|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Knackandet/tickandet är kvar även när jag drar ur kontakterna på spridarna. Har inte haft tid att kolla insprutningsmängden än. Bilen måste först in på reg/kontrollbesiktning för att den ska kunna köras till verkstad. Dock märker jag att knackandet övergår till ett tickande när motorn börjar få upp temperaturen. Kan det vara så att felet kan ligga i en av de hydrauliska lyftarna?? Kan säga att jag är duktigt trött på "drömbilen" för tillfället... Ingen här som kan tänka sig att köpa en tickande 740d tilv. 2000/10, mörkblåmetallic i superskick med 16:9 tv/navigator och komfortstolar osv.? "Att betala underhåll till sin exfru är som att amortera på en kvaddad bil" |
|
| Ja de låter ju verkligen som en lyftare i mina "öron".. prova häll i en oljetillsats. Finns burkar att köpa som en konservburk. . . Brukar råda bot på de flesta ventillyftare. om inte för evigt men några hundra mil iaf. | |
|
Har redan provat att hälla i 2 burkar Wynns hydraulic valve lifter concentrate. Det är då knackandet övergick från knackande till tickande vid varm motor. Kanske borde köra mer med bilen för att tillsatsen ska hinna verka bättre men som skrivet är det bästa att riva av ventilkåpan på den aktuella cylinderraden och byta den/de felande lyftarna. "Att betala underhåll till sin exfru är som att amortera på en kvaddad bil" |
|
|
Det äro mycket skit som blandas i dagens dieselbränsle haver jag noterat efter dialog med ett par lastbilschaufförer. De menade på att Firma Preems Diesel äro något ypperligt i förbränningsväg samt minskar förbrukning och sot. Tickande kan bero på en oljekvalitet/viskositet som icke äro enl angiven? Jag antager att herrarna jämfört med instruktionsbokens angivelser? Sune: Jag noterade något som jag läste i en tysk automobiltidning för några år. Skola försöka leta fram denna vid tillfälle. Hoppas att alla samlade ansträngningar löser sig. Mvh Asken |
|
|
Sune: Då kommer min nästa tanke.. Hur mycket kör du med bilen egentligen?? Min pappa har en Audi som efter varje oljebyte som vi gör vid 1000 mil så har bilen ett hårt tickande ventilljud i 100-150mil för att sedan bli helt tyst.. Även jag hade en audi förut som hade stått ett år. Den lät rent ut sagt förjävligt när jag skulle börja köra med bilen. Så jag tänkte att nu åker jag på att byta lyftare osv.. Men efter att dagligen använt bilen och kört ett par hundra mil så blev även den tyst. |
|
|
Hej Sune..! Nä, skuren kolv var ingen "hit".. :-( För mig löste det sig så att jag fick en annan motor inmonterad. Jag hade ju köpt bilen via en "importör" och han ordnade motorbytet. Men det var en hel del "strul".... och är inte helt klart ännu heller. Har ingen aning om hur långt denna motor gått - har inte fått någon dokumentation trots att jag bett om det flera gånger. Nå, bilen går iallafall. Jag har 7 kolvar... om du skulle behöva en... :-) //Jan-Egil |
|
|
Nu är äntligen problemet löst! Jag mekade av ventilkåpan (riktigt jobbigt) och hittade en lyftare som gick att komprimera med bara fingret. I och med lyftaren satt ungefär vid mitten av kamaxeln, gick det att lossa överfallen på denna så att jag lyckades fiska ut den dåliga lyftaren och stoppa i en ny. Skruvade ihop maskineriet därefter och vid uppstart gick motorn lika tyst och fint som en rolexklocka. Äntligen! Tack för alla tips och råd från er alla. /Sune "Att betala underhåll till sin exfru är som att amortera på en kvaddad bil" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.