AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.165

Oljebyte på BMW för 2300!

Sida 1 av 2
Tjo,

Var inne på Bmw i Linköping och kollade vad ett oljebyte på min 320 it skulle gå på - dvs. ny olja + filter... 2300 kr - minimum! Hade inte tänkt göra det där men alltid kul att veta vad de tar hos en aukt. verkstad, beställde en tid hos en "icke aukt. verkstad" istället - 650-700 kr för precis samma byte och olja!

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white..?"
jp
464
jpn
523im -99
haha det var ju billigt! men varför lämna in för olje+filter byte som bara tar några minuter att göra själv
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det troligen billigaste stället du kan köpa Castrol SLX är via www.mapodo.de Det är den long-lifeklassade olja du får hos BMW. Du får 7lit för 575:- Sedan tillkommer frakt + oljefilter + arbete. Skall du köpa den oljan i Sverige till ord. pris får du ge ca 1200:- för 7 lit. D.v.s jag tror inte den icke auktoriserade verkstaden slår i SLX eller någon annan olja med BMW LL-01 eller LL-04 klassning. Är det en bra helsyntetolja med rätt viskositet går ju det bra ändå, men då skulle jag göra ett extra byte och inte "go long-life" så att säga.

AE
na
630
navi
BMW325xi -06
Ett skäl att lämna in den på Auktoriserad BMW verkstad kan ju vara att man vill kunna utnyttja Goodwill vid rostproblem m.m.
Jag har fått mycket bytt på Goodwill snabbt och utan problem genom åren, men så har jag oftast anlitat auktoriserad BMW verkstad.
När bilen kommer över en viss ålder och sjunkit rejält i värde kan det däremot vara ganska onödigt att anlita auktoriserad verkstad.
Anders -72; Jag formulerade mig fel - givetvis använder bmw en dyrare o. kanske bättre olja annars vore det ju hutlöst att ta ut sååå mkt som 2300 för 6 liter olja... men denna (dvs. helsyntet o. rätt viskositet) fungerar nog bra den med..! =)

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En bra syntetolja och byte vid ca 1500mil tror jag också är minst lika bra som BMW´s longlife service. Sedan är det ju upp till var och en att avgöra vad stämpeln i boken är värd.

AE
Am
28
Amokk
320i Touring -00
Hutlösa priser!!!

Novation Uppsala ville ha 2700 för ett Oljebyte!! Man blir rånad och så säger man tack så mycket för jobbet.

Bah..jag gör det själv, och sparar ca 1500kr.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Är det bara oljebytet eller oljeservice ni frågar på?

Åtminstonde för min Compact ingår microfilterbytet i oljeservicen enligt servicehäftet. Om det ingår i priset från BMW så blir skillnaden mindre oskälig.

Jag bytte för övrigt olja själv i den bilen i helgen. Filtret och LL04 oljan kostade 1034 SEK på Novation. Microfiltren hade jag sedan tidigare så den kostnaden vet jag ej.

Anledningen till att jag byter själv är att jag tycker det är enklare än att krångla och lämna in till närmaste BMW-verkstad som är några mil bort.

**BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Intressant det där att det skulle vara en speciell olja för de längre bytesintervallerna. Om jag förstått det där med oljekvalitet rätt så håller de "vanliga" oljorna mycket längre än 1000 mil. Det är istället oljefiltret som sätter gränsen.

Är det bättre oljefilter på de bilar som skall gå 2500 mil mellan servicarna? Det vill jag gärna se innan jag tror på det.

/Fredrik
Trottoarkantshatare

Min 330i Länk
De
165
DeWa
328iAT -96
Det finns alltså en del att hämta i att bara byta oljefiltret säg var 500:e mil?
DeWa, jepp.

Tror faktiskt jag skall byta oljefiltret en gång mellan servicetillfällena på E46'an. Det är ju väldigt enkelt och kostnaden är försumbar. Det är första bilen jag har med de långa intervallerna så jag har inte brytt mig om att göra det innan.

/Fredrik
Trottoarkantshatare

Min 330i Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
BMW Group Göteborg ville ha 2800 kr för en oljeservice på en BMW 523i, men då fick jag uppfattningen att de även inkluderade byte av mikrofiltren, vilket i sig är värt ca 900 kr.

Oljeservice för 700 kr låter å andra sidan för billigt, då ett oljefilter och 6.5 liter olja borde betinga ett högre pris i inköp än vad de debiterat dig på. Är du säker på att du fått riktigt oljefilter monterat och att oljan som använts till din bil uppfyller de klassningar din motor kräver?

Fredrik,
du är inne på rätt spår där. En syntetiska olja som minst uppfyller API SL/CF och ACEA A3/B3/B4 borde också klara BMW LL 98 klassning, men problemet är att det är extremt dyrt att låta testa en olja för att se om den uppfyller LL klassningen eller ej, detta gör att många lågpris oljor aldrig LL-testas. Att LL-testa en olja kostar miljonbelopp. Och är man inte säker på att oljan klarar 2500 mils körning är det väldigt dumt att chansa, speciellt med tanke på att serviceintervallerna redan är på gränsen för vad som är bra.

Huruvida det är annorlunda filter till bilar med 2500 mils serviceintervall eller ej, vet jag inte. Men om man tänker efter på vilka krav som ställs på ett bra oljefilter, så inser man ganska snabbt att lågprisfilter inte är att rekommendera. Det är dessutom dumsnålt att köra med billiga filter, då det ofta skiljor några tior i pris. Vad som händer när att filter havererar vet vi redan sedan tidigare, oljeflödet stryps och motorn skär (se Hassos blogg ang den M62 motorn i Landrovern som skar pga användning av billigt oljefilter).

__
Bilblogg:
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är riktigt att microfiltren ingår i oljeservice. Ca 5-600:- på Mekonomen.

AE
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
olja 1000 kr filter en tvåhundring, microfilter 800 kr =2000
så om bmw tar en femhundring för jobbet och att du får en stämpel .
Så är väl inte det ¨så blodigt.

En bil utan stämpel i serviceboken är för mig en skum en ....
Korak
Frågan är fortfarnade bara byte av olja eller en vanlig service.
Priset gällde ENBART byte av olja och oljefilter - inget annat. Var och bytte olja idag - filter + olja o. det gick på 1350 kr, men då var det också rätt olja o. filter...

Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
i en vanlig oljeservice ingår microfilter har jag för mig... plus återställning av seviceintervallerna.
Ett förtydligande bara.

Min tanke är att serva bilen på auktoriserad BMW verkstad men ändå själv byta oljefiltret när man kört ungefär 1250 mil.

Givetvis är det BMW original filter som gäller ingeting annat vågar jag stoppa i min motor.

/Fredrik
Trottoarkantshatare

Min 330i Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är ju inga stora pengar egentligen, men ett BMW orginalfilter är nog inget annat än ett Mann-filter eller av annat kvalitetsmärke med en dyrare kartong.

AE
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Byta filter mellan oljebytena känns onödigt.
Jag har aldrig sett att filtret har varit speciellt igensatt av partiklar vid byten.
Genom BMW:S insatsfilter har man chansen att "inspektera" filtret vid byte.

Närj jag började köra BMW rekommenderade man 500 mil mellan oljebytena. Men då rekommenderades det ofta att man skulle göra filterbyte endast per varannat oljebyte. Kommer dock inte ihåg vad serviceboken angav.

Däremot så var microfiltren totallt igensatta vid senaste bytet så dessa verkar det vara nödvändigt att byta i samband med oljeservicen.

**BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Am
28
Amokk
320i Touring -00
I oljeservicen ingår olja, oljefilter och mikrofilter.

Korak>>"olja 1000 kr filter en tvåhundring, microfilter 800 kr =2000
så om bmw tar en femhundring för jobbet och att du får en stämpel .
Så är väl inte det ¨så blodigt."

Dina priser är konsumentpriser. BMW tar säkerligen, olja 500kr, filter 100 microfilter 400 minst... totalt 1000kr och 1700 för en stämpel och jobb som tar 45 minuter!!

Någon mer som vill bli rånad?? =)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.