|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Koppar är bättre! Om man nu pratar om att ett kopparrör skulle expandera så ska man nog köra på tex bana. Värmen utväcklas ju ute vid bromsarna och bromsvätskan crikulerar ju knappast i systemet vilket betyder att den varma vätskan kanske når slangarna men inte längre. Alla som värmt på tex en styrled när man gör hjulinställning vet hur mycket stål vidgas också förresten. Alla välja bort kopparrör är bara löjligt! Kärleken: Länk |
|
|
Jag kör tyvärr med orginal stålrör, men om jag behöver byta blir det koppar. Mercan jag nämnde tidigare hade jag sönder bromsröret till bakbromsarna när jag bytte bränslerör som löpte i samma klamning. Det räckte med att röra det för att det skulle springa läck. Upptäckte det när jag backade ut ur verkstaden och pedalen gick i golvet. Klamman satt otillgängligt och bilen var besiktad och godkänd. En bra metod om man bara kommer ihåg det är att någon gång då och då bromsa hårt när bilen står stilla för att se om slangar och rör klarar en hård inbromsning. Det säger oftast mer än att leta dåliga rör med ögat. AE |
|
|
bmw750ia: Jag är nog inte helt överens med dig om att ett stålrör aldrig är dåligt! Inte heller den besiktningsman som näst intill trampade bromspedalen i golvet på min gamla Autobiachi A112. Ett rör hade rostat vid en gummigenomföring och det var svårt att se! Jag kunde ha tagit gift på att det inte var några fel på mina bromsrör! För jag har minsann järnkollen på vilket skick mina bilar är i! För övrigt omvärderade jag besiktningsmannens kritiska blickar på mina bilar efter den händelsen men det är ju en helt annan fråga! Per L |
|
|
anders-72: Vid varige besiktning gör man ett högtrycksprov på bromssystemet. Detta innebär att man trampar hårt på pedalen i flera sekunder för att se så att den inte sjunker det minsta. Gör den det är det en dålig packning i huvudcylinder eller läcka på bromsrör/bromsslang/bromsok. Men visst är det aldrig fel att göra en liten koll på ett av de viktigaste systemen en bil har.. Styrningen och bromsar är faktist viktigast av allt i trafiksäkerhetssynpungt. Kärleken: Länk |
|
|
Per L: Jo men hur gamla var de bromsrören som satt där? 15 år kanske? Om du byter till koppar nu, hade du tänkt ha bilen i över 15 år till i brukstrafik? Även om, så tvivlar jag på att kopparn är i samma "nyskick" då heller. Koppar ska du hålla undan från grussprut, gärna kanske med en slang över vid utsatta ställen. Koppar ärgar också, så det varar inte för evigt. Jag menade inte att stål inte kan BLI dåligt, det är ju självklart, men att det inte är dåligt från början när det är nytt. /S |
|
|
Det är nog en begränsad del av världen som har rostproblem med stålrör. I allra flesta fall har de nog relativt lång livslängd om de inte är heltokigt placerade. Håller med BMW750ia om att även kopparrör kan ge upp, men det beror nog mer på felaktig hantering/montering. Det är viktigt att de är klammade så de inte sitter och vibrerar och rör sig. Då blir de hårda och spricker. Dock tror jag det är få rena bruksbilar som är med efter 30 år, så det löser sig kanske automatiskt ;) AE |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.