|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hittade en 523 som jag tycker verkar ok men den har stått på firman i en evighet snart, är det jag som är blind för något? Vill inte köpa en bil som ingen annan vill ha, skulle gärna kunna byta om kanske två år. Länk | |
| Långa mil samt avsaknad av skinn och avsaknad av hyggliga fälgar tror jag är största orsakerna till att den är svårsåld. | |
| Oattraktiv färg, oattraktiv motor, många mil, halvdan utrustning, många ägare, obesiktad... Det är helt enkelt ingen bil som tilltalar de flesta. Men priset känns helt OK om allt är som det ska, tycker jag. | |
|
Verkar väl vara en helt OK bil om allt står rätt till. Klarar man sig utan skinn och tycker färgen funkar så är det väl inget att tveka på. En bidragande orsak till att bilen inte har sålts, förutom det som tidigare är nämt i tråden är ju att marknaden för E39 är fullkomligt översvämmad av objekt. Det finns grymt många fler bilar till salu mot vad det finns köpare. |
|
|
Får väl svänga förbi och kolla på den iallafall, kanske ge ett bud. Angående oattraktiv motor? Vilken motor är attraktiv på en E39? Jag har alltid trott att mellanmotorerna (523-525-528) är de som håller priset längst, de minsta och de största är de som ingen vill ha, jag skulle helst vilja ha en 540 men de verkar var rena bojsänkena prismässigt. |
|
| Jag har haft en 523 ett litet tag nu och på vilket sätt den motorn skulle vara oattraktiv förstår jag inte. Det är en alldeles utmärkt motor i en bruksbil och ligger inte speciellt långt efter den större 528 motorn i prestanda. Naturligtvis så blir en så stor bil ingen raket med 170 hk men funkar mer än väl till vardags. En 528 är inget fartmonster heller. Nackdelen med 523 vs. 528 är väl i så fall att 528:or brukar vara lite bättre utrustade. | |
| Anders N: Oattraktiv motor ? DÄr har du helt fel... det är nog den mest attraktiva motorn på 5-serien tillsammans med 525 om man ser det hela från ett körekonommiskt perspektiv, vilket de flesta gör. | |
| Tråkig färg på inredningen, allting är svart och grått. | |
|
Tror det ligger i miltalet avsaknad av skinn,avsaknad av M paket,motorn,träpanel,fälgarna. sedan tycker jag personligen det e för högt pris med 10 000:- runt 60 vore den värd i mina ögon..trots allt en 99:a |
|
| Man får ju säkert ner den till 60 om man går dit och viftar med kontanterna. Utlyst pris är ju inte samma sak som försäljningspris. | |
|
Nu fick jag 523-maffian på mig direkt... :) Motorn är inte oattraktiv i MINA ögon, det jag menade var rent marknadsmässigt. 525/528 är mer lättsåld än 520-150, 520-170 och 523, det var dit jag ville komma. |
|
|
Tycker nog att 523:an är bland det vettigaste man kan köpa då man betänker ägarkostnaderna och ägarhistoriken. Troligtvis har 523:an också gått lugnare. Att jämföra med 525 ( Samt 170hk 520 )blir också fel då det är en nyare bil och alltså tillhör en helt annan prisklass idag. Snarare är det idag skicket och miltalet ( Det förhopningsvis riktiga ) som avgör priset.. En hyfsat utr. 528 med t.e.x skinn kostade minst 100.000kr mer än en 523 med standardutr. som ny -98. Att 523 snarare har 190+ hk är det väl ingen som har missat? Tycker för övrigt att bilen i Lund verkar vara en fin bil...( och att priset är rätt ) Den bevisar hur jävla fel marknaden är idag... Ändå finns det folk som glädeligen betalar 40.000 för en E34..( Utan servicebok ) |
|
|
Uttalande från kvinna: fälgar o färg ej i min smak, skinn inte ett måste, trivs personligen bäst utan skinninredning, föredrar automat, många mil nackdel, motor helt ok, gó att köra. Tror som GE sa att det finns för många ute på marknaden. Women loves BMW |
|
|
Nordicx Byt 750n mot min 523 annars?:) Men ärligt talat... 2.5 liters motorn är ju helt duglig... Räcker till omkörningar på vanlig landsväg... Det är inget fartmonster man kör på bana men det är en helt okej bil att åka ute i vardagstrafiken med... Dessutom är ju 2.5an större och effektfullare motor än vad de flesta bilar har som rullar ute i svenska vägnätet... Men det som talar emot enligt mig är nog inredningen...Det skulle ha varit skinn helt enkelt... Fälgarna är väl inte så roliga heller... Men pruta 10k och köp en beg skinninredning och ett par snygga fälgar för pengarna... |
|
|
Bilen är inte speciellt billig i förhållande till mil. Dessutom är glaciärgrön en mycket oattraktiv färg. För egen del är det en av få absoluta "nono" färger. Struntar man i mil och färg och får ned den till 45-50KSEK kanske det är en hygglig affär iallafall. |
|
|
Den här tråden sammanfattar rätt bra anledningen till att priserna på begagnade BMWs faller snabbare än en tegelsten från en skyskrapa :-) Nämligen de extremt höga förväntningarna på färg, skick, inredning, mil och pris... jag kanske har fel men M-paketet fanns väl inte ens som tillval på 523 Touring 1998/99?? Trots detta finns förväntningar att det skall finnas för att man skall kunna sälja bilen. Jag tillhör inte 523-maffian, men det är nog den motor jag främst hade siktat in mig på av pre-faceliftarna. Funkar förträffligt till femman, betydligt bättre än 520 170hk. |
|
|
Helt riktigt att M-paketet inte fanns på Touring innan facelift. Det kom faktiskt inte ens förrän ett halvår in på facelift, dvs våren 2001. 523 är en trevlig motor och som Kristoffer säger ett steg upp från 520i (170), men med tanke på årsmodell så är det väl 520i (150) som man ska jämföra med och då är skillnaden som natt och dag. Färgen är väl inte den hetaste men ett par snygga 17" och byte till vita blinkers bak och på sidan kan nog göra en hel del. För ca. 55' så tror jag inte det är något dåligt köp. ___ //Ulf |
|
|
Sällar mig till mängden i dem flesta avseenden. Färgen är gräsligt ful, inget skinn och manuel är saker som ligger den i fatet i min mening. Men hade priset avspegat detta, säg 45-40kkr så hade det varit ett intressant objekt tycker jag. När jag själv letade bruksbil förra året för att ersätta E38an så sökte jag just en 523 Touring pga den trevliga motorn. Inte så värst törstig men bra med hästar och ,i sitt segment, trevlig karaktär. Nu råkade jag snubbla över en mycket välutrustad 528 touring istället så då fick det bli den något större motorn iaf. |
|
|
Ni som anser att en bil som den vi diskuterar här är värd knappt 50000 kr, menar ni på allvar att det finns fräscha välskötta E39 touringar från -99 att köpa för dom pengarna? Jag letade E39 touring i ca 3 månader innan jag köpte min och under den tiden så var den ingen bil som verkade fräsch och OK som ens var nära era priser. Någon enstaka 30000+ milare kanske det fanns med som man skulle kunna ha prutat till vad ni värderar den här bilen till. |
|
| Inga fel på färgen och de som tror de får en fräsch 523 -99 för runt 50k är enbart drömmare ... | |
|
Glaciärgrön är ju en attraktiv färg! Åtminstonde för mig. Men å andra sidan föredrar ju jag E39/E60 utan utvändiga M-paketet också. (Dvs jag vill ha stilren bil utan mörtmun och babianstjärt). JA, jag vet att jag svär i kyrkan nu:) Valde den färgen till min förra bil för att den är nästa lika ovanlig som en indivdualfärg, lika okänslig mot repor och smuts som silver och att man möter betydligt färre fördomor mot BMW i en ljus bil jämfört med en mörk!! Men visst, en välpolerad mörk bil är snyggare men kräver mycket mer skötsel. **BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.