AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
11.404

Problem med ägarbyte på min bil!

Sida 2 av 3
Jag måste titta på bilderna noga när jag kommer hem eller till en dator, tror jag såg din bil i solna idag, eller är det helt orimligt? Kan svära på att jag såg den i köerna... Synd att jag inte läste den här tråden innan jag åkte till jobbet i morse.
Reven
Oj va många svar sen siist jag var inne. har inte hunnit kolla efterssom jag har haft fullt upp under helgen.
Angående ärendet så är läget fortfarande på samma plats.
Jag har inte ställt av bilen än, känns inte helt 100 att göra det. Vad händer om han kör med bilen och krockar med en annan bil? På vv säger de att jag får stå för alla kostnader, men vv har ju fortfarande papper på att ägarbyte har varit på gång så dem bör ju se att jag inte är inblandad...?
Jag får tacka för alla förslagen jag fått hittills men är fortfarande fundersam om hur jag ska göra.

Ska ringa norska polisen imorgon och prata lite med dom.

Printscreen: Är du säker på att det var den bilen? den har ju vita m5 fälgar.. det är ju inte så vanligt.. stod bilen parkerad eller kördes den på väg?
Om den står parkerad så vill jag gärna ha adressen! så kan jag punktera däcken på min bil=) skämt å sido.. men man kan vänta ut honom och fråga vad han håller på med.
D_
160
D_D
550 iaT -07
760 Li -07
M6 -06
Du gör rätt som fortsätter att betala förs och d.y.l på bilen för du får stora problem om bilen är inblandad i en olycka oförsäkrad el. avställd. Såg ett program på tv för ett tag sedan om företagskapning där ett företag blivit kapat och förövaren hade b.l.a köpt HD Fat Boy i företagets namn som dom nu är tvugna att betala allt för.

Tyvärr så finns det skojare överallt i samhället. Om du vet att han inte bor i Norge längre lär du tyvärr inte få någon hjälp från Norska Polisen.

Jag tycker att du skall polisanmäla honom för bedrägeri alt stöld. Att du fått betalt för bilen spelar ingen roll, eftersom du fortfarande står som ägare så är det fortfarande din bil att han gett dig pengar spela alltså ingen roll.

Hoppas det löser sig till din fördel

/D_D
Cl
44
Clutch
630i Coupe -07
Jag bodde i Norge i slutet på 90-talet, exporterade min BMW, jobbade ett par år och när jag flyttade hem, tog jag med bilen tillbaka, men innan den blev "nyimporterad" så åkte jag av vägen och den blev utlöst av det norska försäkringsbolaget som krockad.

Fine, jag fick mer betalt än jag betalade in inpris fem år efter inköp.

Tre år senare blir jag uppringd av polisen som frågar om jag är ägare till min "f.d" bil. Ovetande om att den blivit såld som "skort" av försäkringsbolaget hade någon svensk skurk köpt den och åkt med den i Sverige, med falska skyltar. Polisen spårade den via chassinumret till mig. JAg fick inga problem eftersom den var tydligt avreggad på mig, men summa summarum, INNAN det händer något tråkigt, se till att du får ett ordentligt snack med VV + Polis BÅDe i Sverige och Norge.

Bedrägeri kan vara en anmälningsorsak då han inte uppfyllt ert avtal. Stöld fungerar ju uppenbarligen inte.

Efter en anmälan är gjord har du tydligt indicie på att du inte har med saken att göra men det är inget bevis så länge som bilen finns reggad på dig.
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Min bil blev stulen för en månad sedan och jag har på försäkringsbolagets inrådan ställt av den.
Varför skulle jag som ägare råka illa ut om någon olovligen brukar mitt avställda och oförsäkrade fordon?
Det är ju förraren som gör brottet.
Lars
pr
296
produce1
540/6 touring-95
Ni som krånglar med att beställa nytt skattemärke för att skrapa.Så kan jag upplysa på regbeviset finns det en ruta som det står övrig anmälan.Där skriver man bara kontrollmärke saknas samt xsar i avställning.

Bara ett tips till alla
Reven: Jag såg bilen i Solna (Stockholm) Men jag tänkte inte på vilka fälgar den hade då han hade väldans bråttom...

Ser jag den igen så ska jag tänka på vilken regnr den har

Vart i solna såg du bilen?
Visa användare
476
Markus_M3
M3Cab -97
Varför polisanmäler du inte saken till både den svenska och den norska polisen???
Som någon annan här inne skrev innan.
Du har din rygg fri om det skulle hända något med bilen..
Inte ens något att fundera på..
Börja med en polisanmälen nu på direkten sen kan du kolla upp om du ska ställa av den osv...

Mvh Markus
sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
Hamnade i liknandes situation för ca 2 år sedan.
En köpare kom sent på kvällen och hämtade min bil.
När beviset skulle skrivas så hade han endast polskt körkort.
Fyllde i alla uppgifter och kryssade i Export!

Självklart så kommer ju det en kopia tillbaka inom några dagar att ägerbytet var ogiltigt!
Ringde upp han. Och han svarar inte. Provade i ett par veckor. Inget svar!
Lyckades komma ihåg regnr på bilen som han kom i. Den var skriven på någon i sthlm. Ringde upp ägaren och bad honom kontakta polacken. Sa att jag behövde reg.plåtarna.

Efter ca 4 månader fick jag mina reg.plåtar och kunde skicka in till VV.
Först då kunde bilen avregistreras. Och ägarbytet blev av.

VV gnällde på att jag inte beställt "Exporteringsbevis" i förväg. (dock inte lätt att göra det en fredagkväll 23:00) Ringde även polisen när min bil var borta och ägarbytet inte var utfört. De kunde inte göra någonting i sånna här fall. De hänvisade mig bara till VV!!

Hade det altså fungerat om jag beställt nya skyltar direkt. Och bara skickat in dem? Så hade jag inte haft bilen på mitt namn i sthlm/polen i över 4 månader?
Du måste anmäla detta, till VV när man gör en förfrågan på din bil så står det ingenting om utredning, vilket det borde göra?
Ställ av bilen, den är ju såld och du har ju papper på affären(?)

Varför skulle du åka illa ut om nån annan smäller i din förra bil, den personen har nog lite svårt att motivera varför regbevis inte har skickats in. har du kvitto på affären så är det hans huvudvärk.

Ci
531
CiM
325ciM-04
att man ställer av en bil, innebär inte at man slipper ansvar. den här killen kan felparkera, köra på någon eller göra vad f*n vad som helst.
det är den nuvarande ägaren som står till svars, avställd eller ej.

Cl
44
Clutch
630i Coupe -07
Många tycks tro att man slipper ansvar för att man har "moraliskt rätt". Så är det inte, det är det juridiskt "rätta" som skyddar en från ansvar. Om jag tar min egen bil, begår ett postrån, dumpar den och säger till polisen att den blev stulen, kommer de då att säga "Jaha, ursäkta att vi störde", eller kommer de att ställa många fler frågor till mig på stationen? Ända tills jag bevisat att jag INTE var samma person så kommer de att ha mig som misstänkt, oavsett om jag begått brottet eller ej.

Det hela är enkelt, har man blivit blåst på sin identitet så måste man skydda sig omedelbart, allt annat är ett spel med risk och med moralen som enda skydd. Men den skyddar ganska dåligt. Polisen kan till och med säga, "Varför kontaktade du oss inte? Vad har du att dölja..."

BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Reven: Anmäl saken till polisen använd dig av "Olovligt brukande med uppsåt" som brottsrubricering. Skicka en kopia på anmälan till Vägvärket, och ditt försäkringsbolag, samt till Larmtjänst SOS interntional. Så blir bilen lyst även i Norge.
Polisen har då rätt att beslagta fordonet, men du måste formulera dig väl, ha den olovliga brukarens personnummer eller körkortsnummer i själva anmälan så går det lättare att få brottet styrkt, och bilen blir lyst i Skandinavien.

Mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby.
Reven
Äntilgen är det klart!

Vilken skillnad det är att prata med rätt å fel folk på myndigheterna. Min mamma ringde idag till polisen (som denna gång var mycket hjälpsamma)och fick tag på hans samordningsnummer här i Sverige. De sa åt mamma att fylla i de uppgifterna på ett nytt registreringsbevis. Nu för en timma sen ringde hon till vägverket och fick tag på en ny hjälpsam person som skrev över bilen direkt på honom!! De förstod ju va det handlade om, att han har försökt blåsa mig. Han på vägverket skulle skriva tillbaka datumet till den dagen jag skickade in det för första gången. Så Chris holm från Norge kommer få en rolig räkning från trafikförsäkringsföreningen+skatt och vad det nu blir den dagen han fixar en svensk riktig adress.. För adress i Sverige det har han inte än=)
Vilken lättnad säger jag bara!
Nu är jag på jakt efter en bruksbeemer över vintern;)
Man har ju lärt sig en läxa nu och kommer vara riktigt noggran + att inte lite för mycket på folk i framtiden.

Tack för all hjälp jag fått här på forumet.

//Joakim
Cl
44
Clutch
630i Coupe -07
Grattis Reven, bra jobbat.
Då var det väl inte din kärra jag såg i Solna då, vilken tur! (På ett sätt)

Så nu har du fått både pengar och hämnd, ut och fira lillördag ikväll

delorian: Jag såg den på Frösundaleden mot Hagalund. Weaving through traffic s.a.s.

Bra adress han har..=)

Adress: / FIRST HOTEL AMARANTEN

Namn: HOLM, CHRIS
Postnr: 104 20

Förvärsvdatum: 2007-07-16

Län-kommun: 0180

Reven
Jo lite firande får det väl bli, en öl eller 2 jobb imorn så..
haha ja adressen är fin =) Det är hans val.

Fick ett sms idag av norrmannen som löd såhär:

Det har varit et problem med mitt svenske samhandlingsnummer som kun brukes for bil og forsikring, fant ut dette igår, derfor ble ikke bilen reggad over på meg för i går, ifölge vegverket. Ikke min feil, skattverkets feil. er like forbanna som deg. Det var mitt i ferie-tiden så de hadde glemt å ordne det riktig. peace! Ps. har oppdaget endel rust i dörer og skjermer og slitta bussningar i framvagnen.=(

Exakt sådär såg det ut.. Ärligt ska man skratta eller gråta? här har jag försökt få tag i han i 2 månader och han bara lägger på. har skickat massor med sms men inget svar..
Hade det varit så svårt att svara och säga att han försökt fixa det? Å sen på slutet på hans meddelande börja gnälla på bilen?
Man blir så trött men samtidigt glad att det är över. Har förresten inte svarat på sms´et, orkar inte ;)

/Joakim
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Är det denna bil som det handlar om?
Länk
Hälsningar Lars

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.