AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.820

Någon som vet vart man köper bromsrör till e38?

Sida 1 av 2
ba
17
bagheera
740ia -95
Jag har nu varit på mekonomen, meca, biltema och till och med micro och dem har inga bromsrör till min e38.

Alla affärerna hade till 1, 3, och 5 serierna men inte 7 serien. Man tycker att det är en sådan grej som borde finnas men inte. Ska väl tilläggas att affären bör ligga i noll åtta området då mitt bromsrör har stort hål.

Mvh

Gemini__
Det har aldrig slagit dig att närmaste BMW-återförsäljare kanske har reservdelar till just BMW?

Mvh:
Thomas
JS
304
JSR
BMW 2002 -73
BMW 750iA -92
BMW M5 -92

Har du möjlighet att demotera det gammla röret i en hyffsat hel bit?
I så fall är det bara att besöka närmaste mekonomen så kan dom bocka till en kopia komplett med nipplar.

"Vi går på stigen som går till..."
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Köp hos ÅF!

---
Bilblogg: Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Få dom tillverkade hos t.e.x. Mekonomen. Då får du ju rör i koppar. Vet inte vad man får hos BMW, men risken finns ju att man får de "billiga" orginalmonterade stålrören.

AE
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Länk

Här hittar du gänganslutningar och längder för bromsrören

628csi
ba
17
bagheera
740ia -95
Om jag nu köper på mekonomen blir det massa pill eller är det lätt gjort? Jag har bytt förut på farsans saab 900 men det är inte riktigt samma bil om man säger så...

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Kolla här: Länk

Delarna hos ÅF är inte dyra, passar perfekt plus att allt småplock som också behövs för ett bra resultat beställes på en gång.

"Jag har bytt förut på farsans saab 900 men det är inte riktigt samma bil om man säger så..." exakt så, välkommen till elitserien, vedbomeck på en gammal Sabb är något ganska annorlunda.

Detta säger jag inte för att jag är orginalsnobb utanför att här är reservdelstillgången exemplarisk, tillgängligheten förvånande god och prissättningen oftast rimlig. På bilar av andra märken jag ägt och skruvat har man varit helt utlämnad när man besökt reservdelsavdelningen och fått betala hutlösa priser för fel grejer som aldrig kommer. ÅF var det sista ställe man besökte om man behöde grejer. Med hjälp av resurser som RealCOM.com plus att det verkar finnas en och annan vaken kille (eller tjej) i München gäller detta problem oftast inte BMW.

---
Bilblogg: Länk
CK
269
CKamondi
740iA -95
balmgren. Detta har slagit mig också, förvånansvärt lätt att få tag på orginaldelar. Inte ofta man behöver vänta länge samtidigt som allt finns att få tag på. RealOEM.com är GULD rent ut sagt, ännu bättre är det med de webbutiker som använder sig av orginal part numbers så man enkelt kan slå upp prylarna man hittar och enkelt se om de passar eller om det är något man behöver :).

Mvh Christian
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
AE:
Stålrören sitter inte där för att vara billiga.
De sitter där för att de är bättre än koppar-rören.

Stålrören håller minst lika länge som koppar om man sköter dem, samt med rätt oljebyten mm.

/S
är det bara jag som märkt att BMW är billigare än mekonomen i de flesta fall? framförallt med BMW CS 10% rabatt....
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
sad_ant;
Nej knappast, och det gjorde jag för över 10 år sedan när jag skulle ha en led till min gamla 528.

Vad är "BMW CS 10% rabatt" om man får fråga, hur får man den?

/S
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Rabatten erhålls när man är medlem i BMW CS.

Visa användare
847
Subidius
750 -91

BMW750ia: Stålrören sitter inte där för att vara billiga.
De sitter där för att de är bättre än koppar-rören.

..Vad grundar du detta på?

Kärleken:
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Då jag bytte bromsrör på min Merca var dessa slut p.g.a att salt och fukt mellan rör och gummiinlägg i klamningen av rören. Sitter en klamma mellan karossen och bakvagnsbryggan bl.a som knappt syns. Kan inte säga att jag plockade ner bakvagnen och gjorde rent klammorna, men bytte bromsvätska gjorde jag. (Det heter bromsvätska bara för att det inte är en olja) Tror att Volvo har orginalrör i en rosttrög legering, de flesta andra i BILLIGT stål.

AE
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag har alltid en rulle bromsrör från BILTEMA hemma liksom ett antal nipplar!
Med BILTEMA:s billigaste koningsverktyg gör jag snabbt och galant vilka rör som hels precis när jag behöver dom!

Per L
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Oftast rostar bromsrören pga ålder/påverkan av salt och fukt. Nästan alla biltillverkare använder sig av stålrör pga kopparpriset. Koppar är bättre!

Kärleken:
Länk
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Koppar ändrar lättare egenskap med värme, det är ett mjukare material bland annat. Ett stålrör ger en "stummare" broms, inte lika fjädrande.

Om BMW skulle snåla i produktionen på en sådan simpel grej som bromsrör? Visst visst, det finns nog inget annat att snåla på där?
Hur mycket skillnad ekonomiskt kan detta handla om? Förmodligen ingen.

Visst, kan hålla med om att man kan tycka kopparrör är bättre på en gammal bil i Sverige.
Kanske inte lika bra efter några inbromsnningar 200-0 på Autobahn?

/S
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Alla som betvivlar att bilindustrin sparar på att inte använda kopparrör, bör läsa på lite om prisutvecklingen på koppar de senaste åren. Det snålas nog på bra mycket simplare detaljer än bromsrör på de flesta bilar. Vad gäller stummare broms kan nämnas att om ett bromsrör i koppar skulle svälla volymmässigt vid varje inbromsning så pass mycket att det skulle märkas skulle det inte gå att använda. Och OM det skulle svälla skulle det handla om en plastisk deformation och ett glödgat kopparrör blir stumt som stål efter plasticering, det vet alla som bockat ett bromsrör fel och försöker bocka om det. Vill man ha stummare bromsar gör man enklast att montera metallomspunna bromsslangar för det är där man hittar volymökningar i systemet vid bromsning. Vad gäller värme ligger nog drifttemperaturen för en bil i de flesta länder inom marginalerna.

AE
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Men ha du koppar då, så har jag stål.
Nötning pga grussprut mm är till stålets fördel.
Det är inte så många som kan göra kopparrör som håller som bromsrör för den delen.
Kan inte de fabrikerna leverera, tackar de naturligtvis nej, och då kanske man måste ta stålrör i alla fall?
Vad har man helst på bilen; Ett kopparrör som kan vara dåligt, eller ett stålrör som aldrig är dåligt?

/S
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Första gången som jag ser att någon rekommenderar stålrör framför kopparrör..
Men någon gång måste ju vara den första ;)

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.