AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.624

Varför är dieseln så snabb?

Sida 2 av 2
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Dielelmotorns smalare effektområde kräver fler växlar och en duktig chaufför som hanterar dessa alt. en bra automatlåda om det skall gå undan. Common-rail tekniken har dock breddat effektregistret och fört dieselmotorns karaktäristik närmare bensinmotorns fastän med ett enormt vridmoment på låga varvtal.

AE
LeifM
"LeifM, dieseln har lägre utväxling eftersom den inte når lika höga farter på respektive växel."

För mig är detta fortfarande högre utväxling.
Alla biltidningar skriver typ "den kunde vara något högre växlad eftersom den är lite surrig vid motorvägsfart"
Att sedan inte diseln varvar som en bensinare betyder ju också att den har toppfarten vid betydligt lägre varv = högre utväxling!
Ex: E39 530d toppfart 230 km vid 5000 rpm = 46.0 km/1000 rpm
och E39 530i toppfart 250 km vid 6200 rpm = 40.3 km/1000 rpm.

Nästa BMW en diesel...
Sm
39
Smärgel
525d xDrive E61 -10
Tyvärr används ordet "utväxling" lite slarvigt till vardags. Det används då i betydelsen att en hög utväxling ger hög fart på ett visst varvtal. En låg utväxling ger då en lägre fart på samma varv. TYVÄRR är detta inte definitionen på utväxling, det är tvärt om om jag minns mekaniklektionerna rätt dvs att man med en hög utväxling får ökad kraft eller vridmoment!!??
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
LeifM, eftersom det finns olika sätt att använda ordet utväxling och dess derivat måste vi se till att använda det på ett sätt som är relevant för den aktuella frågeställningen. Nu diskuterades prestanda. Det jag avsåg var att utväxlingsförhållandena i växellådorna på dieselbilarna är valda så att bilen når sin maxeffekt vid lägre hastighet på en given växel. Hade dieslarna växlats högre, så att de nått sin maxeffekt vid samma fart som bensinaren, hade accelerationssiffrorna blivit sämre, i alla fall i lägre farter.
Jag tror motortidningar m.fl skriver utan att tänka sig för, precis som jag gjorde tidigare... Högre växlad innebär (i praktiken vad gäller t.ex bilar) inte hög utväxling, tvärt om. Lägsta utväxling är 1:1, dvs motorn och hjulet snurrar med samma varvtal (vi bortser nu från diffen för enkelhetens skull). Sen kan man t.ex vid en viss växel ha t.ex 6,75:1, dvs motorn snurrar 6,75 varv när hjulet snurrar 1 varv, en relativt hög utväxling.
Ofta lägger man på en överväxel, t.ex 0,75:1 och då snurrar motorn mindre än ett varv när hjulen snurrar ett osv. Då blir det knappast surrigt eller hur, men utväxlingen är då låg (lägre än 1:1) osv.
Alltså är biltidningarna ute och svävar när de pratar om högre utväxling för att få mindre surr på motorn.
Kolla igen på länken som jag hänvisade till tidigare så klarnar det säkert ännu mer.

FP
LeifM
Oberoende så betyder i folkmun högre utväxling/högre växlad = en högre växel. Vilket reducerar motorvarvet vid samma fart.

Nästa BMW en diesel...
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det är möjligt att det är så i folkmun, men tyvärr så lyssnar varken bilar eller motorer på det. Jag försökte ge en förklaring och en sådan bygger på de tekniska omständigheterna, eftersom det är de som till 100% styr vad som händer vid acceleration.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.