AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
12.290

Tjutande ljud från fläktrem E46

Sida 1 av 2
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Händer oftast när bilen är kall.
Ljudet Kan komma från ngt annat rem oxå men är ej säker(Är inte så high på remmar) :)

Undrar om ngn annan har upplevt eller har samma irriterande läte från sin fläktrem.Tror att det är fläktremmen.

Behöver man byta fläktrem eller går det att smörja på ngt sätt?
Vet att det finns remspray bla på Clas Ohlsson mm

Tacksam om svar
Mvh Gino

BMW M-POWER
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hej hallå,

Upplever samma problem, men endast när bilen är varm. Och bara på tomgångsvarv, höjer jag varvtalet några hundra varv så slutar ljudet. Har tänkt att byta remmen (remmarna?) men inte fått tummen ur att titta på det ännu. Det är ett antal andra saker som står på tur att fixas så jag tänkte undersöka remmen och eventuellt byta ut den samtidigt. Lite synd på ett så fint motorljud att det ska ätas upp av en gnisslande rem.

Återkommer om jag får mer kunskap, men jag gissar att någon annan kommer att hinna före. :)

/Wiberg
GI
2.196
GINO
Tjena Wiberg

Det var märkligt att det ljudet dyker upp när din bil är varm..men jag är nästan säker på att ljudet som du har på din kärra är av samma karaktär som dýker upp på min bil.

När jag gasar så försvinner ljudet o efter ett tag när bilen blir varm så är den helt borta.

Hur mkt har din bil åkt? Min ligger runt ca 8500 mil , frågan är om fläktremmen eller diverse remmar torkar med tiden o ger sådant ljud med tiden...

Har du hört om man kan smörja fläktrem mm innan du gör ett byte?

Vi får se om det är flera andra E:46 ägare som har liknande bekymmer :-)

BMW M-POWER
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hallå igen,

Faktum är att vår bil också snart passerar 8500 mil, men fenomenet uppstod någonstans kring 8000-strecket. En europaresa gjorde dock att dom 500 milen gick väldigt fort, någon månad eller två har problemet funnits.

Det är nog inget konstigt att remmen torkar ut och ger upphov till det skrikande ljudet, frågan som jag ställer mig är hur jobbigt det är att byta och om man ska lämna in bilen eller fixa det själv. Det lär väl finnas en remspännare som man vill byta också misstänker jag. BMW ska nog få titta på bilen i andra ärenden så frågan är om dom inte ska få byta remmen också. Någon som har koll på priset på en sån manöver? Materialet borde vara ganska billigt, men ordet "borde" har väl sällan betydelse...

Det ska finnas någon typ sprayburk eller liknande som man kan använda för att få bort ljudet tror jag, men det är ingen hållbar lösning utan ljudet kommer att komma tillbaka snart. Vet inte vad medlet innehåller eller vad det heter, men det ska tydligen hjälpa för stunden.

Vi hoppas väl på fler och klarare svar! :)

/Wiberg
GI
2.196
GINO
Åter kom gärna i sådana fall om du lyckas lösa problemet så får jag och (vi andra) ta ställning till hur vi ska göra, tror att det borde finnas fler än du o jag som har detta fenomen :)

Som sagt dela med er om ni har liknande symtom på era bilar så vi kanske kan bli lite klokare på ämnet :)

BMW M-POWER
An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej!
Min -05:a låter oxå som ni beskriver. Det är dock bara när den är kall och det dessutom är kallt ute. Alltså inget ljud nu på sommaren. Min har nu gått 6000 mil, men ljudet har funnits sen jag köpte den vid 3800mil. Enligt Bmw ÅF fick man "räkna" med sådana ljud, dom ville altså inte byta remmen på nybilsgarantin. Sen har jag inte haft tid att göra mer åt saken och det har inte stört mig så mycket.

Anders
Mr
20
MrKoldMan
318i E46 -99
Min började tjuta, bara när den var varm och det spelade ingen större roll vid vilket varvtal. Höll jag gas, alltså ökade farten så tystnade den nästan helt. När jag sen släppte gasen så började tjutet igen. Det som orsakde tjutet för mig var en slags puckliknande ventil som sitter i slutet av en slang från vevhusventilationen. Var en packning som hade gett sig.
GI
2.196
GINO
Det märkliga är att vissa har det ljudet när bilen är varm och andra när bilen är kall.

Frågan är om det kan vara samma fel i bägge fallen?

BMW M-POWER
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hej hej,

Väcker upp tråden igen eftersom jag har lite ny input. Problemet har legat på is ett tag eftersom det har hamnat länkarmsbyten och annat i vägen, men idag har bilen varit hos BMW Group i Gbg för felsökning och reparation. De har bytt spänningsanordningen för generatorremmen och själva remmen.

Tyvärr märkte jag hemma i garaget när motorn var varm att ljudet inte alls har försvunnit. Det har möjligen blivit lite tystare, men det är nog bara inbillning. Jag ska slå en signal till BMW imorgon och se om jag ska ge dom en chans till att hitta felet eller om jag ska testa en annan verkstad. Lite störande då det lät bra på telefon att de hade lokaliserat felet. När jag hämtade bilen så var motorn inte varm så jag kunde inte kontrollera direkt om ljudet fortfarande fanns. Men det gjorde det tyvärr.

/Wiberg
Se
10
Sebbe_RS
BMW 328i Coupe -96
Hej på er! Jag har samma ljudproblem med min BMW 328i -96. Ljudet uppstår på låga varv när jag släpper kopplingen, men hörs inte när den står på tomgång eller vid högre varvtal. Jag är inte så hemma på bilar men det låter från remmen så någon packning eller spännrulle kanske behöver bytas? Någon som kan ge några råd innan jag kastar en massa pengar till en bmw- mekaniker?=)
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Tjena,

Såg att jag missat att avsluta mitt ärende i den här tråden, ledsen för det!

Mitt problem löstes i alla fall så småningom. Besöket som posten ovan beskriver följdes av ytterligare ett besök där de bytte vattenpumpen (!). Det hjälpte dock inte heller så jag lämnade in den ytterligare en gång. Den gången byttes ytterligare ett spännhjul vilket fick tyst på bilen. Det lustiga, eller egentligen inte lustigt, var att tredje gången gick jag med och såg att mekanikern felsökte vilket gjorde att han hittade felet betydligt snabbare. Jag fick intrycket att det inte felsökts något nämnvärt vid de tidigare besöken.

Hur som helst, för att summera: I mitt fall rörde det sig inte om själva remmen (även om den byttes så kvarstod ljudet) utan om ett spännhjul. Däremot kan jag inte säga något om just ditt problem. Tyvärr. Rem eller spännhjul är min gissning, men för att avgöra vilket krävs nog en närmare inspektion av remmen och spännhjulen. Ser remmen fräsch ut så lutar det åt ett spännhjul. Vilket det är går nog bara att avgöra genom en avlyssning.

Mvh
Wiberg
jo
12
johmar
mbw e36 320
Har samma problem på min e36 320

Fast det roliga är att mit tjutande kommer bara när jag bromsar ordentligt.
Spelar ingen roll om jag står stilla eller om jag bromsar ner.
Se
10
Sebbe_RS
BMW 328i Coupe -96
Tack för svaret! Jag ska ge mig på ett rembyte, blir det inte tyst så får jag lämna in den. Sen blir man verkstadens mest hatade då jag står och glor över axeln på dom när felsökningen sker!:)
GI
2.196
GINO
Wiberg:

Vad gick hela verkstads besöket på?

BMW M-POWER
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hej hallå,

Första besöket landade på runt 2000 kr för byte av rem + ett antal spännhjul. Vattenpumpsbytet gick på 3000 kr om jag minns rätt. Då fick jag lite rabatt på arbetskostnaden eftersom de var och pillade på samma ställen som vid det tidigare besöket. Tredje besöket (där felet verkligen åtgärdades) bjöd de på. Det positiva är väl att jag fick lite nya delar i bilen men det är tråkigt och frustrerande att betala 5000 kr och fortfarande ha samma fel kvar. Det är skrämmande hur lite de måste ha felsökt innan de gick loss på bilen och bytte delar.

Mvh
Wiberg
Creds åt "Wiberg" för ett av de bästa svaren jag sett på en fråga på detta forum!
Visa användare
144
HannesL
850iA -91
Hej Wiberg!

Är det nr 8 och/eller nr 13 på bilden nedan som var boven i dramat alltså?

Länk

Eller är det själva spänningsanordningen, nr 3, som krånglade?

Någon som vet om jag kan göra bytet själv utan några special verktyg eller extrahänder?

/Hannes
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hej!

Önskar jag kunde hjälpa till men jag har tyvärr inte koll på exakt vilka spännhjul de bytte. Jag var inte med vid själva bytena av hjulen utan hämtade och lämnade bara bilen på BMW. Men som jag förstod det så var det en "enklare" typ av spännhjul som byttes vid första besöket och en något mer avancerad typ av spännhjul som byttes vid det tredje besöket. Eventuellt kan detta ha varit någon annan form av spännanordning och inte ett hjul (t.ex. nr 3 i länken). Tyvärr hjälper väl inte den informationen till så mycket. Jag kan kolla på kvittot ikväll och se om det står artikelnr på delarna som byttes, men vid tillfället då jag inte behövde betala fick jag inte heller något kvitto och det var då rätt del byttes.. Jag ska gräva lite i det och se om jag kan få fram någon vettig info. :)

Mvh
Wiberg
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Tjenare,

Får be om ursäkt för sent svar. Har ingen ursäkt, jag har helt enkelt glömt av det.

Har i alla fall kvittona framför mig över jobben som alltså inte gav något resultat.. Med hjälp av dom kanske du kan göra någon sorts uteslutning? Det är all info jag har, tyvärr. Jag har faktiskt tänkt be om kvitto på det som faktiskt fixade felet, men jag har glömt av det varje gång jag är hos BMW. Det hamnade förmodligen på något goodwill-konto men det borde väl finnas i BMWs handlingar att det är utfört.

Hur som helst, vid första tillfället byttes följande (artikelnummer och "namn" taget från BMW Groups kvitto)
Spännrulle, art nr 11281433571
Rem, art nr 11281706545

Vid andra tillfället byttes följande
Spännrulle, art nr 11281433571 (alltså en till likadan som vid första tillfället)
Rulle, art nr 11287841228
Vattenpump + glykol

Och vid tredje tillfället byttes ytterligare någon spänn-anordning som jag tyvärr alltså inte vet vilken.

Hoppas detta är till någon hjälp i alla fall!

Mvh
Wiberg
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Intressant.

Lämnade av samma anledning som du (pga missljud) in min dåvarande 330 -02 förra året. BMW bytte en jäkla massa delar såsom vattenpump, remmar och spännare för ca. 4000 spänn. Ljudet försvann tillfälligt, men kom tillbaka efter någon dag. Kände mig gnällig och orkade inte bråka om det mer, men det retade mig såklart.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När min termostat höll på att lägga av, tjöt det i kylsystemet ibland.... troligen var det när den öppnade/stängde!

Efter termstatbytet blev den tyst!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.