|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Köpte min första 325'a igår, och påväg hem så rycker bilen till ibland, kanske 1 gång per mil. Nästa morgon, ska in till stan och ta ut pengar, och då går den tillfälligt bara på 5 cylindrar.. men rättar till sig lika snabbt igen! (motorn var varm, om ni vill veta) Kan det vara stift, tändkablar eller spole som spökar? Vad säger ni? /Jonas | |
| kolla över stiften o tändspolarna.skulle jag rekomendera... | |
| Okej. Det förekommer "hack" oftare vid gaspådrag, runt 2000 varv. Nåt smart sätt att ta reda på om någon spole är trasig? | |
| lossa kåpan ,där du har spolarna.kör in i ett garage.starta bilen,låt den gå på tomgång.släck lampan i garage,så ser vilken spole som är trasig.det blir som överslag i den,o det slår som blå gnister i den som är dårlig.lycka till med detta.mvh d.... | |
| Tack dicka o, ska testa jag med! | |
|
Okej, jag får pröva med det. Tackar! /Jonas |
|
|
Hej. Jag skruvade bort plastkåpan idag som skyddar spolarna. Här är lite bilder: [URL=Länk [URL=Länk Det lyser upp under tändspolarna på 2, 3, 4 och 5. Kanske 1 också, men definitivt inte 6. Och 6 har en annorlunda spole, är den utbytt? Sen hörde jag ett groft pang/poff ljud när jag stod och varva för att se om det lyste upp vid spolarna. Vad kan det vara för pang/poff-ljud? Och är det normalt att det lyser upp under spolarna, eller vart brukar överslag visa sig? Snälla hjälp mig nu, uppskattas mycket! /Jonas |
|
|
Oj, här är nya länkar: Länk Länk /Jonas |
|
|
Ikväll när jag for hem från jobbet så började den gå på 5 cylindrar, vid gaspådrag mellan 3-4 tusen rpm. Detta hände även för 1 vecka sedan.. Vad kan vara fel? /Jonas |
|
| Jag hade samma problem på min 325 Coupé -92. Det var en av spolarna som då och då slog gnistan på sidan om stiftet, vilket resulterar i det symptom du beskriver. Byte av stift hjälpte tyvärr inte. Titta efter "blixtnedslag" på sidan om stiften. | |
| Kan tillägga att även jag hade en spole av annan typ än de övriga. Ett sammanträffande? | |
|
Alltså.. jag tittade ju på spolarna, och det lyser ju till under dem om man gasar på! Men det kanske inte ska lysa överhuvudtaget? Och går det inte mäta spolarna med en multimeter, för att kolla om dom är hela? /Jonas |
|
|
Hoj! Bytte tändstift idag, men utan resultat. Den hackar till några gånger vid låga varv på hög växel. Sen börjar även gasspjells-givaren bli glapp, men har det något med "ryckningarna" att göra ö.h.t? /Jonas |
|
|
Precis likadant uppförde min sig i måndags på väg hem från jobbet, nästa morgon gick den fint till jobbet men tappade en cylinder när ja skulle parkera. Startade den senare för att köra in på verkstan o den gick fint, men efter att stått på tomgången en stund börjar den bluddra o gå ojämt och på 5 cyl. De brukar gå rätt lätt att se om en tändspole är hel, iofs kan den ju ge dålig gnista vilket förklarar att den går som den ska ibland. Sätt i nya stift och kör, ta sen ut dom och kolla vilken eventuell spole som inte jobbar lika bra.. -- DTM system och rak 6a ;) |
|
|
Den spolen närmast kylaren är ju annorlunda i utseendet, varför? Är den utbytt? Och det är under denna spolen som stiftet blir liiite sotigt, fast inte mycket alls. Bild på spolen Länk Vad tror ni? /Jonas |
|
|
Den är utbytt, du har Bosch tändspolar orginal. Ser inte vad det står på den dära som är utbytt.. Hur pass sotigt blir stiftet då? Ta loss spolen och kolla in i den där stiftet trycks på, hur ser den ut ? Är det de enda stiftet som blir sotigt? Min hade det runnit ner olja på 2 stift, ventilkåpspackningen var rätt slut på 1an och 3an.. såg ut som att dessa stift hade brunnit. -- DTM system och rak 6a ;) |
|
|
Ventilkåpspackningen är hel, inte ett rinn. Men när jag bytte tändstift så var stift nr 1 (närmast kylaren) liiite sotigt, inte alls mycket. Stift nr 2, 3, 6 hade lite olja på gängorna. Stift nr 4, 5 var helt normala. Vad kan man dra för slutsats av det? Testa byta spole nr 1? Hur skulle ni ha gått till väga/gjort? /Jonas |
|
|
Kan tillägga att det luktar bensin/stark lukt om avgaserna! /Jonas |
|
|
Jag skulle byta spole nr 1. Den är utbytt och eftersom det är stiftet på den cylindern som ser lite taskigt ut så är det med stor säkerhet nåt med spolen. Blev det inte nån skillnad med nya stift? Kan tillägga att min går bra igen =) nya stift + packning o rengöring. -- DTM system och rak 6a ;) |
|
|
Bholmberg: Bytte du ventilkåpspackningen? Var det svårt? |
|
|
Japps, idag bytte jag den. Väldigt lätt. Enda du behöver är 2 hylsor.. 9a och 10a samt spärrskaft. -- DTM system och rak 6a ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.