AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.559

Varför blir inte denna bil såld?

Sida 2 av 3
GE,

jag var och kollade på en 523iT 99:a, med 21000mil och betydligt mer utrustning än upplänkad bil som var mörkblåmetallic.

Den skulle jag få för 55000. Slog inte till pga av att oljan var skummig. Efteråt lärde jag mig att det berodde på att den inte fått gå varm på ett tag. Ångrar mig att jag inte slog till (visste inte om att det såg ut så då) så visst finns det 523or i den prisklassen. Övrigt skick var BRA om inte pedantskött.

Om någon undrar över priset hade jag dessutom min kusin med mig som kan intyga priset. Nu blev det en annan bil istället, men det är en helt annan historia. Drömmare är snarare de som tror att en 523iT 99:a med 23000mil glaciärgrön är värd mer än 50 000.

Vill gå emot strömmen lite och hävda att 528 är den bästa modellen. 1cl mer per mil i snitt samt att den känns betydligt mer kraftfull och att prisskillnaden numera är liten om ens någon.

simon_en

Du får gärna leta upp annonser på sådana bilar och lägga upp här då...

Att utannonserade priser på blocket inte är det samma som försäljningspriser förstår ju jag med men jag har iallafall inte lyckats finna några schyssta bilar för sådana pengar som ni pratar om. Men det är klart, är man en övermänniska på att pruta så kanske man kan få ner en bil som kostar 75000 kr till runt 50000 kr. Vad vet jag... :-)

Angående prisskillnaden till 528 så tror jag faktiskt inte det skiljer något nuförtiden, det var inte någon större skillnad på försäkringen heller när jag kollade, så rent ekonomiskt är det nog ingen direkt skillnad på om man har en 523 eller 528.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Visst det går säkert att hitta bilar runt 25k mil för runt 50k och sen får man byta bromsar, styrleder, bussningar, stötdämpare och sen är bilen hastigt uppe i 70-80k. När jag säger bra skick menar jag inte enbart lack. GLÖM att du får en fin 523 -99 för 50k. FETGLÖM till och med ...
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
En 528 är dessutom avsevärt dyrare att försäkra än en 523 det ska man ha klart för sig även om motorn går aningen bättre ...
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
GE: Jag tror det skiljer rätt mycket i försäkring. Jag ger 4.500 per år i helförsäkring för min på Aktsam. En 528 tar inte aktsam alls. Bilen skulle kosta 6.500 på Länsförsäkringar per år exempelvis ...
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
KVD anger 77 tkr för handlaraffär och 61-70 tkr vid privatköp så priset verkar väl vara i rätt nivå. Med tanke på att den är påkostad 18 tkr nyligen så bör det vara en bra affär om skicket inte är avskräckande.

Men som många säger, snål utrustning och många mil i kombination med mycket stort utbud av välutrustade E39 pressar ner intresset för denna bil.

**BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Jag betalar ca 4900 kr/år helförsäkring hos Dina för min 523, för en 528 skulle jag ha fått betala 5400 kr/år med samma förutsättningar. Men som vanligt så är det ju så att försäkringarna är individuella i så hög grad så man kan tro att bolagen sätter premien med hjälp av tärningar från person till person...
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Min far har en 523 kombi 99 a och milen syns inte nämnvärt varken sliten interiört eller i lack m.m 24 000 mil har den slagit över fjädring känns fast osv.
bytt är skivor fram och en dämpare fram även elektronik till växellådan annars nada på 10 000 mil och det är milen från 14 till 24k mil de jobbiga miltalen....
E39 går och går,det jag vill säga är alltså att det är hyffsat säkert att köpa lång milare men som andra har sagt i tråden man ska inte betala för mycket för dem runt 50 till 60 verkar väll rimligt.

GE:Försäkrignsbolagen tar hänsyn till 30 olika parametrar innan du får ett pris på din försäkring likadant för alla= så långt ifrån tärningar man kan komma :-)
Undantag finns förmodlingen där också tex 18 år sveavägen i stockholm och nyköpt e36 m3 118 k per år i försäkring kan vara en pik att vi inte vill försäkra personen och bilen...

Mpower
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag delar (som vanligt) inte simon_en:s åsikter om vädering. Jag tycker de är rent av oseriöst att värdera en fin 20-tusenmilad 523i touring -99 till under 50.000 kr. Hade man annonserat den för de pengarna hade man blivit helt nerringd, dvs. underpris.
Därmed inte sagt att 69.000 är billigt. Skulle jag sälja vagnen i fråga hade jag satt priset till 59.000, och låtit köparen pruta ngn tusenlapp eller två. Med en bra annons med fina bilder etc. hade man kunnat räkna med en ganska snabb affär gissar jag.

BMW CS #5139
Köpte min välutrustade biarritzblåa 528iAT (glaslucka, klima, telefon, aut. avbländade speglar, motor & kupévärmare, skinn elstolar med minne, larm, regnsenor, nivåreglering, elratt mm mm mm) importerad 1998 väldokumenterad med 18.000 mil på firma för 60kkr förra året.

Men visst, sålänge det finns folk som tycker att bilar i paritet med den som diskuteras här är värda +-60kkr så är det ju kalas! :D
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
För en hel del köpare är svensksålt värt en tiotusenlapp till, något jag har lärt mig den hårda vägen. Därför är det ytterst svårt att jämföra import och svensksålt, även på så pass gamla bilar.

Glaciärgrön är väl ingen favoritfärg för mig heller, men så fruktansvärt äcklig är den inte. Jag köpte en sådan av misstag en gång, trodde den var titansilver med tanke på hur den såg ut på bilderna. Men när den väl var hemma så vande jag mig ganska fort. Den måste dock vara välpolerad för att vara snygg, och då varierar den från ljus silver till ljusgrön metallic beroende på ljus och omgivning.

Spontant tycker jag också det är ett bra pris, men inget jättekap. 55 lappar för den bilen, det är däremot ett kap! Som tidigare sagt, E39 verkar vara iskalla just nu. Jag har ett par grannar som försöker sälja, och det går väldigt segt trots fina bilar med väldigt mycket utrustning och ett vettigt pris. Konstigt.

Mvh Johan

Mvh Johan
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

simon_en är rätt ute. Klart det går att hitta vagnar enligt hans beskrivelse för de pengarna. För någon har ju faktiskt sålt den här bilen till firman och ni kan ju själva gissa vad denne fick. Knappast över 50 i alla fall. Det handlar om säljare som behöverpengar fort, och sådana finns det gott om.

Sedan är det väldigt smärtsamt för er som har just en sådan här bil, att inse hur lite bilen är värd. Och vi pratar ändå om en 8-9 år gammal bil, beroende på när den togs ut.
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Annars finns ju den här också:
Länk
Att den rullat 20"+ tycker jag är normalt på en 10-11 år gammal bil.
Tyvärr är det en import och jag vet av erfarenhet att de är trögare än svenska, oavsett vad de med importbilar påstår. Elstol klarar jag mig utan.
Färg, fälgar och skinn är bättre på denna men manuell på en 528, hmmm. Ska det inte vara automat på en sådan?
(När jag plåtar min bil för annons är den ren)
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Tänk på att 99an har dubbelvanosmotor vilket 97or och 98or saknar, innan man jämför med den. De ger lägre förbrukning samt trevligare karaktär.
Sv-såld innebär inga fördelar för mig (även om vissa gillar de) förutom att 99orna ofta har xenonljus och M-sportratt vilket importvagnar kan sakna.

Att man får mindre för en bil när man byter in den är ju knappat nån nyhet för någon, de är ju de man får betala för att slippa bekymret med en privatförsäljning..

Prisbilden på E39 i Sverige är intressant, jag tror knappast man köper den billigare någon annanstans i europa. Tyskland upplever jag som dyrare, trots de enormt mkt större utbudet. Snart börjar de väl exporteras härifrån....

BMW CS #5139
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Men herregud Robert Lundberg. Du kan för fasen inte jämföra inbytespris till bilhandlare med försäljningspris privatpersoner emmelan. Du kan heller inte jämföra försäljningspris från bilfirma till privatperson med försälning privatpersoner emellan. Man kan heller inte jämför försäljningspris mellan svensksåld och import, eftersom precis som johan säger den svensksålda alltid ger ett högre försäljningspris. Undrar faktiskt seriöst hur folk resonerar ibland ...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Betänk också att det är marknaden som styr priset och simon_en har faktiskt inte hittat en tillräckligt billig BMW för hans smak, så han åker Saab istället. :)

AE
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Highway Star. Jag jämför inga inbytespriser, bara det faktum att folk är villiga att släppa sina bilar väldigt billigt om de behöver pengar fort. Långt ifrån alla bilar som handlaren får in är inbytesbilar utan rena inköp. Så faktiskt, jag var helt seriös i mitt resonemang, bara du som inte har förmågan att ta det till dig ;-)

Ta din bil som exempel. Du sitter ruggigt i skiten och bara måste sälja. Fort, du måste ha pengarna imorgon annars sägs ditt huslån upp. Tja, du får fundera själv över scenariot därifrån...
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Anders-72: Nu var du allt lite elak ;)
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Robert Lundberg: Förvisso lär det ju finnas folk som behöver pengar fort o därmed släpper sin bil till underpris men bara för det så betyder inte det att det underpriset helt plötsligt ska ligga som underlag för ett riktpris. För det är faktiskt riktpriset vi pratar om här i tråden ...

Vid inbyte skulle jag kunna släppa min för 50k eller något under om jag fick ett bra pris på en nyare bil. Vid en privatförsäljning däremot ... aldrig ... det är den för fin och bra för.

Jag räknar heller inte med att kunna få köpa "upp" mig till en fin -99 för 50 kilokronor. Vet inte ens om jag skulle åka och titta på bilen om den utannonserades för det priset ...
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Kanske läge att låsa den här tråden, jag har startat den och fått svar på min fråga, nu börjar det bli pajkastning som man kan hitta i andra forum. Tycker inte att vi ska hålla på med det. Tack för all hjälp, jag letar vidare efter ett bättre objekt! (Kommer kanske att ge ett skambud iallafall, ;.) )
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.