|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Amokk>> "Dina priser är konsumentpriser. BMW tar säkerligen, olja 500kr, filter 100 microfilter 400 minst... totalt 1000kr och 1700 för en stämpel och jobb som tar 45 minuter!! Någon mer som vill bli rånad?? =)" Hur många här är det som inte är just konsumenter. Faktum kvarstår ju att det skiljer en femhundring för att få stämpel. Som konsument är det ju lite svårt att få bra pris på olja, när man inte köper på fat. Om du visste vad t.ex Mekonomen köper sin olja för skulle du nog tycka du blev rånad då också. Om du fick köpa in hela den verktygsutrustning som en märkesverkstad har skulle du också få förståelse för den höga timtaxan. AE |
|
|
Anders>>Jag är inte naiv och tror att Mekonomen och andra liknande verkstäder inte tjänar på sin verksamhet, utan gör det endast som "Good Will". Men det är skillnad på att råna och tjäna pengar. Alla har olika marginaler och bekostar sin verksamhet på olika sätt. Som konsument behöver man inte köpa på fat för att få ett bra pris, köp i Tyskland tex. så har du redan nått halvvägs. (Bra sidor på oljepriser finns redan här på autopower). Eller menar du att BMW Sverige köper in till högre priser än mig som konsument?? Och att skylla på verktygsutrustningen hela livet går inte heller. Eller menar du att deras utrustning går sönder i större utsträckning än Biltemas, och måste därför ersättas och det står kunden för?? Faktum kvarstår, att driva en auktoriserad verkstad med ALLA dess omkostnader, kostar skjortan och det är kunden, du och jag, som får betala det. "So go ahead" om du vill betala för "marmor" golv och den senaste obrytbara, guldpläterade skiftnyckeln och allt annat lull-lull som du anger som anledning. Jag köper olja från Tyskland, anv. Biltemas verktyg och gör det i en GDS-hall, och tar mina ca. 1200kr och smäller det på annat ROLIGARE. MEN, vill jag tillägga, är det insp. 1 eller insp. 2, då anlitar jag en BMW verkstad och får betala ett f-i-n-t pris. Men då är det halvvärt. |
|
|
De av er som anser att det är onödigt att byta filter på bilen mellan ordinarie servicetillfällen kanske bör ta sig en titt på hur det ser ut på insidan av era ventilkåpor. En av mina E34or har en perfekt servicehistorik, där bilen alltid varit servad i tid och aldrig har gått över serviceintervallet. Ändå var insidan av ventilkåpan igensatt med ett lager av koks. Kolla själv: ---> Länk Det stora "rummet" är rengjort medan resten är i samma skit som skruvades av bilen. På motorer med 2500 mils intervall mellan servicearna, koksar motorn igen betydligt snabbare. Prova själv! Ta och känn med fingret på insidan av ventilkåpan (via oljepåfyllningshålet) och se hur mkt skit som följer med fingret. Ren och fräsch olja kan lösa upp detta och pumpa runt det i motorns alla kanaler, alla hydrauliska ventillyftare med mera. Känns verkligen onödigt när man enkelt kommer runt problemet med att låta göra lite tätare oljebyten än aviserad. Efter detta tänker jag låta göra en Bilstein engineflush på föräldrarnas E39. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Gäller inte rostskyddsgarantin längre om man inte har servat hos BMW-verkstad? På min bil är enligt servicboken en (1) service gjord hos en icke BMW-verkstad, dock en "kontrollerad verkstad" som det heter. Vore trist om jag inte har garanti längre bara för det, jag menar bilen rostar väl lika bra fast den inte blev servad hos BMW eller? Inte för att jag hittat ng rost. Än... /J |
|
|
amokk Du var mig en sköning, du vill inte betala 2300 för olja, filter och microfilter. Men du betalar 5000 för insp 1 där de tar 3000 spänn för att kolla lufttryck. bromsskivor och diverse värskor jag glömde nästan signalhorn, bilbälten, vindrutetorkare och lyset. det kallar jag att bli rånad.som du tycker halvvärt |
|
|
JohanD75 visst ska rostskyddsgarantin fortfarande gälla för dig. Problemet är när det kommer till gränsdragningar. Rostskyddsgarantin gäller för genomrostning och vad detta innbär kan ibland bli föremål för diskussion. Hittills har BMW varit generösa i att åtgärda de kända rostproblemen Motorhuv framkant, baklucka samt kittkant dörrar. Jag har fått både huv och lucka bytta på både min förra E46 samt min nuvarande. Däremot är de benhårda på 6 årsgränsen så var ute i god tid med att begära åtgärder om de nu behövs. Min erfarenhet är att det är lättare att få saker och ting åtgärdat om du har en bra relation med en auktoriserad verkstad. Jag anlitar ofta en duktig fristående verkstad för diverse jobb på bilen. Han kan inte ens lämna in anmälan om rostproblem på min bil. |
|
| Korak>>hehe, vad ska jag säga...=). Jag är en torsk när det gäller insp. 1 & insp. 2 och stämpelns betydelse. Visst är det som du säger, småsaker och kontroller som man till stor del själv kan göra, men den tar å andra sidan mer tid....gaaaaaah..ja dör...jag blir rånad...=)) | |
|
Den som tror att en Inspection II går ut på att göra div värdelösa småkontroller har missat hela poängen. En Inspection service är precis vad namnet antyder, en grundlig genomgång av bilens alla vitala delar. Mycket bytes och en hel del annat kontrolleras och bytes vid behov. Efter en Inspection service får man med sig ett protokoll som beskriver skicket på en hel del kontrollpunkter. Syftet är inte att byta så mycket som möjligt och inte heller att debitera kunden på så många onödiga kontroller som möjligt. Utan att upplysa den icke mekvana kunden om bilens kondition och upplysa om åtgärder som kan förebygga större, mer kostsamma, besvärande eller rent av trafikfarliga fel och problem. Många verkstäder byter olja, oljefilter, luftfilter och tändstift och stämplar en Inspections II service, vilket är helt fel. En inspection II ska ta cirka 4 - 5 timmar att utföra och då ska bl.a. motionering av bromsoken ingå. __ Bilblogg: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.