AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
39.930

Bot på stryphalsarna i m52b28

Sida 2 av 3
har uppdaterat min luftburk lite med borttagning av insugstrumpeten i insugsdelen av lådan sedan tagit bort röret till lmm insuget...har även kopplat loss röret som sitter till skärmen..detta ihop med ett kn filter som sitter i boxen gav ett gott insugsljud...

nu blir det bort med resonansdämparen (U:et) uder bilen för mer sund oxo..

om nu m3:ans spjällhus mm passar era 328:or borde väl rimligtvis m5:ans delar passa min 528 eller passar 3 serie delarna på min 5 serie??
har nu uppdaterat min bil en aning till..

luftburken är rensad plus den veckade slangen i botten samt att snorkeln e inkörd i hålet igen:)

bilen upplevs som snabbare i accet efter 2500varv ända upp till 6400varv.den känns mkt kraftigare över hela registret...för att inte snacka om insugningsljudet på den..ojojoj m5 släng dig i väggen...nästan iaf:-)

nu blir det till att leta insug till TU motorn alltså den som tilverkade 2000 och framåt för det e den modellen jag har i min bil..
kanske 330 insuget skulle passa???

hur går det för er andra..
T3
111
T39m
328CI - 96
Jag ska försöka att göra luftburksmodifieringarna senare idag i övrigt har jag gått i stndiga turbotankar, annars får det bli kammar till vintern och större spjällhus.
/ Mvh Jimmy

sp
24
speedbullet
M3 e36 s50b30-95
Att ta bort s.k "U"dämpare(Bermudadämparen enligt mig då effekten når dit sen vet man inte vart den tar vägen =) ) ger en märkbar effekthöjning vilket jag vet efter ha adopterat bort den på min 523 e39 jag hade.Gav både en klar effektskillnad o det där underbart vassa avgasljudet man bara får utav en rak BMW sexa trots org avgas.

"Speed is the ultimate adrenaline RUSH"
då e det nästa operation på bilen..
Länk
trumpeten

Länk
öppnad burk

Länk
original insuget i burken

titta bara på skillnaden i burkinsuget...
ingen liten trumpet i boxen heller...
katastrofbilen på garaget e min förra vinterbil...
T3
111
T39m
328CI - 96
Länkarna fungerar inte =(
/ Mvh Jimmy

hoppsan där ser man....regga dig på garaget.org det e gratis gå sedan in på rallykid o kolla på e36:an med tribaler på huven..längst ner där finns bilderna på insugshindren...

dom bilarna som finns under rallykid är mina gamla skitbilar inget som behöver kommenteras mm i denna tråd...
jag tog bort tratten insuget blev ett annant ljud och mycket större intag för luften. så det borde ju betyda högre effekt jag har dock inte hunnit köra något men ska göra det i morgon.
bm
80
bmwblå
E61 520D -09
E30 320 -89
Är insuget strypt bara i ändarna eller hela vägen? går det inte fräsa bort dom isf?
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Har en 528 E39 -96 och tänkte genomföra en del förändringar inom kort :) Insug o rensad luftburk.

Tänkte kolla om någon vet vad det är för liten burk som sitter på själva luftburken? Om jag inte är helt fel ute så går det en slang från den till det gummirör som sitter mellan LMM och spjällhusen.

Och om det är någon med en 528 som monterat ett M50B25 insug på den? För när jag provmonterade i helgen som var ja tvungen att flytta servooljebehållaren en bit. Så då tog behållaren i en kylarslang, kan det vara farligt? Kan man inte köpa någon sorts eftermarknadsbehållare och ha som servooljebehållare?

Och passar 540 E39 LMM på min bil? såg att det nämndes tidigare i tråden!

Vilka spjällhus passar? M3ans?
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Burken på luftburken som jag nämnde är nr 12 på den här bilden: Länk
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Ingen?
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Hej
Benämningen på realoem är "Resonator" och översätter man det till svenska så blir det Resonator. Fyndigt va?? Forskade vidare och hittade Länk
och det var som jag trodde, en burk som ska tabort resonanser. Det sitter en liknande burk på min 540.

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Så med andra ord kan man ta bort den utan att bekymra sig över nåt?
le
11
lex3ll
E36 323iM Touring -98
var sitter den där resonatorn och hur ska man gå till väga för att ta bort den? Och vad behövs för att utföra detta?

Har en 323i e36 -98 som ja skulle vilja få lite mer krut i!
le
11
lex3ll
E36 323iM Touring -98
ingen?
E36 har ingen resonator. Den sitter annars längst bak på avgassystemet och ser ut som en ljuddämpare men saknar "utgång" i ena änden.

En 323 E36 är enligt vad jag vet en 325 med strypt insug som på 328 och kanske annan motorstyrning.

Så det du kan göra är ju att byta till ett insug från 325 till att börja med.
le
11
lex3ll
E36 323iM Touring -98
okey någon som utfört detta på en 323? Så man vet att det fungerar bra
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.