AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.752

Köpt krockad bil av BMW

Sida 1 av 2
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hej

Var ett tag sedan jag skrev på forumet. Ni har jag en sak som jag måste få er syn på. Jag är inte ute efter smutskastning. Jag är nämligen osäker på om jag och min fru blivit korrekt behandlade utifrån affärsetik.

Jag tar det lite kort från början:

Jag och min fru köpte vår nuvarande bil år 2005 på BMW i Solna. En BMW 525 IM -01. Endast en ägare och såldes ny på Bilcentralen i segeltorp. Förre ägaren lämnade den i inbyte.

Under de 2 åren vi ägt bilen har allt varit bra och vi har inte haft några problem med den.

Efter 2 år anser jag och min fru att det kanske vore dags att uppgradera till nya 5án. Med denna anledning sätter jag ut en annons för att se vad vi kan få vid en ev. privatförsäljning.

Det är nu det visar sig att den köpare som tittat på bilen gjort ett mycket grundligt jobb med att kolla upp historiken på bilen, dvs. ringt till BMW och bett om service/rep historik.

Det visar sig då att bilen varit krockad 2004 och reparerad för över 140.000:-.......Jag står som ett fån när jag får denna info av köparen och känner mig som en J-vla idiot då jag trott att jag faktiskt ägde en riktigt juste svensksåld BMW såld av största BMW återförsäljaren.

Listan på saker som är bytt är omfattande minst sagt:

Krockkudde
Dörrgångjärn
Stötdämpartorn...???!?känns mkt obra!
Skärmar x2
Huv
AC = rubbet
Motorfäste
Framvagnsdetaljer
Vindruta
Lysen/lyktor
Spoiler/front/kofångare
Kylare
Bältessträckare
+ lite annat smått

Läser man denna lista tänker jag följande:

1. -Aj vad ont det gjorde!

2. -Den blev nog ramsned

Med detta i åtanke kontaktar jag BMW Solna för att höra deras åsikt om detta. Kortfattat så ger inte BMW information om bilden varit krockad/lagad. Är reparationen gjort via BMW anses bilen vara precis lika bra som en okrockad. BMW ser sig inte agerat fel. Jag kan förstå att många bilar lagas av olika anledningar men när en reparation uppgår till 140.000 som omfattar byte av stötdämpartorn etc. då anser jag att köparen skall upplysas om detta, allt annat är inte okej. Det finns även en etisk aspekt i detta, att någon gjort sig riktigt, riktigt illla i bilen......kännns ganska hemskt.

Nu till den ekonomiska biten:

Om bilen lämnas i inbyte på BMW ses den som en "vanlig" bil med nackdelen för mig att de oftast i vanlig ordning ger långt under vad den är värd då den anses äldre för BMW. kontra om jag säljer den privat påverkar historiken priset negativt för mig.

Slutsats: Jag kommer att förlora mer än vad som är nödvändigt hur jag än gör pg.a denna krock bilen varit med om.

Hur ser ni på saken? Jag antar att jag var naiv som köpte en bil på BMW utan att själv kolla historiken. Nu sitter jag i alla fall med sverigen mest krockade e39...köpt på BMW! Jag kommer helt klart köpa min nästa bil på BMW!

Mvh
Wallace - Johan

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Att dom bytt stötdämpartorn är nog inget konstigt. Smällen tog mot ett hjul helt enkelt och då kröker sig tornet. Det sitter ju punktsvetsat så det är säkert inga konstigheter eller svårigheter med att byta ut det.

Tråkigt bara att BMW inte upplyste dig om detta vid inköpstillfället. Mycket dålig stil ...

Bara för det är svensksålt så betyder inte det att bilen är ett "säkert" köp.
Ja nog är det märkligt att sådan information inte vidareförmedlas. I Tyskland är de noga med det (köpte själv en bil som varit med om en mindre olycka vilket påtalades av BMW inklusive information om vad som bytts).

Å andra sidan behöver inte olyckan varit så gitantisk eftersom allt som är ramponerat byts ut så bilen behöver i grunden inte vara ett vrak och du har ju kört den ett tag. Fast det är klart hela AC:n var bytt, så det vete håken. Vidare hävdas det ibland att en riktning som görs efter en olycka kan vara bättre än den bilen fick vid tillverkningen. Jag tror nog att många bilar som rullar har varit med om värre.

Nix inte naiv. Köper man av aukt. firma ska allt vara i sin ordning, vilket det iofs var, men de borde ha upplyst dig om krocken, finns inget tvång men ju mer information köparen har ju klokare blir köpbeslutet, samt badwill för företaget om det kommer fram.
Trist är dock att du kan drabbas av ett lägre försäljningspris, alternativt förtiger fakta och undanhåller relevant information för näste ägare vilket inte heller är bussigt. Själv redogjorde jag för den information som jag fått av tyska BMW avseende de skador som min tidigare bil drabbats av när jag sålde den vidare och jag tror inte det påverkade försäljningen negativt.

Mvh
Mikael
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hej

Det kanske är så beträffande stötdämpartornen. Reparationen är säkert bra utförd det säger jag inget om.

Dock kvarstår faktum att en krockad bil alltid förblir en krockad bil. Tyvärr är det jag som får ta den ekonomiska smällen då bilen engång varit smälld.

Enkelt förklarat: jag skulle aldrig köpt bilen om jag fått information att det varit så omfattande reparationer.

Mvh
Johan - Wallace
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Vad jag vet så är man i Sverige int eskyldig att upplysa om att bilen varit med i en olycka vid försäljningstillfälle privatpersoner emellan om det är så att den är fackmanamässigt återställd, vilket den ju ska vara i ditt fall. Bilen är ju inte i sämre skick egentligen bara för att den varit krockad, även om det kanske känns så mentalt.
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Jag kan helt ärligt säga att det är den absolut bästa bil vi ägt, inget snack om det.

Dock känns det inte ärligt att inte informera kunden om fakta. Jag skulle aldrig kunna tiga om dylikt, det vore långt under min värdighet.
Det är ju konstigt nog så att BMW inte gjort fel rent lagligt sett, men jag håller med dig om att de kanske borde ha informerat dig om de omfattande reparationerna även om de inte lagligen är tvingade att göra det.

Troligen låter smällen värre än den egentligen var - moderna bilar viker ihop sig rätt rejält, som bekant. Jag har dock inga som helst problem att förstå hur du upplever det hela och att du känner dig rejält blåst.

Någon kommer säkert att skriva att du borde ha kollat upp bilen ordentligt innan köpet, och det håller jag med om, även om jag förstår att du litade på en svensksåld bil som såldes av en stor auktoriserad BMW-handlare. Det är alltid lätt att vara efterklok.

Jag har inte världens bästa öga till BMW Solna sen tidigare och denna historia gör ju inte direkt att jag blir mer sugen på att köpa någon bil där i framtiden.

Kan tillägga att jag köpte en bil på en mindre firma i Stockholmsområdet och blev genast upplyst om att huven och grillen var bytta efter en incident som involverade tidigare ägare och en stolpe... Så det är inte gängse praxis att inte upplysa om skador.
Jy
43
Jyrinki
1800 -69
520dT -13
Den kan inte ha varit SÅ illa åtgången. 140.000 låter för billigt för det. En kompis till mig blev påkörd i sin V***o S80 för några år sedan. Dock ingen "kvaddsmäll".
Min polare hade tänkt byta ut bilen i alla fall och blivit bjuden 120.000 för den två veckor tidigare. Nu kunde han kanske få kontanter istället?

Nejdå, försäkringsbolaget värderade bilen till 140.000 och lät därför reparera bilen för 125.000. Nu rullar den vidare, men inte med samma ägare.

Inkluderar en gammal goding:
Det är inte farten som dödar, det är smällen!
It´s not the fart that kills it´s the smell!

Oo=00=oO
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Skulle även tro att man byter ut allt förutom de synlga skadorna som kan ha blivit påverkad av en krock. Allt för att vara säker på att bilen blir helt återställd. Att man sedan inte får info om att detta är gjort och vad som har hänt bilen är ju mindre kul. Har man en fin BMW så vill nog gärna veta historiken om den.
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hej

Jag inser att bilen till stor del numera är från -04 och det är givetvis trevligt med nya delar. Dock känner jag mig som en idiot som inte hade koll på historiken.

Ja,ja man lär sig alltid något. Det är bara att gå vidare.
St
119
Steff99
XC60 AWD MY11
Skall en krockad bil vara mindre värd om den är riktigt åtgärdad?
Var går då gränsen när den skall minska i värde, hur mycket krockad skall den ha varit?
Mao så är väl halva Svenska vagnparken åtgärdad på något sätt är de bilarna mindre värda ?
Har man haft en bil i 2 år och upplevt att man har en bra , just bil..då får man väl ändå anse att den är riktig åtgärdad av en aktoriserad BMW verkstad.
Den bör väl också ha samma värde som en som är "okrockad"
I Tyskland hade ägaren till en så pass krockad bil (3år gammal) fått ersättning för värdeminskning en krockad bil får, min sålda (snart tillbaka hos mig) 540i/6-96 #794 krockades i sidan okt-03 (farten var 20-25km/h) och lagades för €8000 (Tyskägd då) då bedömde försäkringsbolaget att den INTE minskat i värde jämfört med en okrockad (men det var ju för den var 8år gammal vid krocken), trots det var den billigare än en okrockad, jag frågade självklart om den var krockfri/korrekt mätarställning och fick reda på att den varit smälld.

Min fars 530iA-01 köpt hos BMW i Tyskland kom informationen om att den varit häcksmälld och lagad för €2500 upp så fort säljaren slog på bilen, tummen upp för det!! Jag skulle INTE köpa en dyrare bil i Sverige utan rekommenderar varmt köp hos Tysk märkeshandlare, du blir inte besviken=)

Stephan
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
En modern bil som man varit och kapat, svetsat, slipat, målat mm på kan aldrig ha samma rostskydd som en bil direkt från fabriken.

Sedan är det en annan femma vilken ägare som drabbas av det och om hur lång tid det dröjer innan konsekvenserna av det upptäcks!

Likadant är det med lacken. En fabrikslack är bättre än en bättringslack.

Per L
Jag anser det helt oförsvarligt att en stor, seriös återförsäljare inte nämner en så pass stor skada, oavsett vad lagen säger. Isf borde den dessutom ändras.

Givetvis minskar värdet på en allvarligt krockad bil, det får man leva med. Det rättfärdigar INTE att man undanhåller information eller ljuger om händelsen.

Någon gång måste väl ändå hästhandlarmentaliteten försvinna från Sveriges bilhallar?

Mvh
Rasmus
Jag kan bara ställa in mig i ledet och säga att även jag har köpt en smälld bil hos en aukt bmw-handlare.. Har dock sålt den vidare för ca 2 år sedan
m_johan84 - Nu minns du nog lite fel va? Länk
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
m_johan84 : HAHAAHA fan nu gjorde du bort dig.."min kompis" den ursäkten "gillar" jag.. Man ska inte ljuga vetdu.. det är svårt att hålla uppe en lögn i längden... så vem sålde du den till då tro ;)
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
En sak kan vara bra att veta, 140 000 kr är inte så mycket pengar när det kommer till att laga en krockad E39 hos en aukt BMW verkstad. Dels är delarna är dyra och dels är timdebiteringen hög (ca 1000 kr/h + moms). Tänk på strålkastarna kostar ca 8000 kr/sida om man xenonljus och då ingår inte ens styrenheten som sitter precis bakom. Kylare kostar 6000 kr. Hela ACn borde gå lös på en 20 000 kr i enbart materialkostnader. Lägg till arbete och lack på det.

Jag har sett en E39 som varit lagad för runt 60 000 kr hos en aukt. BMW, och den bilen hade krockat i mkt låga hastigheter, dvs strax under 30 km/h).

__
Bilblogg:
Länk
OERHÖRT dåligt av BMW i Solna. Helt jäkla amatörmässigt. Jag skiter i om man inte behöver upplysa om en tidigare krock eller inte jag tycker det är dålig affärsetik.

Mycket bra att veta om att man inte kan lita på BMW Sverige vid ett begagnat köp.

Toppen att du postade det här!
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Håller med mugge, dyrt att laga bmw, speciellt på just bmw firma. Gäller inte bara e39 utan även äldre bilar, de tänkte ju lösa in våran 528 e28 för inbrottet, 2 dörrlås och tändlåset med rattlås trasigt. Och lite små plast detaljer. Bilen är i toppskick, rostfri osv.

Så behöver inte vara så omfattande skada

Men väldigt dåligt att de inte informerar om sådant, kan förstå att man känner sig väldigt dum när en potentionell köpare hittar den infon.
På något sätt tycker jag att vi bör göra BMW Sverige medvetna om att vi inte accepterar det här. Autopower har en jäkla massa medlemmar och de flesta av oss föredrar BMW. Eller kanske det är mest effektivt att låta BMW Tyskland få reda på hur enormt amatörsmässigt BMW Solna beter sig så att de kan få en knäpp på näsan?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.