AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.623

Varför är dieseln så snabb?

Sida 1 av 2
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Det händer ju titt som tätt att vi här på forumet "bråkar" om prestanda & den bilen väger ju 26 kilo mer & har 8 hk mindre osv. Då tycker jag att vissa dieslar har anmärkningsvärd prestanda. Varför går till exempel en E61 530 xdT så bra, med 4xdrift & allt? Kollar man i modellguiden ser man att en sån kan åka på 6,8 till 100 & självklart jämför jag då med min egna (eller andras) 540 E39 som har drygt 50! hk mer & åker på liknande tid/något snabbare. Jag undrar helt enkelt över vad i tekniken det är som gör dieseln så snabb. Är E61 månne lättare? Tappar dieseln snabbt efter 100. . . . .
EN
114
ENS
330e Xdrive Touring -22
Hästkrafter är inte allt, jämför vridmomentet också.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Är dieslarna så snabba då?

Jag jämför gärna min 330i E90 (258 hk) med vässade dieslar, t ex

Rieger BMW 330d E90 (276 hk) som gör 100-200 km/h på 18,3 s enligt Länk

Ett annat exempel är:

Digi-Tec BMW 330d E90 (276 hk) som gör 100-200 km/h på 18,9 s enligt Länk

Dessa siffror är inte så imponerande jämfört med standard 330i E90 (258 hk) som gör 100-200 km/h på 16,9 s enligt Länk

Vridmomentet i sig påverkar inte accelerationen, men den som har de rätta förkunskaperna kan ändå dra vissa slutsatser från vridmomentet, men det är inte så enkelt som att mer = bättre.

Nockenwelle: Kika på 0-100 km/h där dieslarna är starka så får du lite andra siffror antar jag... De är ju inte direkt duktiga på att köra jättesnabbt...
No
5.161
Nockenwelle
Jo, men i intervallet 100-200 spelar motorn en större roll än i intervallet 0-100. I det lägre intervallet är inverkan av utväxling och hur bra bilen kommer iväg ur startblocken mer betydelsefulla jämfört med i högre farter.
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
OK - så det är alltså efter 100 som dieseln tappar. Tack för svaren.
No
5.161
Nockenwelle
Jo, fast sen är ju många förare av bensinbilar så pass ovilliga att dra bilen till rödmarkeringen när de kör i höga farter. Då underpresterar en bensinare ganska rejält jämfört med vad den skulle kunna.
Så för att din bil är snabbare Nockenwelle så är Dieseln INTE det?
Tror ju nu inte att SÅ värst många köper en Diesel bil för att den skall piska bensinversionen även om de ibland gör det.

En Dieselmotor är konstruerad på ett annat sätt än en bensinmotor och har b.la ett högre insprutningstryck.
Det finns besinmotorer som fungerar på liknande sätt men än så länge är ingen så effektiv som Dieseln...

Bensinmotorn är underlägsen Dieselmotorn i det mesta och skulle t.e.x aldrig på ett bra sätt kunna fungera i ett tyngre fordon.
Det skulle möjligtvis vara motorljudet då som inte är så häftigt i en Diesel,...
men å andra sidan låter det inte så mycket ifrån en modern Bmw bensinmotor iheller och ljudet blir inte bränslekostnaden lägre av.
Phaser,

du har helt rätt. Bensinmotorn är underlägsen dieselmotorn i bl a kväveoxidutsläpp och buller. En bensinbil kan dessutom förbruka 7,6% mer bränsle än motsv bensin och ha samma koldioxidutsläpp.

No
5.161
Nockenwelle
Vad pratar du om Phaser? Jag tolkade trådskaparens inledande inlägg och rubrik som att det gällde just accelerationsprestanda. Vad har ditt inlägg med det att göra?
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Jo det var mest 0-100 jag är förundrad över, resten av registret vet jag inget om, men då verkar det som dieseln tappar.

"Hästkrafter är inte allt, jämför vridmomentet också." - Nej jag vet. Jag tyckte bara att just de bilar jag jämförde har så pass stor skillnad i hk. men ändå i stort sett lika snabba. Så en jämnstark diesel verkar alltid vinna till hundra, en bensin-530 med samma styrka hamnar ju efter.
No
5.161
Nockenwelle
Jag tror inte det är en generell egenskap hos dieseln.
Vanligtvis är dieslar lägre växlade än bensinare, vilket kan ge en fördel vid acc 0-100 km/h. I högre farter är stegen mellan växlarna tätare både på bensin- och dieselbilar.

Dessutom vill jag upprepa:
Vridmomentet i sig påverkar inte accelerationen, men den som har de rätta förkunskaperna kan ändå dra vissa slutsatser från vridmomentet, men det är inte så enkelt som att mer = bättre.
Insprutningstryck? Många bensinare har ingen insprutning alls, och väldigt få har direktinsprutning, vilket alla dieselmotorer har.
Det blir till att läsa på i gammal hederlig motorteknik för att förstå och inse skillnaderna.
Bränslet i sig (diesel vs. bensin) har i stort sett samma energivärde (och NEJ, högre oktan på bensin har ingen högre energi än lägre).
Den största anledningen till att dieselmotorn är effektivare är att den har en helt annorlunda förbränning av bränslet, under en längre period av arbetsslaget. En bensinare har som bekant si eller så många graders förtändning av tändgnistan på stiftet, som sker en bit innan kolven nått övre vändpunkten, medan en diesel komprimerar luften i stort sett "ända upp" och sprutar sedan in bränslet under en förhållandevis lång tid med förbränning osv. Trycket i cylindern under förbränningen är runt 40-45 bar på båda typerna men varaktigheten är längre i dieselmotorn.
Förr kallades dieselmotorn för konstanttrycksmotor eftersom arbetet på kolven varar nästan hela vägen ner till undre vändpunkten, medan en bensinare ger en kortare "stöt" en bit efter övre vändpunkten. Förtändningen måste till för att förbränningen behöver en viss tid för att utvecklas osv. Skillnaden kan ses på ett indikatordiagram, men dylika syns idag sällan utanför motorlabbets väggar.
Allt detta sker flera tusen ggr per minut..
Något förenklat...)

FP
LeifM
Har inte dieseln högre utväxling?
För mej är det högre när en diesel gör 100 km vid 2000 varv på högsta växlen och besinaren 80 km.

Nästa BMW en diesel...
No
5.161
Nockenwelle
LeifM, dieseln har lägre utväxling eftersom den inte når lika höga farter på respektive växel. Om vi fortsätter jämförelsen mellan 330i och 330d ovan så motsvarar dieselns sexa närmast bensinarens femma, om vi ser till vilka fartregister växlarna är otpimerade för. På motsvarande sätt motsvarar dieselns femma bensinarens fyra.
Att dieseln varvar lägre beror på att den rent allmänt är lågvarvigare som motorkonstruktion.
Tyvärr är begreppet "utväxling" och derivat därav sådana att de används polika sätt i olika sammanhang. När vi talar prestanda av detta slag är det relevanta vilka fartregister utväxlingen är optimerad för, inte vad varvräknarnålen pekar på.
Nu blev det lite konstigt.
Visst kallar man det högre utväxling när man som i detta fall har lite högre vridmoment att tillgå på veaxeln, jämfört med tvärt om.
Se t.ex Länk som förklarar det tydligt.
Att en dieselmotor har högre moment på vevaxeln, men lite lägre "användbart varvtalsområde" kan alla som kör diesel intyga. Anledningen till denna karaktäristik på motorn har jag försökt belysa ovan.
Pga den högre totala utväxlingen är motorvarvtalet vid t.ex 100km(h lägre än för en motsvarande bensinmodell om man jämför två i övrigt lika bilar. Vridmomentet på drivhjulen kan dock vara ungefär lika vid det aktuella tillfället.

FP
Fast nu blev det fel iaf...) Så går det när man läser slarvigt, högre växlad är inte samma sak som högre utväxling.. Nockenwelle har helt rätt.

FP
Skrev du inte: ÄR Dieslarna så snabba då Nockenwelle?
Det tolkade jag i min tur som att du tyckte att de inte var snabba.
Tror nog inte att Bmw kommer att släppa Dieselbilar ifrån fabrik som piskar motsvarande Bensinbil!?...Kanske lite mycket prestige i märket Bmw för det?

Otroligt i och för sej att din bil rastar en så mycket starkare Dieselbil.

Mitt inlägg var inte iheller någon kritik till Bensinmotorn i största allmänhet.

Frågan är om ALLA skulle köpa Dieselbil OM de var snabbare....och staten inte överskattade dem?...skulle inte tro det.....
No
5.161
Nockenwelle
Snabb beror ju på vad man jämför med. I det här fallet fick jag intrycket att trådskaparen jämförde med någorlunda jämförbara bensin-BMW.
St
119
Steff99
XC60 AWD MY11
Dieseln från BMW är mer eller mindre jämnställda med bensinarna, jag är imponerad av min 530d, inte är det mer än marginell skillnad till 530i.
Att dieseln skulle vara seg efter 100km/h stämmer inte, den är imponerande snabb upp mot 200 km/h.
Tar man sedan 535d så är det nog så att en 6 cyl.bensin från BMW har svårt att hänga med.
Utvecklingen av dieselmotorer har gått mycket fort de senaste åren , man kan se att dieseln gör framsteg o vinner även klassiska tävlingar som Le Mans, även WTCC där Seat börjat köra med sin TID och kör jämt med BMW med bensinmotorer.

När det gäller beskattningen är den hög, men med lägre förbrukning och lägre bränslepris tar det inte många mil innan man är på plus..om man har en ny diesel med lågt Co2
No
5.161
Nockenwelle
Det är väl ingen som sagt att dieseln är seg över 100 km/h. Precis som snabb får nog seg ses som ett relativt begrepp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.