte gå dåligt p.g.a. tomma kattar. En polare som gillar hårigt avgasljud körde ett tag utan kattar (ersättningsrör), borttagen mittdämpare och bara bakre burken kvar på sin f.d. 540iA -93. Den gick nog inte bättre än original, men definitivt inte sämre!
Den lät f.ö. riktigt j-kla gott!!! Men kanske inte i längden dock.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Jag är ganska envis så jag skulle gärna vilja lösa det själv, men börjar ge upp! Någon som vet någon duktig på bmw i malmö området?

Mvh. Richard
Väldigt likt min 530 och på den händer det inget när lmm kopplas ur
ca
282
carlsson535
328ic-97
528ia-97
Hur har det gått?
Bränslepump..??

Visa användare
108
Clemens
325 coupe
Bränsletrycksregulatorn kollad? Mät upp bränsletrycket från pump.
bj
56
björna
550 gt 10
545t 04
540iat 98
Min 540t 94 blev väldigt slö när spjället för ATC modulen ej stängde helt. Jag smorde lite vid spjället sen var det ok. Jag hade även haft några felindikeringar på abs och atc på grund av detta

Björn
säger oxå bränslepump som bluppen föreslog, min gamla 530 (v8) var oxå grymt slö på högre varv och gick lika "bra" på halvgas eller ja nästan bättre över 4000rpm, att varva till varvstoppet var nästan meningslöst då den knappt orkade dra dit, bytte båda lambdorna, bytte kattar, avgassystem osv. innan min bil plötsligt dog på tomgång efter en bra stunds tjötande med en polare, mätte signalen på pumpen med en testlampa, startade bilen direkt igen utan bekymmer, väntade ut bilen så den dog igen, lampan lös ca, 3-5sec efter "döden" och= garanterat pumpfel, hittade nog 100hk till på min lilla v8 efter att jag bytte pumpen så det är ett hett tips.

Min bil gick i övrigt väldigt fint och hade inga direkta missar, men det måste ju gå att mäta upp bränsletrycket och ampere mäta pumpen om du nu kan få fram dom värdena som det ska ligga inom
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Hej igen:) Glada nyheter!!!
Efter en tid med hyfsat fungerande bil (dvs ca 200 hk) så började bilen gå riktigt dåligt igen. Ett tag orkade den inte upp i mer än 90 km/h. Jag har hela tiden tänkt på den där luftmasse-mätaren, men den är ju så himla dyr, och ingen verkstad ville låna mig en:( Så av någon anledning sökte jag upp min gamla länk och tänkte gå igenom den igen för att se om jag missat något. Då fann jag denna länk: Länk
Jag tänkte att det måste jag bara prova! Har länge vetat att man kan ta bromsrengörare osv men det var ju så mkt annat som spökade när den var orkeslös så det blev aldrig av att jag testade. Nu går den iallafall skitbra:)
Så testa med CRC air sensor clean, ni som har problem!
Tack så mycket Macster och autopower!

Mvh. Richard
Ni
32
Niclas J
540ia -93
Skönt när nån lyckas lösa sådana jobbiga fel=)
Kan tillägga att en 540 med rensade kattar OCH helt utan ljuddämpare går precis lika bra som med ovanstående.
När jag köpte min 540 så var kattarna rensade och raka rör draget hela vägen ut från dessa,gick perfekt ändå.Men den hördes oxå=)
Absolut ingen skillnad nu när jag monterat riktigt avgas.

540 är en perfekt vinterbil!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.