AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.059

Orkeslös 540i E34, vad kan vara fel?

Sida 1 av 3
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Hej!
Har en 540i 6 vxl 95 årsmodell som gått 19500 mil enligt mätaren.
Klockade min bil idag mellan 100-200km/h och det tog mellan 32-36 sek, detta kan inte vara en acceptabel tid! Kör man lugnt så märks inget, bilen drar bra och rycker inte. Börjar man varva med fullgas så märks det knappt någon skillnad mot om man använder halv gas och håller sig under 3000 v/min. Ibland känns det som att den går bra igen, precis som att det är nån cylinder som inte hänger med på lite högre varv.... Det är detta som gör att jag tvekar på att byta bränslefilter. Bilen går enligt mitt tycke på alla cylindrar på tomgång.
Kan tänka mig att det är antingen: bränslefilter, tändstift eller en tändspole.
Var hade ni börjat i felsökandet?
Är det vanligt att tändstift eller tändspolar slutar fungera vid fullgas på denna motortyp?

Mvh. Richard
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

prova med att koppla loss kontakten till luftmängdsmätaren.
Märker du ingen skillnad efter att du kopplat ur den så är det troligtvis fel på denna. Det kan också vara oxid i kontakterna. Är aldrig fel att spruta i lite smörjmedel i kontaktstyckena.

Lycka till!

Mvh Håkan
Kolla om du har läckande ventilkåpspackning, detta kan orsaka överslag i tändspolarna pga att de kommer in motorolja i dem.
Kolla att "membranet" är helt.

Använd sökfunktionen för mer info.
Lycka till!
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Hej
Tack för svaren! Igår hade jag loss alla tändstift och rengjorde från den olja som samlats runt dem, dock inte mycket olja (kanske 1 cm olja som max). Hade även loss kontakten till luftmängdsmätaren, och den gick ännu sämre då! I förgår gick den riktigt dåligt, precis som att det var vatten i bensinen... den hackade ordentligt på tomgång och var riktigt orkeslös. Igår började den gå bättre igen och nu går den som när jag köpte den. Så felet kanske bara var vatten i bränslet....?
Men nu vill jag få tag i alla pollarna i motorn:)! Det känns som att det fattas ca 100 hk när den går bra:( Jag upplever det som att det är bra kraft upp till 3500 v/min men sen händer inte så mycket... får känslan av att den tvekar och små hackar något runt 4-5500 v/min.

Angående membranet så har jag sökt och läst, men som jag förstått det så går inte motorn sämre på höga varv om membranet är kasst, dvs så länge det är rent runt tändstiften! Motorn går fint på tomgång nu!
Ikväll ska jag byta bränslefilterna och sen återkommer jag....:)

Mvh. Richard
1 cm olja är ju hur mycket som helst! Du måste ta loss tändspolarna en och en (främst de i bakkant på motorn) och spraya på elektronikrengöring och sen blåsa snustorrt med tryckluft. Du kan även ta en skruvmejsel med en tunn trasa på och föra ner i tändspolen för att få bort den värsta oljan, samtidigt ser du om olja krupit in i tändspolen/hatten.
Jag hade bara lite synlig olja i brunnarna men det hade krupit in i tändspolarna. Efter rengöring enligt ovan så gick 540:in perfekt igen.

Kontrollera även följande om bränslefilter och tändspolesrengöringen inte hjälper:

#luftfilter
#gasspjällsläges-givare (potentiometer)

Länk
Nummer 2 på bilden.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Detta betyder att jag måste byta ventilkåpspackningarna eller hur? Och då kanske det är lika bra att byta membranet med eftersom det är det som delvis pajar ventilkåpspackningarna.... Jag visste att det skulle bli dyrt att äga BMW igen:)
En annan sak som jag tycker är konstig är hur lätt det var att trycka in tändstiften i tändhatten på tändspolen. Ska det gå väldigt lätt? Finns knappt något motstånd som i en vanlig tändkabel!

Luftfiltert ser helt ok ut! Hur kollar man gasspjällsläges-givare? Antar att det ska se rent ut och inte glappa i den...?

Mvh. Richard
Nu kommer jag inte ihåg om man skulle använda "hattarna" som följer med tändstiften eller ej, men kolla så att stift och spole matchar.

Tror det skall gå att mäta upp den. Skall väl vara 4 KOHM vid fullgasläge.
Har för mig att någon här på forumet skruvade loss den och rengjorde med elektronikspray och tryckluft och fick den att funka igen. (värt att testa)
Annars är väl en felsökning att rekommendera.

C-
51
C-J.ODEN
540iA -93 som brunnit upp
Kan ju även vara dåligt flöde=täta katalysatorer i och med att den tappar kraft från mellanregistret och uppåt i varv...

-Ingenting är omöjligt-
ca
282
carlsson535
328ic-97
528ia-97
Hoppas du får nån rätsida på problemet, har exakt samma symptom på min, själv har jag bytt tändstift, ventilkåpspackningar, luftmassemätare, vevaxelgivare, rengjort spolar osv men utan resultat. Min känns också orkeslös och speciellt efter ca 4000 varv, märks ganska väl när man ska köra om o trampar fullt då den förväntas o dra mer men i stället motar på nått sätt. Men det händer ibland att den går som den ska och då går den som fan jämförelsevis. Nästa steg för mig blir membran och bränslefilter. Funkar inte det så bränner jag nog upp skiten, börjar bli riktigt less på detta eviga problem. Meddela gärna om du får bilen o funka.
C-J.oden´s tips tycker jag ni bör kolla upp. Brukar funka att banka lite försiktigt på kattarna och höra om innanmätet lossnat/sitter löst/skramlar och täpper igen systemet.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Hej....
Bytte bränsle filterna igår! Filterna var dock bra men bytte dem för säkerhets skull ändå! Justerade även så att gaspedalen verkligen ger full gas (fattades ca 1cm för att ge helt full gas).
Dax för test: Jag och brorsan med sin orginala 325 e30 körde mot varandra från ca 50 upp till 180 km/h och dom går helt lika eller till och med så att han började dra ifrån mig när vi började närma oss 160-170 km/h. Väldigt irriterande:)!!!! Bilen är väldigt seg efter 180 km/h.... Ingen effekt topp vid 4 eller 5000 v/min, och det ska det väl vara? Känns som att den drar lika vid bra vid 3000, 4000 och 5000 v/min.

Motorn går fint mestadels av tiden. Ibland är den svårstartad, speciellt när den stått i solen och ibland går den riktigt dåligt på tomgång precis som att det är vatten i bränslet. Mestadels går den bra, och jag tror det är två olika fel!

Börjar mer och mer tro på avgasystem/katalysatorer eller kanske lambda? Om jag slår på katalysatorerna och inte känner något löst, vad gör man då??? Skrotar bilen?:) Blir ju ganska dyrt/jobbigt att testa med ett annat avgassytem... Är det många andra som haft problem med igensatt avgassystem?

Mvh. Richard
Läs av felkodsminnet på en verkstad. Då får vi lite mer kött på benen.
Kostar allt från 300 och uppåt. Det kan ge värdefull info!
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Är det vanligast att det är kattarna som blir igensatta eller ljuddämparna?
Annars är det ju rätt lätt att lossa de 2 bakre ljuddämparna och ut och provköra.
Imorgon kör jag till Tobbe på NFS och kollar felkoderna, sen återkommer jag.....:)

Mvh. Richard
Det är alltså KATTARNA och ingenting annat som kan täppas igen. Mycket vanligt fel men tror det gäller främst E39, men inte säker.

Här nedan listar jag utan inbördes ordning som kan vara en felkälla.

# Igentäppta kat/kattar
# Överslag tändsystem/tänstift
# Felaktig Lambda eller Luftmassemätare
# Felaktig kamlägesgivare Länk
# Felaktig Vevaxelgivare Länk
# Bränsletryck/pump
# Gasspjällslägesgivare (potentiometer)
ca
282
carlsson535
328ic-97
528ia-97
Ljuddämparna kan också bli täta, men då pga att katalysatorinnehållet går sönder och lägger sig i den bakre ljuddämparen( främre är fullflödes)detta märktes på att ekonomimätaren låg ständigt på 2dl högre än vanligt och att det kändes som man hade ett släp på. Och tilläggas ska väl att oftast när en katalysator blir tät av olja eller så, så brukar det oftast bli en lite udda avgasdoft.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Föregående ägare till min 540 E34 fick byta kattarna då bilen gick dåligt, sedan blev den pigg igen.

carlsson535. På min 540 med original BMW-system är bakre ljuddämparen fullflödes, alltså perforerat rör rakt genom hela dämparen. Den är tyärr tyst som en mus ändå... Däremot har jag det inte på min 530, och hade det inte på min 525 heller. Det kanske har monterats lite olika system lite slumpartat?

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

ca
282
carlsson535
328ic-97
528ia-97
Davve: aja då är jag med, glömde säga att det var på min gamla 530 som dämparen blev tät pga katalysatorhaveri. Trodde det va någorlunda lika.
Johannes Rydberg
shit .. kan ju säga att du skall dra en e30 325 som ingenting. speciellt i dom farterna som du nämner.

jag blev själv duktigt fönedrad av en 540 e34 för längesen när jag hade en e30 med 525motor. skicka på fullt på 3an och i tron om att detta hänger han inte på.. hehehe men när 540 in vakna bakom mej så svepte han för förbi som ingenting .. då jag varva ur 4an.

(``320-325´´ gamla nicket)
Lambdafel som resulterade i hög förbrukning (2dl mer) men ingen märkbar effektförlust på en 540i E34 (automat) och en annan (6vxl) hade en kat tömd medan den andra hade full funktion = höga avgasvärden och gick inte bra men trots det ingen större effektförlust.

Hur är era avgasvärden? HC ska vara 000 eller så nära som möjligt, C0 och C02500 ska vara 0,0, om dom inte är det är det fel på avgasreningen.

Har för mig att Daniel F hade katalysatorinnehåll i bakre burken på sin 540iT/6, ta när avgassystemet och se om det blir bättre drag, om nu inte felkosavläsning inte ger något.

Felen/felet på era bilar är ovanliga, inget jag kan påminna mig ha hört tidigare.

Stephan
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Tack för allt engagemang!
Om inte felkodsavläsningen ger något, så måste jag ju gå på att det är katalysatorerna. Är man helt korkad om man kapar upp ett mindre hål med vinkelslipen, i varje rör innan katalysatorerna för att se om det ger några fler hk? Detta är ju lätt att svetsa ihop igen sen! För att köra helt utan avgas är ju inget bra och så blir det ju en massa jobb med att ta ner det!

Mvh. Richard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.