AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.399

Väcka en E39 efter 7 års sömn?

Sida 1 av 2
Hej,

Har en släktingen som köpte en ny BMW 528i – 99. Det är dock en USA-modell med allt vad det innebär. Hur som helst, Bilen kördes ca 1 år i Kalifornien innan den togs hem till Sverige. Väl i Sverige kördes den bara en sommar. Under slutet på sommaren 2000 pallades den upp och ställdes i en lagerlokal i Göteborg. Där har den stått sedan dess. Eftersom släktingen numera bor utomlands, och bilen blev för dyr att flytta, så vill han sälja den.

Som nämnt ovan är det en 528i 99:a usa-modell, med en del utrustning, det kommer att bli vår första bmw, så jag har ingen kolla på vad som är standard, och tillbehör riktigt, iaf: Den har bl a sportstolar med minne, helläder, taklucka, M-ratt och M-växelspaksknopp, 18’’ Alpina fälgar och supersprint sportavgassystem. Bilen har enbart gått ca 4600 mil så att den är i precip som ny. Alla varnings klistermärken sitter kvar och lädret är behandlat varnat år av ägaren, så det känns som nytt.

Nu till mina frågor:
Vi har aldrig ägt en BMW förut, enbart Volvo tidigare, så har ingen erfarenhet av vad dessa bilar kostar att äga. Det man hör är ju att det är dyrt om något går sönder…

Bilen har ju stått still sedan 00, vad bör jag göra innan jag tar ut den? Hur blir gummit (alla slangar osv.) i motorn efter att ha stått stilla så länge? En service bör man väl ge bilen innan den tas ut. Men ska man också gå igenom hela bilen för att försäkra sig om att allt fungerar som det ska?
Jag behöver alla tips jag kan få!
Eftersom bilen kommer att köras på västkusten så bör man väl ge den en underredsbehandling? Hur är karosserna galvade på usa-modeller?
Kommer kanske inte att köra den på vintern första året men relativt snart iaf.

Som sagt, behöver alla tips jag kan få. Är det någon som har gjort något liknande innan?

Har även tänkt att kontakta BMW Group för att höra vad de rekommenderar att man ska göra.

Mvh

Fredrik
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Nytt rostskydd låter väldigt bra, motoroljan var väl bytt innan den ställdes av? Om inte så byt olja medan den står på pallbockarna, innan motorn startas.

Byt gärna tändstift samt växellåds- och bakaxeloljan så snart som möjligt.

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Bromsvätskan behöver också bytas pronto...
Dvs gör en service på bilen, lägg till batteribyte så slipper du problem pga detta som säkert sulfaterat en del genom åren. Kör en kort tid och gör en koll igen på slangar osv.
Det fanns ett inlägg på Autopower tidigare om en betydligt äldre E34 som stått i vila väldigt länge, kanske du kan söka upp detta?

FP
Välkommen till forumet. 4600 mil eller miles?
Länk
Länk
Länk

/Udo Dirkelsniff
Länk
Länkmästaren har talat!

FP
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Japp!
Vår egen Udo "Länkuppsniffare". =)
Grattis till en spännande bil,låter intressant.
Bilder så småning om då!?

MVH Patrik

"Nygift!"
M635 forever: Man får be och gratulera till din upphöjelse (såg det först nu).

Mvh
Mikael
Tack för alla tips!

Angående miltalet så är det mil och inte miles. Den användes alltså ganska mycket den under dess första år.
Ja, det får bli en service innan bilen kommer ut i trafik. Självklart köps även ett nytt batteri då det gamla blivit helt urladdat.
Det var mycket kul att läsa om lågmils 518. Den hade ju stått still dubbelt så länge som vår och slagarna och packningarna hade hållit riktigt bra på den. Det gör mig lite lugnare! Dessutom så hade ju 518 stått i kallgarage, vår står i en lagerlokal där det aldrig blir kallare än ett par plusgrader.

/Fredrik
Nja kyla och god ventilation skadar inte när något ska förvaras en längre tid. Detta gäller dock inte människor som far illa av slikt. :)
En OT-jämförelse: Kina slott är iofs inte en bil men hade det stått uppvärmt och hållit tätt hade det nog varit borta idag.

Mvh
Mikael
Länk

/Udo Dirkelsniff
Länk
Ra
385
Rammstein
523 e39 '99 Biarritzblå met
Den där bilen vill vi se bilder av, låter väldigt spännande tycker jag.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Har han behandlat läderklädseln vart annat år även fast bilen stått på bockar de senaste 7 åren??? Du bör nog även fundera på att byta ut däcken som är minst 7 år gamla , kan vara lagom spännande grepp i blött på dom.
Vad jag vet så är inte E39 karosserna galvade.
Jag skulle gjort följande:

* Bytt alla däck

* Alla vätskor (kylare, bromsar, bensin, motorolja, vxlådsolja, slutdiffolja) Pga allt kan ha stått och dragit åt sig fukt pga det inte använts mm

* Kupefilter

* Torkarblad samt gått igenom all elektronik så den funkar.

* Kollat under mattor och stolar samt bagage efter fukt

* Tvättat den rejält och lämnat in för rekond.

Hade säkert gjort mer men detta hade funnits med på "checklistan"

"En BMW utan turbo är som att kissa i motvind, man undviker det så gott man kan"
Hej,

Ja bilen är i närmast perfekt skick. Jag var personligen med och vaxade bilen och behandlade lädret i den under förra sommaren. Bilen har dessutom en ”pyjamas” på sig, så den är till och med nästan damm fri!
Vad gäller fukt så oroar jag mig inte häller för det, den ställdes in i perfekt skick (fukt fri) och det är inte fuktigt i lagerlokalen.
Vi planerar att göra en stor service på bilen innan den kommer ut i trafik. Vätskor byts och det kollas upp så att allt fungera. Vad gäller däcken så är det ändå inte så mycket mönster kvar i dem, så de kommer att bytas ut ganska omgående.

/F
le
224
leifeugen
540IA -02
Alla E-39 har galvaniserad korg,dock bockade skarvar som vid tankluckan,dörrar,huv,baklucka lönar sig att granska.
Hej,
Bilen har nu fått sig en ordentlig service och är ute och rullar på vägarna igen.
Den bogserades från lagerlokalen direkt till Wölkes Bil i Göteborg (ca 1000m). De bytte alla oljor och vätskor samt gick igenom bilen och kollade så att allt verkade bra. Vilket det också var!
Direkt efter att servicen var klar kunde vi för första gången köra bilen. Första turen fick gå till besiktningsstationen.

Väl där hade besiktningsmannen problem med att starta bilen. Han försökte starta den med växeln i neutralläge och utan att trycka ner kopplingen. Det gick inte. Tydligen är det någon spärr som gör att den inte går att starta utan att trycka ner kopplingen.
Är det bara USA-bilarna som har detta eller fungerar även de svensksålda bilarna på samma sätt?

Besiktningen var inga större problem. Det enda de påpekade var att det fattades en varningstriangel i bilen (De finns ej i USA). Detta löstes dock genom att hämta den som låg i vår andra bil.

Vad kostar en BMW original varningstriangel? Finns det andra (billigare) som får plats i verktygsfacket? Köps var?

Så tillslut ut från besiktningen med ett blankt papper!

Efter ett par veckors körande passade vi på att ge bilen en underredsbehandling.

Bilen går fantastiskt och känns precis som ny! Allt känns som nytt växellåda, motor, läderklädseln, allt! Kvalitetskänslan är verkligen underbar i dessa bilar!

Nu är det bara att njuta av bilen tills snön kommer, får då får den vila i garaget tills det blir lite varmare igen.

Här kommer lite bilder på 528:n

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Transocean
Herrejösses! Den var sjukt fin! Vit dessutom...Spara den från saltet, kör Volvo på vintern. Grattis till den perfekta bilen!
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
O jevlar va fin den va. Sjukt att man bara lämnar vissa bilar i X antal år.
Kul för vissa som hittar dom o börjar bruka dom oxå

///Micke
Snygg. Vad är det för varningsdekal du har framför växelspaken? Jag antar att det är något USA påfund för att inte bli stämd om man krockar med bilen eller så;-)

/Udo Dirkelsniff
Länk
Japp, helt rätt. Det finns ett flertal varningslappar av denna typ runt om i bilen. Den varnar för att barn kan skadas eller dö vi fel användning av airbags och säkerhetbälte osv.

Självklart finns också den klassika texten "Objects in the Rear View Mirror May Appear Closer Than They Are" på speglarna...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.