AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.360

740D Med onormalt knackande på en cylinder. Förslag på ev. fel?

Sida 1 av 3
Ti
65
Tibban
525 TDA -92
Hejsan.
Jag har en 740 diesel -00 som har ett hårt knackande ljud på EN cylinder. Detta hörs främst vid normal acceleration. På tomgång så känns de som bilen ibland nästan bara går på 7 cylindrar.

Vore glad om någon åtminstonde visste en bra verkstad som förstår sig på common rail motorer och har rätt datautrustning.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Länk

Mvh Janne.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
En Bosch-verkstad finns i Uppsala: Länk Länk Länk

Mvh
du har en trasig/dålig spridare

min bmw 324td hemsida Länk
Ti
65
Tibban
525 TDA -92
Nu har jag varit på Novation i Uppsala för felsökning. Där konstaterades iaf att en cylinder fick mera bränsle än övriga. Så nu finns väl egentligen bara två orsaker att välja mellan. Spridaren är helt enkelt trasig. Eller så kompenserar den mängden pga dålig kompression. Tänkte göra ett kompprov innan jag köper en utbytesspridare för flera tusen iaf.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Du kan göra rent spridaren med ultraljud men om du går till dieselverkstaden blir spridaren billigare än på BMW. Passa även på att göra ett bilstein engine flush på en gång, Länk det är dialys för motorn som tar bort all slagg som gärna blir speciellt på dagens turbobilar då olja lätt koksar igen p g a förlängda bytesintervaller dessutom är det säkert dieselolja i motoroljan om en spridare läckt. Vh
Asken
Ug-Lee
Hur kommer deislen in i motoroljan om spridaren har läckt?

Ti
65
Tibban
525 TDA -92
Nu har jag monterat en utbytesspridare för 3000kr och bilen går bra som aldrig förr! Lyckligaste dagen i mitt liv tror jag.. Nu kommer jag åka runt en månad och lyssna efter konstiga ljud tills jag lugnat ner mig igen..=)
Ug-Lee
man slappnar av lättare med god musik på hyffsad volym på stereon

Ti
65
Tibban
525 TDA -92
pga inbrott har jag varken radio tv eller telefon.. hehe om jag hade haft det kanske bilen aldrig gått sönder...
Ug-Lee
Tja du, min stereo sluta att fungera för nån vecka sen. rätt irriterande å sitta där å lyssna, man tycker sig höra nått fel hela tiden. Lite som den inbillade sjuke

Ti
65
Tibban
525 TDA -92
Inte bra alls hehe.
Jag ska försöka sälja bilen istället.
Ug-Lee
kan gå, Lycka till.

Ja
34
Jan-Egil
740DA -00
Hej..!
Är lite nyfiken... gjordes ett komp-prov innan du bestämde dig för att köpa ny spridare?
Ti
65
Tibban
525 TDA -92
Nej ett komprov gjordes ej mer än att strömmen på startmotorn mättes... vilket var helt ointressant, men verkstaden gjorde så iaf.
Jag fick ingen större hjälp på verkstäderna utan jag röck helt enkelt kontakt för kontakt till spridarna när bilen gick på 7 cylindrar!
Sedan böt jag bara den spridare som inte fungerade. Funkade bra sen!
Ja
34
Jan-Egil
740DA -00
OK...!
jag har liknande problem, har gjort samma felsökning (tagit en kontakt i taget) men min reagerade likadant på alla cylindrar. Jag har även testat med Omega motor-rengöring utan resultat. Tror nu att det är en lyftare som har lagt av. Håller på att begära prisuppgift på reparationen.

Är det någon som har någon åsikt om ifall det är någon risk att köra med bilen ifall en lyftare är trasig / dålig..?
De verkstäder jag talat med trodde inte att det skulle vara någon risk för att det skulle bli några följdfel.

//Jan-Egil
Ti
65
Tibban
525 TDA -92
Åk till Bmw och be dom kontrollera bränslemängden på alla spridare. De gör de på sin dator på 10 minuter.. Jag behövde inte ens köra in bilen i verkstaden. Dom kopplade bara in en dosa i uttaget sen gick vi in å kolla på datorn medans bilen stod å gick!!

Jan-Egil!!! Vart bor du nånstans?
Ja
34
Jan-Egil
740DA -00
Hej...!

joo... jag har varit på en verkstad som har Bosch-verktyg/dator. Nu tog det en hel timme eftersom mekanikern fick börja om några gånger. Resultatet visade att motorstyrningen kompenserade med mer bränsle på en cylinder. Men som jag skrev tidigare så har jag testat att koppla bort spridarna en och en. Motorn reagerade likadant på alla åtta och "klack"-ljudet var/är kvar hela tiden.
Hursomhelst så skall jag åka till BMW i Skellefteå (23 mil) eller Hoting (14 mil). Själv bor jag i Storuman. Länk Centralt och bra - lika långt åt alla håll... :-)
Ti
65
Tibban
525 TDA -92
är ljudet lika varm som kall motor? Ändras ljudet nånting vid belastning`?
Ja
34
Jan-Egil
740DA -00
Ljudet är konstant - lika oavsett om man belastar eller motorbromsar.
Vad tror du - törs man köra normalt eller finns det risk för följdfel..?
Ti
65
Tibban
525 TDA -92
Svårt å säga när man inte lyssnat på motorn. Jag törs inte svara på om det kommer kunna orsaka några större skador på motorn. Men ett onormalt ljud ger väl på ett eller annat vis onormalt slitage på motorn helt klart.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.