AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
11.403

Problem med ägarbyte på min bil!

Sida 1 av 3
Reven
Hej.
Jag sålde min bil för 1 och en halv(!) månad sen till en kille i norge.
Han verkade riktigt seriös så han flög över till stockholm och tog in en natt på hotell för att kolla på min bil.
När bilen var visad och han kände sig nöjd skrev vi papper och det var här jag missade 1 sak, man måste tydligen meddela vv innan försäljning till en person utan svenskt personnummer så han och jag har fått hem varsinn lapp där det står att han ska skicka in en kopia på sitt körkort, han har nämligen bara skrivit de 4 sista siffrorna i sitt personnummer och i norge har dom tydligen 5, vilket jag inte hade en aning om, kollade inte hans körkort så noga som jag borde.

nåja lite om det. Skickade ett sms till honom 3 veckor efter försäljningen och undrade hur det gick med bytet, då sa han att han hade glömt det och skulle fixa det på måndagen, allt lät så bra så och han var nöjd med bilen, blabla.

nu 6 veckor efter har fortfarande ingenting hänt och när jag ringer honom så lägger han bara på luren, har ringt med dolt nummer och då svarar han men lägger på i örat när jag säger vem det är.
Har talat med polis och vägverket denna vecka och måste säga att dom vet ingenting där. polisen hänvisar till vv och vv till polisen.
Vet inte riktigt vad jag ska göra nu?
Har funderat på att beställa hem nya papper på bilen till mig och anmäla den stulen, vet inte vad det kan bli för följder men jag är riktigt less på att sitta å betala försäkring för denna norska nolla.
Om ni ser bilen någonstans i sverige skulle jag gärna vilja veta det och var.
Bilens regnummer är EMP581 och det är en blanksvart bmw 525i-94 som drar blickarna till sig i en entusiast´s ögon (tror jag).
Länk där finns det lite bilder.

Hoppas någon kan komma med bra tips!

Ställ av bilen!! Då betalar du ingen försäkring eller vägskatt, om du behöver koden på skattemärket är det bara att beställa ett nytt märke som du kan skrapa, sedan voila du har inga kostnader (annat än 35kr om året för registeringsavgift och det har du väl råd med?)

Stephan

Ps; Festliga att "mina" vita bakblinkers hamnat i Norge=)
Reven
Hehe japp dina bakblinekrs sitter där i ett annat land och ugglar=)

Men om jag nu ställer av bilen, vad händer om det blir inbrott eller om bilen blir stulen? Efterssom jag är ägare av bilen?
35kr är inga problem;) Men det känns ju bäst om man får över bilen i hans namn på något sätt..

/Jocke
Jocke; Hur ska du får reda på om det blir inbrott? Normannen kommer knappast tala om det, du har väl fått pengar för den? I så fall har du inget ekonomiskt intresse i den längre, Vägverket vill ha in regskyltarna (om du inte har dom, kan du beställa nya från VV) och namn och adress på köparen, kanske går att den på honom utan sista siffran?

Stephan
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Njae, du måste inte meddela VV innan du exporterar en bil, så du har inte gjort något fel där.

Gör precis som Stephan säger...
Beställ hem nya reg.bevis. Det gör du enkelt hos VV, beställ hem ett nytt skattemärke, skrapa det och ställ av bilen.
Beställ hem nya skyltar, kan vara bra att ha.

Om jag har förstått det rätt så är det ett ganska allvarligt brott i Norge att köra med svenskreggad bil om man är norrman. Ta kontakt med deras polis och hör vad de säger?

Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk
So
90
Solly
325ik Cab-87
Är det skumma typer så byter de plåten direkt,han kan ha haft en norsk reggad 5serie och använt din som reservdelsbil.

Ring till polisen och anmäl den(eller via nätet) stulen,fast jag tycker att den som egentligen äger bilen ska anmäla den ;)

Jag hoppas att det ordnar sig.
Reven
Hej. om han nu skulle köra med bilen och krocka med en annan när jag har ställt av den så kommer jag få stå för kostnaderna.

tror lite på sollys förslag där att han tar delar till en norsk bil då en 525a kostar det dubbla i norge och reservdelar lär inte vara gratis där heller..

Jag har via en kontakt i norge fått reda på hans riktiga personnummer (han hade fejkat alla sista siffrorna).Nu har jag det riktiga och hans adress i norge, som han har flyttat från och han bor inte längre i norge så det går inte att få tag i hans adress nu tror jag?
Han försöker alltså blåsa mig...

Grejen är väl att det säkert går att ställa av bilen, men jag vill inte längre vara ägare till den när jag sålt den..

/Jocke
Ci
531
CiM
325ciM-04
reven:

gör en polisanmälan på en gång. bilen kan används hur som helst och det är du som åker på det!!!

glöm all tips om avställning och du har fått dina pengar!

prata med polisen. de kan vägleda dig genom din dilemma.

lycka till!!
Du ska såklart ställa av bilen till att börja med, Anmäla den stulen är nog korkat då du uppenbarligen fått betalt för bilen. Om han krockar eller den blir stulen är ju knappast ditt problem. Sök på namnet i Sverige-Inte omöjligt att han har ett svenskt personnummer åxå.
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Oavsett om han fått pengar eller inte så kör han olovligt på Revenes namn ju. De tycker jag man kan kalla för stöld då. Anmäla tycker jag oxå du ska göra.

// M.V.H. Daniel
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
"glöm all tips om avställning och du har fått dina pengar!"

Varför ska han glömma alla tips om avställning för att få sina pengar?

Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Kan du inte skrota bilen?

M3 E30Länk
Ci
531
CiM
325ciM-04
herr gaspedal: vad hjälper avställning om killen som köpte bilen använder bilen i något mord, narkotika transport, rån etc. etc.?

säljaren har ju fått sina pengar men står som ägare fortfarande.

de enda som hjälper är en polisanmälan så att han har ryggen fri samt blir norska polisen varse om denna dilema och.........
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
En avställning hjälper att han slipper betala skatt och försäkring på bilen under tiden ärendet utreds av polisen. Varför skulle han sitta och betala för en bil som han inte längre äger eller brukar, förutom på pappret?
Majoriteten i denna tråd har redan tipsat om att polisanmäla händelsen.
Och om du läser trådskaparens första inlägg ordentligt "Har talat med polis och vägverket " så står det i klartext att båda myndigheterna inte vet hur de ska ta i detta och hänvisar till varandra.

Eftersom de har skrivit papper på att bilen är såld så går säkert Reven fri från anklagelser om bilen skulle vara involverad i dina ovannämnda saker och jag tror nog inte det finns en så korkad rånare som skulle använda en köpt (nåja) bil i ett rån. Och i narkotika smuggling så är det föraren och de inblandade som åker fast, inte ägaren om han inte är inblandad.

Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Mor min råkade ut för en liknande sak hon begärde att norska polisen skulle efterlysa bilen och ta bilen vid kontakt pga hon fick en jäkla massa p-böter från Oslo. Dessutom är det ju tullar där med som man kan bli krävd på, dessutom kan man ju få fina foton hemskickade. Hon hade fått pengar men ägarbytet gick inte igenom (vet ej varför). Det slutade med att när väl norska polien till sist fick tag på bilen blev den skrotad i Oslo. Detta var en gammal muggig S**B 900. Så jag tror att en kontakt med Norska polisen kan vara enklast att få problemet löst på.
/Ian
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag skulle kontakta vägverket och svenska polisen och begära en bekräftelse på att du anmält detta. Slutligen skulle jag även kontakta norska polisen Länk . Mer än så kan man ju knappast göra och ingen kan begära mycket mer av en heller.
So
90
Solly
325ik Cab-87
Reven,nu har du ju fått hans riktiga person nr och adress,fyll i ägarbytet med de riktiga siffrorna och sätt datumet då du sålde bilen till killen och skicka in den.det kan knappast vara olagligt........han har ju lurat dig så nu är der DIN tur.

Jag hade helt klart gjort så.......

Polisen har så mycket annat S..t att göra så jag tror inte de skulle bry sig så mycket om din case.
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Går att ställa av bilen utan att ha tillgång registerplåten för att kunna skrapa fram koden. Bara att ringa vägverket så ändrar dom en parameter på datorn
och så kan du ställa av bilen via www.vv.se.

Har gjort så själv när min bil blev stulen. Du kan ju bara säga att du inte har tillgång till bilen.

Mackan
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Solly: Även att ditt förslag känns som det mest moraliskt riktiga så är det inte ok att göra så: Bara för att man själv har blivit utsatt för brott så har man inte själv rätt att begå ett. Att förfalska personens namnteckning är urkundsförfalskning och kan leda till fängelse.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Reven:
Har du något papper med hans underskrift?
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Vet inte vart i Norge han finns, men växeln på Oslo Politidistrikt når du på +47 2266 9050.

Det är för en norsk medborgare olagligt att köra en utlandsregistrerad bil i Norge. Blir han stoppad i kontroll, och bilen inte är omregistrerad, blir bilen med största sannolikhet beslagtagen, och löses ut mot HÖGA avgifter, motsvarande registreringsavgifterna för bilen i Norge. Strängt taget ungefär mellanskillnaden mellan svensk prisnivå och norsk dito, så vi snackar en god bunt sedlar. Vet inte vem som blir skyldig att betala detta, men det osar snårigt.

Jag skulle omedelbart kontakta politiet och redogöra för situationen. Dom kan givetvis slå i bilregistret via hans norska personnummer, och på så vis finna eventuellt norskt registreringsnummer. Dom har givetvis flera andra användbara register som du helt säkert inte får information ur, men som kan hjälpa dom att bilda sig en uppfattning om personen.

Som jag förstår det är bilen på grund av problemen fortfarande registrerad i Sverige, med dig som ägare. Då har jag svårt att se att en eventuell norsk registrering kan vara giltig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.