AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.359

740D Med onormalt knackande på en cylinder. Förslag på ev. fel?

Sida 2 av 3
Ja
34
Jan-Egil
740DA -00
Lyfter denna tråd då jag ställde en fråga i en nu raderad tråd. (den var liknande som denna - antar att det är därför den är borttagen.)
Asken skrev nåt om att de hittat onormala värden på två spridare. Jag undrar vad värdena låg på?

Sen undrar jag om någon kan bekräfta att det går att byta lyftare utan att demontera kammarna..? Är det så att detta kan göras med ett specialverktyg?
Jag fick offert på byte av lyftare - verkmästaren pratade då om att de var tvungen att demontera kammarna och dessutom öppna ventilkåpan på andra sidan också för att kunna ställa in kammarna. Om det nu är så att de inte behövde ta lös kammarna så bör ju det vara betydligt mindre arbete.

De har bytt alla lyftare på hö. sida men motorn låter likadant iallafall. Det låter som att ljudet kommer mest från höger sida.... kan det kanske vara så att det är en lyftare trasig på vänstersidan och att ljudet fortplantar sig till höger.?

Hur låter det om vakumpumpen är trasig..?

//Jan-Egil
Ti
65
Tibban
525 TDA -92
Många frågetecken..
Har du fått spridarna kollade?

Jag börjar fundera på om de kan vara dieselpumpen som låter illa på dessa bilar. Vilken sida den sitter på minns jag tyvär inte.
Annars är ju illalåtande vakumpump ett ganska vanligt fel på många dieselbilar. Vilket låter precis som en trasig lyftare i mina öron!!!
Ja
34
Jan-Egil
740DA -00
Dieselpumpen..? Denna har väl elektrisk matarpump i tanken....eller?

Spridarna har jag kollat genom att ta bort en kontakt i taget.... se ovan. Vid koll med bosch-verktyget så fick en spridare mer bränsle än de andra - det vore intressant att veta vad värdena skall vara på tomgång. Om jag minns rätt så låg alla på minusvärden men en låg på 0.3 ( eller var det 3.0..?)

Vakumpumpen.... kan man demontera den och starta motorn utan den för att kunna utesluta det felet?
Ti
65
Tibban
525 TDA -92
Elpumpen i tanken levererar inte ca 1600bars bränsletryck. Men däremot den pumpen som sitter i framkant på motorn.

De borde gå bra att provköra motorn med pumpen demonterad, antagligen en del oljespill dock.
Vad har du för symptom egentligen?
Har du oljud även när du inte belastar motorn tex vid motorbroms?
Om inte, byt spridaren som ger för mycket bränsle.
Ja
34
Jan-Egil
740DA -00
Dieselpumpen... trodde du menade att denna har mekanisk förmatarpump eftersom du pratade om vilken sida den sitter på. Nå, den har - som du säger elektrisk pump i tanken. (Kollade sprängskiss)
Insprutningspumpen .. ja, om den börjar ge ifrån sig ljud så rasar den nog när som helst...:-)

Jag har konstant ljud - både vid motorbroms och belastning.

Skall kolla med verkstaden imorrn... jag får nog ta hem bilen och börja felsöka själv.
Ti
65
Tibban
525 TDA -92
kolla vakumpumpen tycker jag.. till att börja med.
Dom brukar kunna låta ganska otäckt.
Su
213
Sune
E60 535d -05
Lyfter tråden lite med en väldigt relevant fråga.

Även jag har köpt mig en 740d som har ett knackande på en cylinder.
När jag läser här på forumet verkar det vara ett ganska vanligt problem på d här motorerna. Hur löste ni andra problemet med knackandet, bytte ni spridare och försvann ljudet då?

Dessutom utöver det har jag ett annat problem när jag drar på rejält med kickdown eller kör över 180km/h. Då dör motorn rakt tvärt. Efter att man rullat en bit & stannat intill vägkanten, startar den hur bra som helst åter igen???

Ps. Ni som bytt spridare på er bil:
Hur mycket jobb (tid) för denna operation med sig? (Är själv bilmek.)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej!

Är din bil svensksåld eller importerad?

Många bilar äro icke korrekt underhållna utav tidigare ägare äro min erfarenhet.

En av de främsta orsaken äro den dåliga dieseln här i Svea rike i jämförelse med Tyskland där den äro icke utblandad. Preems ACP löser upp gammal slagg! Lägg därtill Redline oils dieselbränsle tillsats, slå i en hel flaska. Byt gärna bränslefiltren.

Tager man sedan och byter luftfilter, gör rent i luftfilterboxen med någon alkohol samt sprayar ytterst lite elektronikrengöring in i luftmassemätaren så får bilen friskt bränsle och frisk luft.

Det går även att uppgradera både motor och automatlåda till senaste versionen utav BMW styrprogramvara som kom 2001.05 äro ypperlig.

Tillika äro en BMW känslig för allt spänningsfall och ett batteri äro slut på 3-5 år. En ctekladdare förlänger livslängden med upp till 50% på ett batteri.

Allt det jag nämner äro långsamtverkande åtgärder som sättes in i förebyggande syfte och såsom löser en hel del då man kör.

Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Omega 907 innan ett oljebyte äro avmagnetiserande och även det löser upp schiiit som fastnat pga tidigare ägares okunnighet vilken omvårdnad en BMW behöver fortlöpande för att må bra.

Några droppar solrosolja på drivremmar och spännhjul eliminerar även det en källa till mekaniskt oljud.

Det som äro nämnt i tråden kan vara relevant, testa dock de långsamtverkande samt kostnadseffektiva vägarna främst äro mitt tips.

Mvh
Asken
Su
213
Sune
E60 535d -05
Hej

Bilen är importerad av mig personligen.
Ett riktigt superexemplar om man frågar mig :)

Den har endast haft en ägare sedan den var ny (gubbe 67år), gått 19500mil och den har alltid varit servad på BMW i Göttingen. Detta bekräftades när vi körde dit tillsammans med bilen. Fick komplett servicehistorik utskriven. Det enda som gick att anmärka på var att bilen hunnit rulla 2800mil mellan ett av intervallerna.

Dock hade de inte bytt bränslefilter vid sista insp 2 pga. ett missförstånd med serviceofferten...

Jag bytte bränslefiltret idag och bilen går riktigt kanon och dör inte ut som tidigare beskrivet. Dock kvarstår knackandet :(

Frågar igen: Är det någon här på forumet som har erfarenhet av spridarbyte på dessa motorer?

"Att betala underhåll till sin exfru är som att amortera på en kvaddad bil"
Ti
65
Tibban
525 TDA -92
Jag bytte en av de två spridare som gav för mycket bränsle på min 740d-00. Helt klart försvann en del av de onormala knackandet..
Både jag och en bekant hade samma problem med att bilen att den tvärstannade ibland med max gaspådrag. Min bil lagade sig själv eller rättare sagt de hände mig bara ett par gånger..

Att byta en insprutare är absolut inte avancerat. De svåraste är att få bort allt plast på motorn om jag inte minns fel. Och snälla, byt inga spridar rör! De är helt bortkastat och kostade närmare 1000kr för ett rör när jag höll på har jag för mig..
Su
213
Sune
E60 535d -05
Tack för ditt svar.

Köpte du spridaren på BMW eller hittade du en beg?

Ti
65
Tibban
525 TDA -92
Spridare köpte jag av Malte Månson Fordonsteknik här i Uppsala.. Blev billigast. Minns dock ej priset. Kollade även med andra reservdelsförsäljare, men Bmw själva höll ett bättre pris än de har jag för mig.
Ti
65
Tibban
525 TDA -92
Kom ihåg att de är utbytes som gäller. Annars blir de VÄLDIGT dyrt! inte för att de är särskilt billigt annars heller....
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bäste Sune!
Grattis till en piffig bil. Om du kan tänka dig att göra enligt beskrivningen ovan så kommer du att märka att knackande sakta men säkert minskar till ett minimum på någon vecka. Ja jag har erfarenhet utav spridarbyte, dock äro det andra mindre kostsamt.
Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
2800 mil mellan intervallerna äro bra, ägaren haver kört långsträckor.
Jag har 15år samt ca + 600.000km erfarenhet utav förebyggande underhåll på bilar. Det gör mig inte till expert på något vis, däremot försöker jag påvisa enkla medel såsom löser de flesta problemen.
Mvh
Asken
Su
213
Sune
E60 535d -05
Det där med omega 907 mirakelmedel, engine flush osv. har föregående ägare redan försökt med utan framgång. Det är en av anledningarna till att han sålde bilen till mig över huvud taget. Offerten han fick från BMW blev helt enkelt för kostsamt för honom.

Själv kommer jag inte slösa bort tid och pengar på att försöka mig på ytterligare genvägar, utan det blir till att göra rätt från början och göra ett spridarbyte. Tydligen ett ganska vanligt fenomen som dyker upp titt som tätt på dessa motorer enligt div. trådar på tyska 7er-Forum.

För er som kan Tyska:

Länk

Ja
34
Jan-Egil
740DA -00
Hej Sune och grattis till bilen.

Har du kollat att det verkligen är en spridare som låter? Kolla genom att koppla bort en spridare i taget så hör du ju hur motorn reagerar.

För min del var det inte nåt fel på varken spridare eller lyftare ... det visade sig tillslut vara en kolv som var trasig/skuren med dålig komp som resultat.

//Jan-Egil
Su
213
Sune
E60 535d -05
Hej o hopp.

Jag har fått lägga felsökningen åt sidan ett tag pga. annat som kommit emellan...

Jan-Egil: Tack så mycket. Jag kan bara säga att jag nu äntligen är ägare till en av mina drömbilar.

Skuren kolv låter inte som en höjdare, hur löste du situationen och framför allt hur mycket pengar kostade det dig?

Mina spridare verkar det inte vara något större fel på eftersom de reagerar likadant allihopa när jag drar ut kontakten på dem. Dock läckte den ena i halsen som jag bytte ut = 3700kr och tickandet är fortfarande kvar :(

Nästa steg blir att riva av ventilkåpan om jag nu får någon tid över till det.

/Sune

Ti
65
Tibban
525 TDA -92
Sune: Är ditt knackande ljud kvar även när du drar ur kontakterna???
Har du kollat på verkstad med dator att spridarna ger rätt mängd?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.